26

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Als je ziek bent, ga je naar een dokter.
Als je beter wil leren zwemmen, ga je naar een zwemtrainer.
In Amersfoort zijn toch wel technieklessen te volgen?

27 Laatst bewerkt door DennisM (04-09-11 16:10:47)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Dan moeten die lessen wel in je schema passen. (werk etc). Daarnaast zien meerdere paar ogen meer dan één paar:)

28 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (04-09-11 19:47:55)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Zoals eerder gezegd, belangrijkste is volgens mij een veel te diepe elleboog. Verder mist je slag (net als de mijne) een beetje versnelling door het water waardoor de grip niet optimaal is. Links draai je je gezicht iets verder uit het water dan rechts, en dat kan wel minder.

Verder heb ik er eigenlijk geen bal verstand van. Ik zet de koffie, laat de experts maar met commentaar komen!

P.s: Op het filmpje van mezelf blijkt mijn linkerschouder nog slechter dan ik dacht. Mocht ik weer serieus gaan zwemmen is het misschien wel tijd voor een bezoekje aan de fysio!

29

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Dennis, je kijkt naar achter tijdens het ademhalen. In het water volgt je lichaam de richting van je hoofd vrijwel altijd, en dat gebeurt bij jouw ook tijdens het ademhalen. Je draait je schouders uit de lijn achter je hoofd aan en dan zak je zo tijdens het ademhalen compleet weg. Je moet eens proberen om echt opzij of zelfs een heel klein beetje ( ! ) schuin naar voren te kijken. Dan lig je waarschijnlijk automatisch veel mooier gestroomlijnd.

30

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Mijn zwemtrainer bij de tv vond dat ik zwem als een natte krant dus ik ga me niet wagen aan tips om je techniek te verbeteren.
Maar wat is het lekker rustig in dat zwembad zeg! Is dat altijd zo?

Oja, dan toch een tip (in navolging van le Coq); zoek een zwemtrainer. Liefst een goeie.
Maakt alle verschil van de wereld namelijk. Ik lig tegenwoordig elke vrijdagavond bij tri-experience in het zwembad en heb in 3 lessen al meer opgestoken dan in een jaar klooien en afgezeken worden bij de tv....

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

31

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Dat is mijn lokale zwembad (Amersfoort) en ik had het zelf ook nog nooit zo rustig meegemaakt. 2 banen, 4 man per baan. Beter ga je het niet vinden waarschijnlijk!

32

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Frankiboy schreef:

Goed achter je ademen vanuit je oksel helpt. Dus niet te veel opzij ademen maar lekker schuinachter in de draai!

smile

33

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Over iets meer dan 2 maanden woon ik ergens anders, dan haal ik het ook om bij de lessen van de triatlon vereniging te zijn. Op dit moment is dat vanwege reistijden etc niet te doen. Moet nog wel even zien of ik aan die trainingen mee doe, of andere lessen zoek. Hangt ook een beetje van de kosten af.

34

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

DennisM schreef:

Dan moeten die lessen wel in je schema passen. (werk etc). Daarnaast zien meerdere paar ogen meer dan één paar:)

Leuk filmpje. Where to start? Drijven...

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

35

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik doe nu een jaar of 6 wedstrijdzwemmen en ben sinds kort begonnen met triathlontraining...

Bij onze zwemvereniging proberen de trainers zoveel mogelijk aan te leren om, om de 3 slagen te ademen, dus links en rechts..

Heb hier in het begin veel moeite mee gehad om dit aan te leren maar na een week of 5 ( 3 x per week ) had ik het redelijk onder de knie en nu ka ik bijna niet meer anders, als ik minder wil gaan ademen, dus met een lager tempo zwemmen ga ik om de 5 ademen, dus weer links en rechts..


de punten van aan twee kanten ademen zijn:

- stabieler in het water
- je zwemt over het algemeen rechter vooruit
- mensen die op 1 kant ademen hebben de neiging om gekanteld te blijven liggen
- je ziet meer om je heen ( in wedstrijden zeer belangrijk )

het moeilijke van twee kanten is dat je over het algemeen altijd een goede en een slechte kant hebt maar dit is echt een kwestie van trainen.

Het uitademen doe je verdeelt over de 3 slagen, dus rustig uitblazen zodat als je je hoofd kantelt je alleen maar in hoeft te ademen, ik draai mijn hoofd alleen maar opzij en zeker niet naar achter, als het goed is als je je hoofd opzij draait heb je een kuiltje in de golf waar je kan ademen.

Ik ben met mijn 42 jaar geen topzwemmer maar dit is zelfs op mijn leeftijd te leren, zwem nu ongeveer 16 minuten op de 1000 meter, het leuke is dat mijn dochter van 12 me al redelijk bijhoud ( ik zwem 1.10 op de 100meter en zij 1.19 ), dus krijg het nog zwaar aankomende jaren

36

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Het ademen gaat al een stuk beter. Heb nog wel het idee dat ik lang niet alles van mijn longcapaciteit gebruik.
Heb ook moeite om langdurig achter elkaar crawl te zwemmen, (record staat op 250 mtr achter elkaar...) vermoed door uiteindelijk toch ademgebrek...Mijn huidige snelheid ligt ongeveer op 20 min / 1000mtr.

Nog heel veel werk aan de winkel dus...

37 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (20-10-11 20:54:20)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Joepie, eindelijk een serieuze medestander in mijn kruistocht voor bilaterale ademhaling! Al ben ik het met je laatste punt niet helemaal eens. Door golfslag, de ligging van het parcours en andere deelnemers word ik meestal in de wedstrijd gedwongen om aan 1 kant te ademen, maar het is wel een enorm voordeel als ik daarin zelf kan kiezen.

Dennis, als je al hebt geleerd om onder water uit te ademen, misschien vul je je longen dan niet goed tijdens het inademen? Eerst je borstbeen vooruit om het volume van je borst te vergroten, daarmee buik vooruit om de zuurstof tot onder in de longen te laten komen.

Je zwemt namelijk minstens zo goed als ik, en ik heb geen enkele moeite (qua ademhaling) om dit een paar km vol te houden. Vandaag na vele weken weer eens een halfuurtje gezwommen, maar wel duidelijk aan kracht ingeleverd (logisch gevolg van een marathonvoorbereiding en 3 weken ziekte).

38 Laatst bewerkt door marcelca (21-10-11 10:30:34)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Het laatste punt slaat meer op wedstrijden in een zwembad ..........maar


Heb toch wel al een aantal keren in buitenwater gezwommen met golfslag ( het gooimeer is redelijk groot met behoorlijke golven ) en heb geen last ondervonden door aan beide kanten te ademen, ik pas wel bij golfslag mijn ligging iets aan, til mijn hoofd iets meer op zodat mijn brilletje net onder de waterlijn ligt, hier heb je meer ruimte door om te ademen.

Weet natuurlijk niet hoe het is in een wedstrijd in buitenwater..


@ dennis

Om dit te trainen kan je makkelijk :

- een 8tje tussen je benen doen zodat je daar niet op hoeft te letten
- maak je slag lang en traag, zo heb je meer tijd om in te ademen

een lange en trage slag betekend niet dat dit ten koste van de snelheid gaat, het stuk bovenwater  gaat traag..

Bij wedstrijden word vaak bij mij gezegd dat ik niet voluit ga maar dit lijkt zo omdat het boven water er traag uit ziet terwijl onderwater de versnelling zit



in stappen:

- leg je hand zo ver mogelijk weg op het water naar voren , met een hoge elleboog
- krul je vingers iets omhoog zodat je hand zodra die in het water komt niet gelijk naar beneden schiet, en drijf uit ( de lengte is afhankelijk wanneer je andere hand naar voren komt )
- kantel je pols naar beneden ( niet je vingers alleen ), heel veel mensen kantelen hun vingers maar als je bij je pols kanteld heb je een groter oppervlak
- als je je arm naar achteren brengt houd je je onderarm met 90 graden naar beneden ( dit bereik je door je elleboog zolang mogelijk vooruit te houden )
- als je hand bij je heup is strek je met kracht je arm zodat je een extra kick geeft ( zwaar voor je triceps ), je duwt je als het ware voort dan


Vooral vanaf het moment dat je gaat duwen moet je je arm onderwater versnellen en bij het begin van de slag maak je een lichte S beweging richting het midden van het lichaam, niet te veel want dwars je kracht zetten geeft geen voorwaarste snelheid..



Het is lastig op papier zoiets uit te leggen, terwijl ik elke week ook aan het zwembad sta om training te geven maar dan hebben de mensen er een beeld bij

39

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Mag ik een keertje komen trainen bij je?

40

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Roland_Amersfoort schreef:

Mag ik een keertje komen trainen bij je?

Gezellig met een aantal van het forum in het zwembad, ik ben ook van de partij.

