1

Onderwerp: fietsen op 90 tpm

ik heb ergens gelezen dat je het best tussen de 80-90 omwentelingen per minuut kan fietsen.
voor overgang met fietsen>lopen.
mijn vragen zijn:
heeft iemand hier ervaring mee?
en heeft iemand hier een verklaring voor?

2

Re: fietsen op 90 tpm

Waar de meesten in de fout gaan en daardoor problemen hebben met de overgang naar het lopen krijgen is dat er vaak met een te zwaar verzet gefietst wordt
Met een te zwaar verzet krijg je het "dikke"benen gevoel en dan duurt het eeuwig voordat je in je ritme komt bij het lopen
De snelheid is niet zwaar trappen maar op frequentie trappen dus op souplesse,dit is trainbaar
In duurtraingen op de trainingsfiets trap ik nooit op het grote blad maar wel met 100 omwentelingen per minuut
en wanneer het accent in de traiing ligt op trapfrequntie is dat percentage nog hoger
Fietsen en lopen zijn qua bewegingsafloop bijna hetzelfde alleen bij het lopen krijg je een impact op het lichaam
Tip:Tel je passen maar eens links of rechts bij het lopen op tempo en vegelijk dat maar eens met je trapfrequentie op de fiets en je zult zien dat dit bijna gelijk is

3

Re: fietsen op 90 tpm

ik vind 90 zelf ook nog weinig probeer tussen de 95 en 105 te trainen altijd als de omstandigheden het toelaten natuurlijk (wind-bergop)

4

Re: fietsen op 90 tpm

Hoi Hans

Nou dat is wel heel gaaf dat je dat schrijft. Volgens mij heb ik ooit iets over "aantal passen" gepost hier, maar ik had nooit de link gelegd tussen trapfrequentie en aantal passen.

Als wij in de duinen trainden en we moesten (bijvoorbeeld) versnellingen van 1 minuut lopen, dan zij de trainer dat je minimaal 90 passen per minuut moest lopen.

Dank voor je bevestiging :-)

A+

5 Laatst bewerkt door Hans van Vlijmen (24-05-10 10:15:02)

Re: fietsen op 90 tpm

@ Petitmas
Fabian Cancellara is een voorbeeld als het gaat om trapfrequentie en een perfecte tijdrithouding
Bekijk deze video maar eens en geniet ervan hoe mooi tijdrijden kan zijn
http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU

6

Re: fietsen op 90 tpm

Ik fiets altijd tussen de 95-110 (hangt van omstandigheden af)
80-90 lijkt mij een te zwaar verzet omdat je dan sneller verzuurd en minder soepel bent om aan het loop onderdeel te beginnen...

grts

7

Re: fietsen op 90 tpm

Trainen lukt me wel op frequentie (90-100), maar in wedstrijden (max. OD) heb ik het daar moeilijk mee. Ik ga gewoon 2km/h harder zals ik zwaarder trap (tussen 70 en 80). De laatste 3-4km los ik dat op door toch kleiner te schakelen. Toch heb ik altijd wel wat tijd nodig om in het lopen te komen.

Voor de midden an lange afstand is dit natuurlijk niet van toepassing. Dat houd ik gewoon niet vol als ik "op kracht" rijd, dus dat moet wel op souplesse.

8

Re: fietsen op 90 tpm

En het leuke is dat 1 van de meest succesvolle triathloncoaches (brett sutton) adviseert om een lagere cadans aan te houden, zeker voor de lange afstand. Vrouwen ook vooral.

Maar goed, ik ben bevooroordeeld, ik hou ook wel van een zwaar verzetje. Ik denk dat het vooral erg individueel is welke cadans bij je past, met een aanpassing aan de hand van de afstand die je moet rijden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

9

Re: fietsen op 90 tpm

Op koersfiets kan ik gemakkelijk continue boven de 105rpm blijven trappen, maar met m'n tijdritfiets dan fietst het niet lekker om met heel hoog been tempo te fietsen. Dit gaat namelijk weer ten koste van m'n houding. Dan houd ik liever rond de 90rpm aan, maar zeker niet lager.

10

Re: fietsen op 90 tpm

Ik heb me laatst een fietscomputer met cadansmeter aangeschaft om wat gerichter op cadans te kunnen trainen op m'n tacx.

