1

Onderwerp: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Hallo, ik heb tijdens Weert (1/8) voor het eerst in een wetsuit gezwommen. Hier was de temperatuur van het water echt te koud voor mij (13C)... waardoor ik ook niet gefocust was op hoe het wetsuit aanvoelde. Puur overleven dus door "peddelen" !

Afgelopen weken heb ik echter in het zwembad met mijn wetsuit gezwommen om er meer aan te wennen. Vwb mijn zwemtijden scheelt het zeker maar voor mijn gevoel lijkt het zwemmen juist zwaarder dan zonder een wetsuit. Mijn armen bewegen kost meer energie. Is dit een normaal gevoel en moet je eraan wennen of kan het zijn dat mijn wetsuit niet goed aansluit?

2

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Hoi Jeroen

Voor zover mijn "ervarings-kennis" gaat zou een wetsuit dusdanig moeten zitten dat er in ieder geval geen water "doorheen stroomt"  tijdens het zwemmen.

Verder moet je merken tijdens het aantrekken dat je het niet "even" aantrekt. Je trekt hem beetje voor beetje over je kuiten, trekt weer het pak omhoog en zo stuk voor stuk "hijs" je jezelf in het pak.

Als je het pak heel makkelijk aantrekt is de kans aanwezig dat het pak te groot is. Nu weet ik niet hoe het met de hele dure pakken is, ik heb maar een simpel dingetje.

Hoop dat je hier iets aan hebt

A+

3

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

in principe zou je na het uittrekken van een wetsuit wel aardig moeten kunnen merken of ie nat van binnen is (of: jij nat van binnen bent). Mocht dat het geval zijn, zou ik me eerder zorgen maken of je wel de juiste maat hebt aangeschaft.

Sluit het nekstuk goed sluiten, rits helemaal tot bovenaan dicht en nergens plooien (oftewel, zit ie sluitend om je lichaam?). Zelf test ik of ie in de nek goed aansluit als volgt: trek ter hoogste van je borstbeen (dat harde stuk op je borst, onder je keel) een beetje aan het wetsuit, als het goed is zou je dan een soort van vacuum moeten voelen, pas als je heel hard trekt zou het wetsuit in de nek los moeten kunnen raken, maar zover moet je niet gaan.

Maarja, al dat gelul zegt nog niet veel, zolang ie bij het zwemmengewoon niet goed aansluit, en dus volstroomt, heb je een "probleem"

4

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Het zou als ik jou verhaal zo hoor ook kunnen liggen aan de pasvorm......
Als tijdens het zwemmen het overhalen van de armen "moeite" kost, dan kan dat liggen aan te weinig bewegingsruimte bij de schouders. Wat je kan proberen is om na het aantrekken van je wetsuit je mouwen iets verder op te trekken. Dit zodat het uiteinde van de mouwen iets meer richting je ellebogen gaat. Er komt hiermee een beetje extra wetsuit vrij rond je schoiuders.
Ik heb dit ook gehad en bovernstaande oplossing werkte voor mij.

Succes!

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

5

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Het wetsuit moet strak aan voelen op het droge (en als je nog niet in het water bent geweest)
Zodra je in het water gaat mag er wat water in het wetsuit komen (het heet niet voor niets een WETsuit) en zal het pak ook soepeler gaan zitten.
Zit het te strak: te klein'
Stroomt er voelbaar water door heen: te groot (heb ik gehad met mijn vorige P-Flex)

Zoals ook al werd aangegeven: Pak stroop je beetje bij beet je aan, 'stof' zoveel mogelijk naar boven zodat je voldoende bewingsruimte krijgt bij heupen en schouders.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

6

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Hier 2 filmpjes hoe je een wetsuit kan aantrekken, misschien intressant of misschien ook niet.

http://www.youtube.com/watch?v=SVO8PWHl … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=hL7iJcOuBo0

If youd didn't Puke or Pass Out, you could have gone harder.

7

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

Thanks allemaal. Die tip van het trekken aan het wetsuit rond het borstbeen lijkt me handig. Ga dat morgen meteen proberen! Kan er bij mijn nek nog wel een vinger in wurmen maar het wetsuit zit overal toch wel strak dus volgens mij wel een goede pasvorm. Het was overigens niet een echt duur wetsuit nl. O'neill 90 euries (aanbieding). Lijkt me dat de kwaliteit ook stijgt naar de prijs stijgt....

8

Re: Wetsuit lijkt vol te lopen tijdens zwemmen

MMM ??  O'neill  90 pleurie   lijkt mij dat je een surf pak hebt gekocht .[Lidle --Aldi]
Verklaart ook dat het meer energie kost om te zwemmen met dit wetsuit .
In een  triathlon wetsuit van bv  Foor ,2xu, Bleu7t, Orca , IM , zwem je makelijker en kost het minder energie .
Suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter