1

Onderwerp: Weightgainer?

Hoi,

Hier een vraagje aan de dieetdeskundigen:

8-10h sporten per week (alle drie opgeteld) gaat normaal gesproken goed naast mijn werk (ca. 45h per week staand beroep.)
Maar dit lijkt qua belastbaarheid e.o.a. lichamelijke grens.

Afgelopen 10 weken heb ik  bijvoorbeeld 11, 11, 14, 8, 8, 16, 13, 14, 11, 11 uur gesport per week (met wisselende intensiteit) en het lijkt teveel.
Laatste week (en deze) minder energie maar meer dan genoeg motivatie.
Wat duizelig, slapjes, fietsvermoeidheid in de bovenbenen die maar niet weggaat en afvallen van net iets onder de 70kg naar 68.5kg bij 1.80m lengte.
Ik denk zelfs dat ik door minder te doen fitter zou zijn en mss zelfs meer vooruit zou gaan. Maar ik vind het leuk om te doen dus minder wil ik (nu) eigenlijk niet.
Die 70kg zie ik toch als streefgewicht omdat ik het idee heb dat ik met 68kg spieren ga missen die ik toch al niet in grote hoeveelheden heb.

Meer eten is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Met dit warmere weer is die behoefte ondanks veel sporten bij mij toch wat minder.
Zou zo'n bus weightgainer (bijv. deze: http://www.eiwitpoeder.nl/mammoth-2500 een uitkomst bieden?
Ik zou dat dan zien als een aanvullende maaltijd bovenop de 3-4 maaltijden die ik nu eet (los van wat tussendoortjes en reepjes op de fiets.)

Zou het ervoor zorgen dat ik meer kan doen of moet ik accepteren dat +10h per week voor mij toch teveel is?

Ik ben ook benieuwd of iemand soortgelijke ervaringen heeft (gehad.)

2

Re: Weightgainer?

Ik denk zelfs dat ik door minder te doen fitter zou zijn en mss zelfs meer vooruit zou gaan. Maar ik vind het leuk om te doen dus minder wil ik (nu) eigenlijk niet.

Om een of andere gekke reden denk ik niet dat je vermoeidheid door te weinig eten komt smile

Zelf ben ik niet zo van de poedertjes om aan te komen, gewoon wat extra opscheppen of een extra bammetje bij je lunch. Maar ws helpt een weightgainer niet bij jouw probleem.

Ik train zelf ook tussen de 10 en 15h maar een rustweek is bij mij toch echt maar een uurtje of 5/6max. En een rustweek is er elke 4de week, ik train niet 5 weken aan een stuk door. Maargoed, dit weet je hoop ik al.

3 Laatst bewerkt door Sander B (30-07-10 19:27:59)

Re: Weightgainer?

Bleek schreef:

Ik train zelf ook tussen de 10 en 15h maar een rustweek is bij mij toch echt maar een uurtje of 5/6max. En een rustweek is er elke 4de week, ik train niet 5 weken aan een stuk door. Maargoed, dit weet je hoop ik al.

Ja, maar ik had (destijds via Webtrainer) weer begrepen dat die rustweek meer geld voor mensen die echt veel meer trainen.
En ik zie dat veel jongens met dezelfde tr.arbeid dat ook niet echt nodig hebben.

4

Re: Weightgainer?

Sander,
Dit lijkt serieus op overtraining. Je lichaam geeft duidelijk aan dat je trainingsarbeid voor jou te veel is.

5

Re: Weightgainer?

Best eens een goed diepteonderzoek laten doen bij een sportdokter mischien ligt het wel aan iets anders maar in je bloed kunnen ze veel ontdekken,ook overtraining. Deze kan je ook het nut van een recuperatieweek goed uitleggen.

6

Re: Weightgainer?

