1

Onderwerp: cyclocross duathlon

Waarom mogen er bij off road duathlons geen cyclocross fietsen gebruikt worden?

Op de meeste parcoursen is zo'n fiets beter als een ATB.
veel triatleten doen offroad duathlons als winter training en daarbij past een cyclocross fiets beter bij als een ATB.

Bart

2

Re: cyclocross duathlon

Ik geloof dat bij ons de ITU regels voor off road wedstrijden worden overgenomen. Ik gok dat er buiten Nederland en Belgie geen landen zijn waar off road winterduathlons op cyclocross parcoursen worden georganiseerd, dus het interesseert waarschijnlijk niemand iets.

3

Re: cyclocross duathlon

nog even zitten zoeken.
enige voorwaarde die ik kan vinden is dat de banden minimaal 40mm breed moeten zijn.
Dan denk ik dat een cyclocrosser met 40mm banden wel mag....toch??

4

Re: cyclocross duathlon

nee volgens mij moet het echt een atb zijn. Ik heb in het eerste jaar dat de cyclo crossers geweerd werden nog een keer meegedaan op een cyclo cross fiets. Toen mocht je bij wijze van overgangsregeling nog starten, al werd je wel gediskwalificeerd. Maakte me toen niet uit, ik had geen atb en kon een lekker wedstrijdje doen.

Het jaar erna was het echt verboden en heb ik een ATB gekocht (dat was sowieso een goed idee smile).

5

Re: cyclocross duathlon

Toevallig hebben we het daar het afgelopen weekend over gehad met iemand die daar in het verleden druk mee was. In het verleden is er een periode geweest dat een aantal veldrijders meededen aan bepaalde wedstrijden die daar goed voor geschikt waren. Daardoor werd de rest van het veld die met ATBs aankwamen kansloos, omdat die natuurlijk een stuk langzamer waren. Nadat de discussie een beetje geluwd was is er besloten om veldrijfietsen te verbieden, en om verdere discussies over 'wat is precies een veldrijfiets' te vermijden is ook de minimummaat van de band ingevoerd. Wel zo eerlijk denk ik, als ze een speciale run-cyclo-run oid willen organiseren kan dat alsnog vast wel.