26

Re: snelle wielen?

het PF, praat me er niet van smile hier een selectie van vrijdag 25-08; de dag voor Almere:

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0032_resize.JPG

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0021_resize.JPG

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0022_resize.JPG

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0023_resize.JPG

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0026_resize.JPG

http://www.vafp.nl/pictures/almere/IMG_0031_resize.JPG

is dit offtopic?:P ach tongue beetje ondersteunend beeldmateriaal is nooit weg toch? wink

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

27

Re: snelle wielen?

Beste mensen,

allemaal ontzettend bedankt voor de vele reacties op mijn vraag. Ik heb de ambities om dit jaar mijn eerste triathlons te gaan doen. Na veel wikken en wegen heb ik besloten dit te gaan doen met mijn fiets zoals deze nu is, dus niet te investeren in nieuwe, snellere wielen. Ook omdat het een grote investering is, wacht ik er nog even mee. (Misschien vindt ik een triathlon wel helemaal niks.......) en dan zit je met wielen waar je eigenlijk niks aan hebt gehad.

Nogmaals bedankt voor de adviezen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

28

Re: snelle wielen?

Akky schreef:

(Misschien vindt ik een triathlon wel helemaal niks.......)

yikes:o:o

pas maar op, na je 1e triathlon ben je verslaafd!!;)

29

Re: snelle wielen?

Een wijs besluit Akky ,laat je niet gek maken door al dat bling bling van de laatste jaren .
Inversteren in je lichaam en geest is goedkoper ,en vooral plezier in de sport .
Kijk niet te veel op dat klokkie en wat een ander doet gewoon je zelf zijn .
Gezond finishen en naar de volgende triathlon uitkijken is veel belangrijker dan 1 min sneller
zijn dan ..........?
Suc^6  Rapido

triathlon is 3 x beter

30

Re: snelle wielen?

En anders kun je voor een tweede triathlon ook altijd nog wielen huren. Ik weet dat er in de buurt van Antwerpen een winkel is waar je dichte achterwielen kan huren voor, ik dacht, 50euro per dag.

31

Re: snelle wielen?

@ Scighera Zo zie ik mijn fiets ook eens terug het is de vierde foto van bovenaf geteld
Een Cervelo P 3 met Zipp 999 set

32

Re: snelle wielen?

Hans van Vlijmen schreef:

@ Scighera Zo zie ik mijn fiets ook eens terug het is de vierde foto van bovenaf geteld
Een Cervelo P 3 met Zipp 999 set

nice big_smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

33

Re: snelle wielen?

In het kader van deze discussie, wil ik jullie graag attent maken op een primeur: FFWD heeft nu een dicht wiel met PowerTap naaf: http://ffwdwheels.com/product.asp?idCategory=92

34

Re: snelle wielen?

Een hele mooie primeur maar wel een hele dure, in de trainingen zie ik mij zelf niet met een dicht achterwiel trainen om te zien met wat voor een vermogen ik aan het trainen ben
Het is wel goed voor de wedstrijden om te zien waar je mee bezig bent zodat je jezelf niet over de kop fietst
Liever had ik gezien net zoals Zipp dat er diverse open wielen uitgerust kunnen worden met Powertap
Een betrouwbare maar vooral een goedkopere oplossing is een fietstest met een lactaatmeting te laten doen met een hartslagmeter
Het is wel leuk om te zien met voor een vermogen je trapt en nog wel meer leuke functies die Powertap heeft,maar of het een toegevoegde waarde heeft om beter te fietsen daar stel ik me toch de nodige vraagtekens bij
Ik hou het maar bij mijn hartslagmeter en daarmee weet ik precies waar ik mee bezig ben

35

Re: snelle wielen?

Volgens mij heet dit gewoon reclame sad

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

36 Laatst bewerkt door le Coq (24-11-07 19:24:25)

Re: snelle wielen?

Hans van Vlijmen schreef:

Het is wel leuk om te zien met voor een vermogen je trapt en nog wel meer leuke functies die Powertap heeft,maar of het een toegevoegde waarde heeft om beter te fietsen daar stel ik me toch de nodige vraagtekens bij

Hier een aardige uitleg.

37

Re: snelle wielen?

Blijft toch nog steeds zeer veel geld voor een beetje extra informatie.

