1

Onderwerp: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Goedendag,

Ik heb al een paar keer het hardlopen geprobeerd op te pakken en steeds kampte ik uiteindelijk met de overbelastingsblessure shin splints.

Inmiddels ben ik van alles voorzien zoals antiepronatie schoenen, hakverhoging, zooltjes met extra demping en goed voetbed (ietwat 'knikvoet') en heb zelfs een tijdje met compressiekousen rondgelopen.

Of het allemaal hielp?
Moeilijk te zeggen. Misschien had ik zonder deze dingen wel eerder last.

Al een tijdje vraag ik me af of al deze hulpmiddelen wel goed doen.
Soms heb ik het idee dat dit je benen alleen maar slapper maakt waardoor je uiteindelijk nog minder belastbaar bent en dat het corrigeren van je eigen natuurlijke voorkeur (proneren) juist tot blessures kan leiden.

Ik denk er nu over gewoon neutrale loopschoenen te kopen en dus weer helemaal back to basic.
Nee, niet barefoot, haha.

Mijn vraag hier:
Moet ik helemaal niet zo kritisch en eigenwijs zijn om al deze dingen te bestempelen (even heel kort door de bocht) commerciele meuk die toch niet of nauwelijks helpt of heb ik een punt?

Note: Loopanalyses bij de betere hardloopzaken heb ik dus gehad.

2 Laatst bewerkt door Cesar (07-06-10 15:31:03)

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Kan me heel goed vinden in je twijfel. Je accepteert min of meer de zwakte door dergelijke "hulp"middelen. Dat is niet erg maar moet wel een bewuste keuze zijn.

Is er al gekeken naar;
- stabiliteit romp
- stabiliteit heup
- looppatroon (mi. kan ingezakt lopen heel goed leiden tot overbelasting van tib. ant/post)
- opbouw van je training, omvang, intensiteit, ondergrond
- beweeglijkheid osg/bsg

Zomaar een paar dingen die in me opkomen.

Cesar, die zelf ook proneert als een mfkr maar toch zonder compressiekousen op neutrale schoenen kan lopen

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

3

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Cesar schreef:

Cesar, die zelf ook proneert als een mfkr maar toch zonder compressiekousen op neutrale schoenen kan lopen

Hoe doe je dat dan zonder geblesseerd te raken?

Vieuxkuh die zelf ook proneert helaas niet zonder hulpmiddelen een half uurtje kan hobbelen...

4

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Bedankt voor jullie reacties.

Cesar schreef:

Is er al gekeken naar;
- stabiliteit romp
- stabiliteit heup
- looppatroon (mi. kan ingezakt lopen heel goed leiden tot overbelasting van tib. ant/post)
- opbouw van je training, omvang, intensiteit, ondergrond
- beweeglijkheid osg/bsg

- Stabilteit zou best een verbeterpunt kunnen zijn bij mij. Maar ik heb eerlijk gezegd geen zin krachtoefeningen.

- Ingezakt lopen?
Ik loop aardig rechtop of bedoel je daarmee dat je ietwat met je kont een soort halfzittende houding hebt?
Dat heb ik wel iets volgens mij.

- Opbouw training was idd hoofdoorzaak  bij mijn blessures. Ik probeer nu ook wat verstandiger op te bouwen.
En juist doordat ik nu weinig omvang heb dacht ik eraan dat het goed zou kunnen zijn om geen van die hulpmiddelen te gebruiken. Vandaar eigenlijk ook deze vraag.

Enneh....
-  'tib. ant/post' ? Die spier die langszij loopt? Zelfde als waar sommige lopers last van de knie kunnen hebben?
-  'osg/bsg' ?

5

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Hoi

Ik ben gezegend met een paar benen die zelden of nooit een blessure oplopen.
Mijn knieën gaan protesteren wanneer mijn schoenen versleten zijn.

Vroeger dacht ik dat er iets niet goed was en liet ook wat met zooltjes doen en zo, totdat ik een behoorlijk goede fysio tegenkwam (dezelfde als Dennis vd Geest en Henk Grol. Niet dat dat wat zeggen, maar ik ga er van uit dat die jongens niet zomaar ergens heen gaan)

Het eerste wat hij zei is : als je zooltjes gebruikt, kousen of wat dan ook dan ben je in 9 van de 10 gevallen bezig met "bestrijding" ipv "voorkomen".

