1

Onderwerp: Korte of lange slag

Hallo forum,

Ik heb met veel belangstelling de triathlon van Hawaii op internet gevolgd. Totdat mijn ogen dichtvielen heb ik gekeken en ik heb op dit forum ook de verhalen van Irene gelezen. Super leuk!
Wat mij bij het zwemmen opviel is dat degene die voorop zwemmen een vrij korte slag hebben. Nu heb ik juist gelezen (ook op dit forum) dat je moet proberen om je slag te verlengen. Kan iemand mij vertellen wat het voordeel is van een lange slag ten opzichte van een korte?  En of het zin heeft om daar heel specifiek op te trainen?

2

Re: Korte of lange slag

Hoi Monique,
Ik heb altijd geleerd dat je beter een korte slag kan gebruiken als je in de zee zwemt. Het heeft iets met de golven te maken. Kort insteken, maar wel lang onder water doortrekken.
Groetjes, Bianca

3

Re: Korte of lange slag

Ok Bianca, daar had ik nog nooit van gehoord!
Dus voor Hawaii en andere zee wedstrijden moet je eigenlijk dus je techniek leren aanpassen?

ps
waarom ben je nog geen geregistreerd lid bianca? Is veel handiger! maar goed moet je natuurlijk zelf weten hoor smile

4

Re: Korte of lange slag

Met een korte slag zwem je met je hoofd hoger (meer waterpolo-achtig), dus kan je dan beter kijken waar je heen moet zwemmen in buiten water.

Een lange slag ligt je stabieler in het water wat dus minder energie kost en dus sneller is.

Lang doorhalen altijd doen, dit is je kracht op het water, je voortstuwing.

5

Re: Korte of lange slag

Toppers in het zwembad, als Hackett en Thorpe. Die hebben zo' n lange slag, die leggen elke slag bijna bij. Dit komt door de stroomlijning, veel stuwing in de onderwaterfase, stuwing van de benen en zodoende veel rendement per slag. Hierdoor hebben ze een relatief lange glijfase. Dit is effectief in het zwembad, echter in buitenwater en zeker in de zee heb je te maken met golven. De golfweerstand remt je af. Hierdoor glij je met een lange glijfase minder door, maar val je telkens langzaam stil in vergelijking met het zwembad. Ook omdat er meestal minder stuwing van de benen komt. Daarom is een lange glijfase in buitenwater minder efficient dan binnen. Bij het zwemmen met een hogere frequentie in het buitenwater is een goede catch- en trekfase met hoge elleboog meer van belang dan het laatste deel van de versnelde duwfase.

6

Re: Korte of lange slag

Bedankt voor de reactie,
Ga ik te kort door de bocht door te zeggen dat voor een triathleet het eigenljk niet zo zinvol is om de glijfase veel te trainen maar het trainen op het goed afmaken van je slag veel nuttiger is? En een aanvullende vraag, heeft het zin om met tshirt aan te trainen en hoe lang en hoe vaak moet je dat dan doen. Ik heb er al iets over gelezen op het forum maar zijn daar nog meer meningen nover?

7

Re: Korte of lange slag

Hoi,

Over dit onderwerp heb ik net mijn eindverhandeling geschreven.
om het kort te zeggen: is de kunst om je zwemlengte te verhogen terwijl je zwemfrequentie gelijk blijft !!!!

Want zwemsnelheid = slaglengte X slagfrequentie  (V= SL x SF)

Hoe kan je de slaglengte verhogen zonder de slagfrequentie te doen dalen:
- door techniekverbetering (minder remming, optimale stuwing, optimale handposities,...)

Hoe kan je de slagfrequentie verhogen:
- uiteraard snellere slagen maken: beter uithoudingsvermogen
- optimale positie van je lichaam dus de 'lichaamsrol' (dit kan je testen adhv videoanalyses)

Ian Thorpe zwemt inderdaad een afstand met minder aantal slagen en zeeer lange slagen, maar daarom is zijn slagfrequentie niet lager, want slagfrequentie is het aantal slagen per minuut.  De kust is dus om je slaglengte als je slagfrequentie zo hoog mogelijk te brengen en dit moet je trainen door uithoudingstraining en techniekverbeteringen !!

groetjes

hanne