1

Onderwerp: Zwemmen met horloge

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje. Ik ga komend weekeinde mijn eerste triathlon (nieuwkoop) doen. Maar, nu heb ik een vraag over de combinatie horloge/wetsuite. Ik heb namelijk een Garmin Forerunner, een redelijk groot horloge. Maar hoe kan ik deze tijdens het zwemmen omdoen, want als ik mijn wetsuit dan uittrek, gaat deze er onmogelijk overheen? Of moet ik dan gewoon, voor het uittrekken van mijn wetsuit, even snel mn horloge afdoen?

En nog een vraag. Kun je je insmeren met babyolie (je benen) zodat je makkelijker uit je pak komt? Of beschadigt dit je pak?

alvast bedankt!

2

Re: Zwemmen met horloge

Ik zou het horloge op de fiets monteren. Tijdens het zwemmen heb je er toch niets aan.

Het schijnt dat alle middelen op olie-basis, zoals Vaseline het pak beschadigen maar babyolie schijnt geen kwaad te kunnen. Zelf gebruik ik als het koud is wel vaseline voor mijn hoofd, voeten en handen maar voorlopig kan ik geen nadelige gevolgen bespeuren aan mijn pak.

Klein tipje, 's-ochtends nog even je nagels vijlen: hoe minder scherpe kantjes, des te minder kans op schade.

3

Re: Zwemmen met horloge

Dat van het horloge is inderdaad wel een goede. Dan gewoon even snel ombinden voor het op de fiets stappen. Dat lijkt me de beste oplossing, bedankt!

Maar babyolie zou ik dus gewoon op m'n benen kunnen smeren? Wil namelijk niet dat m'n pak kapot gaat maar heb enorm veel moeite om m'n benen uit het pak te krijgen!

4

Re: Zwemmen met horloge

Ik tape m'n Foreunner op voorhand op m'n bovenbuis voor tijdens het fietsen, en in de tweede wissel scheur ik hem los (schilderstape, scheurt makkelijk) en doe ik hem al lopend aan.  Geen tijdverlies tijdens de wissels.

Voor die (baby) olie: aan de buitenkant van het pak smeren boven de enkels, want je trekt het binnenstebuiten uit. ;-)

5

Re: Zwemmen met horloge

Ik heb een pak wat gewoon heel makkelijk uit kan. Letten jullie hier op als je een pak aanschaft?

6

Re: Zwemmen met horloge

Ik doe over 2 weken ook mijn eerste triathlon en vroeg me min of meer hetzelfde af. Omdoen tijdens het zwemmen is geen optie eigenlijk, want horloge afdoen pak uit, horloge weer omdoen kost me teveel tijd en geklooi. Toch vraag ik me dan af. Is er dan wel een manier om te weten hoe lang je over het zwemmen gedaan hebt? Staat er ergens doorgaans een digitale klok waar je voor de wissel even naar kan kijken? Dat zou wel handig zijn natuurlijk smile.

7

Re: Zwemmen met horloge

wat is er handig aan het weten hoe lang het zwemmen duurde? ik zou me op de wissel en het fietsen concentreren als ik jouw was!

8

Re: Zwemmen met horloge

Helemaal mee eens, analyse van m'n  tussentijden dat doe ik  's-avonds thuis wel.

9

Re: Zwemmen met horloge

Ja ook mee eens, maar dat neemt niet weg dat ik het gewoon leuk vind om te weten tijdens de race. Dat mag toch zeker ook wel. Maar ik geloof dat ik uit jullie reacties maar moet halen dat het niet normaal is dat er bij het wisselpunt bijvoorbeeld een klok staat (zoals bij de doorkomsten bij sommige runs in nl) waar ik even snel een blik op kan werpen he? Voor de mensen die dat leuk vinden lijkt mij dat dus handig. Voor de mensen die het niet leuk vinden is het ook niet onhandig dus over het algemeen zou ik dit willen bestempelen als handig.

10

Re: Zwemmen met horloge

Nee hoor, er is helemaal niks mis mee, maar ik ben al blij als ik niet vergeet een helm op te zetten voor het fietsen! Dus mijn aandacht gaat niet uit naar extra'tjes. Zondag rijd ik dan weer wel voor de grap met een helmcamera, maar die zet ik vooraf al aan, en hoef ik dus niet over te denken.

11

Re: Zwemmen met horloge

Ja, ik ben ook voor weinig nadenken hoor. Maar misschien denk ik dan wel de hele tijd na over wat mijn tussentijd zou zijn wink. Nee ik weet genoeg.. geen horloge. Gewoon vol gas en bij de eindstreep hopen dat t goed was smile

12 Laatst bewerkt door Timbox (21-05-11 09:29:38)

Re: Zwemmen met horloge

Ik vind het geen etxtraatje om te weten hoelang je bezig bent met het zwemmen. Voor mij is het zelfs heel belangrijk om te weten, zodat ik weten of ik op schema lig. Ik hoop dus ook op een klok die ergens staat, na het zwemmen en vóór het fietsen.

Dat van de babyolie begrijp ik niet helemaal? Moet je de buitenkant van je pak ermee insmeren? tongue

13

Re: Zwemmen met horloge

Ik zwem met wetsuit met de Garmin Forerunner 310XT. Pak uittrekken bij wisselen is geen probleem. Gaat er gewoon overheen
Baby-olie is uiteraard voor onder je pak op je lichaam (armen, enkels, schouders, niet te veel).

