1 Laatst bewerkt door Jeroengsm (11-01-10 20:14:19)

Onderwerp: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Hi,

deze 2 onervaren triathlon newbies hebben vernomen dat je /eerst/ aan je techniek moet werken, en /daarna/ pas meters moet gaan maken. Met de beoogde sprint (20banen) of kwart (40banen) in het vooruitzicht, hoogste tijd onze knullige schoolslag te laten voor wat het is, en aan een serieuze crawl te gaan werken.
Dat de 12 jarige wedstrijd meisjes met Speedo badmutsjes in het baantje ernaast 2x zo hard gaan als wij, op topsnelheid banen trekkend, is niet goed voor ons moraal. We need help!

Wat we zoeken: een zwemtechniek workshop, of regelmatig terugkerende les, in wat voor vorm dan ook, door iemand die er verstand van heeft. Dat dit geld kost vinden we logisch, en we vinden alles mooi meegenomen. ben je zelf een goede zwemmer, maar geen echte leraar ofzo... geen probleem, als je maar uit kunt leggen waar we op moeten letten. Vanaf ons nivo is /alles/ een vooruitgang :-)

Stand van zaken: ik ben actief duiker, en Aimee was ooit schoonzwem-meisje, dus watervrees hebben we niet. Schoolslag komen we 1 baantje (heen+terug) per minuut, dus zouden we 20 minuten doen over het zwemonderdeel van de sprint. Er zijn er die dan hun hardloopschoenen al aan kunnen trekken, dus er is wel wat tijdwinst te behalen.

Iemand tips? Er schijnen illustere triathlon verenigingen -op onmogelijke tijden- in zwembaden af te spreken, maar gericht zoeken heeft nog niks opgeleverd. Ook hiervoor zijn alle tips welkom, we zijn erg leergierig, voor een goede instructie vinden we het geen probleem om om 4 uur 's ochtends bij een zwembad te staan.

Tnx voor de moeite!

ps oh, en we komen uit Den Haag, maar vinden een stukje rijden geen probleem. Max een uurtje rijden voor een enkele les, maar voor een clinic is Maastricht ook goed, moeten we toch vaak zijn.

Jeroen & Aimee - Den Haag.
Serious newbies - Juni 2010 > sprint.
Sterke punt: we zien er wel heel sportief uit!
Zwakke punt: we kunnen jammer genoeg nog weinig ;-)

2

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Hebben jullie wat gevonden? Ik ben op zoek naar precies hetzelfde: een coach of zwemleraar die helpt met het verbeteren van de techniek, en kom ook uit Den Haag. Ben benieuwd!

Commit first, then figure it out

3 Laatst bewerkt door starter (12-05-10 12:42:27)

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Hoi
Ik heb borscrawl geleerd bij tri-experience.
http://www.tri-experience.com/page5.html
Ze geven een basiscursus en een gevorderde cursus.
Maar ik denk dat ze pas weer beginnen in augustus/september.
Dit blok duurt nog tot in Juli.
Het is vanaf den-haag ongeveer 30-40 minuten rijden (ligt er natuurlijk aan waar je in den haag vandaan vertrekt.)
Ik kom uit brabant en rij er 40 minuutjes op.

Succes
Carla

4 Laatst bewerkt door Vanzella (12-05-10 15:04:08)

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

www.trivelo.nl

Is halverwege Den Haag en Maastricht...

5

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

enorme dank allemaal - ik heb infos aangevraagd, ben erg benieuwd!

Commit first, then figure it out

6

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Techniek zelf is niet zo gek moeilijk aan te leren...
komt toch neer op het vaak herhalen van de slag.

ben zelf een waterpoloer en ben daarmee op mijn 14e begonnen. nooit enige les borstcrawl gehad.
nu zwem ik de 100 meter onder de minuut.

probeer gewoon als je een slag maakt met je oksel aan te tikken en je arm zo lang mogelijk voor je uit te strekken. daarna onder je borst door halen (dus niet een heel rondje recht naar beneden maar een soort van schep beweging onder je borst door). weet niet wanneer je een triathlon gaat zwemmen maar zou iig zo vaak mogelijk in het zwembad oefenen wink

7

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Ik zal hierover maar geen nieuw topic openen, dus mag ik hem even lenen?

