1

Onderwerp: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Ik train (en woon) in de tropen en train onder warme omstandigheden en zweet dus verrassenderwijs verschrikkelijk veel.
Iemand een idee over zouttekort en wat dit doet? Op te lossen door gewoon wat extra zout op de pasta te strooien, of denk ik dan te simpel?

Could be worse, could be raining

2

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Zout-tabletten zou kunnen... maar de exacte onderbouwing heb ik niet voor je

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Ik ben er niet zo in thuis maar misschien moet je eens goochelen op ene mr Jeukendrup, bv icm "salt loss".

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4 Laatst bewerkt door freken (26-01-10 17:17:36)

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Heel simpel eigenlijk. Ofwel een isotone sportdrank kopen of zelf maken door fruitsap/water/een beetje zout in een bidon te doen.

Of voor het lopen een zakje zouten chips eten smile

5

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Chips voor het lopen.

Beste. Tip. Ooit.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Chips, die ga ik ook s een keer proberen wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

7

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Chips... Okay, dat moet dan maar. Hmmm de dingen die we al niet opofferen.

Could be worse, could be raining

8 Laatst bewerkt door willem (11-05-10 16:56:40)

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Lays Tay sweet Chili daar loop je echt hard op!! Een halve zak en dan meteen vollebak thuis vertrekken..

http://www.saltstick.com/  misschien is het wat maar ik heb er geen ervaring mee...

9 Laatst bewerkt door superhans (23-06-11 09:29:22)

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Schijnt zondag warm te worden in Neerpelt. Ik zweet erg veel tijdens een wedstrijd.
Iemand ervaring met zout tabletten? Of ORS door de sportdrank gooien? Of zoute drop?
Ik verwacht dat ik tijdens of voor de marathon geen zak chips naar binnen kan werken......

10

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Tijdens het sporten kun je ervoor kiezen om ORS te nemen. Gewoon een tablet/zakje in 500 ml water mengen. Werkt bij mij prima.

11

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Voor mij geldt eigenlijk hetzelfde.Zweet ook erg veel en dan ook veel zout.
Ik gebruik de ORS Gastrolyte .Ik koop ze bij de etos.Tot nu toe nog geen problemen mee gehad.Ik heb wel de orange smaak.(net als mijn sportvoeding/powerbar).

Meng een zakje door 0.75 ltr sportvoeding.

gr ramon

12

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

freken schreef:

Heel simpel eigenlijk. Ofwel een isotone sportdrank kopen of zelf maken door fruitsap/water/een beetje zout in een bidon te doen.

Of voor het lopen een zakje zouten chips eten smile

Hoeveel zout is eigenlijk genoeg als je het in een bidon doet? Een mespuntje?

13

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

amvandenberg schreef:
freken schreef:

Heel simpel eigenlijk. Ofwel een isotone sportdrank kopen of zelf maken door fruitsap/water/een beetje zout in een bidon te doen.

Of voor het lopen een zakje zouten chips eten smile

Hoeveel zout is eigenlijk genoeg als je het in een bidon doet? Een mespuntje?

Ligt ook een beetje aan de grote van je bidon wink Je mag het zout net niet proeven volgens Yneke Vocking

14

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Bleek schreef:
amvandenberg schreef:
freken schreef:

Heel simpel eigenlijk. Ofwel een isotone sportdrank kopen of zelf maken door fruitsap/water/een beetje zout in een bidon te doen.

Of voor het lopen een zakje zouten chips eten smile

Hoeveel zout is eigenlijk genoeg als je het in een bidon doet? Een mespuntje?

Ligt ook een beetje aan de grote van je bidon wink Je mag het zout net niet proeven volgens Yneke Vocking

En aan het formaat mes smile

15

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Ik gebruik zelf al jaren LAB van Maximize. Het is een product op basis van 3 minerale zouden die in deze combinatie een melkzuurremmende werking zouden hebben. Houdt natuurlijk ook vochtbalans in evenwicht.

Is in het begin echt wel effe wennen want smaakt echt naar verfijnd zout. tongue Daarna op een zéér warme dag nooit echt zonder gedaan.

16 Laatst bewerkt door HansH (24-06-11 20:00:26)

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Heb me er voor Ironman Frankfurt noodgedwongen in verdiept vorig jaar, het was toen boven de 30 graden dus "tropisch heet" smile sad. Half zakje ORS door mijn bidons gedaan, anders werd het me te zout. Bij de briefing daar gaven ze aan 1 gram zout (=NaCl) per uur, dus ga maar rekenen... (hangt ook af van de hoeveelheid natrium in je sportdrank). Op zich ging het - gelet op de temperatuur - redelijk goed daar. Het was mijn enige hele dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.... gefinisht in 13.5 uur. Bij het lopen hadden ze zout, dat je zelf door het water kon gooien.

Maar volgens mij is dat allemaal wetenschap - je moet het ook nog binnenhouden. Als je het zout echt proeft krijg ik het niet naar binnen. Extra zout door het eten lijkt me een prima nuchtere benadering, tenzij je 4 uur + achter elkaar traint denk ik....

triathlon is 3x leuker!

17

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

superhans schreef:

Schijnt zondag warm te worden in Neerpelt. Ik zweet erg veel tijdens een wedstrijd.
Iemand ervaring met zout tabletten? Of ORS door de sportdrank gooien? Of zoute drop?
Ik verwacht dat ik tijdens of voor de marathon geen zak chips naar binnen kan werken......

Mijn vrouw gebruikt ze als ze moet roeien, een tabet om te compenseren voor ~4 uur roeien.
Wel genoeg erbij drinken.

18

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

In de huidige ontwikkeling van de Isotonic Sportdranken zal je merken dat de meeste A-merken rekening houden met de extra toevoeging van de juiste Electrolytenmix: oa Natrium, Calium en Magnesium. De merken werken met een uitgebalanceerde samenstelling die goed aan sluit op de vraag bij inspanning.

Wellicht zinvol om de productsamenstelling in de gaten houden en de aantallen door te rekenen naar welke hoeveelheid je per standaard serving krijgt. Daarnaast kan je de concentratie vaak aanpassen op de behoefte en omstandigheden van de dag.

Loop Harder, Fiets Sneller, Presteer Beter!

19

Re: Heb je het ooit zo zout gegeten?

Heb nu sportdrank van sportscontrol gekocht en daar zit al voldoende zout in voor warm weer. Voor mensen die veel zweten hebben ze nog iets extra maar weet de naam niet juist. Denk dat de meeste goeie merken van sportsupplementen toch wel voorzien zijn en anders kun je deze meestal wel contacteren voor een eventuèle oplossing.