1

Onderwerp: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Hallo allemaal,

Ik ben van plan flink wat kilometers te gaan maken in een buitenzwembad, met mijn wetsuit aan. Het water wordt echter opgewarmd en is 24 graden. Is het dan in orde om gewoon met een wetsuit te zwemmen of is dat te warm en daardoor niet goed en/of zelfs gevaarlijk?

2

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

een artikel van zwemkroniek:
http://www.zwemkroniek.com/nieuws.php?item=1887

Daar hebben ze het over een ideale watertemp van 24-26 graden. Vind ik zelf nog wat hoog, ben weleens oververhit met een training gestopt bij een temp van 28 graden.

Ik heb zelf nog niet veel ervaring in zwemmen met wetsuit maar ik zou zeggen probeer het gewoon.
Zorg voor een grote bidon met water op de kant, begin rustig en luister goed naar je lichaam.
Kijk hoe lang het comfortabel goed gaat en in het slechtste geval moet je je training afmaken zonder wetsuit (het gaat toch om de meters).

Als je na het inzwemmen al zweetdruppels op je hoofd hebt staan voordat je met je programma begint zou ik zeggen dat het te warm is.

Qua gevaar, intern ben je ~37,5 graad, bij 40,5+ wordt het spannend, je moet die warmte dus wel echt kwijt kunnen.

Maar veel plezier en blijf luisteren naar hoe je je voelt.

3

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Waarom wil je met pak aan zwemmen in warm water?

4

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Beter zoek je een mooi open water voor zwemmen in wetsuit. Zwemmen in een verwarmd buitenbad met wetsuit ben je in no-time spuugzat. Wordt echt heul erg warm. Een wetsuit is niet bedoeld om veel keerpunten te maken, lekker soepel is anders.

5

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden