1

Onderwerp: Keuze van versnellingen

Dit is iets waar ik niet uit kom :)  Vinden jullie het 'beter' om de ketting op het middelste kransje te leggen en de en een kleiner kransje achter, of om voor op het buitenste blad en achter meer in het midden?
Beiden geven ongeveer een zelfde trapfrequentie op.

Wat is jullie gedachte hier over?

2

Re: Keuze van versnellingen

Ik heb voor altijd het grootste blad omdat de verkoper zei dat die van harder metaal is en minder slijtage levert. De kleinere bladen minder gebruiken was zijn advies. Of het waar is weet ik niet... maar ik doe het wel.

Tevens is het goed je ketting zo recht mogelijk te hebben. Dus als je voorblad + meest gebruikte achterblad in 1 lijn liggen is dat beter dan middenblad + kleinste blad bijvoorbeeld.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

3

Re: Keuze van versnellingen

Die verkoper fietst die zelf ook?????????? Dit is nu echt iets wat ik nog nooit heb gehoord en mocht het dan al bij al nog waar zijn waarom zou je je trainingen aanpassen naar je matriaal als het toch op je fiets staat? Dat de ketting op een rechte lijn ligt is dan idd wel het best maar daar heb ik mijn cassete naar aangepast omdat ik met rotor rij en deze niet in alle maten beschikbaar zijn.

4

Re: Keuze van versnellingen

Ik gebruik altijd het buitenblad omdat dat een stuk stoerder staat.

Het verhaal van die verkoper over dat het metaal van het binnenblad minder hard is is volstrekt nieuw voor mij en komt op mij over als volstrekte bs. Kijk voor de grap wat een nieuw binnenblad kost (overigens minder dan een buitenblad!), dat valt allemaal wel mee, dus om alleen het buitenblad te gebruiken om slijtage te voorkomen lijkt me wat ver gaan.

Ketting recht houden is het enige juiste argument.

5 Laatst bewerkt door ghen (13-04-12 16:04:34)

Re: Keuze van versnellingen

De hele aandrijving is (iets) efficiënter met grotere kettingbladen (voor en achter), omdat de ketting dan een minder scherpe "bocht" maakt, waardoor je minder frictie krijgt.

Dus met hypothetische 39 en 51 kettingbladen (omdat dit iets makkelijker rekent) is 39/13 = 51/17 exact hetzelfde verzet, maar is de 51/17 wel efficiënter.

Dat van slijtage heeft niet te maken met materiaal, maar omdat de ketting dan over meer tandjes ligt, en de slijtage dus meer "verdeeld" wordt, zowel vooraan als achteraan.  In dit geval over 51+17 tandjes ipv 39+13 tandjes.

6

Re: Keuze van versnellingen

ghen schreef:

De hele aandrijving is (iets) efficiënter met grotere kettingbladen (voor en achter), omdat de ketting dan een minder scherpe "bocht" maakt, waardoor je minder frictie krijgt.

Dus met hypothetische 39 en 51 kettingbladen (omdat dit iets makkelijker rekent) is 39/13 = 51/17 exact hetzelfde verzet, maar is de 51/17 wel efficiënter.

Dat van slijtage heeft niet te maken met materiaal, maar omdat de ketting dan over meer tandjes ligt, en de slijtage dus meer "verdeeld" wordt, zowel vooraan als achteraan.  In dit geval over 51+17 tandjes ipv 39+13 tandjes.

Dank voor deze (logische) uitleg, nuttig!

7

Re: Keuze van versnellingen

ronnyke schreef:

Die verkoper fietst die zelf ook?????????? Dit is nu echt iets wat ik nog nooit heb gehoord en mocht het dan al bij al nog waar zijn waarom zou je je trainingen aanpassen naar je matriaal als het toch op je fiets staat? Dat de ketting op een rechte lijn ligt is dan idd wel het best maar daar heb ik mijn cassete naar aangepast omdat ik met rotor rij en deze niet in alle maten beschikbaar zijn.


