1 Laatst bewerkt door triacar (12-10-10 14:43:01)

Onderwerp: HULP/Twijfel - fietskeuze

Beste mensen,

Enige tijd geleden begonnen met prachtige triatlonsport (althans lopen en fietsen).

Dit lijkt me de tijd om een mooie fiets op de kop te tikken om ook fietsen erin te brengen. Veel overjarige modellen en aanbod op marktplaats.

Even wat achtergrond
- 40 jaar en 78 kg. 1.83m > verwacht dus maat 58 c-t nodig te hebben
- ik zal veel alleen op de fiets trainen
- ik wil volgend jaar starten met 1/4 en opbouwen tot 1/2 triathlon (en als het echt lekker gaat in de jaren erna wie weet)
- volgens jaar zo'n 4-6 OD/ kwart wedstrijden gaan doen
- goede conditie en lange sportachtergrond (alleen niet op fietsgebied)
- ik wil ook in winter doorfietsen
- wij hebben maar ruimte voor 1 racefiets (opgroeiende kids :-)

Ik had mij oog laten vallen op een overjarige (2009/2010) Trek 1.7 of Cube streamer. Vind ik mooie fietsen en passen in budget. Opzetstuur etc, zouden het moeten afmaken....

Plotseling kreeg ik echter de mogelijkheid om deze triatlonfiets aan te schaffen voor rond de 700,- (twee seizoenen oud) en begon ik te twijfelen. Ziet er wel strak uit (gaat het natuurlijk niet helemaal om, maar toch...)

LEADER (zie foto onderaan dit bericht)
headset, geintergreerd
handlebar, syntace
shifters, dura ace
front derailleur, dura ace
rear derailleur, dura ace
aantal versnellingen, 9 x 2
crank, 105 9 / 10 speed
remmen, dura ace
zadel, in overleg (keuze uit 3 stuks)
wielen, momentum carbon met sapim naven en spaken
Zadelpen, ritchey 27.2 of  giant aero carbon


Paar vragen:
- ik heb maar ruimte voor 1 fiets > zal ik gaan voor normale fiets met opzetstuur etc of voor deze triatlonfiets. Wat zijn jullie overwegingen op basis van bovenstaande?
- kent iemand Leader en zijn de onderdelen die erop zitten goed? is dit dus een redelijke prijs?
- als ik ga voor een gewone racefiets wat zijn dan andere geschikte keuzes in de categorie trek 1.7, cube streamer etc...?

Dank voor de hulp.

http://img508.imageshack.us/img508/463/dsc04178compr.jpg



P.S Begrijp dat sommige vragen al eerder meer in algemeen aan de orde zijn geweest, maar dit is weer een andere context....

2

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Wat zijn de onderdelen van die overjarige modellen?

Wat ik zo lees over die Leader ziet er wel redelijk goed uit. Dura Ace is in de shimano groepen de beste groep die je kan krijgen. Ligt er aan hoe oud de groep is. Helaas geen foto sad. Lijkt me een mooie wink

3

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

triacar schreef:

Beste mensen,

Enige tijd geleden begonnen met prachtige triatlonsport (althans lopen en fietsen).

Dit lijkt me de tijd om een mooie fiets op de kop te tikken om ook fietsen erin te brengen. Veel overjarige modellen en aanbod op marktplaats.

Even wat achtergrond
- 40 jaar en 78 kg. 1.83m > verwacht dus maat 58 c-t nodig te hebben

Is dat niet veel te groot? Ik ben 1,89 en mij adviseren ze ook maat 58 c-t. (Dacht zelf aanvankelijk aan 60-61).

- ik wil volgend jaar starten met 1/4 en opbouwen tot 1/2 triathlon (en als het echt lekker gaat in de jaren erna wie weet)
- volgens jaar zo'n 4-6 OD/ kwart wedstrijden gaan doen
- goede conditie en lange sportachtergrond (alleen niet op fietsgebied)
- ik wil ook in winter doorfietsen

Is MTB misschien een optie voor 's winters??

4

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Hi, dank voor je reactie.

Met een binnenbeenlengte van 87 cm kom ik uit op een framemaat van 59 cm (87cm x 0,68). Deze hebben niet alle fabrikanten dus wordt het 58 cm. Natuurlijk ook goed naar de andere maten kijken, maar dit is voor mij  uitgangspunt voor zoeken naar een fiets....

