1

Onderwerp: hoe naar 30km/u

hallo,

ik had hier een vraagje of er iemand een schema weet om van mijn gemiddelde 24 km/u naar 30 km/u te gaan. het liefst in ongeveer 12 weken.
ik heb afgelopen dinsdag meegetraind (1ste training) toen gingen we zo'n 27km/u.
dit kon ik redelijk bijhouden omdat, ik ook de hele tijd in 2 of 3 positie mocht fietsen.
naast de groepstraining train ik zelf nog 1 of 2 keer in de week. heeft iemand tips hoe ik deze trainingen het best kan invullen.

groeten Jan

2

Re: hoe naar 30km/u

30km/ u voor hoelang? 1km? 10km? 100km?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: hoe naar 30km/u

voor ongeveer 30 tot 40 km

4 Laatst bewerkt door JanR (06-04-10 12:57:56)

Re: hoe naar 30km/u

Ahh.. fietsen... ik kan er niet genoeg van krijgen. maarja, ik vrees dat het niet zo simpel is: een schema dat je een bepaalde streefsnelheid laat bereiken in een vast aantal weken. Ik kan het je in ieder geval niet geven.

Sowieso zeggen gemiddelde snelheden weinig. Bij wedstrijden zegt het al niet veel -omdat het enorm afhankelijk is van weer (wind, regen temperatuur) en parcours (vlak of hoogte verschil, bochtig of vooral recht)-, maar bij duurritten zegt het al helemaal weinig, omdat je es een keer bij een bordje staat te kijken waar je langs moet of omdat het verkeerslicht weer eens op rood staat. Kortom, staar je niet al teveel blind op je snelheid.

Kun je een beetje aangeven hoe je groepstraining eruit ziet? Ga je kop over kop fietsen, of fiets je continu rustig uit de wind?

Ik ben zeker geen trainingsexpert hoor, maar train wel op schema's van een expert, misschien telt dat een beetje. Als ik naar het fietsschema kijk, dan bestaat dat 1 a 2x in de week uit een duurrit in een lage hartslagzone (2u-4u) Globaal is dat een tempo waarmee je met iemand een gesprek kan voeren. Daarnaast staat er elke week een intervaltraining op het programma. De lengte en intensiteit van de intervallen verschilt per week en globaal gezien neemt deze drie of vier weken lang toe, waarna een relatieve rustweek volgt. In de winter zijn dat vrij extensieve intervallen, maar naarmate het seizoen dichterbij komt wordt dat steeds intensiever.

Nu ik het typ merk ik het probleem: ik kan wel globaal aangeven wat ik doen, maar het is maar de vraag of dit voor jou werkt. De beste tip die ik kan geven is eigenlijk: km-ers maken. Daar wordt je in ieder geval nooit slechter van. smile

Laat ik dan iets specifieker typs geven wat ik zou doen als ik ik was en waar je MISSCHIEN wel beter van wordt: Doe dan 2x in de week een rustige training op een intensiteit waar je nog met iemand een gesprek zou kunnen voeren en ga 1x in de week 4 of 5 blokken van een paar minuten wat harder fietsen en breidt dit langzaam uit naar 6, 7 of 8 blokken van ongeveer vier of vijf of zes minuten. 'Wat harder fietsen' is dan globaal gezien wedstrijdtempo.
 
Wat ik af en toe doe om wat sterker te worden is op een (relatief) groot verzet een helling op sprinten (bij Gildehaus in DL bv 15% ong 200 m). Als je niet zulke mooie hellingen in de buurt hebt kun je ook gewoon een viaduct nemen. Dat doe ik een paar keer achter elkaar totdat mijn tong tussen mijn spaken blijft steken.

Ik zeg maar wat, hoor. Het is allemaal heel globaal wat ik zeg, terwijl je in best specifieke hartslagzone's moet trainen om echt beter te worden. Als je de grootste kans wil maken om beter te worden, zul je jezelf moeten verdiepen in trainingsleer of iemand betalen om dat voor je te doen (bv CB consultancy (ik heb géén aandelen, maar wel goede ervaringen wat betreft het verbeteren van mijn fietsvermogen smile ) en je hartslagzone's vaststellen e.d. Dat is de meest effectieve manier om je snelheid te verhogen. Trainingsleer is nu eenmaal een hele ingewikkelde (persoonsgebonden) wetenschap en op het forum een bestelling plaatsen werkt helaas minder goed. Maargoed, ik hoop dat je er wat mee kan en er iets aan hebt.

Tenslotte nog wat standaardopmerkingen: train je niet over de kop, zorg dat je plezier hebt in het fietsen, staar je niet blind op snelheden, luister naar je lichaam, met twee woorden spreken enzenz.

hmm.. ik moet maar weer es aan het afstuderen... sad

5

Re: hoe naar 30km/u

bedankt voor de tips JanR

6

Re: hoe naar 30km/u

Op de site van fiets staat er een trainingsplanner mischien kun je je daar een keer in verdiepen.

7

Re: hoe naar 30km/u

JanR schreef:

Wat ik af en toe doe om wat sterker te worden is op een (relatief) groot verzet een helling op sprinten (bij Gildehaus in DL bv 15% ong 200 m).

Heb je die klimmetjes over de kasseien al eens meegepakt bij de molen?

8 Laatst bewerkt door JanR (07-04-10 08:39:49)

Re: hoe naar 30km/u

Is dat aan de noord-zijde? Ja, daar ben ik ook wel eens langsgekomen... en de beklimmingen in Bad Bentheim zijn ook interresant, maar niets is zo mooi (lees: steil) als het klimmetje "An der Bree".

9

Re: hoe naar 30km/u

JanR schreef:

Is dat aan de noord-zijde? Ja, daar ben ik ook wel eens langsgekomen... en de beklimmingen in Bad Bentheim zijn ook interresant, maar niets is zo mooi (lees: steil) als het klimmetje "An der Bree".

Dat is waar. Niemand verwacht plots een heuvel van 15% in dat gebied. Wel mooi als je er met iemand naar toefietst die die heuvel niet kent. smile

10

Re: hoe naar 30km/u

An der bree is de korte klim naar de molen toe?
In Gildehaus
Dat is inderdaad een heerlijk momentje..

11

Re: hoe naar 30km/u

Wat is precies het doel van die sprintjes? Ik vind "sterker worden" nogal een ruim begrip?! wink

Wat, denk ik, ook geen gek idee is om wat met je trapfrequentie te spelen, bijVOORBEELD;
- 10 min 70  rpm, 10 min 80 rpm, 10 min 90 rpm, 10 min 100 rpm
- elke 10' een minuutje staan op groot verzet
- elke 10' een minuutje heel licht verzet > 110 rpm

Eea is een beetje zoeken maar logica en ervaring doen mij denken dat zoiets wel zou kunnen werken.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)