Kan me dan ook helemaal vinden in Cesar zijn verhaal. Laat je eerst eens goed bekijken (nakijken klinkt wel lullig hè :-)) en kijk wat daar uit komt. Stel dat je benen echt heel verschillend van lengte zijn, dan ontkom je natuurlijk niet aan hulpmiddelen in of onder je schoen.

Met andere woorden : blessures hebben een oorzaak. Die oorzaak moet aangepast worden, niet de oorzaak laten zitten en proberen de gevolgen weg te nemen.

Succes


A+

6

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Als ik lees dat je blessures komen door overbelasting (hoe bouwde je op? voorbeeldje?) lijkt het me dat je daar wat aan moet doen, oftewel, rustig opbouwen.

En niet proberen 'wat' verstandiger op te bouwen, maar verstandig opbouwen! wink Hardlopen kost tijd om te leren...

7

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

ben ik dan de enige die op simpele goedkope gymschoentjes loop? nooit last van de knieen of voeten, en mits een goeie warming up is gedaan ook niet van de kuiten. Ik heb een tijd gelopen op de duurdere versies (poosje geleden) , maar heeft me niet genoegd overtuigd om er op door te gaan, immers, ik loop net zo fijn en comfortabel op mijn nog net niet uit elkaar vallende goedkope schoentjes. Of ben ik dan soms ook gezegend?

8 Laatst bewerkt door Cesar (08-06-10 07:31:55)

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

In theorie is dat zelfs minder belastend voor je enkels en knieen, hetzelfde onderzoek dat aantoont zegt echter helemaal niets over (langetermijn-) effecten op spieren, pezen, kapsel/band apparaat en de wervelkolom.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

9

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

petitmas schreef:

Het eerste wat hij zei is : als je zooltjes gebruikt, kousen of wat dan ook dan ben je in 9 van de 10 gevallen bezig met "bestrijding" ipv "voorkomen".

...


Met andere woorden : blessures hebben een oorzaak. Die oorzaak moet aangepast worden, niet de oorzaak laten zitten en proberen de gevolgen weg te nemen.

Succes


A+

Klinkt als een goed verhaal idd.
Maar ik heb me dus juist 2 keer goed laten nakijken. Eertse keer bij PK en daar kwamen dus antipronatie-schoenen uit.
Er werd dus al wat bestreden waar ik (nog) helemaal geen last van had.

Later ben ik dus ook pas meer gaan lopen dus dat blijft m.i. de grootste oorzaak van problemen.

In Papendal nog eens bij het SMA geweest en daar kwam weer een hakverhoging in een nieuw setje beter dempende schoenen.
Dit hielp echter niet.

@Bleek: eerste keer ging ik al vrij snel (binnen 2 maanden vanaf niets doen) naar 5 x per week lopen en liep na 3 maanden een halve marathon, sloot me aan bij een veel te snel groepje waarmee we iedere zondag 2 uur het bos in gingen.
Afgelopen jaar oktober begon ik na jaren weer met lopen als afwisseling op het fietsen en liep in december regelmatig rondjes van 2uur (+20km) en soms een week met bijv. 3 x +15km.
Voor mijn benen is dat veel te snel opbouwen maar enthousiasme won steeds van verstand.

@Yorrick: schoenen vallen in prijs nog wel mee als je ziet wat er aan fietsen e.d. wordt uitgegeven.

10

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

hmm van niks en dan in 3 maanden een halve marathon lopen? Als je een beetje nadenkt hoef je niet verder naar je probleem te zoeken denk ik.

11

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Ik gaf al aan dat ik weet dat daar het probleem natuurlijk lag.
Vandaar (ik val in hh) dat ik nu 'probeer' rustig op te bouwen. wink
Voorlopig max. 2 keer per week half uur lopen. Eergister werd dat een uur. Daar ga je al zou je zeggen maar was onverhard.
Van daaruit denk na ca. 2 maanden wel wat langer te mogen.

Mijn vraag ging meer over of je er verstandig aan doet in dit stadium meteen al voor heel veilig moet gaan met allerlei hulpmiddelen. En is dat wel zo veilig?

Leek me los van mijn persoontje ook wel een leuke discussie in algemene zin.

12

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

@Sander B

Ben bang dat er sprake is van iemand die het een beweert (in dit geval je wilt blessure vrij blijven), maar ondertussen gewoon weer in dezelfde oude fouten vervalt. 30 minuten is 30 minuten en niet 60 min onverhard (al loop je met kussens onder je schoenen, de duurbelasting is qua blijkelijk in je trainingen telkens te hoog gezien je verleden)......

