1

Onderwerp: Trainen op crawl

Ik ben nu al een tijdje aan het zwemmen, schoolslag en zwem nu 70 lengtes in 45 min. Doel was om zo basisconditie te kweken wat volgens de boeken altijd de basis moet zijn om op verder te bouwen

Nu probeer ik over te schakelen op crawl door af en lengte crawl te zwemmen. Probleem is dat ik na 1 lengte al stilval door na ik vermoed een gebrek aan armkracht. Iemand trainingtips hoe ik dit best aanpak.

Ik streef ernaar om op datum van de volgende ironman in Hawai (mid. okt 2012) voor alle disciplines de afstanden van de 1/4 onder de knie te hebben zonder er een tijd op te kleven.

2

Re: Trainen op crawl

Gewoon een paar weekjes doorzetten, opeens vind je dan een slag waarbij je het langer volhoudt. Als je dat punt bereikt gaat het snel vooruit!

3

Re: Trainen op crawl

ten eerste techniek en snelheid is de beste basis, daarna kan je aan je uithoudingsvermogen werken.

De problemen met je crawl zal over het algemeen in eerste instantie liggen aan je techniek. Een goede trainer vinden de beste oplossing.

4

Re: Trainen op crawl

Ik heb hetzelfde probleem hoor. Ik voel voornamelijk m'n armen. M'n techniek is wel prima want heb jaren waterpolo gespeeld. Maar nu enkele jaren op de bank gezeten zowel de longinhoud als de armen vinden het zwaar. Maar ik doe nu elke keer als ik zwem een paar baantjes schoolslag en dan twee of 3 baantjes crawl. Het gaat dan steeds beter.

Lukt het inmiddels beter? Of ben je armspieren gaan trainen op een andere manier?

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

5

Re: Trainen op crawl

we zijn allemaal ooit zo begonnen denk ik.
Ik heb de baantjes schoolslag afgewisseld met in het begin 1 baantje crawl. Later werd dat anderhalf, 2, 3, 4, heel veel baantjes crawl. Probeer ook eens een baantje rugcrawl tussendoor om die spieren ook ietwat te trainen.

6

Re: Trainen op crawl

Blommetje schreef:

Ik heb hetzelfde probleem hoor. Ik voel voornamelijk m'n armen. M'n techniek is wel prima want heb jaren waterpolo gespeeld.

Vergeet niet dat je de techniek van waterpolo nauwelijks kan vergelijken met techniek van het "langeafstands"zwemmen bij een triathlon. Dan ga je qua techniek meer richting glijslag en daarvoor is een trainer toch wel handig. Het blijft bij zwemmen nou eenmaal moeilijk om jezelf te corrigeren, daarvoor heb je echt iemand aan de kant nodig...

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

7

Re: Trainen op crawl

Ja, is ook waar. Maar de slag van m'n armen is niet slecht. Ik lig in het water weleens naast iemand die ook een crawl doet, maar die molenwieken alsof ze in brand staan...  neutral 
Wat dat betreft is het niet zo slecht.

Per 1 april begin ik met een cursus, want dat kan nooit kwijt. Maar hopelijk valt het mee.

Zwemmen is gewoon rottig omdat er altijd bejaarden heel langzaam ronddobberen, kinderen schreeuwen en het zwembad nooit open is als ik zin heb... Maar ach:)

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

8

Re: Trainen op crawl

Rustig beginnen.
45 minuten zwemmen is goed!
Ik begon met 3 baantjes schoolslag 1 baantje crawl.
Dit langzaam bij beetje uitbouwen naar meer banen crawl.
Ik heb er iets meer dan een half jaar op moeten trainen om een km in crawl vol te houden.

9

Re: Trainen op crawl

Het kostte mij zelf eens paar weken trainen (2x per week) om 1 50m baantje crawl te zwemmen! Niet echt heel leuk om te doen, maar als je eenmaal 1 of 2 baantjes kan gaat het heel hard. Enkele weken later zwom ik met 'gemak' 1500m.

10

Re: Trainen op crawl

Blommetje schreef:

Ja, is ook waar. Maar de slag van m'n armen is niet slecht. Ik lig in het water weleens naast iemand die ook een crawl doet, maar die molenwieken alsof ze in brand staan...  neutral 
Wat dat betreft is het niet zo slecht.

Per 1 april begin ik met een cursus, want dat kan nooit kwijt. Maar hopelijk valt het mee.

