1

Onderwerp: koude voeten

hoi
ik heb al jaren een probleem tijdens het fietsen: ik krijg enorm koude voeten! Ik snap best dat het nu fris is buiten en dat, omdat je je voeten niet tot nauwelijks beweegt, ze minder doorbloed zijn en daardoor kouder worden. Maar dit probleem heb ik ook tijdens de triathlons in de zomer.

Wie heeft er tips om dit voor te zijn? Ik heb vrij dikke sokken aan en rijd met overschoenen. Volgens de winkelier zijn dit goede om tew beschermen tegen kou, regen etc.

Wilma

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (22-11-11 17:45:03)

Re: koude voeten

Tips ter voorkoming van koude voeten
Thermopad Zoolverwarmers
Warm Up Zoolverwarmers

3

Re: koude voeten

Heb je niet per ongeluk schoenen die ergens iets afknellen of ze te strak aangetrokken, zodat er iets afgekneld word ??

4

Re: koude voeten

ik heb hier ook erg veel last van.
hier een paar tips:
winter ATB schoenen zijn warmer als overschoenen.
hieroverheen kan je ook nog overschoenen doen. nog niet zelf getest maar de schoenen zijn besteld

electrisch verwarmde zooltjes in je schoenen leggen. Deze zijn erg dus dus passen vaak wel alleen de  batterijen zijn vrij groot, passen prima in je zakjes op je rug maar dus wel draden door je broek. Werkt wel

Voor triathlons heb ik overschoenen voor alleen je tenen. hierdoor kun je nog wel bij de sluiting om snel te wisselen maar blijven je tenen iets warmer

even googleen en dan vind je de meeste zaken wel en anders meld je je maar dan help ik je wat verder opweg.

Ik neem aan dat de tip binnen fietsen niet de bedoeling is van deze post....

5

Re: koude voeten

Ik heb voor de winter dikkere overschoenen. Nergens last van. Maar het kan idd zijn dat e.e.a te strak zit.

6

Re: koude voeten

Ik zie alle tips langskomen, van overschoenen tot mtbschoenen en zooltje ed....


blijft het feit dat ze er ook last van heeft in de zomer, dus krijg de indruk dat het hoofdzakelijk niet de kou is van buitenaf, maar dat het of iets is wat afgekneld word, je zou is kunnen proberen of je van iemand andere schoenen kan lenen en of je het hiermee ook hebt...

Of het is echt iets medisch, heb je je vraag wel is bij de huisarts neergelegd, blijf het vreemd vinden dat je in de zomer ook last van koude voeten hebt.

ik rijd zomer en winter zelf met leren sidi mtb schoenen ( met behoorlijke ventilatie ), in de zomer met dunnen sokjes en in de winter met wat dikkere sokken, overschoenen gebruik ik alleen maar bij regen of sneeuw..

moet wel zeggen dat ik in de winter alleen maar buiten MTB, dus weet niet hoe het is in de winter op de racefiets

7

Re: koude voeten

ik weet toch wel zeker dat mijn schoenen niet knellen, en de arts bevestigd het probleem en geeft als oplossing niet meer in de kou fietsen.
Nieuwe bloedvaten monteren schijnt vrij lastig te zijn.

8

Re: koude voeten

De schoenplaatjes anders positioneren hielp bij mij een beetje. Grotere schoenen en dikke sokken ook.

9

Re: koude voeten

draak schreef:

ik weet toch wel zeker dat mijn schoenen niet knellen, en de arts bevestigd het probleem en geeft als oplossing niet meer in de kou fietsen.
Nieuwe bloedvaten monteren schijnt vrij lastig te zijn.

niet fietsen in de kou is wel een heel rigoreuze oplossing  ;-)

en nieuwe bloedvaten word idd erg lastig, ik zeg ook niet dat dit het is, maar het komt vaak genoeg voor dat mensen het wijten aan het materiaal terwijl het misschien een medische oorzaak heeft..

@Roland

positie van schoenplaatjes is een hele goeie, ik heb hier wel vaker van gehoord.


@ topicstarter

heb je altijd koude voeten, ook in normale schoenen of loopschoenen ?

