1

Onderwerp: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Het is inmiddels lekker zomer en de thermomenter wijst geregeld 25+ aan. Ideaal weer voor een lekere dag op het strand of ander water.

Nu is een van de nadelen van warm weer dat je ook dan moet trainen ;-) vooral om wat warmte weerstand te kweken. Hoe gaan jullie om met de warmte, en dan vooral de duurtrainingen.

Ik zelf doe het volgende: Voor de training zorg ik ervoor dat ik volledig gehydrateerd ben.
Om tijdens de training voorzien te zijn van voldoende vocht maak ik gebruik van een camelbak http://www.westbrookcycles.co.uk/parts-and-accessories-8/camelbak-classic-2ltr-2009-9115-1586_medium.gif (iets ander model, ik heb 1,5l )
hiermee kan ik onderveer 1,5 uur vooruit
Bij terugkomst begin ik weer te drinken met kleine hoeveelheden, en probeer ik weer op peil te komen.

Als ik binnen twee uur naar de WC moet (plassen) heb ik voldoende vocht genomen anders blijf ik drinken.

Iemand no andere tips?

2

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Heu gisteren 4u gefietst en als mijn 2 bidons op waren maar aan een drankautomaat gestopt. Benzinestation heb ik ook al aangedaan :-) Ook train ik nu wel aan een lagere hartslag ong 10 slagen lager dan normaal mischien helpt dit wel niet maar kwaad kan het ook wel zeker niet denk ik met die warme temperaturen.

3

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

ronnyke schreef:

Heu gisteren 4u gefietst en als mijn 2 bidons op waren maar aan een drankautomaat gestopt. Benzinestation heb ik ook al aangedaan :-) Ook train ik nu wel aan een lagere hartslag ong 10 slagen lager dan normaal mischien helpt dit wel niet maar kwaad kan het ook wel zeker niet denk ik met die warme temperaturen.

Met hoge temperaturen is je hartslag ook hoger dan normaal ong. 15
dat betekend dus dat je effectief in een andere zone zit.

Nu ik het teruglees zie ik inderdaad dat het wat krom is zoals ik het stel.
Als ik een duurloop doe kom ik 2 boerderijen tegen een 1 huis. om daar aan te gaan bellen vind ik ook weer zoiets.
Vandaar dat ik mijn voorraad mee neem.


Daarnaasdt wordt aangegevn dat met 25+ trainen onderstandig is (maar er wordt wel meer gezegt).

4

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Tja onverstandig? Je moet wel he je kan toch moeilijk telkens als het warm is niet gaan trainen. gewoon training een beetje aanpassen denk ik niet te intensief en mischien het ook wat inkorten denk tevens met echt hoge temperaturen heel intensief trainen dat je daar als duursporter niet echt voordeel uit haalt maar tja....

5

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

ronnyke schreef:

Tja onverstandig? Je moet wel he je kan toch moeilijk telkens als het warm is niet gaan trainen. gewoon training een beetje aanpassen denk ik niet te intensief en mischien het ook wat inkorten denk tevens met echt hoge temperaturen heel intensief trainen dat je daar als duursporter niet echt voordeel uit haalt maar tja....

eens , maar dat betekend niet dat je lekker op de bank moet gaan liggen.
rustig aan, regelmatig drinken etc.

Ik heb vandaag 10 gelopen met een lage intensiteit. halverwegen mijn camelbak weer gevuld en door.
Wederom een kwestie van luisteren naar je lichaam en het verstand erbij houden dus.

6

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Ik merkte dat het lopen zaterdag wel een stuk minder ging. Geen zuchtje wind ter verkoeling maar gister ging het weer prima.
Gewoon iets rustiger gedaan en wat wind.

Fietsen met deze temperaturen vind ik al helemaal geen probleem. Heerlijk!
Gewoon flink drinken. Zou je met lopen nu mss ook moeten doen al is het minder dan een uur.

7

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

vandaag 2u gelopen en gewoon mijn feul belt gebruikt en niks problemen.

8

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Rogier schreef:

Het is inmiddels lekker zomer en de thermomenter wijst geregeld 25+ aan. Ideaal weer voor een lekere dag op het strand of ander water.

Nu is een van de nadelen van warm weer dat je ook dan moet trainen ;-) vooral om wat warmte weerstand te kweken. Hoe gaan jullie om met de warmte, en dan vooral de duurtrainingen.

Ik zelf doe het volgende: Voor de training zorg ik ervoor dat ik volledig gehydrateerd ben.
Om tijdens de training voorzien te zijn van voldoende vocht maak ik gebruik van een camelbak http://www.westbrookcycles.co.uk/parts- … medium.gif (iets ander model, ik heb 1,5l )
hiermee kan ik onderveer 1,5 uur vooruit
Bij terugkomst begin ik weer te drinken met kleine hoeveelheden, en probeer ik weer op peil te komen.

Als ik binnen twee uur naar de WC moet (plassen) heb ik voldoende vocht genomen anders blijf ik drinken.

Iemand no andere tips?

Loopt het lekker met een camel bag? Beweegt de tas niet op je rug? Ik zelf houdt er niet van om met bidon te lopen..

9

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

ja, dat vroeg ik me ook af, of dat water niet gaat klotsen..?