Gisteren reed ik een uurtje aan een gemiddelde cadans van 99.  Hoe kan ik dit optrekken? 
Bekom ik dit zoals bij het lopen?  Niet constant op duur trainen, maar door af en toe interval in te lassen?

Misschien reeds vermeld op dit forum, maar 'k vond het niet meteen met de zoekfunctie.

11 Laatst bewerkt door Ziggy (19-01-11 20:30:45)

Re: fietsen op 90 tpm

saelensbjorn schreef:

Ik heb me laatst een fietscomputer met cadansmeter aangeschaft om wat gerichter op cadans te kunnen trainen op m'n tacx.

Gisteren reed ik een uurtje aan een gemiddelde cadans van 99.  Hoe kan ik dit optrekken? 
Bekom ik dit zoals bij het lopen?  Niet constant op duur trainen, maar door af en toe interval in te lassen?

Misschien reeds vermeld op dit forum, maar 'k vond het niet meteen met de zoekfunctie.

Een gemiddelde cadans van 99 is eigenlijk al heel goed, dus het hoeft niet noodzakelijk naar omhoog vind ik..
als je vind dat je cadans wel omhoog moet, kan je eens trainen op vast verzet d.w.z. dat je een verzet kiest (vrij klein) en hier  de hele rit mee rijd, zo leer je soepeler trappen, als je verzet niet te groot is tenminste..
intervalletjes hebben idd ook een goede invloed op een hogere trapfrequentie.

grts

12

Re: fietsen op 90 tpm

Een cadans van 99 op de tacx is niet bijzonder hoog hoor, het is aan de lage kant. Ikzelf rij en uur tot 1,5 uur met een cadans van 115 tot 120 op de tacx. Nu is het zo dat ik de tacx voornamelijk gebruik voor snelheid te trainen dus met weinig weerstand en veel omwentelingen. Tijdens een triathlon rij ik wel met een omwenteling van rond 90,(vlak en niet teveel wind). Met wind mee is het wel fijn als je gewend bent om een hoog been tempo aan te kunnen, zo kan je veel snelheid ontwikkelen.

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

13

Re: fietsen op 90 tpm

wat ik meestal doe op mijn rollen is wisselen tussen een cadans van ongeveer 105 en af en toe intervallen aan een cadans van 85, ik let er dan op dat mijn harslag gelijk blijft en verzwaar gewoon mijn verzet
op de weg houd ik meestal ongeveer 100 aan

14

Re: fietsen op 90 tpm

Op de Tacx, of op de Tacx?

Anders gesteld: losse rollen of met een gefixeerd achterwiel?

Ik durf te stellen dat ik best frequenties kan trappen, maar 115-120 wordt lastig op losse rollen. Gefixeerd appeltje eitje, maar dat is wellicht het verschil tussen trainen en sporten. Of tussen practice en training, zie ook hier.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

15

Re: fietsen op 90 tpm

kan je zonder apparaat ook u toeren per minuut tellen? ik denk wel dat ik door het mountainbiken een vrij hoog trapfrequentie heb en zou dat graag eens tellen smile

16

Re: fietsen op 90 tpm

Nee dat is onmogelijk. Uitroepteken. Of was AxB nu toch C?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

17

Re: fietsen op 90 tpm

Cesar schreef:

Nee dat is onmogelijk. Uitroepteken. Of was AxB nu toch C?

ah omdat ik eens had gelezen op een site dat je 15s je aantal trappen moet tellen en dan maal 4 smile zal dus wel niet kloppen

18

Re: fietsen op 90 tpm

Vind het raar dat je als student niet weet hoe je je omwentelingen moet tellen ? Ikzelf tel hoeveel ik er maak op 15sec en doe dit x4 altans dat deed ik vroeger in de spinning  op mijn fietsen heb ik cadansteller :-)

19

Re: fietsen op 90 tpm

ronnyke schreef:

Vind het raar dat je als student niet weet hoe je je omwentelingen moet tellen ? Ikzelf tel hoeveel ik er maak op 15sec en doe dit x4 altans dat deed ik vroeger in de spinning  op mijn fietsen heb ik cadansteller :-)

ewel, het is dat dat ik vroeg smile dus telkens 1 been tellen (voorbeel altijd als knie boven is) en dan x 4 smile zal eens testen

