1

Onderwerp: ademen via neus of mond

Dit is pas m'n eerste triatlonseizoen dus ik probeer in de verschillende disciplines nog wat m'n weg te vinden.

Wat betreft het zwemmen heb ik tot nu toe de volgende vaststellingen kunnen maken:

- Ik adem het makkelijkste uit via m'n neus. Net voor ik adem kom happen blaas ik alle lucht uit door m'n neus ipv van door m'n mond waarna ik een grote hap lucht inneem via m'n mond. Tijdens het zwemmen met m'n hoofd onder water laat ik kleine beetjes lucht los langs m'n mond, maar de grootste uithaal doe ik dus via m'n neus. Zijn er nog triatleten die het op deze manier doen, of ben ik echt een uitzondering?

- Soms kan het een hele tijd duren voor ik m'n cadans heb gevonden, maar eenmaal ik het ritme heb gevonden kan ik probleemloos 1500 m zwemmen (voor een beginnend zwemmer als ik toch een prestatie). Wanneer ik dus focus op m'n zwemstijl ipv op snelheid of afstand kan ik dus betere zwemtrainingen afwerken.

- In het zwembad adem ik 1/3, maar in wedstrijd in open water bleek dat veel moeilijker en moest ik overschakelen op 1/2, soms zelfs op schoolslag (meer dan me lief was trouwens). Ik deed enkel nog maar een 1/8 en toen ik wat ruimte rond me heen kreeg was het zwemonderdeel al bijna afgelopen. Ik was wel gestart midden in het pak dus dat was misschien wel fout. Ik voelde constant voeten en handen.

Philippe

2 Laatst bewerkt door Rogier (24-07-10 12:08:01)

Re: ademen via neus of mond

pabbeele schreef:

Dit is pas m'n eerste triatlonseizoen dus ik probeer in de verschillende disciplines nog wat m'n weg te vinden.

Wat betreft het zwemmen heb ik tot nu toe de volgende vaststellingen kunnen maken:

- Ik adem het makkelijkste uit via m'n neus. Net voor ik adem kom happen blaas ik alle lucht uit door m'n neus ipv van door m'n mond waarna ik een grote hap lucht inneem via m'n mond. Tijdens het zwemmen met m'n hoofd onder water laat ik kleine beetjes lucht los langs m'n mond, maar de grootste uithaal doe ik dus via m'n neus. Zijn er nog triatleten die het op deze manier doen, of ben ik echt een uitzondering?

- Soms kan het een hele tijd duren voor ik m'n cadans heb gevonden, maar eenmaal ik het ritme heb gevonden kan ik probleemloos 1500 m zwemmen (voor een beginnend zwemmer als ik toch een prestatie). Wanneer ik dus focus op m'n zwemstijl ipv op snelheid of afstand kan ik dus betere zwemtrainingen afwerken.

- In het zwembad adem ik 1/3, maar in wedstrijd in open water bleek dat veel moeilijker en moest ik overschakelen op 1/2, soms zelfs op schoolslag (meer dan me lief was trouwens). Ik deed enkel nog maar een 1/8 en toen ik wat ruimte rond me heen kreeg was het zwemonderdeel al bijna afgelopen. Ik was wel gestart midden in het pak dus dat was misschien wel fout. Ik voelde constant voeten en handen.

Philippe

-Ik adem over het algemeen uit door mijn mond, gedurende de slagen, om een korte teug naaar binnen te halen.
-Wat betreft de cadans, dat herken ik wel lees dit eens door.
-Dit kan aan allerlei zaken liggen, spanning, drukte, te snel starten, geen cadans etc....

3

Re: ademen via neus of mond

Even een oud onderwerp nieuw leven in blazen. Ik ben benieuwd naar meer meningen over het uitademen via de neus. Sinds ik altijd ongemakkelijk water door mijn neus krijg tijdens zwemmen ben ik gaan zwemmen met een neusklemmetje. Om bovengenoemd euvel te verhelpen werkt het prima. Toch vraag ik mij af of het zwemmen met die klem uiteindelijk mijn ademen (door de mond) lastiger/druistiger maakt en ik toch beter kan oefenen met via de neus uitademen. Vanochtend btj geprobeerd maar voelt nog onwennig. Ik ben dus benieuwd wat de meesten doen?

4

Re: ademen via neus of mond

Op de fiets en met hardlopen is het advies: inademen door de neus en uit door de mond. Met zwemmen is juist het advies andersom: in door de mond en uit door de neus. Dit mede om het probleem water in de neus te voorkomen.
Bij mij gaat dit steeds beter de laatste tijd (in tegenstelling tot het totaal plaatje zwemmen, maar dat is een ander verhaal)

5

Re: ademen via neus of mond

Ik zwem in het zwembad altijd met klemmetje omdat ik allergisch ben voor chloor. Maar in het buitenwater zonder en dan heb ik duidelijk meer lucht. Al is het alleen maar omdat je beter kunt slikken en sneller lucht kwijt kan. Ik blaas dus zowel door neus als door mond uit, en dat is wel heel fijn bij een wat hogere ademfrequentie.

6

Re: ademen via neus of mond

Ik wist het eigenlijk niet van mezelf, behalve dan dat ik herken wat Linda schrijft: ik zwem ook wel eens met zo'n neusklem en dat gaat prima maar het is wel benauwder. Ik kom echter net uit het zwembad en heb even opgelet: in is helemaal door mijn mond, uit is in principe door mijn neus maar als de nood aan de man komt (als ik mijn adem per ongeluk inhoud bijvoorbeeld en dan in uitadem-tijdsnood kom) ook door mijn mond.

Alles door mond gaat dus wel (zoals met zo'n klem), maar alles door neus kan volgens mij niet, daarvoor is het ademmoment boven water te kort en bovendien viel me op dat er best veel water in/aan mijn neus blijft hangen, wat je binnen zou krijgen bij door je neus inademen. Dat was me ook nog nooit eerder opgevallen, maarja, nooit op gelet ook!

Louise

7

Re: ademen via neus of mond

Als ik een tijdje in dat bad lig geraakt mijn neus toch verstopt door de chloor dus adem voornamelijk door mijn mond.

8

Re: ademen via neus of mond

Ik merk niet zoveel van een neusklem. Behalve dan dat ik van sommige zwembaden niet twee dagen snotter nadien... Ik zal wel niet zoveel door de neus ademen dus.

9

Re: ademen via neus of mond

Ik heb ook een chloorallergie. Zwem met neusklem in chloorarm zwembad. Maar dan nog. Merk dat ik in een wedstrijd - zonder klem - meer lucht heb! Adem met de klem door mijn mond uit.

triathlon is 3x leuker!