1

Onderwerp: Hoeveel water drinken

halo allemaal.
hoeveel water drink jij per dag?  kijk jij naar de kleur van je urine als je plast?
drink je meer als je meer sport?
weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies)
hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten?

voordelen van water drinken:
bijvoorbeeld:
-plassen is bloed zuiveren
- helpt met bloed druk laag houden
- smeert je gewrichten
- koelt je lichaam ( als je een spier aan spant krijg je 20% rendement in spier aanspanning, maar 80% hitte verlies: zie hier de reden om water te drinken)

- hoeveel kopjes koffie - glaasje alcohol drink je per dag?

wat vind je van de volgende uitspraak:
" 99% van alle niet traumatische klachten aan het houdings en bewegings apparaat zijn veroorzaakt door het niet voldoende drinken van gezonde vloeistoffen" ( bijvoorbeeld lage rug klachten, hamstrings en kuiten, hoofdpijn)

eens of oneens met de uitspraak?

succes.

2

Re: Hoeveel water drinken

Ja precies, en poepen is ook fijn...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Hoeveel water drinken

wat wil je nou precies..?

99% lijkt me trouwens een beetje veel

4

Re: Hoeveel water drinken

Ik drink doorgaans vrij veel water. Als ik de 3 liter niet haal, zijn het er 2. Zoals je zegd, heb (had) ik veel last van hoofdpijn. Een te weinig aan water in combinatie met een te weinig aan slaap was hier vaak debet aan.
Verder kan ik de koffie nog niet laten staan. Ik drink eigenlijk 3 koppen (mokken) koffie per dag, wat eigenlijk veel te veel is. Advies? smile Sommige verslavingen moet je ook gewoon gehoor aan kunnen blijven geven vind ik. Sporten is er inmiddels wel een van.

5 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (29-06-11 10:26:34)

Re: Hoeveel water drinken

Frankiboy schreef:

Ja precies, en poepen is ook fijn...

LOL

Ik rijd met een dubbele espresso in mijn  ene bidon om goed wakker te blijven en wodka-jus in de andere. Zo kom ik tenminste aan voldoende vitamine C...

6

Re: Hoeveel water drinken

Nog niet geprobeerd, zal het eens doen. Ben benieuwd hoe overige weggebruikers reageren op mijn rijstijl smile

7

Re: Hoeveel water drinken

Euh, is dit een enquete voor een onderzoek of iets dergelijks? Of een poging tot het in kaart brengen van het water - (en andere 'gezonde' vloeistoffen) -  verbruik op dit forum?

8

Re: Hoeveel water drinken

als frankyboy goed kan poepen drinkt hij genoeg water smile

en Bleek: het valt me al jaren op hoe weinig ( water evt met elektroliten) er gedronken wordt tijdens het trainen en racen.

9

Re: Hoeveel water drinken

Dat heeft bij mij ook wel een bepaalde reden. Als ik meer water drink dan bijvoorbeeld 1 bidon, wordt ik kotsmisselijk.

10

Re: Hoeveel water drinken

of genoeg vezels, 'k vret 15+ boterhammen de dag smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Hoeveel water drinken

Ik ben zo gek op water! Ik ga er regelmatig in liggen. Vanavond bijvoorbeeld. Denk da'k gewoon met mijn mond open ga zwemmen.

12

Re: Hoeveel water drinken

Dat moet je nooit doen! Als iedereen dat zou doen is voor je het weet het water op, lig je mooi te spartelen op de bodem!

13

Re: Hoeveel water drinken

Roland_Amersfoort schreef:

Dat moet je nooit doen! Als iedereen dat zou doen is voor je het weet het water op, lig je mooi te spartelen op de bodem!

Dan is elke triathlon een run-bike-run big_smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

14

Re: Hoeveel water drinken

@ Roland, ja, maar we hebben dan wel allemaal lekkere soepele gesmeerde gewrichten. Dat is ook wat waard.

15

Re: Hoeveel water drinken

bij die hoeveelheid waterinname wordt poepen misschien wel plassen...

16

Re: Hoeveel water drinken

Zo klaar met die onzin....  serieus jongens/meisjes.... wink

17

Re: Hoeveel water drinken

Juhroen schreef:

bij die hoeveelheid waterinname wordt poepen misschien wel plassen...

@Wijnand hoezo? wink van dit soort post word ik nou blij op de dag - of is het nu ernstig met mij gesteld smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

18 Laatst bewerkt door Rogier (03-07-11 21:45:30)

Re: Hoeveel water drinken

Frankiboy schreef:
Juhroen schreef:

bij die hoeveelheid waterinname wordt poepen misschien wel plassen...

