1

Onderwerp: Hoe lang?

Hoe lang duurt het voordat je continu de borstcrawl vol kunt houden? Ben nu 2 maanden aan het zwemmen. 2 a 3 maal in de week ruim een uur per keer. Lucht genoeg maar aan kracht ontbreekt het me nog.
Ben nu bijna zo ver dat ik schoolslag/ borstcrawl om en om doe. Echter continu borstcrawl houd ik nog geen 6 baantjes vol (150m).

Ik weet natuurlijk donders goed dat het even duurt voordat die specifieke spierontwikkeling op gang komt, maar hoe kan ik dit versnellen/bevorderen? Duurtraining, sprinttraining, techniek, voeding?

Ben benieuwd,

Groeten, Hansenn

2

Re: Hoe lang?

Hallo Hansenn,

Ik ben zelf ook bezig met het opbouwen van het zwemmen. Ik merk dat ik al snel vooruit gang boek. Het ligt ook aan je leeftijd en de conditie die je hebt en (is mij verteld) ook erg aan je watergevoel- De één heeft dat meer dan de ander. Ik zwem nu een maand of 3 en kan een km achter eklaar borstcrawl zwemmen. Das voor mij ong 19 min maar het gaat steeds beter. Voordat ik begon had ik geen basis voor borstcrawl.
Kracht heb je nu nog veel nodig omdat je techniek waarschijnlijk nog niet helemaal perfect is smile Dat schijnt vanzelf te verbeteren....wel met aanwijzingen natuurlijk...!!!

3

Re: Hoe lang?

Hoi Hanssenn,

Herken je situatie geheel. Ben ook ongeveer 2 maanden geleden gestart met zwemmen. Ik heb volgend jaar een triatlon als doel. Zwem twee keer in de week, een keer onder leiding en een keer voor me zelf. Het borstcrawl valt me zwaar. Ik denk dat het groot deel het ontbreken van kracht is. Misschien zou het zwemmen ook nog wat soepeler moeten gaan.  Maar eerst maar wat langere afstanden bc zwemmen.
In de les zie je anderen zwemmen op een ogenschijnlijk moeiteloze manier. Maar een van die jongens zei me dat hij in het begin amper 2 baantjes kon borstcrawlen. Een kwestie van doorzetten en proberen. Talent heb ik voor geen enkele sport dus bij mij is het ook een kwestie van doorgaan. Succes

4

Re: Hoe lang?

Tja, doorzetten dan maar. Ik heb er in ieder geval plezier in. Dat is natuurlijk een eerste vereiste. Ga volgende week maar een halfjaarabonnement aanschaffen.
Moet genoeg wezen tot het natuurwater weer een beetje op temperatuur komt.

5

Re: Hoe lang?

Het verbaast me dat er zoveel zwemproblemen zijn.
Wordt lid van een zwem of triathlon vereniging en met 
goede begleiding zwem je met wat basis conditie probleemloos
1km in 6 maanden tijd ,met een redelijk technischniveau
17 @ 19 min op de km .
Zwemmen is niet te vergelijken met hardlopen of fietsen.
Rapido

triathlon is 3 x beter

6

Re: Hoe lang?

Gaan jullie misschien te snel van start?
Ik ben deze zomer begonnen en zat idd ook met het volhouden. In het begin ging het voor geen meter (jippie 2 baantjes achter elkaar!), na een maandje ging het wat beter (jippie 6 banen... grr wat een sport). Ik bleef idd of om-en-om zwemmen, of 6 bc-1 schoolslag. Maar op een avond ging het record van 8 baantjes naar 50. Een hele wondere ervaring.

Voordat de betreffende avond was ik wat moe, geirriteerd enz en had besloten om een rustig te zwemmen. En vooral ook eens even los te zwemmen/ rustig op te warmen. Voor mijn gevoel ben ik heel langzaam begonnen, en na een paar baantjes pas wat versneld. Daarna kon ik dat tempo vasthouden. Helaas voor mij begon er een zwemtraining en moest ik het zwembad uit, want het was zo'n wondere ervaring. Het is nog steeds zo dat als ik niet in rustig begin, ik na 10-12 baantjes echt even schoolslag moet zwemmen (wat dan nog wel op een redelijk tempo vol te houden is), voor een reden te meer om het dus in het begin rustig aan te doen.

Wel merk ik dat ik - nu ik zwemles volg - er weer meer moeite mee heb. Maar dat komt denk ik vooral omdat ik constant mijn eigen slag aan het evalueren ben (dus wat overbewust van mezelf). Maar de winter staat voor de deur, dus nog tijd zat om voor die 18min/ km te gaan (geldt dat ook voor vrouwen, of kan ik er nog wat reserve tijd bij opbouwen? 18min klinkt wel snel. )

succes,
groeten ilse

7

Re: Hoe lang?

gewoon blijven oefenen.. ik zwem al vanaf kinds af aan (met een tussenstop van +/- 4 jaar) dus ik kan je niet vertellen hoe het bij mij ging.
sinds een jaartje gaat het bij mij wel weer redelijk, maar in het begin deed het overal pijn.
het is een kwestie van doorzetten.
ik zou niet eens weten wat ik nu op een km zwem.. dat doen wij nooit in een training.
mijn 1500m gaat in rond de 20 minuten. Soms iets er boven, soms iets eronder

btw.. een hulpje.. als je idd die 18min/km wilt zwemmen gebruik dan ook een klok.
18min/km = 1.48sec/100m