Zelf heb ik een flesje wet-lube (ergens bij gekregen) wat erg goed werkt, maar waarschijnlijk net zo goed als baby-olie!

14

Re: Zwemmen met horloge

Timbox schreef:

Ik vind het geen etxtraatje om te weten hoelang je bezig bent met het zwemmen. Voor mij is het zelfs heel belangrijk om te weten, zodat ik weten of ik op schema lig.

En wat doe je dan als je niet op schema ligt?

Timbox schreef:

Ik hoop dus ook op een klok die ergens staat, na het zwemmen en vóór het fietsen.

Nou let ik er niet op, of zo'n klok er is, maar tot nu toe alleen bij de finish een klok gezien. Misschien dat dat bij lange afstanden anders is.

Handigste lijkt me trouwens om iemand uit het publiek je zwemtijd te laten roepen. Dus, support mee!

15

Re: Zwemmen met horloge

René S. schreef:

Ik zwem met wetsuit met de Garmin Forerunner 310XT. Pak uittrekken bij wisselen is geen probleem. Gaat er gewoon overheen

same here. die 310 is natuurlijk een gigantisch ding, maar mn pak kan er overheen, bedienen van de knoppen kan dan weer door het pak heen (bij de start, en bij T1) en pak uittrekken gaat ook prima daarna.

16 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (21-05-11 20:38:59)

Re: Zwemmen met horloge

- En wat doe je dan als je niet op schema ligt?

Haha!

17

Re: Zwemmen met horloge

Gewoon harder gaan natuurlijk, dat is toch niet zo heel gek? Denk dat pro's ook wel hun tijden willen weten hoor, lijkt mij persoonlijk zeer gebruikelijk wink

Maar babyolie kan dus geen kwaad voor een wetsuit?

18

Re: Zwemmen met horloge

gisteren tijdens mn 1e triathlon de garmin omgedaan na het fietsen. Ging op zich best goed, maar had iets soepeler kunnen gaan. Ik zou m niet omdoen voor het zwemmen. Geloof nooit dat ik mn wetsuit daar goed overheen krijg...

19

Re: Zwemmen met horloge

Timbox schreef:

Gewoon harder gaan natuurlijk, dat is toch niet zo heel gek?

Dat is precies waarom ik de reactie grappig vond: als je kennelijk harder kunt, waarom zou je dat dan alleen doen bij een 'slechte'  zwemtijd?

20

Re: Zwemmen met horloge

Simpelweg omdat ik mijn eerste triathlon niet maximaal wil gaan tongue

21

Re: Zwemmen met horloge

Ik heb wel geen garmin maar een bescheiden polar. Nog geen problemen mee gehad om mijn pak er over te trekken.   Reden waarom ik die van in het begin aan heb.  Ik hang meestal vanachter en wil kunnen inschatten of ik nog aan het volgende onderdeel mag beginnen. Aangezien lopen mijn sterkste punt is en fietsen het zwakste (enorm verschil) is dat geen onoverkomelijkheid.  Geen olies of dergelijke... Deze tasten je pak alleen maar aan.  Neem een plastiek zakje mee... Dat doe je aan je voet als je je pak aandoet (1 pijp erdoor) zakje aan de andere voet enz...  Als je teneinde de zwemproef komt, even je pak aan de hals open trekken zodat er een klots water binnen stroomt en dan meteen pak open en tot aan de heup uitdoen (gaat quasi vanzelf), lopen tot aan de fiets en dan ff knoeien.  PS: betreft het horloge... je chip hou je toch ook aan je enkel, niet?  Waarom zou je je horloge dan niet omhouden?

MENS SANA IN CORPORE SANO

22

Re: Zwemmen met horloge

Hey, bedankt voor je reactie!

Mijn horloge is een flink stuk groter dan zo'n chip, dus vandaar? tongue Denk niet dat m'n pak daar gewoon overheen gaat tongue

En dat van die olie, daar hoor ik echt iedereen wat anders over zeggen. Kan het nou wel of geen kwaad?

23

Re: Zwemmen met horloge

Timbox schreef:

Hey, bedankt voor je reactie!

Mijn horloge is een flink stuk groter dan zo'n chip, dus vandaar? tongue Denk niet dat m'n pak daar gewoon overheen gaat tongue

En dat van die olie, daar hoor ik echt iedereen wat anders over zeggen. Kan het nou wel of geen kwaad?

- als bij mij een wetsuit zonder problemen over een garmin forerunner 310XT gaat moet het bij jou ook kunnen (ben niet bepaald de meest iele persoon);
- baby-olie was toch vrij ingeburgerd? Koop anders een flesje wetsuit glide oid, op internet is overal wel zoiets te krijgen. Pak na de wedstrijd goed uitspoelen moet je toch.

24

Re: Zwemmen met horloge

Ja, ik heb daar nu geen tijd meer voor helaas. Dus baby-olie moet gewoon kunnen voor een keer tijdens de wedstrijd? Gaat het pak dan ook echt een stuk makkelijker uit?

25

Re: Zwemmen met horloge

probeer het gewoon eens onder de douche ofzo?