Denk dat je allereerst duidelijk en eerlijk moet zijn naar jezelf, wil je aan blijven modderen of daadwerkelijk iets bereiken / opbouwen en van daaruit begin je desnoods wandelend om in ieder geval je lichaam de rustig opbopuw te geven die nodig is en zou daar in beginsel niet met allerlei hulpmiddelen beginnen.....

suc6

13

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Idd is rustig opbouwen het devies, uiteraard zijn goede schoenen en steunzolen belangrijk als je het nodig hebt.
Ik heb zolen op maat via SMC Papendal: werkt super (was ivm shin splints en diepe kuitklachten)

Ik kreeg vervolgens van hen nog een setje die helemaal corrigeerde (nog een stap verder): liesklachten
Schoenen die nog iets stabieler waren (Asics GT2xxx ipv GT1xxx): knieklachten erbij en snelheid weg
Met andere woorden: alles met mate, correctie werkt goed, maar teveel correctie kan averechts werken.

NOTE: zooltjes zijn redelijk oud, en zullen nog minder zijn werk doen als vroeger, ik heb geen klachten, dus laat het zo, en gebruik ze met name ivm opvulling in de schoen omdat standaard zooltjes te dun zijn smile

Denk met name dat het gebruik van degelijke schoenen al heel veel verschil maakt smile

Over de tijdsduur
Natuurlijk is verhard anders dan onverhard: maar 30 min blijft 30min, en van 30 min naar 60min is een verhoging van 200%... dat is wel erg fors.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

uiteraard is rustig opbouwen een prima advies, maar een slechte opbouw zou mijns inziens niet moeten mogen leiden tot een blessure of wat dan ook

15

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

yorrick schreef:

.... een slechte opbouw zou mijns inziens niet moeten mogen leiden tot een blessure of wat dan ook

Nou dit lijkt me niet juist, je bouwt toch juist op om blessures te voorkomen. Als je dus slecht opbouwt betekend dit ook kans op blessures..

16

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Volgens de meeste lectuur is het aanbevolen om met 10% per week op te bouwen ipv 200% :-) Mischien eens een start to run programetje downen en dat enkele weken volgen.

17

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

willem schreef:
yorrick schreef:

.... een slechte opbouw zou mijns inziens niet moeten mogen leiden tot een blessure of wat dan ook

Nou dit lijkt me niet juist, je bouwt toch juist op om blessures te voorkomen. Als je dus slecht opbouwt betekend dit ook kans op blessures..

Lijkt me duidelijk idd.

@Ronnyke: Ik heb niet bewust opgebouwd met 100% (het was geen 200%) p)
Ik liep in onbekend gebied en het kwam even zo uit. Volgende keer hou ik het gewoon weer even op 30-45 minuten.
Daarbij, dat 1 à 2 keer per week een half uurtje lopen heb ik ook maar gewoon uit mijn duim gezogen hè. Ik wacht gewoon steeds tot mijn kuiten (dat is toch altijd de plek) totaal niet strak meer voelen (met in het achterhoofd dat pezen en gewrichten nog langer de tijd nodig hebben dan spieren) voordat ik weer ga lopen. Dat zal nu dus een dagje langer duren.
Zo'n wandel-ren-wandel programma heb ik echt niet zo zin in (met alle respect.) Herstellen van een half uurtje lopen lijkt me toch nog wel te overzien of niet?

18

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Ik durf nog sterker te stellen dat het handig is om eerst te zorgen dat je aan alle voorwaardelijkheden voldoet, daarna sprongetjes op 2 benen te gaan doen, dan sprongetjes op 1 been, en dan te beginnen met een minutenprogrammaatje. 30 minuten met een pasfrequentie van grofweg 170 maakt zo'n 5000 stappen, da's gene kattenpis. Vind ik. Maargoed, je kunt natuurlijk ook het goedbedoelde advies van yorrick opvolgen.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

19

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Hahaha.

Het zal iets er tussenin zijn dan.

Mocht ik nu weer tegen lastige blessures aanlopen dan probeer ik dat minutenprogramma wel nadat ik hersteld ben.

20

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

willem schreef:
yorrick schreef:

.... een slechte opbouw zou mijns inziens niet moeten mogen leiden tot een blessure of wat dan ook

Nou dit lijkt me niet juist, je bouwt toch juist op om blessures te voorkomen. Als je dus slecht opbouwt betekend dit ook kans op blessures..