20

Re: fietsen op 90 tpm

Brecht schreef:
ronnyke schreef:

Vind het raar dat je als student niet weet hoe je je omwentelingen moet tellen ? Ikzelf tel hoeveel ik er maak op 15sec en doe dit x4 altans dat deed ik vroeger in de spinning  op mijn fietsen heb ik cadansteller :-)

ewel, het is dat dat ik vroeg smile dus telkens 1 been tellen (voorbeel altijd als knie boven is) en dan x 4 smile zal eens testen

Je telt de omwentelingen die je maakt gedurende 15 seconden en doet dit inderdaad maal vier.  Wiskundig gezien de gemakkelijkste zaak van de wereld.

@ Brecht: naar mijn bescheiden mening denk ik dat Cesar het met enige dubbel toon wou duidelijk maken dat je correct was

21

Re: fietsen op 90 tpm

saelensbjorn schreef:
Brecht schreef:
ronnyke schreef:

Vind het raar dat je als student niet weet hoe je je omwentelingen moet tellen ? Ikzelf tel hoeveel ik er maak op 15sec en doe dit x4 altans dat deed ik vroeger in de spinning  op mijn fietsen heb ik cadansteller :-)

ewel, het is dat dat ik vroeg smile dus telkens 1 been tellen (voorbeel altijd als knie boven is) en dan x 4 smile zal eens testen

Je telt de omwentelingen die je maakt gedurende 15 seconden en doet dit inderdaad maal vier.  Wiskundig gezien de gemakkelijkste zaak van de wereld.

@ Brecht: naar mijn bescheiden mening denk ik dat Cesar het met enige dubbel toon wou duidelijk maken dat je correct was

alleen versta ik niet wat je precies moet tellen smile het is toch 1 been hé? vb.altijd als rechterknie boven is tel je.

22

Re: fietsen op 90 tpm

yep, je telt de omwentelingen van 1 been (zodat je pedaal 1 volledige omwenteling gemaakt heeft).

Ik doe dit zelf als ik naar m'n werk rij of terug naar huis rij.  Dan fiets ik met een doordeweekse MTB, zonder fietscomputer.  Dan speelt snelheid geen rol, maar rij ik op cadans.  En dan is tellen wel aangewezen. 
Door dit te doen, voel ik ook wel beter aan met welke cadans ik ongeveer fiets en waar ik me goed bij voel.

23

Re: fietsen op 90 tpm

saelensbjorn schreef:

yep, je telt de omwentelingen van 1 been (zodat je pedaal 1 volledige omwenteling gemaakt heeft).

Ik doe dit zelf als ik naar m'n werk rij of terug naar huis rij.  Dan fiets ik met een doordeweekse MTB, zonder fietscomputer.  Dan speelt snelheid geen rol, maar rij ik op cadans.  En dan is tellen wel aangewezen. 
Door dit te doen, voel ik ook wel beter aan met welke cadans ik ongeveer fiets en waar ik me goed bij voel.

ik probeer ook altijd zo'n hoog mogelijke cadans te gebruiken met mijn MTB smile (in tegenstelling tot vroeger). Wat zijn de voordelen hier eiglijk van?
want in een wedstrijd ligt je cadans toch niet op 100?

24

Re: fietsen op 90 tpm

saelensbjorn schreef:

Ik heb me laatst een fietscomputer met cadansmeter aangeschaft om wat gerichter op cadans te kunnen trainen op m'n tacx.

Gisteren reed ik een uurtje aan een gemiddelde cadans van 99.  Hoe kan ik dit optrekken? 
Bekom ik dit zoals bij het lopen?  Niet constant op duur trainen, maar door af en toe interval in te lassen?

Misschien reeds vermeld op dit forum, maar 'k vond het niet meteen met de zoekfunctie.

Waarom zou je überhaupt met een gemiddelde cadans van boven de 99 omwentelingen per minuut willen fietsen?

25

Re: fietsen op 90 tpm

Rij gewoon op gevoel al dat cadans  gezeur !
Ik rij menig triathleet en wielrenner voorbij die net ef iets
harder gezwommen heeft, en zich die zich suf staard
op zijn kadans metertje .
Niet te zwaar niet te licht trappen ,meters maken .
Rapido ^6

triathlon is 3 x beter