1

Onderwerp: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Omdat op Runnersweb het forum niet zo heel druk bezocht wordt, plaats ik het volgende hier maar.
Gisteren met grote spijt dat ik niet bij het triatlonfeestje als deelnemer aanwezig was, maar een 10 km wedstrijdje gedaan. Dit resulteerde in een persoonlijk record en ik voelde me super, ondanks het redelijk miezerige weer.
Wat mij echter opviel is het volgende. Ik heb constant rond de 180-190 (hart)slagen per minuut gelopen. De 1e km liep ik net boven de 5 minuten. Maar dit loopt telkens een beetje op, ondanks eenzelfde hartslag. Eindtijd was uiteindelijk 57:13 wat betekend dat de gemiddelde km tijd ca 5:43 is geweest. Het lukt mij eigenlijk nog niet zo goed om een bepaald tempo over de hele afstand vast te houden. Nu vind ik dit ook niet altijd even belangrijk, omdat het er om gaat lekker te lopen, maar ik ben wel benieuwd hoe dit bij jullie is?

2

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik loop meestal de tweede helft sneller dan de eerste. Voor een 10 km is dat ongeveer (in training) 2 minuten sneller terug dan heen. Ik vind het dan ook makkelijker om diep te gaan in de tweede helft. In de wedstrijden is dit effect minder en loop ik dus vrijwel volledig vlak.

Ik denk dat het wel bijna een aangeboren eigenschap is of  je aanleg hebt voor een op- of aflopend schema. Zonder daar overigens een waardeoordeel over te vellen.

3

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Dat is waar, maar ik vind het de moeite waard om eens iets anders te proberen. Bijvoorbeeld de 1e 2 km iets rustiger aan.

4

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik denk gewoon dat je jezelf de eerste km al opgeblazen hebt :-) om een hartslag van 180/190 10km vol te houden moet je al een goede basis conditie hebben en dan nog......

5

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Die basisconditie is goed, maar misschien dat ik het inderdaad langer vol hou aan het eind als ik het rustiger aan doe.

6

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Redelijk on topic, ik merk al een tijdje dat ik  op de middenafstand (10-20km) een beetje blijf hangen rond de 13km/h, zo ergens rond 4:30 - 4:40 /km. Ik heb momenteel het nadruk liggen op duur, dus ik doe maar heel weinig blokjes/intervallen. Nu hoor je vaak dat je met duurtraining ook de snelheid verhoogt, maar daar lijkt toch een beetje een drempel te liggen.
Op zich ben ik niet ontevreden met dat tempo, als je dat namelijk doortrekt naar de marathon kom je op een schema van rond 3uur40 en daar zou ik heel blij mee zijn... maar voor de triathlons wil ik toch eigenlijk graag richting de 4:00/km gaan komen.

Hoe kan ik enerszijds de nadruk op duur laten liggen en toch over deze drempel geraken?

7

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik denk dat je de kracht van intervaltraining niet moet onderschatten in combinatie met duurtraining? Volgens mij werkt dat nog een groot gedeelte mee in het behalen van de juiste snelheid.

8

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Gisteren overigens weer een 10 km gelopen, een paar dagen na mijn eerste kwart triathlon. Het ging beter dan verwacht en toch weer een aardige hap van mijn PR af. Net in de 56 minuten. Volgend jaar maar eens de 50 minuten grens opzoeken smile.

9 Laatst bewerkt door pivdberg (12-08-11 12:30:43)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@Roland

Ik zit een beetje met hetzelfde, ook met die looptijden.
Wat ik ga uitproberen is om bv in een 10km training te lopen op bijna wedstrijd tempo en stukken tussendoor op een hoger tempo dan ik nu doe in een wedstrijd.

Bijvoorbeeld:
3km 4.50, 2km 4min, 2km 4.50, 2km 4min en dan laatste km minimaal 4.50 vasthouden.
En naarmate dat beter gaat de stukken dat ik ~4min kan lopen steeds te verlengen of het basis tempo steeds verhogen tot ik alles loop in 4min/km.

Ik hoor graag wat bij jou werkt.

10

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Nog zo'n 40seconden verval in km tijden op een 10km is niet heel slecht. Zeker de eerste km gaat bij mij ook een stuk harder als de rest. Als je dit maar niet te lang doet, zou je niet te veel last moeten hebben van een vlotte start.
bijna alle wereld records op duursport afstanden worden gedaan met verval dus je bent in goed gezelschap.

