1

Onderwerp: fietsen verbeteren

Goedenmorgen,

Ik wil m'n fietsen verbeteren. Hoe kan ik dit het beste trainen ? Ik train 3x per week hardlopen en 2x per week fietsen.

Alvast bedankt,

Patrick

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

2

Re: fietsen verbeteren

Na dit ongeëvenaarde inkijkje in je trainingsvolume, intensiteit en geschiedenis alsook je huidig en gewenst prestatieniveau kan ik niets anders zeggen dan; "Ga zo door".

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: fietsen verbeteren

zoals ze zeggen je word goed in wat je traint denk ik dat je zowiezo meer zult moeten fietsen want 2x is echt wel weinig en dan weet ik nog het volume van die 2keer niet dat kan 2x 200km zijn maar ook 2x 50

4

Re: fietsen verbeteren

Mooi dat je je fietsen wilt verbeteren... Op basis van je summiere info kan ik alleen maar zeggen. Zorg dat die twee trainingen een verschillend karakter hebben.

1 duurtraining en 1 interval training bijvoorbeeld.

5

Re: fietsen verbeteren

kan me aansluiten bij de opmerkingen dat dit heel summier is om een trainings advies te geven
3 x gaan fietsen en 2 x lopen zal al een oplossing zijn
maar 2 x fietsen is niet heel weinig hoor.

6

Re: fietsen verbeteren

..en koop een mooie orbea 'ora'. Ga je ook sneller van fietsen.

7

Re: fietsen verbeteren

Aandelen? tongue

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8

Re: fietsen verbeteren

Goedenmorgen,

Mijn excuses voor m'n minime informatie. Die 2x in de week fiets zijn ook niet echt standaard. Het verschilt heel erg wat ik dan in kilometers fiets. Ik train voor de duathlons (20km en 40km)

Hoe kan je dat dan het beste aanpakken. Met lopen merk ik altijd sneller vooruitgang.

Sorry JanR ik heb al een fiets waar ik blij mee ben wink Volgens mij staat die ook in het topic van show your bike.

Groeten

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

9

Re: fietsen verbeteren

Opvallend dat de snelste fietstijd in de ochtendserie UTT werd neergezet door iemand die het grootste deel van z'n fietstrainingen in zone 1 afwerkt en maar heel af en toe een intensieve prikkel heeft. (haha, zie ineens weer overeenkomsten met iemand die vooral z1 duurlopen doet en afgelopen weekend een PR op de 5 liep (16 laag)).

Hiermee wil ik niet zeggen dat je rustig moet trainen om hard te fiesten (wel denk ik dat er in het algemeen vaker te hard dan te rustig getraind wordt), maar dat het heel persoonlijk is op welke prikkels het lichaam het beste reageert, dus zoek een trainer die je kan helpen om uit te zoeken wat het beste bij jou past.
En 2 keer fietsen weinig? Als je niet meer tijd hebt (maar wel talent), denk ik dat zelfs Hawaii haalbaar is met 2 keer fietsen per week...

10

Re: fietsen verbeteren

Effect van langzaam trainen om sneller te gaan dus. Eind vorig jaar begonnen met lange duurlopen, en tijdens de zwemloop in Nuenen mijn snelste 10 km ooit gelopen. Topsnelheid was misschien niet hoger, maar snelheid vasthouden was makkelijker.  Toegenomen belastbaarheid dus. Ik heb nooit eerder een 10 km binnen 42 minuten gelopen, maar in Nuenen liep ik (na mijn snelste zwemkilometer ooit, tot dat moment) 41.25.

11 Laatst bewerkt door Cesar (21-05-10 07:26:02)

Re: fietsen verbeteren

Zoiets hoorde ik ook, ergens rond de 90% van de trainingstijd rustig vertelde hij me. En rustig is echt rustig, hf 115-125 (bereik van 38-190 slagen). Piano, piano.

Oh en ook fietsen doe je met je hoofd, net als zwemmen. En lopen. Denk ik.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

12

Re: fietsen verbeteren

doe 2-3 maanden lang trainen op hartslag en alleen hartslag, hou deze en afhankelijk van je leeftijd op 130 - 140 slagfrequentie (stel je bent rond de 30 - 40 jaar bent), maar iig laag frequent en alleen aerobisch. doe niks anders dan dat en focus niet op snelheid. doe daarna 4 weken lang sprint/hill trainingen, intervals en andere korte trainingen puur gefocused op opbouwen snelheid, lekker hoogfrequent, afwisselend. zal je zien dat je daarna je snelheid enorm hebt verhoogd.

Commit first, then figure it out

13

Re: fietsen verbeteren

Snelheid is slechts een resultaat. Gooi me uit een vliegtuig op een koersfiets, en ik word een goeie wielrenner!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

14

Re: fietsen verbeteren

@cesar verklaar je nader?
ik ben namelijk zeer benieuwd.

15

Re: fietsen verbeteren

Als een topper 90% rustig traint, traint hij nog meer intensief als ik in totaal..... hou je daar ook rekening mee? Hoe minder je traint hoe specifieker de training moet zijn.

en snelheid is slechts het resultaat.... en daar doen we het toch allemaal voor!!!

16

Re: fietsen verbeteren

Normaal gezien moeten de lange duurtrainingen toch het belangrijkste zijn van al je fietstrainingen dacht ik zonder goede basis op snelheid trainen brengt volgens mij niet zo veel op. Is bij het lopen net hetzelfde zeker bij duursporters bij sprinter ligt dat mischien anders daar ben ik niet in thuis.

17

Re: fietsen verbeteren

ronnyke schreef:

Normaal gezien moeten de lange duurtrainingen toch het belangrijkste zijn van al je fietstrainingen dacht ik zonder goede basis op snelheid trainen brengt volgens mij niet zo veel op. Is bij het lopen net hetzelfde zeker bij duursporters bij sprinter ligt dat mischien anders daar ben ik niet in thuis.

Verheul disagrees!

En, mooi artikel hier: http://www.m2rev.com/articles/m2_traini … think.html