@Wijnand hoezo? wink van dit soort post word ik nou blij op de dag - of is het nu ernstig met mij gesteld smile

ja of misschien wel nee, dat hangt samen met de hoeveelheid water die je drinkt terwijl je zwemmend op de weegschaal staat.


laurentius schreef:

halo allemaal.
hoeveel water drink jij per dag?  kijk jij naar de kleur van je urine als je plast?
drink je meer als je meer sport?
weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies)
hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten?

voordelen van water drinken:
bijvoorbeeld:
-plassen is bloed zuiveren
- helpt met bloed druk laag houden
- smeert je gewrichten
- koelt je lichaam ( als je een spier aan spant krijg je 20% rendement in spier aanspanning, maar 80% hitte verlies: zie hier de reden om water te drinken)

- hoeveel kopjes koffie - glaasje alcohol drink je per dag?

wat vind je van de volgende uitspraak:
" 99% van alle niet traumatische klachten aan het houdings en bewegings apparaat zijn veroorzaakt door het niet voldoende drinken van gezonde vloeistoffen" ( bijvoorbeeld lage rug klachten, hamstrings en kuiten, hoofdpijn)

eens of oneens met de uitspraak?

succes.

MIsschien een domme vraag maar: waarom wil je dit weten.?

hoeveel water drink jij per dag?  kijk jij naar de kleur van je urine als je plast?
Hoe bepaal je absoluut een kleur, of moet ik in paniek raken als ik bietjes heb gegeten?

drink je meer als je meer sport?
T.o.v. wat (in de winter drink ik minder dan in de zomer)

weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies)
ja

hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten?
Ik kom altijd zwaarder terug dat dat ik ben vertrokken, maar dat komt meer omdat ik genoeg hydrateer


beetje rare vragen als je het mij vraagt

19

Re: Hoeveel water drinken

Ha Rogier,
Heb je weleens beelden gezien van zwalkende ironman finishers en tenten vol met finishers aan het infuus?

zo'n rare vraag is het niet. ik heb het met mijn eigen ogen gezien tijdens Ironman.

toen ik nog in een ziekenhuis werkte was het interessant om de kleuren van de urine in de pis-zakken te beoordelen.

20

Re: Hoeveel water drinken

Laurentius ik denk dat het duidelijk mogen zijn dat we het doel van je vraag niet snappen? Dat was ook mijn achterliggende gedachte bij het zeggen van: "poepen is ook fijn..."

We doen hier allemaal triathlon, hetzij LD hetzij korte afstanden en hebben verschillende facetten van uitdroging al weleens zelf meegemaakt/gezien/hetzij op youtube filmpjes gezien. Je constatering is naar mijn mening niet interessant, wellicht wel waar je met discussie heen wilt?!

Side note: overigens heeft niet elke zwalkende ironman finisher dit te danken aan een tekort aan hydratie, zijn meerdere redenen te noemen

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

21

Re: Hoeveel water drinken

Dat aan de zogenaamde baxter liggen na een IM is ook omdat veel athleten zo diep hebben moeten gaan voor aan de finish te geraken dat hun spijs-darmstelsel op die moment geen voedsel of vloeistoffen meer kan verdragen en worden er voedingstoffen via infuus ingebracht.

22 Laatst bewerkt door Jos_1984 (04-07-11 15:24:54)

Re: Hoeveel water drinken

snap eigenlijk er zo raar op deze post gereageerd wordt ... denk dat laurentius gewoon wil polsen naar de mate waarin we bewust onze vochtinname en -verlies in de gaten houden

hoeveel water drink jij per dag? 3/4 liter
kijk jij naar de kleur van je urine als je plast? jep, hou dat altijd in de gaten, ik let er ook een beetje op hoe lang het duurt vooraleer ik na mijn training terug kan urineren
drink je meer als je meer sport? ja
weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies) indien mogelijk ja
hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten? vorige week: 1u16 rustig gelopen; 2.5 kg kwijt terwijl ik 0.75L gedronken had onderweg
koffie en alcohol? zo weinig mogelijk voor/na training

waarom ben ik hier zo mee bezig: ik ben iemand die extreem veel zweet, moet dus constant heel veel drinken om bij te vullen anders komt het niet goed!

wat die uitspraak betreft: lijkt mij nogal bij het haar gegrepen, laat dat maar over aan wetenschappers en medici...

23 Laatst bewerkt door Rogier (04-07-11 16:55:07)

Re: Hoeveel water drinken

laurentius schreef:

Ha Rogier,
Heb je weleens beelden gezien van zwalkende ironman finishers en tenten vol met finishers aan het infuus?

zo'n rare vraag is het niet. ik heb het met mijn eigen ogen gezien tijdens Ironman.

toen ik nog in een ziekenhuis werkte was het interessant om de kleuren van de urine in de pis-zakken te beoordelen.

Jos_1984 schreef:

snap eigenlijk er zo raar op deze post gereageerd wordt ... denk dat laurentius gewoon wil polsen naar de mate waarin we bewust onze vochtinname en -verlies in de gaten houden

Vandaar dat ik uiteindelijk een deel van de vragen beantwoord

Laat ik het dan nog wat vollediger doen:
Belangrijke noot: ik loop en zwem. fiets dus niet.

hoeveel water drink jij per dag?
In mijn geval varieert het. Heb een lange reistijd naar mijn werk en maar daar gebruik van om ongeveer 0,6 heen en ,6 terug te drinken, Daarnaast als ik thuis ben drink ik voornamelijk limonade (ja aanmaak, maar wel light) al gauw 1,5l op een avond. Door de dag heen doe ik regelmatig een glas water ~0,6 wat mijn totale inname op rustdagen 3,3 l maakt.

