26

Re: Zwemtechniek

Jep.
Wat ik dacht dat jullie bedoelden (neem even je rechterarm in verbeelding) dat de stand tijdens het doorhalen was:
- vingertoppen naar beneden, onderarm-bovenarm in een hoek van 90 graden => dan heb je ook een S. Waar ik dus over viel was die hand-stand. Maar volgens mij heb ik alleen voor onduidelijkheid gezorgd!
nu lekker fietsen.
groeten Ilse

27

Re: Zwemtechniek

En aan het het eind van de doorhaal met je armslag hou je je hand in het verlengde van je onderarm
GEEN SLAP HANDJE  ! je duim gaat langs je dijbeen en dan komt die pas uit het water ,slag afmaken .

Dus arm ontspannen overhalen en weer in positie brengen , niet te hoog over het water maar zorg dat je het water niet raakt met je hand of arm , voor de volgende slag .   Arm recht en  een beetje strekken van uit de schouder hand in het water vingers gesloten stijve pols en hand  nu je hand en arm haaks naar beneden hand wijst naar de bodem
Nu de slag maken -  waterzoeken - S- beweging -weerstand voelen -krachtige met   doorhaal met snelheid  hand onder je buik +-15cm - vingers niet voorbij je navel  -doorhalen tot je dijbeen en met een stijvepols en hand en vingers krachtig het water uit .
Als je hand het wateruit komt is je andere hand  net met de vingers in het water voor de volgende slag .
Adem rustig niet te veel en niet te weinig adem onder water uit  , hoofd naar links of rechts  om adem te halen
je hoofd niet overdreven uit het water je mond is net genoeg  je nek en hoofd blijven horizontaal .
Lichaam blijft recht   en kantelt  licht naar links en rechts tijdens crawl slag
Adem 1x links en 1x rechts  .
Zwem rustig  beter is het met een pullboy  ..DIKKE KANT TEGEN JE BILLEN ! ..te zwemmen om deze slag techniek te leren . Zo kan je je concentreren op je slag .
Dat is het zo´n beetje in grote lijnen . benen komen later wel is een x.
Zwem ook geen uur achter elkaar op techniek  je wordt vermoeid en dan gaat het steeds minder .
0ok hier geld weer kijk naar goede zwemmers  zowel boven als onder water  en vraag of ze is naar jou zwemmen willen kijken .
Ook kan je op het droge oefenen op een bankje liggen  of voor de spiegel .
Beter is het om naar een zwem of triathlon vereniging te gaan  waar een zwem/techniektrainer is.
Suc 6   Rapido

triathlon is 3 x beter

28

Re: Zwemtechniek

http://www.triathlongent.be/zwemmen/filmpjes.html
kijk, en geniet smile

29

Re: Zwemtechniek

Er gebeurt iets heel raars in het eerste filmpje met de achterste zwemmer. Let eens op die benen. Zijn been komt tot horizontaal, gaat vervolgens weer omhoog, en daarna gaat zijn been pas helemaal naar beneden. Dan pas wisselt hij met zijn been (niet goed uit te leggen wat ik bedoel - zie filmpje 1 ). Met beide benen lijkt hij eerst een halve slag te maken, daarna een hele en dan pas een wisseling van het been dat omhoog gaat. Of ben ik scheel?

30

Re: Zwemtechniek

Neee ,,je ben nie scheel !! Isle,.,,..  Je ziet het zelfs  top zwemmers wijken
af van het standaart gegeven technisch goed zwemmen is hard zwemmen .
Ook zijn kniebuigingen zijn verschillend .
Kijk voor al goed naar de arm en hand beweging van de zwemmer ,deze laat exact
zien wat ik heb beschreven hier ergens boven .
Goede link trouwens had hem wel eens gezien maar wist niet waar ,,bedankt Daniel.
Rapido

triathlon is 3 x beter

31

Re: Zwemtechniek

vooral het 3e filmpje is ongelooflijk.. het lijkt wel alsof daar z'n arm al in die 90graden hoek het water in gaat.
Zó effeciënt.. en zwaar smile

Dus mensen, TRAINEN DIE SCHOUDERS !!

32

Re: Zwemtechniek

Echt gaaf die filmpjes!!
Weet iemand trouwens of je zelf ook ergens zo'n onderwaterfilm kan laten maken? Ik train voor mezelf en aangezien ik mezelf nooit kan zien zwemmen zie ik dus ook niet wat ik fout doe in mijn techniek, dus is het misschien wel handig als dat met zo'n een filmpje terug te zien is!

33

Re: Zwemtechniek

Het is al eerder gezegd, maar aan de vragen die sommigen stellen en antwoorden zoals hierboven wil ik toch even reageren.
Waarom zijn er zoveel triatleten die proberen om zichzelf te leren zwemmen. Zoek een vereniging met een zwemtrainer ipv jezelf iets aan te leren.

Wat onderwater beelden betreft. In het verleden hebben we nog weleens een duiker ingehuurd met een onderwatercamer en dan gelijktijdig onder- en bovenwaterbeelden maken. Daarnaast ook nog weleens de video aangesloten op de onderwater beveiligingscamera's van het zwembad. Tegenwoordig film ik tijdens trainingen en testen vaak gewoon met m'n digi-cam. Probleem bij aparte filmtrainingen is dat iedereen voor de camera ineens heel netjes en braaf gaat zwemmen. Het is nuttiger om aan het begin en het eind van een T30-test te filmen en te bekijken welke techniekfouten er gemaakt worden en welke verergeren als de vermoeidheid toeneemt.