1 Laatst bewerkt door Rogier (03-03-10 19:20:29)

Onderwerp: Totaal iets anders maar wel lopen....

Hoi,
Ik ben nog een pure loper maar wil na mijn doel overstappen naar triathlon.
Wat is zijn doel dan hoor ik denken....

Ik heb ooit mezelf voor genomen een berg op te rennen. en wel in 7KM van 750m naar 1996m op asfalt.....
er zitten delen tussen tot 25%.

Nu begrijp ik dat hier allereerst veel conditie voor nodig is, dus ik volg nu een marathon programma om dit op te bouwen (1 juni klaar). Daarna wil ik me gaan richten op kracht training om beter naar boven te kunnen draven.

Zijn er hier toevallig leden die ooit ook zo'n uitdaging hebben opgezocht? ervaringen?

verder, wat ik me afvraag. Is het verstandig voor of na de training (op dit moment) wat te gaan touwtje springen. Hierbij geef ik mijn kuiten wat meer uitdaging, en dat komt weer terug met de afrol in de bergen.

maw wie heeft er tips om dit tot een goed einde te brengen?

PS dit alles moet plaatsvinden aan het eind van augustus als ik daar al een aantal weken daar ben.

2

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

een marathon lopen om te trainen voor 7km??? Dat lijkt me het eerste wat niet handig is. Daar zit zo'n verschil in trainings methode in dat dat moeilijk samen gaat. Maar goed er zit bijna 3 maanden tussen dus nog wel tijd voor rust en specifieke training.

mijn probleem met steile heuvels is meestal mijn lies. doordat ik in een klim mijn achterzwaai langermaak komt daar veel rek op. Verder wat extra kracht training voor bovenbenen en kuiten.
voor je conditie zou ik me richten op schema's voor een 10km in nederland.

3

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Die marathon is meer gekomen met het idee dat is meer dan een beetje lucht moet kunnen hebben aangezien dat op bijna 2000 meter wat beperkter rond zweeft en omdat ik het heerlijk vind lange stukken hardlopend af te leggen.
(vroeger toen ik jonger was (zucht) aardig wat gelopen)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ervaring heb met rennen in de bergen en heb gewoon een start gemaakt (baat het niet, schaad het niet methode).

Wat ik van je antwoord begrijp is dit afonden, en beginnen met uitbouwen van conditie op 10KM (snelheid omhoog begrijp ik dan?) daarnaast starten met kracht training voor BB en Kuiten.

Rogier

4

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

de training van vandaag was dermate soepel dat ik maar eens ga denken over wat hellinkjes om wat kracht op te doen.
Gelukkig hebben we hier de Zeelandbrug
in 300 meter van 0 naar 15 meter.

5

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Yep rogier. dat lijkt me wel een goed plan!!

6

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Zoo, ook weer gebeurt, mijn zoontje wilde ook mee. dus hij ook maar tegen die brug op, op de fiets dan.

Toen ik met naar mijn werk erlangs kwam zag ik dat het geen 300 maar 500 meter is sad dus maar 3% en dan te bedenken dat de berg 25% doet.....

Vandaag om te beginnen en niets kapot te lopen begonnen met 3X 12Km/h  omhoog en dan rustig weer terug.
Ik moet toegeven, het is totaal iets anders dan ik had verwacht, Ik moest dik in het rood om een beetje snel boven te zijn.
Vermoeiende bedoeling..... dus dat vraagt om herhaling smile

Dinsdag is de volgende korte training dus dan gaan we weer. Ik hoop dat het dan iets soepeler gaat want dit is/was niet naar mijn zin.

to be continued......

7 Laatst bewerkt door Rogier (12-05-10 11:38:11)

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Status update:
Inmiddels mijn marathon training afgebroken omdat het naar mijn mening niet meer veel toevoegde, ik zat op duurlopen van ~30 Km en dat was/is, zoals boven vermeld, inderdaad vrij veel voor het doel waar ik voor train.

Dit betekend natuurlijk niet dat we stoppen, in tegendeel, ik ben nu voornamelijk bezig met het opbouwen van weerstand.
Waar ik erg tegen op zie is de "tweede" helft van de loop, 1000 tot 2000 meter boven NAP. Ik begreep van kennissen (overigens ook tri-athleten) dat daar een omslagpunt ligt bij het fietsen en dus ook de meeste stuk gaan op zuustof tekort.

Beste remedie lijkt mij dan dat je traint op hoge intensiteit zodat je weestand voor deze factor toeneemt en je de snelheid vast kunt houden.

Maar voor het zelfde geld L*l ik nu vreselijk uit mijn nek  hmm

Hoe het ook is, training is nu 3 keer in de week lopen,
5KM intensief, met snelheids oefeningen nadien
10KM intensief duurloop
15KM rustig duurloop
En dat gaat heel lekker, zo lekker dat ik het idee heb dat mijn lichaam een uitbereiding van de activiteiten wel kan doorstaan dus.....

Ik ben maandag naar het zwembad geweest met de kinderen en kon het niet laten op wat test baantjes te trekken, maar dat viel toch tegen. Het is meer de kracht die parten speelt (ben maar een desk jockey). Dus heb me voor genomen op maandag en donderdag mijn natpak aan te trekken en lekker te trainen in het natuurwater. Hopelijk wordt het dan wat beter....

The story continues....

8

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Ben je ooit nog die heuvel op gekomen?

9

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Als je 23% op moet rennen dan kun je het beste in de sportschool op de loopband gaan lopen en daar de hellingshoek op max zetten. Iemand bij ons op de atletiekvereniging die heeft 2 keer de alp heuz opgelopen en heeft heel veel geoefend op de loopband.

10

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Ik ben eigenlijk hel benieuwd WELKE berg?

A+

11

Re: Totaal iets anders maar wel lopen....

Zo dat is een jaar geleden, ben inmiddels weer een paar dagen terug, van deze vakantie.
Ik heb het niet gedaan aangezien de tweede week en derde week toen dramatisch was.
Dit jaar ook gedaan, wel lekker gelopen wat bergloopjes met minder hoogte meters.

De berg waar het over gaat is de Kitzbuheler-horn in Kitzbuhel
http://www.viertl-edv.com/bruno/index.htm