Hij is importeur van verschillende fietsmerken (race, mtb, stads) en fietst zelf ook veel. De waarheid weet ik echt niet, maar het klonk mij niet onlogisch. Bij mij (Trek) is het kleine blad ook heel anders van kleur/structuur dan het grote. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

8 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (13-04-12 17:33:00)

Re: Keuze van versnellingen

Als je twee grotere bladen gebruikt om hetzelfde verzet te fietsen, dan zit er een lagere trekkracht in de ketting. Moment = arm x kracht, dus hoe groter de arm (straal van het  kettingblad),  hoe kleiner de benodigde kracht (trekkracht in ketting) om een gegeven moment te bereiken op het achterwiel.

Het materiaal hoeft dus niet eens harder te zijn, de slijtage van ketting en tandwielen zal op het grote voorblad inderdaad lager zijn, MITS de kettinglijn even recht is. Als je echter 54x21 ofzo gaat rijden, dan weegt het voordeel van de grotere arm niet meer op tegen het nadeel van de scheve kettinglijn. Dan neemt niet alleen de slijtage toe, maar nog belangrijker is dat er dan meer effectief vermogen verloren gaat...

9 Laatst bewerkt door Triatleethans (13-04-12 23:14:45)

Re: Keuze van versnellingen

Ik rij met mijn trainingsfiets en tijdritfiets de 53 / 39 buiten en binnenbladcombinatie
In duurtrainingen met de trainingsfiets gebruik ik 39 / 15 en of de 16 wel met een hoge trapfrequentie
Op de Cervelo P 3 carbon als er tempotrainingen op het menu staan dan rij ik op 53 / 15 of de 16, herstel op het kleine blad
Probeer de keting in een rechte lijn te houden want met de 53 voor en dan 23 achter rijden dan ligt de ketting zo schuin en dat is niet echt goed voor de ketting en tandwielen
Wie niet klein kan rijden kan ook niet groot rijden fietsen is een kwestie van techniek en souplesse kijk maar eens naar Fabian Cancellara als hij een tijdrit rijdt geweldig goed is zijn trapfreqentie en toch stil op zijn fiets zitten
De duurdere groepen bv Shimano Dura-Ace zijn van een slijtvaster materiaal gemaakt dan de Shimano 105 groep en natuurlijk geldt dit ook voor de Campagnolo groepen verder vergeten te vemelden dat goed onderhoud ook een bijdrage levert aan het langer mee gaan van de tandwielen en ketting

10

Re: Keuze van versnellingen

Dat stilzitten heeft ook wel te maken met getraindheid,een goede cs draagt daar al veel aan bij. En als je dan hoort dat die kerel 53/11 trapt met een tf van 100 dat is niet echt meer voor de gewone stervelingen.

11

Re: Keuze van versnellingen

Ik weet dat totaal niet on topic is, maar wat dacht je ervan dat hij op de kasseien van de Muur van Geraarsbergen, zittend op het zadel 1450W wegtrapte toen hij wegreed bij Tom Boonen? Voor mij een van de mooiste wielrenmomenten aller tijden, met name omdat hij daarna nog gewoon even 15km solo naar de finish rijd!

12

Re: Keuze van versnellingen

hmm.. Dus volgens de meesten maakt het niet veel uit welke versnelling je gebruikt voorop. Het belangrijkste is dus eigenlijk de stand van de ketting. Meestal zit ik net tussen de middelste en het buitenste blad, vandaar mijn vraag smile

13

Re: Keuze van versnellingen

DanielK schreef:

Meestal zit ik net tussen de middelste en het buitenste blad, vandaar mijn vraag smile


Ik denk dat dat geldt voor heel wat van de recreanten.

14

Re: Keuze van versnellingen

Dan kan je proberen eens een kleiner buitenblad te plaatsen, bijvb een 50 ipv. een 53?
(of een groter binnenblad, maar daar verlies je mogelijk teveel klein verzet mee voor bergop)

15

Re: Keuze van versnellingen

ghen schreef:

Dan kan je proberen eens een kleiner buitenblad te plaatsen, bijvb een 50 ipv. een 53?
(of een groter binnenblad, maar daar verlies je mogelijk teveel klein verzet mee voor bergop)

en/of achter een cassette met een 13 of 14 als kleinste tandwieltje.