Ben zelf ook niet van de eiwitpoedertjes.. ik ben verleden jaar "ook" overtraind geweest, omdat ik te veel energie uit het trainen haalde en het gewoonweg te leuk vond. Daardoor nam ik veelste weinig rust. Je leest van de verhalen - bijv chris macca mccormack - van mensen die full pull 20 uur plus aant trainen zijn en denkt dan - althans ik - dat moet ik ook. Maar die mensen hebben dat in jaren opgebouwd. Sta dus met een minder intensief programma weer met beide voetjes op de grond en hoop dat het zo beter gaat en dat ik het in de toekomst kan opvoeren als mijn tijd rijp is.

Mocht je toch willen aankomen. Goedkopere oplossing: aardappelen koken en in de blender mixen tot een lekker drankje met siroop of gewoon water - trucje uit m'n rugby tijd. Als ik het tussendoor en genoeg uur voor mijn training doe, geeft het mij een enorme boost.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

7

Re: Weightgainer?

'overtraind' zijn is hip.

Maar bij mij is dat niet het geval.
Vorige week 9.30 uur gesport door iets minder te fietsen (waar ik ook gewoon ff minder zin in heb.)
En ik voel me al een stukje beter.

Mijn hf komt ook gewoon prima omhoog.

Voor de voeding zou ik wel eens een keer naar een (sport)diëtist willen.
Als die dan maar niet aankomt met bruine boterhammen met kalkoenfilet-verhalen want dat werkt bij mij gewoon niet.
Ik moet het lekker vinden. big_smile

8

Re: Weightgainer?

Dat is hun taak ook niet. Hun taak is voeding te matchen aan jou lichaam en voorkeuren. Wat de boer niet kent, vreet 'ie nie wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

9

Re: Weightgainer?

Jezelf als gewone (werk) mens vergelijken met een prof athleet is zowiezo niet zo slim,en dat overtrainen dat heb je toch vlugger zitten dan je denkt.

10

Re: Weightgainer?

ronnyke schreef:

Jezelf als gewone (werk) mens vergelijken met een prof athleet is zowiezo niet zo slim,en dat overtrainen dat heb je toch vlugger zitten dan je denkt.

Ach ja Ronnyke, ik zie het maar zo, daar leren we weer van...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Weightgainer?

Een weightgainer is gemaakt voor zoals de naam het zegt...massa bij te komen. In jou geval zal dat zeker niet helpen.

Persoonlijk ga je beter ten rade bij de dokter dan op een gewoon forum. Voor dezelfde reden sta je ergens met een tekort van een bepaalde vitamine. Een bloedonderzoek zal al veel uitklaren...en ik denk ook wel dat dit overtraind zal zijn, in die zin dat je te weinig rust.
Topsporters trainen, eten, slapen als het ware...de tijd die zij nemen om te rusten sta jij rechtop te werken. Je moet niet gaan denken dat die ene rustdag in hun programma het enige moment is dat ze rusten. Ze mogen zelfs alle dagen deftig trainen...toch zullen ze meer tijd met de beentjes omhoog liggen dan jij daar de tijd voor hebt.

12

Re: Weightgainer?

Het zijn niet de spieren die het niet redden die herstellen wel! Het is het lichaam dat uitgeput raakt, de hormonen die vrij komen tijdens training, adrenaline/ cortisol die zijn er in beperkte mate en deze raken op als je niet je rust pakt(lees verliezen een deel van hun werking)! Doordat deze beperkt te gebruiken zijn dienen deze efficiënt mogelijk te worden ingezet!  Denk niet alleen in sport je lichaam moet compleet in balans zijn alleen zo wordt je een beter atleet.  Dus mijn advies pak gewoon je week rust om de 2/3weken niet om zozeer om je benen te laten herstellen maar je hormoon huishouding de kans te geven te herstellen.

Over de weight gainer kwaad kan het niet! Bedenk wel als je 10 uur in de week sport dat je minimaal 3500kcal eet per dag! Dat is op zich prima te doen zonder weight gainer!