1

Onderwerp: Zwemtraining

Tijdens waterpolotraining vanavond heb ik te horen gekregen dat ik nogal "schommel" of "met mijn kont schud" tijdens het zwemmen van de borstcrawl.

Dit zal denk ik de reden zijn dat ik meer aan het ploegen ben ipv lekker een baantje aan het zwemmen ben.
Weten jullie of er deze zomer speciale (buitenwater)trainingen of trainingskampen zijn mbt het zwemmen?(Ik ben woonachtig in omgeving bunschoten) Lopen en fietsen is zelf goed te trainen, maar bij zwemmen heb ik echt iemand op de kant nodig die mij kan vertellen wat ik moet doen.

Misschien hebben jullie zo al tips die mij kunnen helpen? Ik zwem nu rond de 20seconden per 25meter baan en dat tempo kan ik zo'n 10 banen volhouden ongeveer? Daarna wordt het echt hopeloos malen.

2

Re: Zwemtraining

Lastig een oordeel te geven als ik je niet kan zien zwemmen. Het lijkt erop dat je ligging in het water niet stabiel is, dwz het zou kunnen zijn dat het schudden van je romp een (over-) compensatie is van de insteek van je armen. Kan het zijn dat je je armen voorbij de schouderlijn insteekt? Met andere woorden steek je je rechterarm teveel links van je schouderlijn in en je linkerarm teveel rechts van de schouderlijn? Je romp zal dan juist de tegengestelde kant op willen bewegen.
Een beperking in je rompstabiliteit (core-stability) is mogelijk ook een reden.

Daarnaast krijg ik de indruk dat je te snel wilt zwemmen. 20 seconden per 25 meter (en dat 10 banen lang = 3.40 min.) is een eindtijd van 20 min. op 1500 m! Ik zou daar razendjaloers op zijn!! wink Om meer rust in je slag te brengen zou een langzamer tempo (bijv. 23-27 sec per baan of 1.35 min./100m -1.50 min. /100m) waarbij je de nadruk legt op je insteek- en glijfase wenselijk zijn. Door juist hierop te trainen over relatief korte afstanden en met voldoende rust, zorg je er in ieder geval voor dat je elke keer 'fris" start en niet uit vermoeidheid gaat "harken" en de juiste bewegingspatronen worden opgeslagen.

Maar nogmaals: zonder beelden is het lastig een oordeel te geven. hmm

3

Re: Zwemtraining

Te breed insteken heb ik nog nooit gezien, dus ik ben wel benieuwd naar een filmpje van TS smile

4

Re: Zwemtraining

Ah oke, ik heb dit jaar wel eens te horen gekregen dat ik mijn armen voorbij mijn lengteas steek. Core-stability is redelijk goed, heb er in ieder geval geen moeite mee om op zo'n yogabal te balanceren met mijn kniëen. Dus ik denk dat het dan komt doordat ik mijn armen voorbij schouderlijn steek.

Dit jaar heb ik elke training geprobeerd op mijn techniek te letten (ik doe al +-10 jaar aan waterpolo), omdat ik in al die jaar nog nooit technisch zwemles heb gekregen(tot dit jaar ivm nieuwe trainer). Toch vind ik dat mijn progressie dit jaar erg langzaam is omdat ik eigenlijk overal tegelijk op moet letten. Let ik op het een, dan schiet het ander er weer bij in.. Tevens ligt er een heel team in het water, dus kan er maar even op mijn zwemmen gelet worden.

Weten jullie misschien waar en wanneer ik zwemtechnisch les kan krijgen hier in de buurt? Is dat het sportfondsebad in Amersfoort als enige optie of zijn er ook eventueel buitenwater trainingen?
Of trainen jullie wel eens met elkaar als forum?

5

Re: Zwemtraining

ik heb zelf ruim 20 jaar waterpolo gespeeld en ook tot mijn 20e wedstrijden gezwommen. Er is een groot verschil tussen de "waterpoloborstcrawl" en de "gewone" vrije slag. Bij het waterpolo is de insteek veel korter op het lichaam en is er een zeer korte glijfase (als je daarover nog kunt spreken...). Daarnaast is je ligging anders (hoofd uit het water, benen zakken, vraagt meer inzet van de benen etc..) om overzicht van het spel te behouden, beter wendbaar te zijn  en om de bal te kunnen beschermen tijdens het zwemmen. Al deze aspecten zijn niet van toepassing op het lange afstandzwemmen. Dat je nu dus veel moeite hebt om je slag te veranderen is derhalve begrijpelijk, aangezien je 10 jaar op deze wijze zwemt en zal het veranderen van techniek best enige tijd kosten. Ook ik heb eea moeten aanpassen hoewel ik ook veel wedstrijden gezwommen heb (in een ver verleden...), maar dat waren vooral 100 en 200 meters en zelfs dan is de vrijeslag anders dan op de langere afstanden.