Zoals ik hier op het forum al vaker vermeld je hoeft geen duurlopen te doen voor een 10km, maar het kan wel.
Denk er alleen aan dat het tempo wat je het meeste traint ook het tempo zal zijn wat je het makkelijkste gaat lopen.
Veel trainen met 4' per km zal dat tempo dus makkelijker gaan aanvoelen. Moet je natuurlijk wel de techniek en coordinatie hebben om het ook vol te houden.....

11

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@pivdberg: Dat is best een goed idee, de snellere  loopjes (ik doe er twee per week van 8km) uitvoeren in blokjes. Ga ik eens een paar weekjes proberen.

@doorn184: Congrats met je PR, ik heb eerlijk gezegd geen idee wat mijn 10km PR is, maar ik denk dat ik momenteel zo rond de 43 minuten uit zou kunnen komen. Het probleem van zuivere intervaltrainingen is dat ik dan (mede door tijdgebrek) niet aan mijn 'kilometers'  kom, ik wil -om me goed op Amsterdam voor te bereiden- toch graag zo'n 40km in de week lopen, in een intervaltraining loop ik misschien 5-7km en dan moet ik dus vier keer per week gaan lopen....

12

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@draak: ik probeer juist flexibeler te worden en verschillende tempo's goed kunnen lopen, zeg maar 4:00's voor de 10km en 4:50's voor de lange afstand. Momenteel heb ik inderdaad maar 1 'natuurlijk aanvoelend'  tempo.

13

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Zoals Roland net omschreef heb ik ook een "natuurlijk" tempo. Alles sneller dan dit tempo houd ik (nog) niet lang vol. Alles eronder voelt alsof ik ingehouden loop. Moet echter wel zeggen dat bij het lopen mijn tijden schommelen tussen de 4.50 min/km en de 5.20 min/km.

Wat ik doe om dit tempo te verhogen is af en toe een wat kortere afstand lopen, maar dan een wat hoger tempo. Niet echt een intervaltraining. Wellicht het proberen waard.

Ik heb een beetje hetzelfde met fietsen. Daar hang ik tegen de 27-28km/h aan over ongeveer 50 km. Ik vind het wel lastig om die snelheid te verhogen en vast te houden.

14 Laatst bewerkt door eendavid (12-08-11 14:51:01)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@ Roland: De totale afstand van een intervaltraining kan uiteindelijk wel oplopen. Bijvoorbeeld (intensieve intervallen): 2 km opwarming, 12x400m met 200m jog als rust, en 2 km uitlopen resulteert in 11km. Of voor extensieve intervallen: 2 km opwarming, 8x1k met 1min rust, en 2 km uitlopen resulteert in een ruime 13km. Sowieso is de kwaliteit belangrijker dan de afstand bij een intervaltraining, maar ze links laten liggen gewoon omdat je dan niet genoeg kilometers zou malen lijkt me niet nodig.

Let wel op ivm blessures: intervaltrainingen kan je beter geleidelijk opbouwen, en niet te frequent uitvoeren.

15 Laatst bewerkt door Jip (12-08-11 15:34:15)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@Draak niet met je eens. Ik heb heeeeeeeeeeeeeeel veel in duur 1 gelopen en in wedstrijden kon ik toch echt wel harder lopen. Zelfs tijdens een halve, terwijl mijn lange duurlopen in duur 1 waren.
Daarnaast traint mijn vriend nooit met intervallen en toch loopt hij retehard...

Nog even een aanvulling: het is juist goed om in diverse duurzones te trainen.

16

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@Jip, Als je alleen maar duurlopen doet en zal het veel meer tijd en moeite kosten als wanneer je er interval traininen (bij) doet. Niet iedereen heeft de tijd en aanleg om heeeeeeeeeel veel te lopen.
Het is zeker goed om veel verschillende tempo's te lopen.
Ik hou aan hoe minder tijd ik heb om te trainen hoe wedstrijd specifieker de trainingen worden.
Daar komt ook nog bij dat ik veel sneller herstel van een interval training als van een duurloop.....