Klopt dit? of is dit dan de c-c maat ipv c-t?

5 Laatst bewerkt door KLS (12-10-10 09:09:54)

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Hoi,
Ik heb een binnenbeenlengte van 90, dat zou uitkomen volgens de tabel (90*0.68) op 61,2 Hier op het forum zeggen ze echter dat je beter een maatje kleiner kunt nemen. Ik ben er zelf ook nog niet helemaal uit en begin zo langzaam door de bomen het bos niet meer te zien (c-c, c-t staat niet altijd duidelijk aangegeven).

Hier http://www.wielersportinfo.nl/fietsafstelling.htm had ik ook iets gevonden daar gaan ze uit van c-t.

Ps. mooie fiets.

6 Laatst bewerkt door Bleek (12-10-10 09:36:22)

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

triaca schreef:

Paar vragen:
- ik heb maar ruimte voor 1 fiets > zal ik gaan voor normale fiets met opzetstuur etc of voor deze triatlonfiets. Wat zijn jullie overwegingen op basis van bovenstaande?

Wat wil je met je fiets? Ruwweg kom je dan hier op uit: wil je meer dan triathlons? --> racefiets met opzetstuur, kan je ook nog mee koersen/klimmen en dalen, hoeft slechts het opzetstuurtje eraf te knallen. Alleen tri's? --> TT fiets. Alleen weet ik niet of die laatste zo fijn is in de winter, geen ervaring mee.

- kent iemand Leader en zijn de onderdelen die erop zitten goed? is dit dus een redelijke prijs?

Tja, ik heb weinig kennis van onderdelen, ik weet wel dat Dura-ace een van de betere shimano groepen is maar of de prijs redelijk is ligt aan de slijtage van alles. Als je 'm koopt en na 3 maanden moet je een nieuwe cassette + ketting en buitenbandjes... wink

- als ik ga voor een gewone racefiets wat zijn dan andere geschikte keuzes in de categorie trek 1.7, cube streamer etc...?

Wat leesvoer voor als je een nieuwe fiets wilt aanschaffen, daar kan je het ook nog eens vragen - zit een hoop fietskennis.

edit: ik zie dat je dat al gedaan hebt, succes!

7

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Ik heb vorige winter door regen wind en sneeuw gereden met mijn velo en een paar keer goed tegen de grond gegaan dus vind persoonlijk een TT fiets niet echt iets om constant op te rijden. Maar goed dat is mijn mening natuurlijk ik train er af en toe mee maar interval en als ik naar de ardennen ga neem ik mijn gewone racer. Trouwens veel topics over hetzelfde onderwerp tegenwoordig :-)

8

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Dank allen,
Overigens zal ik niet door de sneeuw gaan fietsen of als het glad is (niet met tria en met gewone fiets.

Ik ben niet van plan recreatief in grote groepen te gaan rijden, puur voorbereiding voor triatlons en rijden ervan..

Voor de volledigheid nog even de maten van de tria fiets

A -SEAT TUBE (CTR/CTR)                        MM    530
B -SEAT TUBE (CTR/TST)                        MM    570
C -TOP TUBE LENGTH (CTR-CTR)                MM    540
D -HEAD TUBE LENGTH                        MM    120
E -SEAT TUBE ANGLE                                dg            78.0
F -HEAD TUBE ANGLE                                dg            73.0

Ik ben 1.83 en heb redelijk proportionele lichaamsmaten

Mag ik trouwens met deze fiets in principe alle triatlonwedstrijden rijden (inc stayerwedstrijden)?

9

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Wat betreft framemaat: er zijn idd standaard tabellen die via je binnenbeenlengte een framemaat geven. Voor sportief gebruik van je racefiets wordt dan vaak geadviseerd om een frame twee maten kleiner te kiezen. Voor tijdritfietsen wordt een nog kleinere framemaat geadviseerd. Zelf wordt mij een 60 cm frame geadviseerd als ik de tabel invul, maar mijn racefiets heeft een framemaat van 58, en mijn tijdritframe zelfs 54. Dit heeft echter ook te maken met het feit dat ik lange benen heb, maar (in verhouding) een kort bovenlijf. Als ik dan een groter frame zou nemen, kan ik niet meer goed bij he stuur. Een goede geometrie van een fiets heeft dus niet alleen met de juiste zitbuislengte te maken, het heeft bv ook te maken met de lengte van de bovenbuis.