10

Re: koude voeten

marcelca schreef:

Heb je niet per ongeluk schoenen die ergens iets afknellen of ze te strak aangetrokken, zodat er iets afgekneld word ??

Volgens mij moet je dit inderdaad eerst uitsluiten. Vooral als dikke sokken in de zomer niet helpen.

11

Re: koude voeten

Heb vroeger dat probleem ook gehad dode koude voeten zelfs in de zomer,schoenen knelde niet en naar het schijnt kwam het door mijn zadel/fietspositie. Voor de winter:ik heb overschoenen,schoenverwarmers,winter mtb schoenen in gore-tex maar heb ALTIJD nog koude voeten :-)

12

Re: koude voeten

het zou toch spijtig zijn als wilma de fietspositie aanpast, nieuw zadel, winter mtb schoenen en schoenverwarmers koopt en dat het probleem zo simpel is als een paar schoenen die knellen terwijl je druk uitoefent op een pedaal.

13

Re: koude voeten

heb vele tips en vragen voorbij zien komen.
Ik moet er nog wat dingen aan toevoegen zie ik al wel.
Ik heb verschillende soorten schoenen uitgetest en naar mijn idee zit er niets in de knel. Trek ze in ieder geval niet strak aan.
Ik heb bij het lopen eigenlijk nooit last van koude voeten terwijl ik dan ook vaak helemaal geen sokken aanheb (nee, ook niet in de winter).
Huisarts (zelf ook fietser) erkent het probleem, maar kan ook geen oorzaak vinden.
Misschien is het toch iets meer de fietspositie die me parten speelt, maar wat kan  ik dan het beste doen?
enne: ik fiets nu ook best veel binnen op de tacx, dus die optie voer ik al uit

bedankt maar weer

Winnaars zijn een deel van de oplossing, verliezers een deel van het probleem.
Ik ben een winnaar.........

14

Re: koude voeten

Misschien een makkelijk antwoord, maar durf eens te experimenteren. Zet je zadel twee standen omlaag, omhoog, vooruit, achteruit, voorover, achterover. Zet een extra spacer onder je stuur, vervang je zadel. Een kleine aanpassing kan na enkele uren fietsen een groot verschil opleveren.

15

Re: koude voeten

Ik trek op koudere dagen altijd een boterhamzakje over mijn sokken voordat ik ze in de schoenen steek bij wijze van windbreakertje. Voor kortere ritjes meestal voldoende en bij mountainbiken vaak wel effectiever dan op de weg. Voor de kosten hoef je het niet te laten...

16

Re: koude voeten

Dorter schreef:

Ik trek op koudere dagen altijd een boterhamzakje over mijn sokken voordat ik ze in de schoenen steek bij wijze van windbreakertje. Voor kortere ritjes meestal voldoende en bij mountainbiken vaak wel effectiever dan op de weg. Voor de kosten hoef je het niet te laten...

dat doe ik ook wel eens. Het scheelt zeker, maar bij Wilma lijkt er meer sprake van een probleem met de doorbloeding. Dan helpt zo'n zakje misschien een heel klein beetje, maar het zal waarschijnlijk geen oplossing zijn.

17

Re: koude voeten

Lijkt me ook. Wat ik er tot nu toe van gelezen heb in dit topic denk ik dat er inderdaad meer te halen is in fietspositie dan in ander materiaal.

18

Re: koude voeten

een door bloeding probleem is meestal niet zo eenvoudig op te lossen als een ander zadel of andere fiets positie. Was het maar zo makkelijk maar een stuk of 6 zadels en 5 fietsen 4 pedaalsystemen, 4 paar schoenen en minstens zoveel positie wisselingen verder heb ik nog steeds koude voeten.
Beste oplossing blijft de taxc sad

19

Re: koude voeten

en eens via huisarts naar een acupunctuur?
Heb daar zelf geen ervaring mee, maar 'in het gewone leven' worden koude handen en voeten ook weleens met naaldjes opgelost.

Als je toch bereid bent onderzoek te doen, zou ik dat eens navragen bij je huisarts.
S6 iig.

20

Re: koude voeten

Het probleem zijn niet de koude voeten maar als je na het fietsen onder de douche staat en het gevoel komt weer terug in je tenen. Dan springen de tranen me soms in de ogen van de pijn.