1

Onderwerp: Daar is ie weerrrrr!!

Dames heren van het forum,

Omdat ik jullie adviezen steeds weer op prijs stel en er zeker veel aan heb nog maar eens een vraag over mijn toekomstig sterkste onderdeel....
Ik heb een probleem met mijn beenslag bij zwemmen. Nu ik soms train met peddels merk ik dat ik onmogelijk mijn benen stil kan houden. Ik heb de beenslag nodig om stabiel te blijven liggen. Zijn er manieren om de zwembeenslag bij borstcrawl te verminderen of is het geen probleem om gewoon de beenslag te gebruiken tijdens het zwemmen met peddels? Ik doe nu volgens een badmeester in het zwembad 4 beenslagen op één armslag en volgens hem is dat goed. Klopt dat?
Ik hoop weer op jullie zeer waardevolle antwoorden!

2 Laatst bewerkt door Daniël (24-11-06 09:59:24)

Re: Daar is ie weerrrrr!!

Sinds wanneer is beenslag een probleem bij het zwemmen ?? smile
Wat je kan doen is 1 bandje om beide enkels doen om ze stil te houden, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat je benen dan ECHT laag hangen (is wel een goeie oefening trouwens.. zonder pb. dan hè). maar dat kan je oplossen met je pb.
Wat je dan leert is om je benen ook wat hoger in het water te houden.
Als je wel je benen gebruikt let er dan ook even op dat je ze wel onder water houdt en niet aan het spartelen met je beenslag.

Als je echt 1:4 zwemt met je beenslag lijkt me vrij veel..
of bedoel je allebei je armen 1 slag en benen 4 slagen??
Ik denk dat dat ook een beetje je eigen voorkeur is, wat jij lekker vindt zwemmen... maar doorgaans wordt er 2:6 gezwommen of zoals sommige ook wel doen is 2:2

3

Re: Daar is ie weerrrrr!!

Denk dat de badmeester 2:4 bedoelt. 2:8 is de amerikaanse beenslag met een serieus hoog beentempo, wordt vooral door spurters gebruikt, maar tegenwoordig zie je het ook al  bij de wereldtop op de 800m en 1500m. Triatleten zie je vaker met een 2:4 zwemmen, hetgeen eigenlijk alleen mogelijk is als je genoeg stuwing hebt. Met te weinig stuwing en een lage frequentie gaan de benen zakken.

Verder zou ik oppassen met het trainen met peddels. Peddels zijn er vooral om extra weerstand te trainen voor zwemmers met een goede doorhaal. Zojuist zelf ook weer eens gezwommen en ik deed 10x100  met peddels (alleen armen s=1'30) en merkte dat ik op het laatst niet meer goed doorhaalde. Dat is het probleem bij veel minder goede zwemmers ook vaak, de weerstand van de peddel is te groot, waardoor ze niet in staat zijn om door te halen met een hand die haaks staat op de zwemrichting. Daarnaast hebben peddels ook een negatieve invloed op je frequentie (zelfde als duurtraining op de fiets met een te lage cadans).
Je zou wel van die kleine junior freestyle peddels kunnen gebruiken. Die hebben alleen  bevestiging aan je middelvinger en een vinnetje middenop de peddel, als je dan je hand niet goed doorhaalt, slaat ie om, daardoor ben je verplicht om op een juiste manier door te halen en continu stuwing te houden.

4

Re: Daar is ie weerrrrr!!

Mijn beenslag was inderdaad heel hoog. Nu lager en de tip van Daniel om vooral niet te spartelen bleek zeer waardevol!
Overigens is de tip van De Haan ook erg nuttig om vooral niet met te grote peddels te zwemmen ook er goed gebleken. Ik zwem iedere training een meter of 200 met peddels nu. Dat doe ik direct na de warming up (verstandig?) in een rustig tempo en probeer zoveel mogelijk het wat te 'voelen'.
Ik ga overigens zienderogen vooruit zonder dat ik intensief train. Zwom ik 4 weken geleden nog met veel moeite een honder meter in 1:50 nu zwem ik met gemak rond de 1:43!! Hou het lang geen km vol maar dat maakt niet uit!
Wederom bedankt voor de tips. Ben wat laat met de bedankjes maar ben de laatste tijd wat druk geweest......
Binnenkort vast weer een vraag van mijn kant.

Groet