1

Onderwerp: Peddels

Nog maar een zwemvraag:

Ik heb verschillende dingen over het zwemmen met peddels gelezen maar ben er nog niet uit waarvoor zwemmen met peddels goed is. Ik hoorde in het zwembad dat je er goede techniek oefeningen mee kan doen (door ze niet vast te zetten aan je pols kun je de insteek goed oefenen? wanneer je verkeerd insteekt zou de peddel dubbelklappen (?)) Maar ik hoor hier op het forum vooral dat je er kracht mee op kan doen.
Wat is waar? zijn beide waar en hoe en hoevaak kun je trainen met peddels?

Hoop op advies van de wijze zwemmannen/-vrouwen op dit forum!

2 Laatst bewerkt door Daniël (15-11-06 17:17:27)

Re: Peddels

Zwemmen met peddels doe je alleen met je armen (dus geen beenslag) bv. 3/4x200m op 80%
Kan wel gewoon als combinatie natuurlijk, maar dan is het effect minder.

Het gebeurt mij ook wel eens dat ik m'n onderam té slap en laag houd en dat ik gelijk water schep.. foutje kan gebeuren. Maar als je met peddels zwemt ontwikkel je een gevoel voor technisch goed zwemmen vanwege de weerstand die je voelt en dus (met of zonder die dingen) altijd wil voelen.
Doordat je meer weerstand hebt, heb je dus ook meer kracht nodig en train je ook een beetje de juiste spieren in je schouder.

En zoals altijd... HOGE ELLEBOGEN !!!
dus houd die hoek van 90graden onderarm/bovenarm en denk ook aan de stand van je hand.
Ik heb altijd het gevoel dat ik reuze breed zwem.

3

Re: Peddels

Zwem niet met te grote peddels ongeveer 1 a 2 cm groter dan je hand omtrek is prima.
Koop goede peddels van Speedo  bv de Free Style om de juiste insteek te trainen ,of de Arena Ultimate voor kracht en techniek .
Rapido .

triathlon is 3 x beter