1

Onderwerp: Zwemtechniek

Hallo leden forum,

Graag zou ik wat meer leren over de juiste zwemtechniek voor borstcrawl. Ik heb gelezen dat het belangrijk is om lange slagen te maken maar wanneer is een slag lang? Ik maak nu 20 slagen op 25 meter. Is dat lang of is moet de frequentie naar beneden en zijn daar speciale trainingen voor?

Hoop dat iemand mij kan helpen dan kan ik de komende periode gaan werken aan de techniek want dat wil nog niet helemaal lukken.

2 Laatst bewerkt door Daniël (31-08-06 20:13:50)

Re: Zwemtechniek

20 slagen is redelijk op 25m, maar dat ligt er maar net aan hoe geoefend je bent

Ik kan hier een heel verhaal neerzetten over zwemtechniek en do's en don'ts  maar dan wordt het erg langdradig smile

Tijdens de overhaal is het niet goed als je hand bóven je elleboog hangt.. je hand moet als het ware los en ontspannen aan je pols hangen en steek daarna in met je hand eerst.
Als je goed kijkt zal je bij veel zwemmers zien dat ze eerst het water raken met hun elleboog en dan pas hun hand.. en steek je arm recht voor de schouder uit het water in. (dus niet dat je ze insteekt als een "x" als het ware)
Een goede oefening hiervoor is om voor je insteek even je schouder aan te tikken.
Of met je vinger toppen door het water te glijden en dan insteken

Nu begint de glijfase (hetzij van korte duur)
Na je lang gemaakt te hebben ga je nu weer je arm naar achteren brengen.. en nu komt het zware gedeelte waar je kracht voor nodig hebt.
Het is de kunst om gelijk al je hand iets naar je pols te kantelen en bijna gelijktijdig je arm naar je toe te halen.
Als je dat doet is het van belang dat je met je elleboog een hoek van 90 graden maakt en hou je elleboog zo hoog mogelijk in het water.
Als je je slag maakt, maak je een soort van kleine "s" met je hand en probeer met je armen niet voorbij het midden van je lichaam te komen.
Hoe verder je over het midden komt, des te meer je ligt te rollen in het water. Een beetje rollen moet, maar niet teveel.
Dit is het beste te bekijken voor jezelf als je over de zwarte lijn zwemt.

Ik hoop dat je hier een beetje wijs uit kan worden zo..
zo niet dan lees ik dat vanzelf wel smile

3

Re: Zwemtechniek

Wow, echt een super goede uitleg!
Precies ook zoals ik het doe... mijn zwemtechniek is nameijk echt perfect! smile
jij zou voor de gein ook een keer moeten komen kijken naar de training... tongue grapje!

4

Re: Zwemtechniek

Daniël,

Bedankt voor de duidelijke uitleg!! Nu de uitvoering nog yikes

Zijn er specifieke oefeningen om de kracht te verbeteren. Ik ben een duursporter pur sang en kom vaak kracht te kort. Wanneer ik zwemmers zie heb ik altijd het gevoel dat ze enorme krachtpatsers zijn.

Toch wel leuk trouwens dit forum, jammer dat het nog zo rustig is. Ik ga het promoten om hier te schrijven want veel andere forums zijn zo vol dat ik ze erg onoverzichtelijk vind.

5

Re: Zwemtechniek

Veel zwemmen tongue

In de sportschool zijn wel een aantal apparaten te vinden.
spreekt voor zich natuurlijk dat je niet met 50kg ofzo aan de haal moet gaan..

Thuis zou je misschien met een stuk elastiek aan de deur ofzo het 1 en ander kunnen doen..
steeds je armen boven je hoofd trekken en vervolgens naar beneden tot naast je dijbeen om maar wat te noemen.
Als je maar je armen/schouders traint (ook de achterkant van je schouders)

Wat ik zelf meestal doe in de sportschool is een apparaat waarbij ik steeds m'n armen helemaal van boven naar beneden trek/duw
en die met die stok die je naar beneden trekt.. hetzij voorlangs of achter je nek
vooral achter je nek is goed voor de achterkant van je schouders.

6

Re: Zwemtechniek

@Duursporter,

Vroeger zwom ik bij een vereniging vaak in de winter maanden met een tshirt aan. Wel met de mouwen eruit geknipt anders krijg je de armen niet meer het water uit na een paar banen.
Meestal deden we van drie trainingen er eentje met shirt aan. Ik weet niet of daniel weet of dat goed/slecht is maar ik had wel het gevoel dat er wat extra kracht door ontstond!

7

Re: Zwemtechniek

Ik vind dat echt onzin! ik denk dat je snelheid er alleen maar door achteruit gaat, en het gaat ook nog ten koste van je techniek...
wat denk jij Daniel?

