1

Onderwerp: In het donker trainen op de fiets

Hoe denken jullie over fietstraining in het donker.

Mvg,

Ronald Emmen

2

Re: In het donker trainen op de fiets

op de tacx??

ik zou in ieder geval proberen dat ik gezien te worden, met ledlampjes. Je ziet dan zelf niet zoveel, maar je word wel gezien.

3

Re: In het donker trainen op de fiets

Mij niet gezien,heb het een paar keer gedaan en vind er niks aan.

4

Re: In het donker trainen op de fiets

Het woon werkverkeer is voor mij nu nog volledig in het donker.
Ik heb een achterlicht onder het zadel en een grote knipperende koplamp. Maar goed, elke keer wel minimaal 1 keer een bijna-dood ervaring.........

Het is niet ideaal op de racefiets in het donker. Je kan ook opvallende (reflecterende) kleding aantrekken. Mijn ervaring is dat andere weggebruikers (auatomobilisten vooral) je snelheid niet goed kunnen inschatten, en dat is al bij daglicht. In het donker is het dus extra opletten geblazen!

Oftewel: het kan prima, maar blijf goed opletten en om je heen kijken want voor je het weet lig je op een motorkap......... en zorg dat je goed zichtbaar bent!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

5

Re: In het donker trainen op de fiets

Volgens mij kan woon-werk heel goed hoor. Alhoewel, volgens mij, volgens mijn zwager dan.
Hij fietst al jaren woon-werk op de racefiets en rijdt meer dan 10.000 km per jaar.

Hij heeft er een losse halogeen verlichtingsset op gezet, nooit verhalen gehoord over "bijna-dood"
Hij is goed zichtbaar. Dus, als je het echt wil.................als je Erben hebt gezien bij 24 uur met dan weet je dat alles kan als je het echt wilt :-)

A+

6

Re: In het donker trainen op de fiets

Ik vind het echt te link: automobilisten zien je slecht, schatten je snelheid verkeerd in, je wordt verblind door de koplampen, je komt andere fietsers tegen zonder licht, eenden kijken in het voorjaar niet uit met oversteken en zo kan ik er nog wat bedenken ...

Lekker veilig op de tacx dus en in het weekend extra genieten van de frisse buitenlucht.

JAB

7

Re: In het donker trainen op de fiets

Ik vind het echt te link: automobilisten zien je slecht, schatten je snelheid verkeerd in, je wordt verblind door de koplampen

????????????????????????

Eén en al tegenstrijdigheid volgens mij.

Automobilisten zien je slecht................en vervolgens word je verblind?

Als je verblind wordt door koplampen dan ziet die auto je dus wel, anders kan jij niet verblind worden door de hoeveelheid licht. Je wordt alleen verblind door verkeerd afgestelde koplampen en dat is volgens mij in NL de minderheid.

Ik zei dus eerder al dat er halogeensets voor op je fiets te koop zijn. Als je echt in het donker je racefiets wilt gebruiken, moet je dat er dus voor over hebben om aan te schaffen. Die set geeft net zoveel licht als een goed uitgeruste brommer verlichting.

En eenden...................zo ken ik er nog een paar. Je eigen veiligheid heb je voor een heel groot deel zelf in de hand.

A+

8

Re: In het donker trainen op de fiets

Meningen verschillen blijkbaar maar als ik in de polder rij en er komt een auto af met volle lichten en die doet die zoals de meeste doen op de laatste moment maar uit dan zie ik de zijkant of de berm van de weg/fietspad niet meer dan zie ik enkel nog zwarte bollen. Tijdens het lopen in het donker heb ik dat ook genoeg voor.

9

Re: In het donker trainen op de fiets

@petitmas: een klein beetje overdrijven om m'n punt helder te maken :-)
Die eend(en) ben ik overigens wel tegengekomen, ze besloten net voor ik voorbij kwam uit de berm dwars de weg over te fladderen. En net als Ronnyke ben ik iets te vaak automobilisten tegengekomen die nog even hun groot licht aandoen in de polder om nog even goed die fietser te zien (ondanks mijn sterke koplamp).
Mijn punt blijft echt wel staan: ik fiets veel door de polder en vind dat te gevaarlijk in het donker. Ik kijk dan ook uit naar het moment dat het weer langer licht blijft. Maar van mij mag iedereen daar z'n eigen keus in maken.

JAB