17

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik ben het meer met draak eens, omdat uitsluitend duur 1-2, zoals ik de laatste weken doe, een vrij laag rendement lijkt te hebben op de middenafstand, en inderdaad heb ik geen tijd om het volume heel veel op te schroeven (ik neem aan dat je dan praat over iets van  70-100km per week?) Dus ga ik inderdaad maar weer terug wat blokjes in mijn korte loopjes stoppen.

@draak: '2 km opwarming, 8x1k met 1min rust, en 2 km uitlopen resulteert in een ruime 13km' Klopt, maar dat noem ik dan ook een behoorlijk pittige training! Ik zit er na een stuk of vier van die blokjes (4' ) al flink doorheen, hoor!

@Jip: 'Daarnaast traint mijn vriend nooit met intervallen en toch loopt hij retehard...' Ik begrijp je waardering, maar dit is voor een buitenstaander moeilijk op waarde te schatten. Wat is zijn trainingsvolume, ervaring, achtergrond, leeftijd en vooral wat is 'retehard' ?

18 Laatst bewerkt door Jip (12-08-11 21:18:20)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

<3u op een marathon op de hele is vrij hard. 10mile binnen het uur is ook wel vrij hard.
Hij is 30 en zo'n 10jaar ervaring. Heeft een fulltime baan en traint ongeveer 15 a 20 uur in de week.

19

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

10M binnen een uur zonder enige vorm van intervaltraining is zelfs bijzonder opmerkelijk te noemen. Daar ga ik eens goed over nadenken...

20

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Training is één. Loopstijl is wat anders. Ik ben vorig eind vorig jaar begonnen met nadrukkelijk op de middenvoet/voorvoet lopen en dat heeft mij ook snelheid opgeleverd. Maar een ding is duidelijk; het belangrijkste blijft gewoon regelmatig kilometers maken, bij voorkeur met afwisselende trainingen en af en toe een wedstrijdje voor de echte snelheidsprikkel.

21

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Het belangrijkste is talent  ;-)

22

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Goed punt, Dorter. Techniek mag ook niet worden vergeten. Ik heb toevallig gisteren nog opnames laten maken van mijn looptechniek bij Runner´s World.

In mijn ogen, en volgens een onderzoek dat ik erover heb gelezen, is voorvoetlanding geen oorzaak maar een gevolg van een hoger tempo. Naarmate ik sneller ga lopen, loop ik meer en meer op de voorvoet. Maar ik weet dat er op dit gebied veel uiteenlopende meningen bestaan...

23

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

@Roland; tja een discussie over oorzaak en gevolg kunnen we uren voeren. Ik blijf er vooralsnog bij dat haklanding remmend werkt, dus middenvoet- of voorvoetlanding met dezelfde inspanning simpelweg snelheidsverhogend. Interval is overigens wel een uitstekende manier om midden/voorvoetlanding en kort grondcontact te trainen.

24

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Ik zal het eens een paar weken proberen en zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen...

25 Laatst bewerkt door JanR (13-08-11 16:03:40)

Re: Snelheid vasthouden tijdens wedstrijd

Het is een zijspoor maar toch: Ik heb wel eens wat lezingen bijgewoond links en rechts en of je nu op je voorvoet, je hak of je middenvoet land is schijnt niet zo belangrijk te zijn. Bij de marthon van -ik meen- Boston is ooit onderzoek gedaan naar het aandeel voorvoetlanders, middenvoetlanders en haklanders. Percentueel gezien was het aandeel van voorvoetlanders in de top van het veld groter dan in de staart van het veld, maar absoluut was het aandeel van de middenvoet en haklanders in de top van het veld nog steeds groter. Met alledrie kun je dus gerust knalhard lopen.

Wat daarentegen veel belangrijker is, is de plaatsing van je voet: plaats je deze voor je eigen lichaamszwaartepunt dan ben je eerder genijgt jezelf af te remmen, dan wanneer je deze meer onder je lichaamszwaartepunt plaatst.

Maar -ik wil niemand voor het hoofd stoten natuurlijk-: iedereen moet helemaal zelf weten hoe die loopt en waar 'die zich lekker bij voelt'. Niet bij iedereen past dezelfde looptechniek, daar zijn de meeste mensen het wel over eens. Hoewel niemand er sneller van gaat lopen als ie zich bij elke stap onnodig afremt, denk ik. Mwa, dat weet ik zelfs wel zeker smile