1

Onderwerp: Eng!

Ik draaide me net om in bed, maar mijn rechtervoet draaide niet mee. Wel kwam er een akelig 'knak'  uit mijn knie. Het doet nu, een half uurtje later, geen pijn dus ik ga maar rustig proberen te fietsen. Dat was wel even schrikken, want ik heb eigenlijk al meer dan een jaar geen last gehad van mijn knie.

Iemand anders dit wel eens meegemaakt? Komt het doordat er tijdens de slaap minder spanning op de kniebanden staat ofzo?

2

Re: Eng!

Dat lijkt mij niet waarschijnlijk. Kniebanden (collaterale banden en kruisbanden) zorgen voor de passieve stabiliteit van de knie en kun je beschouwen als  passieve structuren, waarbij hun werking/stabiliteit afhankelijk is van de houding van de knie. De (bovenbeen-)spieren zorgen voor de actieve stabiliteit van de knie (simpel gezegd dan, want er spelen nog wel wat meer mechanismen een rol, maar dat wordt nu wat te gedetailleerd). De kniebanden staan dus niet onder invloed van willekeurige aansturing, maar ontlenen hun kracht of mate van stabiliteit aan de houding van de knie. Slaap heeft daar dus niets mee te maken.

ik ken je voorgeschiedenis van je knieklachten niet, maar in het algemeen is het zo dat het bandapparaat bijzonder sterk is en er een zeer grote kracht op uitgeoefend moet worden alvorens er schade optreedt. Gezien je actie in bed (je hoeft er verder niet over uit te wijden.... wink ) lijkt mij dat traumamechanisme te gering voor schade.
Meniscusletsel zou ook kliksensaties kunnen geven, vaak ook met slotklachten, maar ook daarvoor geldt dat in het algemeen  er een fors trauma moet zijn (geweest).

Als je nu geen pijn meer hebt en er is ook geen zwelling opgetreden, dan zal eea wel meevallen! Dus lekker gaan fietsen of zwemmen en wat voorzichtiger zijn in bed...! smile