Zie je door de bomen het bos niet meer? Tja, 700 euro is best veel geld, dus als je zeker wilt weten of de fiets geschikt is, moet je eigenlijk de fiets altijd even 'passen'. Neem dan ook iemand mee om te kijken hoe je op je fiets zit, want dit kun je al fietsend zelf niet altijd goed bedoordelen.

10

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

triacar schreef:

Plotseling kreeg ik echter de mogelijkheid om deze triatlonfiets aan te schaffen voor rond de 700,- (twee seizoenen oud) en begon ik te twijfelen. Ziet er wel strak uit (gaat het natuurlijk niet helemaal om, maar toch...)

LEADER (zie foto onderaan dit bericht)
maat 58
headset, geintergreerd
handlebar, syntace
shifters, dura ace
front derailleur, dura ace
rear derailleur, dura ace
aantal versnellingen, 9 x 2
crank, 105 9 / 10 speed
remmen, dura ace
zadel, in overleg (keuze uit 3 stuks)
wielen, momentum carbon met sapim naven en spaken
Zadelpen, ritchey 27.2 of  giant aero carbon
.

Persoonlijke bedenkingen:

* Een 9-speed van 2 seizoenen oud? 10-speed is al veel langer de norm.
* Een bovenbuis van 54 cm: lijkt me alvast geen maat 58. Zie ook de omhoog wijzende stuurpen. Wat niet wil zeggen dat dit frame je niet zou passen.
* Het stuur en opzetstuur zijn zilver gespoten. Reden? Syntace is nl. enkel in zwart geanodiseerd te krijgen.
* Momentum carbonwielen kan je ook niet echt de Referentie noemen.
* Hoe lang zijn de cranks? Met 1,83m heb je er toch van 175mm nodig, zeker voor TT

Ik zou nog even verder zoeken

11

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Ik begrijp van de verkoper dat de 8 speed dura ace groep uit 1998 komt en de 9 speed shifters uit 2003.
Dit maakt me aan het twijfelen.

levensduur hangt natuurlijk samen met onderhoud, maar is dit verstandig?

12

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Ik zou voor een gewone racefiets gaan. een 105 groep van nu is inmiddels zoveel verbeterd dat ik denk dat hij aardig in de buurt komt van dura ace groep van 10 jaar geleden. Al die jaren doet het frame ook niet echt goed + ook de ontwikkeling daarin. Een racefiets is meer alround en kan ook prima voor triathlons gebruikt worden. Doe ik ook nog steeds.

qua maat kijk ik meer naar de lengte van de fiets als naar de hoogte. Lengte is moeilijker aan te passen en heeft altijd invloed op het rij gedrag. de hoogte is makkelijker te verstellen. Ik ben 1.80 en rij op een racefiets met een bovenbuis lengte van 55cm hart/hart met een 110mm stuurpen. Dit is voor tijdrijden een te lange setup maar voor koersen een vrij korte, een mooi compromis wat mij betreft.

13

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

Als je 1.83 bent en echt in tijdritstand wilt gaan rijden wat is dan een gebruikelijke bovenbuislengte (c-c)?
binnenbeenlengte is 87 cm en ik heb "normale"proporties....

Ik zou een normale racefiets fiets maat 58 nodig hebben, dus zou ik voor een 56 tijdritframe willen gaan, maar krijg graag wat advies over de bovenbuislengte. 

bedankt!!

14

Re: HULP/Twijfel - fietskeuze

triacar schreef:

Als je 1.83 bent en echt in tijdritstand wilt gaan rijden wat is dan een gebruikelijke bovenbuislengte (c-c)?
binnenbeenlengte is 87 cm en ik heb "normale"proporties....

Ik zou een normale racefiets fiets maat 58 nodig hebben, dus zou ik voor een 56 tijdritframe willen gaan, maar krijg graag wat advies over de bovenbuislengte. 

bedankt!!

Ik denk dat je hier ook wel wat mee kunt. http://www.competitivecyclist.com/za/CC … ATOR_INTRO