41

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

DennisM schreef:

Hier dan het eerste filmpje waarin ik een poging doe niet te verdrinken:)

http://www.youtube.com/watch?v=LeN3MTT1_fA

Let me know your thoughts:)

Ziet er goed uit. probeer je benen te strekken.

42 Laatst bewerkt door marcelca (22-10-11 05:58:43)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

denniss schreef:
Roland_Amersfoort schreef:

Mag ik een keertje komen trainen bij je?

Gezellig met een aantal van het forum in het zwembad, ik ben ook van de partij.

Bij de vereniging word het lastig, ben niet de enige die langs de bak staat om te trainen..

Maar lijkt me best leuk om een keer met een aantal van het forum af te spreken om een keer te gaan zwemmen, ik ben zeker niet alwetend of alkunnend maar wil best wat tips overbrengen...

@denniss  , heb ook het filmpje bekeken,,

Het is moeilijk oordelen op het filmpje maar denk dat dit een paar verbeterpunten zijn.

- probeer langer door te glijden met je hand naar voren, zodra jij je hand in het water legt gaat die gelijk omlaag, dit glijden bereik je door je andere hand die onderwater is te versnellen zodra die voorbij je borst komt ( het moment dat je gaat duwen ) en bewust je hand even aan de oppervlakte houden ( trucje: vingers naar boven buigen )

- Breng je elleboog naar voren ( zo snel mogelijk naar 90 graden hoek, en elleboog net onder water ) zodat je vanaf je borst gaat duwen ipv trekken ( dit kan ik niet helemaal goed zien in het filmpje of je dit doet ), ik zie wel dat je weinig versnelt met je arm onder water

Ik vind het voor de rest er helemaal niet zo slecht uitzien, wat vooral heel erg goed helpt is uren maken, zwemmen is gewoon een technische sport, ik zie na 6 jaar mijn techniek nog steeds vooruit gaan

43

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Bedankt voor alle tips! Ga hier zeker mee werken. Meld me bij deze ook aan voor de training:)
Op het moment doe ik 2 zwemtraingingen per week. Op maandag en woensdag een uur.

44

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik kan op zondagen tussen 12u en 18u voor 35 euro per uur het wedstrijdbad in Lelystad huren.
Wie weet kunnen we wat collectief organiseren.

45

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Dat moet een keertje te organiseren zijn lijkt me, zeker met voldoende animo is dit goed te doen...

Moet wel rekening houden met de wisseldiensten die ik heb

46

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik heb in Datumprikker een afspraak aangemaakt. Als je mij een e-mail stuurt voeg ik je toe. Zodra er voldoende deelnemers zijn, verstuur ik de uitnodigingen. Ik heb acht data geprikt waarop het 50m bad in Amersfoort beschikbaar is, nameijk dinsdag- en donderavond, zaterdag- en zondagochtend.

47

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Roland_Amersfoort schreef:

Ik heb in Datumprikker een afspraak aangemaakt. Als je mij een e-mail stuurt voeg ik je toe. Zodra er voldoende deelnemers zijn, verstuur ik de uitnodigingen. Ik heb acht data geprikt waarop het 50m bad in Amersfoort beschikbaar is, nameijk dinsdag- en donderavond, zaterdag- en zondagochtend.

Voor mij vallen zo wie zo dinsdagavond en zaterdagochtend af, dit zijn voor mij twee avonden dat ik zelf wedstrijdzwemtraining heb

48

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

ok, maar laten we dat uitvechten met Datumprikker, anders zijn we drie maanden bezig om een datum te vinden. Daarvoor heb ik wel jullie e-mailadressen nodig.

49

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

ik heb geen idee wat datumprikker is maar heb je een email gestuurd met mijn emailadres erin

50 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (24-10-11 21:11:25)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Datum: do 10 nov 2011 20:00 - 21:30
Naam: Zwemtraining Triathlonforum
Locatie: Amersfoort, Sportfondsbad

Omschrijving: Gezellig samen trainen en delen van tips en trucks. Voor de liefhebbers kunnen er opnamen gemaakt worden zodat je je eigen techniek kunt bestuderen. Iedereen is achteraf van harte welkom voor een kop koffie en een broodje bij mij thuis (5minuten vanaf het zwembad)

Opmerking: Helaas bleek er geen enkele datum voor eenieder geschikt. Vandaar dat ik gekozen heb voor de donderdagavond, om de eenvoudige reden dat er op de zaterdag maar een uur kan worden en op donderdagavond 5 kwartier.

Ontmoeting is om 20:00 voor de deur van het Sportfondsenbad Amersfoort.