Nouja, inderdaad, de kans op blessures wordt vergroot. Ik ging er meer op in dat als je ineens een 2 keer zo grote afstand loopt het niet direct moet lijden tot zere knieen, kapotte voeten, scheurende kuiten enz. Natuurlijk zal het lichaam er alleen wel even doen over het herstel. Sterker nog, ik ben dit seizoen pas laat begonnen met hardlopen en na 2 keer in 2 weken mijn vaste rondje van 4,5 kilometer te doen (met moeite), vond ik het maandag wel is tijd voor een wat grotere uitdaging en heb ik voor de 2e keer in me leven een afstand van 10 kilometer gemaakt. Een Stijging van 210 % ofzo? (ik schat het ook maar een beetje in). Levert voor mij persoonlijk geen problemen, ik zou er als ik tijd en zin had nog zo'n rondje achteraan kunnen doen. Overigens moet je niet te veel met percentages gaan werken, of je van afstanden van 5 naar 10 gaat, of je gaat van 20 naar een marathon, dat maakt nogal een verschil vind ik, maar het blijft allemaal 200 %.

Zelfde geldt overigens voor fietsen, daar waar ik op zijn hoogst een rondje van 50 km maak, zou ik in de vakantie zonder moeite een ommetje van 100-150 km kunnen maken. En zwemmen precies hetzelfde, tijdens de trainingen zwem ik zelden grotere afstanden dan 400 meter, al zal een kilometer (of meer) ook geen probleem zijn.

En bang voor blessures? nah, totaal niet, want heb er nooit last van gehad. Overigens train ik al zo sinds ik vorig jaar de ambitie kreeg om te gaan triathlonnen; kom soms nogal wat tijd tekort (weken van 60-65 uur school+werk), en het is voor mij dus niet echt mogelijk een realistisch trainingsschema te maken. Daarom is het als ik train even improviseren en dan houd ik er soms ook van om een vorige prestatie te verbeteren, al moet je wel weten wanneer je lichaam echt stop zegt. Het zal misschien niet helemaal de juiste manier zijn, maar het werkt wel (voor mij).

naja, ik raak beetje off topic...

21

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

uhu uhu

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

22

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

Yorrick:
Je denk er nogal gemakkelijk over: Je vindt 10km lopen een uitdaging maar zegt tegelijk dat je ook best 20km had kunnen lopen.
Dan zeg je dat je met fietsen meestal maar 50km doet maar dat 150km ook best een makkie zal zijn.
Zwemmen idem.



Heb je inmiddels al eens een wedstrijd gedaan?


idd off topic maar je maakt me nieuwsgierig. smile

23

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

doe vooral wedstrijden in het wedstrijdzwemmen, maar die tel ik nou natuurlijk niet mee. Ik heb enkel een keer het fietsonderdeel in een kwarttriathlon mogen doen. Voor de rest nog niet. Triathlon Didam staat nog wel op het programma, al moet ik nog wel de bevestiging van meneer de baas krijgen of ik dan wel vrij krijg. Al zou het niet moeten uitmaken of ik al dan niet veel wedstrijden heb gedaan, maargoed, laat ik de vraag maar gewoon beantwoorden tongue

en ja, als ik het zo zelf terug lees klinkt het inderdaad nogal raar. Zoals jij het al zei, waarom 10 kilometer lopen als uitdaging terwijl ik naderhand 20 ook had kunnen volhouden. Zal vooral een kwestie van motivatie zijn denk ik. 10 kilometer lopen vind ik voor mijn doel al behoorlijk hoog, aangezien ik dit seizoen nog niet van plan kwart of OD te doen. Na 10 kilometer vind ik het ook wel mooi geweest, helemaal in je eentje...

24

Re: Steunzolen, schoenen met correctie, compressiekousen, enz.

yorrick schreef:

...
Al zou het niet moeten uitmaken of ik al dan niet veel wedstrijden heb gedaan,

...

Tuurlijk wel!
Ik stel juist hier een vraag omdat ik de antwoorden wil van de echte ervaringsdeskundigen. Niet van verkopers o.i.d. En als ik een antwoord wil van iemand die er alleen wel eens een beetje over denkt dan stel ik mijn vraag wel tijdens de eerste de beste verjaardag waar ik heen ga. http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/images/smilies/icon_lol.gif

yorrick schreef:

Na 10 kilometer vind ik het ook wel mooi geweest, helemaal in je eentje...

Tja....


Ik houd er over op. http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/images/smilies/smiley-zwijgen.gif
Iedereen bedankt voor de adviezen i.i.g.
Ik klooi voorlopig weer even verder.