Zwemmen is gewoon rottig omdat er altijd bejaarden heel langzaam ronddobberen, kinderen schreeuwen en het zwembad nooit open is als ik zin heb... Maar ach:)

Als ik dit lees ben ik blij dat ik in Eindhoven woon, in de Tongelreep (PvdH zwemcentrum) kan ik van 's morgens 7 tot 's avonds 10 terecht on baantjes te zwemmen. Mèt voldoende banen om geen "last" te hebben van drijfoudjes smile

11

Re: Trainen op crawl

Goed om dit allemaal te horen. Kwestie van doorzetten dus. Ik zit met hetzelfde, ben niet lang geleden begonnen met 'echt' zwemmen, kan nu 4, misschien 6 baantjes (100-150m) aan een stuk zonder even uit te moeten rusten. Ik surf veel, en dat merk ik aan het feit dat ik niet moe word in m'n armen. Na de 100-150 meter is het vooral dat ik buiten adem ben (kan ook wel liggen aan het feit dat ik net naar 1700m boven zeeniveau verhuisd ben). Nu loop ik overmorgen een marathon, dus qua conditie zou het ook wel goed moet zitten zou je denken. Niet dus, want ik kan 'maar' 100-150 meter aan een stuk door zwemmen. Gelukkig heeft een maatje (en huisgenoot) van me 8 jaar lang aan wedstrijdzwemmen gedaan, dus ik hoop dat als die m'n techniek bijschaaft dat het dan snel vooruit gaat...

12

Re: Trainen op crawl

Het buiten adem raken heeft inderdaad niets met je conditie te maken. Als je voor het eerst in je leven op een fiets zou stappen, dan  zou je ook omvallen. Om dan te denken dat dat aan je conditie ligt is simpelweg onjuist.

13

Re: Trainen op crawl

wat fijn om te lezen dat er meerdere zijn met het 'zwemprobleem', zit nu op 2 schoolslag 2 crawl.. ben nu ongeveer twee maanden aan het zwemtrainen en merk langzamerhand een beetje vooruitgang. Fijn om te weten dat het een kwestie van volhouden is!

14

Re: Trainen op crawl

Bartholomeus schreef:

zit nu op 2 schoolslag 2 crawl.. ben nu ongeveer twee maanden aan het zwemtrainen en merk langzamerhand een beetje vooruitgang.

Ik neem aan dat je nog niet bij een zwemvereniging of triathlonvereniging bent aangesloten? In dat geval zou ik je sterk adviseren om dat wel te doen. Je wordt dan namelijk ingedeeld op basis van je snelheid in een baan en werkt in een groepje een bepaald programma af. Je zult dan merken dat je veel sneller vooruitgang boekt. Je zwemt dan onder begeleiding van een trainer die je van tips kan voorzien. En vooral heel belangrijk: je motiveert elkaar. Het is voor een groot deel ook gewoon een kwestie van in jezelf geloven en gewoon doen. En dat gaat nu eenmaal makkelijker als je samen traint ipv alleen.

15

Re: Trainen op crawl

Hoe vaak per trainen jullie als je je crawl wilt opbouwen?

Ik heb namelijk niet altijd tijd/zin als het bad open is, en train eigenlijk gemiddeld eens per week, en als het mee zit twee keer. Nu het ietsje beter weer wordt verwacht ik wat vaker te gaan, maar toch. Met eens per week merk ik weinig vooruitgang...

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

16

Re: Trainen op crawl

Blommetje schreef:

Hoe vaak per trainen jullie als je je crawl wilt opbouwen?

Ik heb namelijk niet altijd tijd/zin als het bad open is, en train eigenlijk gemiddeld eens per week, en als het mee zit twee keer. Nu het ietsje beter weer wordt verwacht ik wat vaker te gaan, maar toch. Met eens per week merk ik weinig vooruitgang...

Dat is dus ook direct het probleem wil je goed borstcrawl leren zwemmen dan moet je dit ook flink trainen! Ben zelf ook niet echt een goeie crawl zwemmer maar zwem  op dit moment 3 keer per week. 2 keer zelf en 1 keer op de triatlon vereniging. Als je vlot vooruitgang wilt boeken is veel en goed trainen de enige oplossing. En ik moet zeggen een vereniging kan ik aanraden of iemand die goed crawl kan zwemmen je het aan laten leren. Iemand die van de zijlijn kan zien wat er fout gaat met je techniek is super belangrijk heb ik gemerkt.

17

Re: Trainen op crawl

hallo allemaal
ik ben ook druk aan het trainen op de borstcrawl..
en vroeg e af of jullie nog tips hebben!?

http://youtu.be/i8zIVBVoJF0

dit is pas net me nieuwe slag..
wat denken jullie ervan..

18

Re: Trainen op crawl

nicoletriathlon schreef:

hallo allemaal
ik ben ook druk aan het trainen op de borstcrawl..
en vroeg e af of jullie nog tips hebben!?

http://youtu.be/i8zIVBVoJF0

dit is pas net me nieuwe slag..
wat denken jullie ervan..


Ik ben geen trainer en ben ook nog aan het trainen maar gebruik zelf mijn benen een stuk minder. Eigenlijk alleen een beetje om te stabiliseren... Geen echte slag dus. Het voordeel vind ik dat je je benen spaart voor lopen/fietsen. Nadeel is dat je armen wel sterk moeten zijn. Ik heb altijd al zo gezwommen (waterpolo en wedstrijd) en kreeg er wel altijd kritiek op van de trainer. Maar ik merk dat als ik mijn benen gebruik ik veel sneller buiten adem en dat de snelheidswinst er eigenlijk niet is.. Maar nogmaals, ik ben geen coach!