Ik ben ook op zoek naar les.
Ik heb mezelf ooit de borstcrawl geleerd maar het lijkt nergens op en ik kan het niet lang volhouden.

In mijn buurt zit wel een triathlonvereniging (TVA) maar zij trainen in het bad net op een dag dat ik niet kan vanwege mijn werk.
Ik ga nu eens informeren bij 2 zwemscholen (Neptunus en ESCA) of het handig is lid te worden. Maar dan kom je al snel bij de wedstrijdzwemmers uit denk ik.

Hoe deden jullie dat in het begin eigenlijk?
Los van het leren van de juiste techniek moet er ook gewoon getraind worden.
Baantjes zwemmen in een overvol bad heb ik al eens gedaan maar dat was bijna geen doen.
Ondanks de banen zwom iedereen maar wat door mekaar of stonden er een paar midden in een baan stil enzo...

8

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Dag Sander,

'k Zou je graag willen helpen, maar ik ken alleen de Belgische zwembaden en clubs.  Wat ik wel kan delen is m'n ervaring qua het aanleren van de borstcrawl.

Vorig jaar was is werkelijk een leek in het correct zwemmen van de crawl.  Toen heb ik me ingeschreven bij een tri-clu (12bo4) waar er wekelijks twee zwemtrainingen zijn.  Wat mij opviel was dat we weinig in het jaar aan baantjes trekken deden.  Heel veel werken op techniek, interval, variatie, ... .  Pas sinds een tweetal weken wordt er ook wat duur in gestopt zodoende voorbereid te zijn op de wedstrijden die komen.

Een goede tip ... ben je geen zwemwonder (zoals ik), zoek een club die je begeleid qua techniek.  Zo zal je merken dat je in een veel kortere tijdspanne vorderingen maakt.

Greetz,

Björn

9

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

@Sander,
Is Apeldoorn een optie?
De triathlonvereniging tri.aquapoldro.nl heeft 2 zwemtrainingen, waarvan 1 in Apeldoorn-Zuid.

10

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Sander B schreef:

Hoe deden jullie dat in het begin eigenlijk?
Los van het leren van de juiste techniek moet er ook gewoon getraind worden.
Baantjes zwemmen in een overvol bad heb ik al eens gedaan maar dat was bijna geen doen.
Ondanks de banen zwom iedereen maar wat door mekaar of stonden er een paar midden in een baan stil enzo...

Ik ben bij de plaatselijke zwemvereniging mee gaan zwemmen in de trim groep (1x per week). Dit is een groep met oud wedstrijdzwemmers (leeft. 20+, 30+, 40+) maar er is ook een baan voor beginners die daar de borstcrawl kunnen leren en ook verder kunnen werken aan hun techniek. Bijna elke zwemvereniging heeft wel zo'n groep waar je kunt leren zwemmen, gewoon ff bellen en vragen.

De tweede training zwem ik zelf een aantal banen in het zwembad maar dat gaat niet echt als het heel druk is nee. Gelukkig kan ik de wat rustigere tijden opzoeken.

Succes!

11

Re: gezocht: zwemtechniek idv leraar of clinic. Betaald natuurlijk!

Hallo,

Jammer dat ik dit topic nu pas zie staan. Bij triathlonvereniging RTC is een maand geleden de Triathlon cursus gestart om naar de "Beach Challenge Offroad triathlon" toe te trainen, en de eerste maand werd gebruikt om het technische zwemmen bij de deelnemers wat op te krikken. Vrijdag a.s. is de laatste technische zwemtraining alweer, dus daar hebben jullie weinig aan. Ik kan je wel vertellen dat we bij RTC proberen om steeds meer aandacht aan het technische zwemmen te geven, dus, als je nog een gezellige vereniging in DenHaag e.o. zoekt waar je ook nog wat kan leren dan kun je altijd eens komen kijken.
Ikzelf ben ook een zwemmer die vooral op techniek zwemt, dus mochten jullie op korte termijn wat tips en aanwijzingen wilen, dan wil ik jullie hier wel bij helpen. Laat maar weten als je daar interresse in hebt.
Groet,
Walter