Kijk jij naar de kleur van je urine als je plast?
Als ik er niet naar kijk begint mijn vrouw te klagen want dan sta ik waarschijnlijk over de rand te ******. dus ja, en dit is een van de belangrijke indicaties om te bepalen of ik voldoende vocht inneem (op rust dagen)

drink je meer als je meer sport?
Uiteraard afhankelijk van het weer, als het warm is ben ik eerder geneigd om voor te drinken voor ik ga trainen dan in de "koude"dagen. Over het algemeen probeer ik 0,5l in te nemen voor het lopen, en als het warm is neem ik vocht mee.
Zie Post: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

weeg je jezelf voor en na de training? ( water verlies)
Zie Post: Heerlijke zomerse temperaturen, en toch trainen

hoeveel weeg je als je weg gaat en hoeveel weeg je als je terug komt van het sporten?
Het nut van deze vraag ontgaat me volledig, en ondermijnt je serieuze uitstraling, vrijwel ieder lid hier weet dat veel variabele bepalen hoeveel vocht je verliest, ik zou hier dus alles op kunnen antwoorden, Maar ik blijf bij het eerdere.
Na het sporten moet ik binnen 2 uur minimaal 1 plas pauze hebben gehad anders heb ik niet voldoende gedronken. Over het algemeen blijf ik drinken (rustig) tot ik naar aandrang voel.

voordelen van water drinken:
bijvoorbeeld:
-plassen is bloed zuiveren
- helpt met bloed druk laag houden
- smeert je gewrichten
- koelt je lichaam ( als je een spier aan spant krijg je 20% rendement in spier aanspanning, maar 80% hitte verlies: zie hier de reden om water te drinken)

Graag zie ik hier wat wetenschappelijke onderbouwing. smile

- hoeveel kopjes koffie - glaasje alcohol drink je per dag?
alcohol (zeer) beperkt, maar ik vermoed een gemiddelde van 1 flesje bier per maand.
wat betreft koffie, Ik zit in de IT, Wij hebben het drinken van koffie tot een kunst verheven. in getallen: 10+ kopjes.
(ja ik weet dat koffie vocht afdrijving stimuleert, en ze niet bij mijn vocht inname mag rekenen)

wat vind je van de volgende uitspraak:
" 99% van alle niet traumatische klachten aan het houdings en bewegings apparaat zijn veroorzaakt door het niet voldoende drinken van gezonde vloeistoffen" ( bijvoorbeeld lage rug klachten, hamstrings en kuiten, hoofdpijn)
eens of oneens met de uitspraak?

Oneens: er is zoveel dat je nog niet weten van het menselijk lichaam dat deze uitspraak niet te toetsen is. Het is nog maar de vraag of te veel drinken geen schadelijke gevolgen heeft.

Vraagje voor laurentinus: In welke hoedanigheid vraag je dit?

24

Re: Hoeveel water drinken

Ik probeer regelmatig te drinken. Gelukkig is de koffie bij de klant niet te drinken, maakt het nog makkelijker om de koffie te laten staan. (Idd, ook IT'er)

Op een gemiddelde werkdag:
1 espresso
5-10 bekertjes water (van die kleine witte plastic bekertjes)
1x 250ml vifit
1x kop koffie
savonds afhankelijk van training een paar grote limonade glazen met water / soms een flesje AA drink. Verdeeld over voor/na training.

Probleem bij mij: Kan (nog niet) lopen als ik net wat gedronken heb. Krijg dan zon klotsend gevoel/last van mijn maag.

Alcohol: 1-2 biertjes in het weekend, niet elk weekend.

Verder heb ik ook gehoord dat een x hoeveelheid aan vocht via voedsel je lichaam binnen komt. Hoeveel dit is en hoeveel hiervan waar is, geen idee. (ook geen bronnen).

oh, en "te" lijkt me nooit goed...
voorbeeld van teveel water: (I know, uitzondering), bevestigd wel de regel:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/nieuws/a … taal.dhtml

25

Re: Hoeveel water drinken

Tjemig, ik ga me maar aanmelden voor de AA! Ik drink rustig elke dag een glas rode wijn bij het koken, en in het weekend lust ik ook graag een biertje, alhoewel eigenlijk nooit meer dan 2 of 3 per dag,

Koffie klotsen per liter, zoals inderdaad gebruikelijk en aannemelijk is binnen onze geliefde IT branche doe ik niet (meer). 1 mok voor vertrek, 1 kopje in de loop van de ochtend en dan laat ik de rest staan. Als je een fles water op je bureau zit, dan is het makkelijk om die koffierondes over te slaan. Tegenwoordig vul ik mijn bidon gedurende een werkdag van 8 uur gemakkelijk 5-6 keer bij. (0.6l)