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

19

Re: Trainen op crawl

Ik ben ook geen expert maar ik ben het er wel mee eens. Door al het lopen en fietsen trainen we onze benen om enorme hoeveelheden zuurstof te verbruiken. Bij het zwemmen wil je niet al die zuurstof naar je benen laten gaan en moet je ze dus wat rustiger houden dan 'normaal'.

20 Laatst bewerkt door Arnoutdv (16-03-12 14:00:06)

Re: Trainen op crawl

nicoletriathlon schreef:

hallo allemaal
ik ben ook druk aan het trainen op de borstcrawl..
en vroeg e af of jullie nog tips hebben!?

http://youtu.be/i8zIVBVoJF0

dit is pas net me nieuwe slag..
wat denken jullie ervan..

Hoi,

Ik heb het idee dat je arm na de doorhaal wel erg lang naast je lichaam blijft liggen.
Beter het glij moment te hebben als je arm in het water steekt en de doorhaal snel en krachtig te doen.

Ook lijkt je beenslag uit je knieën te komen.

Ga eens rondkijken op SwimSmooth, vergelijk deze beelden met je eigen zwemopnames.

21

Re: Trainen op crawl

je ligt redelijk goed in het water.

je armen werken je echter alleen maar tegen. je duwt je hele arm naar onderen voor je het water vastpakt. De "bedoeling" is om water naar achteren te duwen met je armen. Dus elleboog hoog houden na het glijden en dan pas echt duwen als je onderarm verticaal in het water staat. Bij jouw gaat de elleboog eerst een halve meter naar beneden en daardoor rem je jezelf heel erg af.

Als je je op een hoge elleboog en een betere armbeweging wilt focussen kan een grote ( ! ) pull buoy nogal helpen. En als je dan de basis onder de knie hebt: korte rustige intervallen met pull buoy en een paar kleine paddles (strokemakers of catalyst van TYR of een namaakversie daarvan) helpt enorm om een beter gevoel te krijgen voor de juiste beweging.

22

Re: Trainen op crawl

Oke, dan ga ik trainen op de arm slag..
Ga het eens proberen..
Lastig..
En van de benen betreft. Klopt het vanuit mijn knieen..
Ga der op letten
Thnx alvast

23

Re: Trainen op crawl

Heb het filmpje ook even bekeken, ben geen expert maar doe wel 3 x per week wedstrijdzwemmen en geef zelf ook regelmatig training

de punten die mij opvallen..

- mis het glijmoment in het water, dit komt zoals eerder gezegd waarschijnlijk door je armen
- je beenslag moet uit je heup komen en je knieen flexibel, alsof daar flippers zitten, je zo lang mogelijk maken dus ook je tenen naar achteren strekken.

puntjes voor je armslag

- leg je hand recht voor je schouder in het water met je duim iets naar beneden gedraait ( kijk uit dat je een niet voor je hoofd legt ), probeer je arm zo veel mogelijk te strekken, hierdoor krijg je extra lengte in je slag, ik zie bij je dat je nog wel wat extra lengte kan hebben
- kantel je pols ( niet alleen je vingers ) en trek je arm naar achteren met je elleboog hoog ( je onderarm zou 90 graden naar beneden in het water moeten wijzen )
- op een zeker moment word de trek beweging een duwbeweging ( dat is ongeveer op schouderhoogte ), vanaf dit moment stoot je met kracht je arm recht uit ( je hand probeer je haaks op het wateroppervlak te houden ) en haal je hand er pas uit als die bij je heup is.

Kleine extra tips.

- gebruik een beendrijver om je armtechniek te verbeteren
- maak geen grote S beweging onder het lichaam, hier heb je minder weerstand in het water waardoor je minder voortstuwing hebt, het is wel minder vermoeiend, maar tegenwoordig in het wedstrijdzwemmen word geleerd arm haaks zoveel mogelijk tegendruk opzoeken.
- je zal merken dat crawl niet een volledig continue slag is omdat het onderwater gedeelte langer duurt als het bovenwater gedeelte, ( uitdrijven met je arm zolang de andere nog bezig is )
- je kan als je genoeg snelheid in je arm hebt je vingers iets uit elkaar doen, zo heb je een groter oppervlak, dit werkt wel alleen als je slag snel genoeg is, bij langzaam doorhalen werkt dit niet

wat me opvalt wat in ieder geval goed is en vaak lastig an te leren is.

- je haalt aan 2 kanten adem ( stabiele ligging )
- je ligt rustig in het water


succes, misschien kan je er wat mee

24

Re: Trainen op crawl

Je ligging in het water is prima!

Ik 'mis' inderdaad de glijfase na de insteek van je armen. Hierdoor raakt ook je timing verstoord van je armcyclus. Als ik je rechterarm als referentie neem, valt het mij op dat je je linkerarm pas uit het water haalt tijdens de duwfase van je rechterarm, ipv tijdens de trekfase. Het gevolg is dat er geen continue voortstuwing is en je jezelf na elke armslag  weer op gang moet brengen. Dit kost snelheid en onnodig veel energie.

Probeer dus na de insteek de glijfase te verlengen en vervolgens al tijdens de trekfase van je ene arm, je andere arm over het water te halen.

Succes!