1

Onderwerp: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Hallo,

Ik heb enkel een MTB en ik train daarmee ook op de weg. Maar dat heeft meer nadelen (banden te dik, kader te zwaar, kan nooit mee met vrienden wat zij hebben koersfiets en met een MTB kan ik dat tempo niet blijven volgen en omdat ik later graag een triathlon zou doen kan ik moeilijk starten met een MTB)

Daarom ga ik waarschijnlijk een koersfiets kopen. Ik zou een 2de hands koersfiets kopen van ongeveer 300 euro (ik weet dat dit niet veel geld is, maar het is maar voor het begin aangezien ik in de winter mountainbike en in de zomer soms meega met club.). Als ik dan later ga werken (ben nog student) dan ga ik wel een betere koersfiets kopen.

Ik heb op internet al wat dingen gevonden, maar weten jullie nog paar sites?

En op wat moet je allemaal letten? Liefst van al zou ik toch een fiets hebben dat ik toch paar jaar kan gebruiken zonder al teveel miserie met de versnellingen.

2

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Hoelang je matriaal meegaat hangt ook wel af hoe je het zelf onderhoud. Ik ken er met nieuwe en echt dure fietsen waar alles op 1 2 3 aan versleten is en hangt te rammelen. 300 euro daar zou je al iets voor moeten kunnen vinden denk ik.

3

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

ronnyke schreef:

Hoelang je matriaal meegaat hangt ook wel af hoe je het zelf onderhoud. Ik ken er met nieuwe en echt dure fietsen waar alles op 1 2 3 aan versleten is en hangt te rammelen. 300 euro daar zou je al iets voor moeten kunnen vinden denk ik.

En welke versnelling moet er minimum op? want er zitten daar soms serieuze verschillen in qua schakelen. En sommige groepen zijn echt niets waard (allé toch in het mountainbiken)

4

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik zou zeggen minimaal Sora-groep (9-speed) als je voor Shimano kiest.

5

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Ik zou zeggen minimaal Sora-groep (9-speed) als je voor Shimano kiest.

Ok, zal er op letten. Omdat iemand me zei minimum een 1050 (dacht ik). Maar ik ken er niet zoveel van ;-)

Is 300 euro wel voldoende?

6 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (04-01-12 23:35:38)

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Waarschijnlijk ging dat over 105, 1050 bestaat namelijk niet. 105 is een groep van twee (vrij kleine) stappen hoger op de Shimano ranglijst: 2300 - Sora - Tiagra - 105 - Ultegra - Dura Ace, waarbij de laatste twee in electronische versie verkrijgbaar zijn. Persoonlijk vind ik een Sora prima voldoen, mits goed afgesteld, ik rijd er zelf mee en heb eerlijk gezegd nog nooit misgeschakeld. De remmen zijn wel iets minder dan die van de duurdere groepen.

Persoonlijk denk ik dat je best een goede 2e-hands fiets kunt vinden voor 300 euro, maar ik zou dan wel particulier zoeken (dus niet bij fietsenmakers)

7

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

mee eens.
Op marktplaats kun je prima shoppen voor E300,-. Of nog even doorsparen en je kunt al een mooie 2dehands vinden die minimaal is afgemonteerd met 105 of ultegra.
http://www.marktplaats.nl

8

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

ik ben het helemaal met Roland eens. Ik zou MINIMAAL voor tiagra gaan. Liefst 105 of hoger. Dat verschil merk je toch echt wel. Gaat de prijs uiteraard ook weer van omhoog. Keuzes...

9

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Mag je hier fietsen posten die online te koop staan? (weet niet ofdit tegen de regels van dit forum is)
Anders kan ik er een paar posten die ik had gevonden online.

Of ik kan ook een koersfiets nu kopen (met eventueel een sora) en dan later zelf een nieuwe groep erop zetten of zou dit duurder uitvallen dan nu gewoon een betere koersfiets te kopen?

10

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik zou zeggen post de link van die fiets, is kijken of het wat is of niet.

11 Laatst bewerkt door Brecht (05-01-12 10:13:26)

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ … =racefiets


Ik heb mezelf gemeten en zou rond een maat 59 moeten uitkomen. Volgens mijn grootte normaal ook zoiets, maar zal dat nog keer opnieuw meten om zeker niet te missen :-)


edit :
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ … =racefiets

En dan deze ook nog, maar ik denk dat die wat minder is? (prijs ook stuk minder)

12

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Die tweede lijkt me een veel betere keus, zeker voor die prijs. Hij is duurder opgebouwd en het is veel makkelijk om voor Sora 9-speed onderdelen te krijgen dat voor de 2300 8-speed groep. De Sora is nameliijk gewoon compatibel met alle andere groepen, dus kun je vrijuit casettes, ketting e.d. kiezen.


