1

Onderwerp: in wedstrijd niet vooruit komen

Afgelopen jaar voor eerst 2 keer wedstrijd gedaan, in zwembad zwem ik 2 km in 42 minuten, in wedstrijd op de kwart 24:30. brandhout dus. Nu weet ik het antwoord: techniek. Ik heb ook het idee dat ik in het begin veel te hard wil gaan en daardoor tegen hyperventilatie aan kom en dan helemaal achteruit ga met de snelheid en techniek. Ik vraag me echter af in hoeverre het feit dat ik moet kijken voor de richting ( ik kijk om de 2 slagen, adem elke keer rechts, dus om de anderste keer kijk ik even) nadelig is voor de techniek en waterligging?

Komt iemand dit bekend voor? er zijn er bij die buiten met de schoolslag op een gegeven moment net zo hard gaan, echt frustrerend.

2

Re: in wedstrijd niet vooruit komen

Het is redelijk logisch dat je in open water veel minder snel zwemt dan je tijd in het zwembad, veel oefenen in open water is dus de boodschap :-)

3

Re: in wedstrijd niet vooruit komen

Niet alleen techniek hoor, ook kan je in open water niet elke 25m / 50m eens stevig afzetten tegen de kant waardoor je open water tijd langzamer is.

Elke twee slagen kijken is erg veel, ik probeer elke 6de of 8ste slag te kijken, of ik ga aan de kant ademen waar de lijn ligt en focus me daarop. Ik heb het idee dat kijken mijn zwemmen nadelig beïnvloed, het onderbreekt mijn ritme een beetje.

Als je het idee hebt te hard te starten, probeer dan eens rustiger te starten smile Aangezien je 2:06 per 100m zwemt in het zwembad niet in de drukte gaan liggen, maar relaxt je eigen tempo vinden buiten het gewoel. Succes!