26

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

@Rogier; een puffer! Dat wordt scoren! Toplanglaufster Marit Bjoergen rijgt er de overwinningen mee aan elkaar! Zodanig dat de concurrentie er vraagtekens bij zet. Aardige inside-story over het gebruik van astma-medicatie bij topsport:

http://fasterskier.com/2011/05/the-skin … s-inhaler/

27

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Dorter schreef:

@Rogier; een puffer! Dat wordt scoren! Toplanglaufster Marit Bjoergen rijgt er de overwinningen mee aan elkaar! Zodanig dat de concurrentie er vraagtekens bij zet. Aardige inside-story over het gebruik van astma-medicatie bij topsport:

http://fasterskier.com/2011/05/the-skin … s-inhaler/

Top spulletje is gebleken, De arts gaf aan dat het niet slecht was om gewoon te trainen, zij het rustiger. Dus maar even gedaan,
Zonder enige moeite in zone 2 getraind, op een snelheid die normaal zone 3 is.
Goei poeier!

Overigen is het poeder niet prestatie verhogend, het maakt de fijne vertakkingen van de longen echter open en zorgt voor een verbeterde ventilatie. je hebt de opname dus al maar gebruikt hem anders gewoon niet.

28

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Hi Rogier, op 9-7-11 schreef je:

Wat ik tot nu ervaar:
Voordelen (er zijn er waarschijnlijk meer naar ik noem nu de volgende):
- Minder medicijnen nodig om rustig te zijn.


je doel op langer  termijn is stoppen met koffie drinken. dat is een goed gezond doel.
op korter  termijn heb je klachten van benauwdheid. daarvoor heb je een puffer gekregen.

je lichaam past zich aan aan een nieuw evenwicht.

als je gelooft in hetgeen waar je mee bezig bent zal " geen koffie drinken" succesvol zijn. je bent op dag 5-6.

wat vind je van yoga?

29

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

laurentius schreef:

Hi Rogier, op 9-7-11 schreef je:

Wat ik tot nu ervaar:
Voordelen (er zijn er waarschijnlijk meer naar ik noem nu de volgende):
- Minder medicijnen nodig om rustig te zijn.


je doel op langer  termijn is stoppen met koffie drinken. dat is een goed gezond doel.
op korter  termijn heb je klachten van benauwdheid. daarvoor heb je een puffer gekregen.

je lichaam past zich aan aan een nieuw evenwicht.

als je gelooft in hetgeen waar je mee bezig bent zal " geen koffie drinken" succesvol zijn. je bent op dag 5-6.

wat vind je van yoga?

De puffer is door om astma aanvallen de kop in te drukken, astma is een chronische luchtweg aandoening waarvoor alleen symptoom bestrijding mogelijk is.  Ik had schijnbaar een evenwicht met koffie (geen puffer) en die is nu verstoord (wel puffer).

Hu is het dus een kwestie van kiezen, wat ik wil gebruiken.....

Yogo is naar mijn mening gymmen voor beiaarden, ik ben meer van de hard en extreem en dan liefst nog harder.

....

30

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Rogier schreef:
Dorter schreef:

@Rogier; een puffer! Dat wordt scoren! Toplanglaufster Marit Bjoergen rijgt er de overwinningen mee aan elkaar! Zodanig dat de concurrentie er vraagtekens bij zet. Aardige inside-story over het gebruik van astma-medicatie bij topsport:

http://fasterskier.com/2011/05/the-skin … s-inhaler/

Top spulletje is gebleken, De arts gaf aan dat het niet slecht was om gewoon te trainen, zij het rustiger. Dus maar even gedaan,
Zonder enige moeite in zone 2 getraind, op een snelheid die normaal zone 3 is.
Goei poeier!

Overigen is het poeder niet prestatie verhogend, het maakt de fijne vertakkingen van de longen echter open en zorgt voor een verbeterde ventilatie. je hebt de opname dus al maar gebruikt hem anders gewoon niet.

Ik zou me alleszins aan de aanbevolen hoeveelheid houden. Voor de gewone recreant hoef je geen bewijs van gebruik te hebben, enkel maar melden dat je het gebruikt bij eventuele controle, maar topsporters moeten daar wel een attest voor hebben.
Tijdens de test wordt dan nagekeken dat de hoeveelheid stof in het lichaam overeenstemt met de therapeutische aanbevolen hoeveelheid. Wordt die overschreden loop je alsnog tegen de lamp. Mooi voorbeeld daarvan is de Italiaanse sprinter Pettachi.
Die was ook een therapeutisch verantwoorde gebruiker maar was er een op een keer een beetje te nonchalant mee omgesprongen. Een paar puffen teveel op dezelfde dag en kreeg 1jaar schorsing, die hij eervol nam gezien hij wel toegaf dat hij in de fout is gegaan. Persoonlijk wel een zware straf als je het mij vraagt, maar dat is dan weer een andere kwestie.

31 Laatst bewerkt door Frankiboy (11-07-11 11:26:43)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

@Rogier, volgens mij IS de astma juist de chronische ontsteking van de bronchiën & wordt de bronchiën infectie in bedwang gehouden door de medicijnen - of zie ik dat verkeerd?