Volgens mij staat dit totaal niet in verhouding met de winst die je erdoor gaat maken.

Dan ben je volgens mij trouwens meer met (ook heel dure) powercranks

38

Re: snelle wielen?

harm schreef:
Scighera schreef:

@Jacob
had me niet goed geformuleerd dus: bij aerodynamica is voorwiel belang rijker.... dan het achterwiel.

john cobb heeft ooit gezegd: "A disc is always faster. Period."
Maar inderdaad als je geen dicht achterwiel neemt dan is het voorwiel het belangrijkste.

Oja voor degene die naar een betaalbaar licht achterwiel zoeken, dan zijn die van renn aan te raden. Ik weet alleen niet hoeveel het kost om naar nederland te halen. http://www.rennmultisport.com/~rennmem/ … mmerce.cgi

Wat betreft het importeren van zo'n wiel: de prijs valt niet mee als het vanuit de VS moet. De mensen van de douane-telefoon kunnen dat precies uitleggen. Wellicht ben je zelfs duurder uit dan een wiel hier van 700 euro

39

Re: snelle wielen?

Jokke schreef:

Blijft toch nog steeds zeer veel geld voor een beetje extra informatie.

Volgens mij staat dit totaal niet in verhouding met de winst die je erdoor gaat maken.

Dan ben je volgens mij trouwens meer met (ook heel dure) powercranks

Kwam dit verhaal tegen en moest hier toch even op reageren. Ik heb  afgelopen zomer met een powertap getraind na jarenlang alles met hf en km-teller te hebben gedaan. Het trainen met dit apparaat levert zoveel meer informatie op, dat het de investering dubbel en dwars waard is.
Sterker nog;

ik zou eerder investeren in een vermogensmeter dan in een dicht achterwiel, een trainingskamp of... ja uuh, een fietsframe van 1500e.  Als je je er een beetje in verdiept, levert het zooo veel meer op dan je hf en snelheid...

Sterker nog;
ik denk dat over 10jr elke enigszins serieuze atleet met een soorgelijk systeem als een powertap rondrijdt...

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

40

Re: snelle wielen?

HJ schreef:
Jokke schreef:

Blijft toch nog steeds zeer veel geld voor een beetje extra informatie.

Volgens mij staat dit totaal niet in verhouding met de winst die je erdoor gaat maken.

Dan ben je volgens mij trouwens meer met (ook heel dure) powercranks

Kwam dit verhaal tegen en moest hier toch even op reageren. Ik heb  afgelopen zomer met een powertap getraind na jarenlang alles met hf en km-teller te hebben gedaan. Het trainen met dit apparaat levert zoveel meer informatie op, dat het de investering dubbel en dwars waard is.
Sterker nog;

ik zou eerder investeren in een vermogensmeter dan in een dicht achterwiel, een trainingskamp of... ja uuh, een fietsframe van 1500e.  Als je je er een beetje in verdiept, levert het zooo veel meer op dan je hf en snelheid...

Sterker nog;
ik denk dat over 10jr elke enigszins serieuze atleet met een soorgelijk systeem als een powertap rondrijdt...

Interesant onderwerp!


Heb zelf weinig ervaring met een vermogensmeter, maar zou er wel graag wat meer informatie over willen. Want zou wellicht binnenkort nieuw polar setje aanschaffen, maar twijfel al een tijdje over het nut van een bijv. powertap.

De enigste drempel ..euhmz heuvel is het kostenplaatje.


Wat doe je allemaal met de gegevens die je verzameld en gebruik je hem ook bij wedstrijden?

41 Laatst bewerkt door FaustoGuppie (10-10-08 19:19:41)

Re: snelle wielen?

harm schreef:

aerowielen zijn leuk, maar er zijn andere (goedkopere) dingen waar de gemiddelde triathleet veel meer tijd mee kan winnen. (let op dit hoeft niet over jou te gaan, maar het zou best kunnen).

1. Leer om de hele race in je aerobars te kunnen blijven zitten. kost niets en scheelt een hoop tijd (met name op de lange afstand)

2. Laat door iemand die er verstand van heeft naar je positie kijken op je fiets (en dan bedoel ik iemand die verstand heeft van hoe je op de fiets zou moeten zitten met triathlons).  Hiermee valt een hoop tijd te winnen. Ik weet dat chris brands voor geloof ik E150 je hele houding kan aanpassen. Helaas is de dichtbij zijnde FIST bikefitter in stuttgard.