En dan heb je ook gelijk klikpedalen erbij, die eerste zitten van die mantel-dingen op van twee eeuwen geleden. Scheelt toch weer 35 euro extra.

13

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Die tweede lijkt me een veel betere keus, zeker voor die prijs. Hij is duurder opgebouwd en het is veel makkelijk om voor Sora 9-speed onderdelen te krijgen dat voor de 2300 8-speed groep. De Sora is nameliijk gewoon compatibel met alle andere groepen, dus kun je vrijuit casettes, ketting e.d. kiezen.


En dan heb je ook gelijk klikpedalen erbij, die eerste zitten van die mantel-dingen op van twee eeuwen geleden. Scheelt toch weer 35 euro extra.

Ok, bedankt. Ik zal dan nog keer opnieuw meten aangezien die 2de fiets een maat 57 is. Hopelijk klopt die maat dan.

Is dat te vertrouwen zoiets online kopen? Omdat iemand me zei dat hij dat nooit online zou kopen, alles kan er mooi uitzien op foto etc. ...

Iemand hier ervaring mee?

14 Laatst bewerkt door ghen (05-01-12 11:13:02)

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Brecht schreef:

Is dat te vertrouwen zoiets online kopen? Omdat iemand me zei dat hij dat nooit online zou kopen, alles kan er mooi uitzien op foto etc. ...

Iemand hier ervaring mee?

Zou 2e hands fiets na aankoop wel even naar fietsenmaker brengen om alles te laten nakijken.  Beide fietsen zien er nog redelijk recent uit, dus er zullen geen prehistorische/compleet versleten onderdelen aan hangen.  Maar toch kan het afstellen van remmen en derailleurs, vervangen van kabels, cassette, smeren of vervangen van de ketting, etc wonderen doen, als de vorige eigenaar dat heeft nagelaten.

15

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

ghen schreef:
Brecht schreef:

Is dat te vertrouwen zoiets online kopen? Omdat iemand me zei dat hij dat nooit online zou kopen, alles kan er mooi uitzien op foto etc. ...

Iemand hier ervaring mee?

Zou 2e hands fiets na aankoop wel even naar fietsenmaker brengen om alles te laten nakijken.  Beide fietsen zien er nog redelijk recent uit, dus er zullen geen prehistorische/compleet versleten onderdelen aan hangen.  Maar toch kan het afstellen van remmen en derailleurs, vervangen van kabels, cassette, smeren of vervangen van de ketting, etc wonderen doen, als de vorige eigenaar dat heeft nagelaten.

Die dingen kan ik normaal zelf wel (aangezien je redelijk veel moet regelen/vervangen aan MTB). Probleem is dat ik niet weet welke materialen er goed zijn (of een sora goed is ofniet), maar zelf kabels vervangen lukt wel. Maar misschien toch eens binnendragen.

16

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik heb gemaild met de eigenaar van de 2de koersfiets en ik mag hem kopen voor 150 euro. Maar ik moet er wel zelf omgaan (maar dat is volgens mij logisch?, het is een 60 km van mijn huis.)

Ik heb zelf mijn binnenbeenlengte gemeten en kom ongeveer uit rond de 86 cm (dus framemaat van 57 ongeveer). Maar is het een goede aankoop? Eerlijk gezegd ken ik niet veel van een koersfiets en zou dus zeker niet willen miskopen.

Op mijn MTB ben ik van plan om klikpedalen te installeren dus moet ik ook eerst weten of ik dezelfde klikschoenen kan gebruiken?

De eigenaar zei me ook dat er een achterband opligt van 25 euro. En hij vraagt 150 euro.

17

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Technisch gezien kan het wel, maar ik zou niet dezelfde pedalen gebruiken op de mtb en de racefiets. Voor MTB heb je SPD, die klikken makkelijk in als ze vies zijn. Voor de racefiets kun je beter SPD-SL nemen, want die verdelen het gewicht veel beter over de voet en geven een beter contact met de fiets.

18

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Technisch gezien kan het wel, maar ik zou niet dezelfde pedalen gebruiken op de mtb en de racefiets. Voor MTB heb je SPD, die klikken makkelijk in als ze vies zijn. Voor de racefiets kun je beter SPD-SL nemen, want die verdelen het gewicht veel beter over de voet en geven een beter contact met de fiets.