Ik bleek het hoogstwaarschijnlijk altijd al te hebben, maar ging er pas meer van merken toen algehele trainingscapaciteit omhoog ging. Gelukkig nooit last gehad van een aanval, zonder medicatie wel -25% longcapaciteit. Nu met medicatie, pil voor t slapen/sochtends een puf/en bij benauwdheid een longverwijder, heb ik al een tijd geen astmatische activiteit meer. Heb jij het heftig?

@laurentius: ben ik het eindelijk is met je eens wink Yoga rocks, waarom vind ik dat? Stabilere ademhaling en daardoor meer kracht/rust tijdens rennen en fietsen - zeker in perioden dat ik meer last heb van benauwdheid. Bovendien is het een mooie manier om je lichaam te stretchen, wat toch moet gebeuren

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

32 Laatst bewerkt door Rogier (11-07-11 13:04:43)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Frankiboy schreef:

@Rogier, volgens mij IS de astma juist de chronische ontsteking van de bronchiën & wordt de bronchiën infectie in bedwang gehouden door de medicijnen - of zie ik dat verkeerd?

Klopt, en om meer in detail antwoordt te geven, den spasmen in de longen worden vaak geactiveerd door contact met een allergeen m.a.w. in veel gevallen is de astma dus niets anders dan een allergische reactie.
Nu ben ik daar bekend mee, en weet ik heel goed dat ik reageer met mijn longen.
Zo heb ik een keer een hedra gesnoeid
http://www.clematisonline.nl/images/Hedera%20scherm.jpg
nou je kon me letterlijk wegdragen zo piepte ik. maar hij was wel weg (ff doorbijten, toch)
Daarnaast heb ik last van hazelaars (zoals eerder op dit forum gemeld)
Ik moet de Puf iig deze week gebruiken en verder als nodig. Gebruik je Xizal, Arius of iets anders (beide zijn antihistaminica ofwel allergie remmers). Mogelijk is een allergie test in dat geval een goede optie doe dan zowel de prick- als de rast-test.

Ik heb er vannacht even over na zitten denken, maar er vielen wel een aantal dingen op zijn plaats. Ik vond in de warmte trainen alting nuttig wat dan maakte je een hoop progressie die er bij koudere periode uit kwam (zomer = pollen, winter = geen pollen)
daarnaast is mijn astma veel minder geworden/weggegaan toen ik ging werken.

vandaag iig goed uitgerust opgestaan, was ook al weer een poos geleden. mijn 3e puf genomen voel gewon het volume toenemen.

Was overigens wel paniek bij de HUP toen ik belde: Ik had het benauwt, mijn vrouw noemde mij koortsig, kon geen inspanning leveren, lusteloos, band om mijn borst, pijn onder het midden van mijn rug. Alles ging daar op rood. Ik kreeg de melding lekker te blijven zitten terwijl er een arts naar me toe zou komen. Ik zeg nog "mwhaaa, das niet nodig, ik sport vrij veel en voel gewoon dat ik wat benauwd ben". "Nee meneer, dat is het protocolder, u moet echt blijven zitten". uiteindelijk duidelijk gemaakt dat het niet mijn hart was en gewoon mijn longen, daarmee mocht ik dan naar de HUB komen.
Daar aangekomen mocht ik gelijk de volle wachtkamer voorbijlopen, en werd de arts direct van de pacient geroepen om mij te zien big_smile. De Symptomen komen idd erg overheen vertelde de arts, en dan moeten ze het hartaanval protocol volgen.

33

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

he bah, vervelend. Mijn astma komt niet voort uit allergische reactie, dat hebben ze kunnen uitsluiten..lijkt mij erg vervelend

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

34 Laatst bewerkt door Rogier (11-07-11 14:50:04)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Frankiboy schreef:

he bah, vervelend. Mijn astma komt niet voort uit allergische reactie, dat hebben ze kunnen uitsluiten..lijkt mij erg vervelend

Niet dat ik een z**kert wil zijn. dit is de eerste keer in jaren dat ik me weer eens naar een dokter heb laten sturen (blessures en doorverwijzingen daar gelaten) smile

35

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Een paar weken geleden heb ik een week geen koffie gedronken, de hele week gekrepeerd van de hoofdpijn. Vandaag weer een keer geen koffie en jawel, weer knallende koppijn....
Ik drink notabene maar 1 kop (sterke) koffie per dag!
Dit gaat 'm niet worden denk ik, dan maar koffieverslaafd  roll

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

36

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

DMM schreef:

Een paar weken geleden heb ik een week geen koffie gedronken, de hele week gekrepeerd van de hoofdpijn. Vandaag weer een keer geen koffie en jawel, weer knallende koppijn....
Ik drink notabene maar 1 kop (sterke) koffie per dag!
Dit gaat 'm niet worden denk ik, dan maar koffieverslaafd  roll

big_smile

37 Laatst bewerkt door Dorter (13-07-11 20:36:36)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

@DMM; een wijs besluit...