10 Laatst bewerkt door Rogier (01-07-10 20:45:26)

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Ik heb alleen last van klotsende oksels smile

Maar, nee dat valt mee. Ik heb er een die geschikt is om mee te mountenbiken. Deze ligt daarmee "hoger" op de rug.
Hierdoor valt hij precies tussen de schouderbladen. Daarnaast het in een extra verbinding tussen de twee hengsels. Door alles een beetje strak te trekkken beweegt de bag volledig met mijn rug.
Ik heb het drink stuk wel ingekort dat hing op mijn middel en was daarmee veel te lang.
In de tas zit een flexibele zak. In de tas zit een soort stretch binnenkant wat de waterzak zo klein als mogelijk maakt.

Ik gebruik 'm voornamelijk als ik lange einde doe bij hoge temperaturen, vandaag heb ik in de ochtend gelopen en was het nog niet warm, toen heb ik met mijn bidon riem gelopen. (4X125ml) voldoende om 5 X 100ml te drinken. kan dan ong 1,5 a 2 uur door.

toch zit veel van het vocht verhaal in drinken voor de inspanning, dus indrinken maar dan op de goede manier smile

11

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

De camelbag klotst niet als je na vullen op de kop houdt met drinktuit naar boven en dan alle lucht er uit zuigt. Onder vacuum zetten zeg maar. Dan omdraaien en in je rugzag doen met drinktuit naar beneden.

En idd vooral drinken vooraf

12 Laatst bewerkt door Paul851 (02-07-10 00:44:00)

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Zelfde effect als een waterbed dus: Klotsen kan alleen als er lucht in zit.
En de banden kort genoeg afstellen, dus niet zoals sommige scholieren hun "rugzak"dragen, lijkt dan meer op een "kontzak, en slingert bij iedere beweging die je maakt.

13

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

bwa ikzelf vind zo een gordel met flesjes ideaal je kunt er 4 insteken maar ik gebruik er meestal maar 2. Loop zelden meer dan 2u dus tja... Kun je nog een gelletje meepakken ook als je wil maar dat kan in een cammelbag ook natuurlijk, heb ook nog èèn liggen van toen ik nog veel op de mtb ging rijden.

14

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Ik denk laatik 'm nog eens omhoog trappen want ik ben inmiddels wat verder gegaan.
Die camelback is nog steeds ideaal, alleen met behulp van wat registratie kan ik het nog beter bedenken.

Voor de training wegen zonder kleding, gepast dringen zodat je weet hoeveel je in hebt genomen.
Camel back leeg wegen, vullen met afgepast water, zodat je weet hoeveel je meeneemt.

lopen,
nadien camelback wegen en uitrekenen hoeveel je over hebt (als dat het geval is)
wegen hoeveel gewicht je bent verloren tijdens de loop (zonder keren ivm zweet)

verschil optellen bij het verbruik van de camelback.
uitzetten op de looptijd per minuut

dan weet je hoeveel vocht je nodig hebt per uur bij een bep temperatuur.

Dat prop ik in excel met een grafiekje

en laat de zomer maar komen. smile

15

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

das een hoop moeite..

16

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

idd... dan zou ik al geen zin meer hebben om te vertrekken :-) heb voor mijn trainingen niet echt veel last van de warmte momenteel. Afgelopen zondag een wedstrijdje gedaan en dan heb ik wel mijn gewone helm gebruikt ipv tt helm dan heb je toch iets meer ventilatie en op voorhand echt heel veel gedronken.

17

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

IK doe het meer ihkv blessure preventie. zodat ik niet te veel mee ga sjouwen. en vooraf veel drinken maar dat ik Of onderweg een boom moet gaan opzoeken e een klotsende maag heb, beide is niet prettig.
Het werk valt wel mee. even op de weegschaal en met een maatbeker vocht afpassen, en als je terug komt op de weegschaal.
De rest doet excel.

(om de een of andere reden zijn mensen altijd in staat te vergeten dat een computer verdomd goed is in rekenen)

18

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Inderdaad, ik kan bij vertrek ongeveer 500 ml kwijt in mijn maag zonder er last van te krijgen, 4*125ml in de riem en dan kan ik ongeveer 5 kwartier lopen. Wegen na afloop doe ik niet, stevig bijdrinken wel (en natuurlijk niet gelijk aan het bier als je thuis komt. Ik heb dat in Zuid-Spanje getest bij 42 graden en dat kon ik nog aan zonder kramp of andere uitdrogingsverschijnselen.

Kippevel is overigens voor mij de belangrijkste (vroege) indicatie dat ik echt moet gaan drinken.

19

Re: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

Roland_Amersfoort schreef:

Inderdaad, ik kan bij vertrek ongeveer 500 ml kwijt in mijn maag zonder er last van te krijgen, 4*125ml in de riem en dan kan ik ongeveer 5 kwartier lopen. Wegen na afloop doe ik niet, stevig bijdrinken wel (en natuurlijk niet gelijk aan het bier als je thuis komt. Ik heb dat in Zuid-Spanje getest bij 42 graden en dat kon ik nog aan zonder kramp of andere uitdrogingsverschijnselen.

Kippevel is overigens voor mij de belangrijkste (vroege) indicatie dat ik echt moet gaan drinken.

Zal ik ook eens op letten, kan me situaties voor de geest halen dat ik idd Kippenvel had. en daarna een stijging in HR