En welke klikpedalen staan er op die koersfiets?

En zou jij het aanraden om die koersfiets te kopen? Want ik zou niet graag iets miskopen ;-)

19

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Zelf ophalen is heel normaal als je via internet particulier koopt. Wel zou ik even goed kijken of de onderdelen etc in goede staat zijn en als het mogelijk is liefst even n stukje fietsen of de fiets de juiste maat is.

Maar de binnenbeen lengte is over het algemeen (bij een redelijk  normale verhouding boven- en onderlichaam) wel een goeie methode om de maat te meten.

Je zegt dat je niet weet of je een miskoop doet. Volgens mij is de fiets voor deze prijs geen miskoop. Natuurlijk heb je fietsen in alle prijsklassen maar om te beginnen is dit een prima fiets denk ik.

Klikpedalen voor de MTB zijn vaak andere dan voor de racefiets. Op de MTB gebruik je SPD en op de racefiets SPD-SL of Look.

Succes!

20

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Ik denk dat bezorgen ook erg duur zou zijn. Gewoon heen met de trein, terug fietsen smile

Ook al kun je voor 150E nauwelijks een buil vallen, ik zou een 2ehands fiets nooit kopen zonder hem eerst te zien en een stukje te proeven... Ik ben wel eens voor een fiets bij iemand aan de deur geweest waar een compleet kapotte achternaaf in te zitten, kon er zelfs niet op fietsen maar dat had 'ie 'vergeten' te melden in de advertentie.

21

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Ik denk dat bezorgen ook erg duur zou zijn. Gewoon heen met de trein, terug fietsen smile

Ook al kun je voor 150E nauwelijks een buil vallen, ik zou een 2ehands fiets nooit kopen zonder hem eerst te zien en een stukje te proeven... Ik ben wel eens voor een fiets bij iemand aan de deur geweest waar een compleet kapotte achternaaf in te zitten, kon er zelfs niet op fietsen maar dat had 'ie 'vergeten' te melden in de advertentie.

Ok, maar dat is toch raar om eventjes naar daar te rijden en de fiets eventjes te testen? Of zou ik nog een mailtje sturen naar die persoon met paar vragen?

22

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Dat is zeker niet raar, maar dat doe je natuurlijk alleen als je de intentie hebt om hem te kopen. Maar je moet ook bereid zijn om er vanaf te zien als er gewoon (teveel) mankementen zijn.

23

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Roland_Amersfoort schreef:

Dat is zeker niet raar, maar dat doe je natuurlijk alleen als je de intentie hebt om hem te kopen. Maar je moet ook bereid zijn om er vanaf te zien als er gewoon (teveel) mankementen zijn.

Ok, ik heb hem nog een mailtje gestuurt met enkele vragen, want hij antwoorde op mijn 1ste mail vrij rap van : wanneer kom je hem halen.

Intussen zoek ik nog wat verder, want ga ook niet de 1ste direct kopen.

24

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

Als ik tussen die 2 fietsen moest kiezen zou ik ook de 2de fiets nemen. Afmontage beter en idd makkelijker onderdelen te vervangen. Als er iets ratelt niet van schrikken alles is af te stellen. Als je die 150 euro uitgeeft hou je nog 150 over van je butget. das voor een paar raceschoenen en een servicebeurtje bij de fietsenmaker. Dan kan je zeker weer een aantal jaren vooruit.

Als ik de advertentie zo bekijk zal het geen miskoop zijn.
Succes met je keuze.

25

Re: Koersfiets, waar op letten bij aanschaf

denniss schreef:

Als ik tussen die 2 fietsen moest kiezen zou ik ook de 2de fiets nemen. Afmontage beter en idd makkelijker onderdelen te vervangen. Als er iets ratelt niet van schrikken alles is af te stellen. Als je die 150 euro uitgeeft hou je nog 150 over van je butget. das voor een paar raceschoenen en een servicebeurtje bij de fietsenmaker. Dan kan je zeker weer een aantal jaren vooruit.

Als ik de advertentie zo bekijk zal het geen miskoop zijn.
Succes met je keuze.

Ok, dan ga ik gaan voor de 2de fiets (+ kleuren zijn ook mooier). 150 euro is inderdaad niet veel en daarom dat ik wat "schrik" had dat een miskoop zou kunnen zijn.