1

Onderwerp: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Hallo allemaal,

Ik ben van plan flink wat kilometers te gaan maken in een buitenzwembad, met mijn wetsuit aan. Het water wordt echter opgewarmd en is 24 graden. Is het dan in orde om gewoon met een wetsuit te zwemmen of is dat te warm en daardoor niet goed en/of zelfs gevaarlijk?

2

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

een artikel van zwemkroniek:
http://www.zwemkroniek.com/nieuws.php?item=1887

Daar hebben ze het over een ideale watertemp van 24-26 graden. Vind ik zelf nog wat hoog, ben weleens oververhit met een training gestopt bij een temp van 28 graden.

Ik heb zelf nog niet veel ervaring in zwemmen met wetsuit maar ik zou zeggen probeer het gewoon.
Zorg voor een grote bidon met water op de kant, begin rustig en luister goed naar je lichaam.
Kijk hoe lang het comfortabel goed gaat en in het slechtste geval moet je je training afmaken zonder wetsuit (het gaat toch om de meters).

Als je na het inzwemmen al zweetdruppels op je hoofd hebt staan voordat je met je programma begint zou ik zeggen dat het te warm is.

Qua gevaar, intern ben je ~37,5 graad, bij 40,5+ wordt het spannend, je moet die warmte dus wel echt kwijt kunnen.

Maar veel plezier en blijf luisteren naar hoe je je voelt.

3

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Waarom wil je met pak aan zwemmen in warm water?

4

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Beter zoek je een mooi open water voor zwemmen in wetsuit. Zwemmen in een verwarmd buitenbad met wetsuit ben je in no-time spuugzat. Wordt echt heul erg warm. Een wetsuit is niet bedoeld om veel keerpunten te maken, lekker soepel is anders.

5

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Ik hou er niet van om in open water te zwemmen, maar wil wel graag de trainingmeters gaan maken in een pak, simpelweg omdat ik een beetje wil wennen aan het 'gevoel' natuurlijk. Op de een of andere manier hou ik er gewoon niet van om in open water te zwemmen (terwijl ik er tijdens wedstrijden geen probleem mee heb). Waarschijnlijk omdat ik dit in mn eentje doe en niet in een groep ofzo. Vandaar dat ik het graag in een zwembad wil gaan testen.

6

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Grappig, dat is juist precies de reden dat ik zo graag buiten zwem, ben ik lekker in mijn uppie!

7

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Over smaak valt niet te twisten, als je liever niet in buitenwater zwemt moet je het vooral niet doen.

8

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Timbox schreef:

Ik hou er niet van om in open water te zwemmen, maar wil wel graag de trainingmeters gaan maken in een pak, simpelweg omdat ik een beetje wil wennen aan het 'gevoel' natuurlijk. Op de een of andere manier hou ik er gewoon niet van om in open water te zwemmen (terwijl ik er tijdens wedstrijden geen probleem mee heb). Waarschijnlijk omdat ik dit in mn eentje doe en niet in een groep ofzo. Vandaar dat ik het graag in een zwembad wil gaan testen.

Onze vereniging traint altijd met een groep in open water. Paar weken terug kreeg er eentje kramp en dan wil je niet in je eentje zijn. Verstandig dus om niet alleen in open water te gaan zwemmen waar je niet dicht langs de kant of in ondiepe gedeelten kan blijven. En zelfs al is die mogelijkheid er zou ik  nog niet alleen doen

Maar even waar het om gaat:  probeer het gewoon in het buitenbad. Het ligt ook nog aan je wetsuit. De een is warmer dan de ander. Met mijn wetsuite gaat het prima en ook het maken van koppelkeerpunten is geen probleem. De combinatie wetsuite en chloor is wel weer een ander probleem....geen idee wat dat met zo'n ding doet op de langere termijn. In die drie kilometer die ik zo af en toe in het zwembad zwem is 'ie in ieder geval niet opgelost ofzo....

Overigens wat Dorter zegt is wel een beetje waar.....je bent het op een gegeven moment wel spuugzat. Aan de andere kant....ik vlieg wel aardig door het water en dat geeft wel weer een kick....100tjes zwemmen in 1:12 lukt plots. Zonder suite ook wel maar dan is het na 2x wel beetje beetje op.....

9

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Ik heb ook wel eens kramp gehad, maar het drijfvermogen van het pak is dusdanig dat je echt niet verdrinkt hoor.

Ik heb bij het zwembad wel eens gevraagd of er met een wetsuit gezwommen mag worden maar heb het uiteindelijk nooit gedaan.

Momenteel schiet het zwemmen er overigens een beetje bij in, omdat ik nu twee extra looptrainingen in de week doe.

10

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Timbox schreef:

Ik hou er niet van om in open water te zwemmen, maar wil wel graag de trainingmeters gaan maken in een pak, simpelweg omdat ik een beetje wil wennen aan het 'gevoel' natuurlijk. Op de een of andere manier hou ik er gewoon niet van om in open water te zwemmen (terwijl ik er tijdens wedstrijden geen probleem mee heb). Waarschijnlijk omdat ik dit in mn eentje doe en niet in een groep ofzo. Vandaar dat ik het graag in een zwembad wil gaan testen.

Aha, op die manier. Dan zou ik de helft van de training met pak doen en wanneer je het goed warm gaat krijgen lekker het pak uittrekken. Want warm ga je het wel krijgen in dat rubber bij 24 graden smile

Roland_Amersfoort schreef:

Ik heb ook wel eens kramp gehad, maar het drijfvermogen van het pak is dusdanig dat je echt niet verdrinkt hoor.

Neemt niet weg dat in je eentje in open water zwemmen onverstandig is.

11

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Bedankt voor alle reacties!

En iemand die weet hoe het met chloor zit? Kan een pak daar gewoon tegen? Althans, als ik een paar keer in een chloorbad zwem en hem daarna goed afspoel?

12

Re: zwemmen met wetsuit, 24 graden

Timbox schreef:

Hallo allemaal,

Ik ben van plan flink wat kilometers te gaan maken in een buitenzwembad, met mijn wetsuit aan. Het water wordt echter opgewarmd en is 24 graden. Is het dan in orde om gewoon met een wetsuit te zwemmen of is dat te warm en daardoor niet goed en/of zelfs gevaarlijk?

In de praktijk zwem je in de wedstrijden bij 24 graden water temperatuur ook in een wetsuit. Ze steken de termometer tot het water een graad of 27 is meestal wel ergens diep in de modder om maar onder de 24 te blijven. Je kunt dus maar beter goed wennen aan zwemmen in een pak.