1 Laatst bewerkt door erikb (15-06-11 15:42:18)

Onderwerp: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn hartslagmeterband. Tijdens het hardlopen beweegt kennelijk de sensor over mijn huid waardoor ik na ca. 7km hardlopen een brandwondplek krijg.
Ik zweet goed, maar daar kan t niet aan liggen denk ik.
Voordat ik aan triathlon deed heb ik redelijk veel bankgedrukt. Daardoor is mijn borst wat groter en misschien ook wel minder geschikt voor de hartslagband.

Kan t zijn dat mijn band te los zit? Alhoewel ik vind dat de band strak genoeg zit.
Zijn hier andere oplossingen voor om dit tegen te gaan?

Zelf heb ik iemand al gehoord die vertelde dat uierzalf op de sensor smeren zou helpen. Een ander gaf aan dat ik een stukje zijde op de sensor moet plakken.

Help...

en bij voorbaat dank voor de hulp

2

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Op voorhand nat maken maar dat zul je wel doen normaal gezien en idd je kunt eens proberen met uierzalf of vazeline ik weet niet of die dingen daar tegen kunnen maar als hij na een tijdje kapot ofz is kun je gewoon een andere kopen. Ze verkopen trouwens spul speciaal voor aan hartslagmeters te smeren voor beter contact te hebben heb ik al gelezen moet in de winter meestal gebruikt worden omdat men dan minder zweet.

3

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

het lijkt mij dat je een " brand wond plek" krijgt door wrijving wat warmte veroorzaakt. voorkomen van wrijving lijkt mij dus belangrijk; draag hem wat strakker om je borst zodat hij niet beweegt.
je kunt natuurlijk ook trainen zonder hardslag meter om de plek wat tijd te geven wat sterker te worden. je huid zal zich na verloop van tijd aanpassen en de sensor kunnen verdragen. was je sensor na elk gebruik goed met water. smeer gel van de seks shop of vaseline zullen je ook moeten kunnen helpen.

4

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Ik heb geloof ik ergens eens gelezen dat een neutrale aloe-vera gel de geleiding tussen huid en borstband verbetert. Aangezien het een huidverzorgend produkt is zou het misschien ook je ongemak kunnen verlichten. Een stuk zijde op de sensor plakken lijkt me onzinnig, er moet rechtstreeks contact tussen sensor en huid zijn anders ontvangt de sensor geen signaal.

5

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Volgens sommige registreerd je hartslagmeter zowel op je borst als op je rug je hartslag dus je kunt eens proberen of dat lukt met hem om te draaien? Heb het zelf nog niet gedaan maar er bestaan wel fietsbroeken waar je je polar aan kunt bevestigen en die zit dan op je rug.

6

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Hoe draag je de band nu dan?

7

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Ik draag de sensor aan de voorkant. M iets strakker doen zal denk ik helpen. Inmiddels plak ik gewoon een pleister over de plek die inmiddels over is. Dat helpt ook.
Dank tot zover.

8

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Ik had ook vaak last van schuurplekken van m'n hartslagband als ik langer dan een uur of 1,5 ga lopen.
Huid vooraf insmeren met vaseline helpt bij mij perfect...

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

9

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Heel herkenbaar, heb ik ook! Varieer met de plekken waar ik hem draag, de ene keer in het midden de andere keer dikke stuk meer bij de borst.

En wat voor mij super werkt is kokosolie van Aman Prana, die smeer ik op me huid en daardoor verzorg ik me huid, maak het soepel en nul last. Werkt ideaal!

10

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Heb zelf een aantal weken geleden hetzelfde probleem, waarschijnlijk ook vanwege warmte. Vorige wk met vaseline geprobeerd maar toen sloeg de hartslagmeter er in de 1e km heel hoog uit, wat hij normaal in wintermaanden doet. Dus niet meer gedaan, wel mijn band eens goed meegewassen onder de douche en afgelopen 2 keer geen last gehad. Maar de tip om de sensor op je rug of zij te dragen zou ook een optie kunnen zijn voor het schuren!

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

11

Re: schuur/brandplek door hartslagmeterband

Ga voor een softstrap....ik heb de orginele van Garmin maar dan heb ik dat ook, ik gebruik nu de  soft van een polar en die werkt eigenlijk beter......na het lopen gewoon mee onder de douche nemen is trouwens aan te bevelen door zout kan hij fouten waardes aangeven wel effe de sensor er afhalen natuurlijk  cool

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".