8

Re: Zwemtechniek

Zwemmen met een shirt aan lijkt mij ook niet veel helpen bij je zwemtechniek.
Het kost meer moeite om vooruit te komen, maar echt helpen... (ik heb het nooit geprobeerd)

9

Re: Zwemtechniek

Daniel,

Je zou wel gelijk kunnen hebben. Met een tshirt aan zwemmen heb ik wel gemerkt dat ik daarna mijn techniek wat kwijt was. Maar tegelijk pakte ik dat wel weer snel op. ER zijn mensen die zich sowiezo wel afvragen of je veel kracht nodig hebt bij het zwemmen van lange afstanden (meer dan 1000 meter) omdat je daarbij puur op techniek je snelheid behoudt.
Misschien kun jij  nog laten weten wat je vindt van het zwemmen met plankjes aan je handen? Is dat goed voor kracht en techniek of kun je dat ook maar beter achterwege laten?

10

Re: Zwemtechniek

Met die hand paddles zwemmen wij ook regelmatig en dat is idd een goede oefening.
Je kan zelf dan heel bewust trainen op je ondewater techniek omdat je alle bewegingen die je maakt beter voelt en je traint tegelijk je arm -en borst spieren.
Het is goed om dan gewoon combinatie te zwemmen, maar onze trainer laat ons dan altijd alleen armen zwemmen. (4x 300m)
Ik haat die dingen smile

Wat je trouwens ook kan helpen om rustig en soepel te zwemmen is je ademhaling.
De meeste doen 1:2 maar probeer eens 1:3 te doen... het helpt je bij je oriëntatie in het openwater en je oefent ook gelijk je andere arm.
Elke zwemmer heeft een 'favoriete' kant om adem te halen en als ze dat dan doen zakt die andere arm meestal helemaal weg naar onderen terwijl die hoog zou moeten blijven.
Volgende keer als je gaat zwemmen moet je er maar eens op letten bij jezelf... waar je andere arm naartoe gaat
Ik vind zelf dat ik stabieler in hat water lig als ik 1:3 doe

11

Re: Zwemtechniek

Wij zwemmen ook regelmatig met handpads. Vooral leuk als de trainer besluit dit aan het einde van de les te doen. Achja, zo ontwikkel je kracht-uithoudingsvermogen.

Ik moet trouwens zeggen dat je die zwemtechniek zeer mooi omschreven hebt, Daniel. big_smile

12

Re: Zwemtechniek

Vanmorgen gaan zwemmen maar het is toch wel ergg moeilijk nog hoor. Maar met de tips hier en straks een verenging moet het gaan lukken. vooral die hoge elleboog zit er nog niet helemaal in volgens mij en ik voel ook niet goed hoe ik mijn armen door het water haal. Weet iemand een trucje om te zorgen dat je onder water je armen buigt en niet recht door haalt? Ik hoorde van de badmeester dat ik mijn armen te gestrekt hou en mijn vingers te open. Maar ik kreeg het niet voor elkaar dit weg te krijgen.
Ik stap maar even op de fiets nu: even het zwemmen vergeten smile

13

Re: Zwemtechniek

Duursporter schreef:

Weet iemand een trucje om te zorgen dat je onder water je armen buigt en niet recht door haalt?

Gewoon blijven oefenen smile
Als je doorhaalt, je schouder naar je wang draaien

14 Laatst bewerkt door Duursporter (07-09-06 22:36:21)

Re: Zwemtechniek

Ik ga mijn best weer doen Daniel, maar het klinkt wellicht makkelijk dan het is yikes

15

Re: Zwemtechniek

Nijn zwakte blijft mijn beenbeweging; merk ik vooral  wanneer ik met en zonder wetsuit zwem, heb gewoon een heel zwakke beenslag (en dat is geen gebrek aan kracht of conditie) is ook het punt waar ik keihard aan moet werken, maar ach, ik zwem nog maar 4maanden, dus mag op zich tevreden zijn met de progressie die ik boek.

Qua admehaling varieer ik; 1:3 is voor mij al standaard gelukkig; vaak ook 1:4

iemand enig idee waar je zwem-dvd's kan krijgen?