3 koop een aero helmet. Er zijn windtunnel testen die uitwijzen dat ze netzoveel tijd kunnen schelen als aerowielen. Hoeveel het scheelt ligt er echter ook weer totaal aan hoe je op de fiets zit en dat scheelt per persoon.

4 er zijn ook wheelcover te koop waarmee je je gewone wiel omkan bouwen tot een dicht achterwiel. kost $65 oa bij http://www.wheelbuilder.com/closeup.asp … p;offset=0

(oja ik moet er trouwens bij zeggen dat deze tips komen van iemand die de laatste 3 jaar al zn geld heeft uitgegeven aan onzinnige aerodynamische dingen smile )

Die wheelcovers van Wheelbuilder klinken inderdaad interessant, weet je ook of zo'n set in Nederland te koop is ?

42

Re: snelle wielen?

Slag in dicht achterwiel

Sinds kort heb ik een slag in mijn dichte achterwiel. Het is een oudje, maar tot voor kort reed dat ding probleemloos.
Gezien de prijs van dichte achterwielen acht ik het niet ondenkbaar dat er mensen zijn die een manier gevonden hebben een slag eruit te halen. Schaatsen (ijzers) richt je tenslotte ook door ze plastisch te vervormen.

Intussen heb ik een paar winkeliers benaderd en de agent van Campagnolo, maar niemand heeft enig idee,
Jullie wel ?

43 Laatst bewerkt door FaustoGuppie (11-10-08 18:05:22)

Re: snelle wielen?

Investeren in materiaal

Deze discussie volgend, lijkt duur materiaal alleen de moeite waard als het een toegevoegde en meetbare waarde heeft op je sportprestaties, en dat kenmerkt de mentaliteit van de echte sportman/vrouw.
Het leukste is natuurlijk al die mensen op peperduur materiaal voorbij te rijden op een fiets van 15 kilo en een pothelm, maar gelukkig/helaas is dat voor weinigen weggelegd.

Anderzijds vind ik dat je je ook wel eens mag belonen met mooie spullen als het weer een seizoen gelukt je te pletter te trainen en op wedstrijden er gewoon te staan. Daar zitten ook spullen bij die minder opvallen dan mooie wielen of een nieuwe helm of bril.
Mooie spullen geven mij in elk geval een extra stimulans. Ik zal als wielrenner nooit meer de top bereiken, maar als ik er meer dan 10 uur per week aan besteed en in de zomer aanzienlijk meer, zijn alle spullen toch hun geld meer dan waard ?

44

Re: snelle wielen?

HJ schreef:

Sterker nog;
ik denk dat over 10jr elke enigszins serieuze atleet met een soorgelijk systeem als een powertap rondrijdt...

Zeker en vast. Erger nog, ik denk dat er dan net zoveel met een vermogensmeters rondfietsen als tegenwoordig met een hf-meter. Echter net als bij de HF-meter zal het merendeel ook niet veel verder komen dan het aflezen van de cijfertjes.

Vorige week trouwens nog op de trainingsfiets van een zeeuwse brommer gereden. Damn, met gold plated lockable powercranks en een powertap was dat wel het ultieme trainingsspeeltje voor een triatleet. (nu nog een co2ntrol en het zadel op de goede hoogte wink)

45

Re: snelle wielen?

over vermogensmeter/powertap

Op mijn ergotrainer/rollenbank zit een vermogensmeter. Het is natuurlijk niet hetzelfde als een vermogensmeter waarmee je  buiten kunt trainen, maar als je gegevens als trap- en hartfrequentie erop loslaat, kom je wel wat te weten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat triatleten bij slecht weer gaan zwemmen of hardlopen en dat zo'n ding om binnen te fietsen helemaal niet interessant is, mahaar:
Op zo'n ding kun je vreselijk efficiënt trainen. Een uur op de weg fietsen heeft voor mij weinig zin, ik moet dan zo hard fietsen dat dat niet meer veilig is. Op zo'n rollenbank kun je zo hard fietsen totdat je er vanaf valt

Mijn ergotrainer is een Elite Crono InenOut. Bij Futurumshop kun je die kopen voor 300 euro, misschien zijn er ook andere modellen die vermogen meten