@ Duurpsporter
zwemmen is in het begin een denksport; als je er bij nadenkt doe je het goed; op den duur gaat dat automatisch en kan je je op iets ander concentreren. smile
Bij mij is juist het probleem dat ik mijn onderaerm en hand gespannen houd als ik ze uit het water haal:)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

16

Re: Zwemtechniek

Scighera schreef:

Nijn zwakte blijft mijn beenbeweging; merk ik vooral  wanneer ik met en zonder wetsuit zwem, heb gewoon een heel zwakke beenslag (en dat is geen gebrek aan kracht of conditie) is ook het punt waar ik keihard aan moet werken

Een zwakke beenslag is niet zo heel erg van belang.. zwemmen is 90% armen en 10% benen.
Wat veel belangrijker is dat je benen niet van links naar rechts zwalken want dat remt best veel af. (de zogenaamde kapstokken)
De meeste zwemmen armen:benen --> 2:6
sommige doen ook 2:2 maar ik vind dat geen lekker manier van zwemmen

@Scighera ik zie dat je m'n link op Fok! hebt gevonden smile

17

Re: Zwemtechniek

paddels en shirts aan lijkt mee geen goed idee als je aangeeft dat je kracht komt . Je hebt dan nog meer kracht nodig die je niet hebt dus ga je aanpassingen doen aan je zwemtechniek. Meestal het intrekken van de elleboog zodat je minder weerstand hebt in je doorhaal.
kracht oefeningen die ik doe in de winter.
een stok met een touw eraan met een woordenboek aan het andere eind, nu het touw om de stok oprollen en dat een paar keer herhalen. Zo train je je onder armen voor het eerste deel van de doorhaal.
voor het tweede deel van de doorhaal. leg ik het touw over de verwarmingsbuis aan het plafond en doe de zwem beweging na met 2 boeken aan het touw. van belang is dat je nu je elleboog als hoogste punt in de beweging houd. Moeilijk te vertellen zo. Beste tip is om een trainer op de kant te vinden die je kan sturen in je zwemmen.
Ik probeer tijdens techniek trainingen altijd te zoeken naar hoe ik zoveel mogelijk weerstand voel in mijn doorhaal.

18

Re: Zwemtechniek

Als ik alles zo terug lees en zeker met de laatste bijdrage van draak erbij lijkt het mij veel belangrijker om eerst de techniek onder de duim te krijgen. De krachttraining op het droge is dan een goed alternatief om de toch al amper aanwezige techniek niet nog erger te verpesten. Ik ga proberen 3x perweek te zwemmen met daarbij 2x bij een vereniging om aanwijzingen te krijgen. Volgend seizoen 15 minuten op de kilometer!!! Met 18 ben ik ook blij!! big_smile

19

Re: Zwemtechniek

heeft iemand wel eens nagedacht over het gebruik van de schuinebuikspieren en rompspieren tijdens het zwemmen. 't is de basis van een goed ligging in het water.

20

Re: Zwemtechniek

@Daniel,

Tijdens mijn 'zwemles' is er expliciet gezegd dat je je hand in het verlengde moet houden (wel een klein kommetje maken, vingers licht uit elkaar - maar  niet te veel). Maar als ik het goed begreep bedoel jij dat je je hand bij het 'doorhalen'naar buitendraait tov je onderarm. Klopt dat?

Kun je me misschien uitleggen wat de winst is van die S-houding?
groeten Ilse

21

Re: Zwemtechniek

Ilse schreef:

@Daniel,

Tijdens mijn 'zwemles' is er expliciet gezegd dat je je hand in het verlengde moet houden (wel een klein kommetje maken, vingers licht uit elkaar - maar  niet te veel). Maar als ik het goed begreep bedoel jij dat je je hand bij het 'doorhalen'naar buitendraait tov je onderarm. Klopt dat?

Kun je me misschien uitleggen wat de winst is van die S-houding?
groeten Ilse

Dan heb je me waarschijnlijk verkeerde begrepen..
Je insteek moet natuurlijk altijd recht vooruit gedaan worden en niet kruislings, maar met het kantelen van je hand bedoel ik dat je je hand naar je pols beweegt (niet overdreven veel natuurlijk) en zo kan je gelijk water pakken en staat je hand gelijk in een beter positie voor de rest van de doorhaal.
En wat betrefd die S-beweging die je maakt.. dat zou ik eigenlijk niet eens weten.
Dat gaat bij mij automatisch. Ik denk dat dat meer komt door de stuwing van je hand en dat het meer moeite kost om die S-beweging niet te maken.
Dat heb ik nog nooit geprobeerd eigenlijk.. as dinsdag een doen dan smile

22

Re: Zwemtechniek

Die S- beweging maak je om zolang mogelijk stuwing te hebben.
Je gaat als het ware steeds op zoek naar een nieuw stukje water om je tegen weg te duwen.

23

Re: Zwemtechniek

makes sence..

24

Re: Zwemtechniek

Oh, we hebben het over een gehele andere S!

Jullie hebben het over een beweging, ik over een hand tov arm-positie.
groeten

25

Re: Zwemtechniek

Bedoel je niet de beweging die maakt als je je arm onder je door haalt, maar echt puur en alleen je hand ??