Heb veel geduld  dus en succes! Je hebt bij de start van een triathlon mogelijk wel wat profijt van je waterpolo-ervaring, gezien het geduw en getrek! wink


Ps: ik kan je verder niet helpen met buitenwatertrainingen in jouw woonomgeving. Ik woon "yn Snits"!

6

Re: Zwemtraining

Ynsnits, bedankt voor je reactie. Ik blijf maar rustig door trainen en blijf zoeken naar een triathlon club hier in de buurt waar ze mij eventueel kunnen helpen met mijn zwemtechniek! Wie weet dat ik van de zomer nog wat tegen het lijf loop.

7

Re: Zwemtraining

Koffieketel schreef:

Weten jullie misschien waar en wanneer ik zwemtechnisch les kan krijgen hier in de buurt? Is dat het sportfondsebad in Amersfoort als enige optie of zijn er ook eventueel buitenwater trainingen?

Maandag en vrijdagochtend van 6 tot 7 traint de triathlonvereninging met begeleiding van instructeurs. Zaterdagochtend van 10 tot 11 en maandagavond van 20.15 tot 21.30 is er ook technische begeleiding.

Helaas kan ik zelf op geen van deze tijden.

8

Re: Zwemtraining

Ynsnits schreef:

Daarnaast krijg ik de indruk dat je te snel wilt zwemmen. 20 seconden per 25 meter (en dat 10 banen lang = 3.40 min.) is een eindtijd van 20 min. op 1500 m!

Is er hier iemand die krap aan degelijke tijden zwemt en dan ga je hem vertellen dat ie te snel is.

@koffieketel: hoe lang zijn de kernprogramma's van je twee langste zwemtrainingen in de week? als je na 250 meter techniek verliest en gaat malen heb je misschien wel gewoon een tekort aan uithoudingsvermogen.

9

Re: Zwemtraining

thijs schreef:
Ynsnits schreef:

Daarnaast krijg ik de indruk dat je te snel wilt zwemmen. 20 seconden per 25 meter (en dat 10 banen lang = 3.40 min.) is een eindtijd van 20 min. op 1500 m!

Is er hier iemand die krap aan degelijke tijden zwemt en dan ga je hem vertellen dat ie te snel is.

Misschien moet je het nog maar eens lezen en vergelijken met je eigen "briljante" opmerking.

10

Re: Zwemtraining

ik heb het gelezen. Ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand die 250 meter in 3:20 min zwemt op 1:50 min/100 m moet trainen. Het enige dat je daarmee kunt opslaan is een traag bewegingspatroon, als je überhaupt al technisch goed kunt zwemmen op dat tempo.

11

Re: Zwemtraining

Roland_Amersfoort schreef:
Koffieketel schreef:

Weten jullie misschien waar en wanneer ik zwemtechnisch les kan krijgen hier in de buurt? Is dat het sportfondsebad in Amersfoort als enige optie of zijn er ook eventueel buitenwater trainingen?

Maandag en vrijdagochtend van 6 tot 7 traint de triathlonvereninging met begeleiding van instructeurs. Zaterdagochtend van 10 tot 11 en maandagavond van 20.15 tot 21.30 is er ook technische begeleiding.

Helaas kan ik zelf op geen van deze tijden.

Oke ik denk dat ik dan eens contact op ga nemen, is dat toevallig avtriathlon? Die kwam ik tegen op het net.

thijs schreef:

ik heb het gelezen. Ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand die 250 meter in 3:20 min zwemt op 1:50 min/100 m moet trainen. Het enige dat je daarmee kunt opslaan is een traag bewegingspatroon, als je überhaupt al technisch goed kunt zwemmen op dat tempo.

Het zal best kunnen dat mijn uithoudingsvermogen op het gebied van zwemmen slecht is. Die 10 banen is denk ik puur op kracht en slagtempo ipv techniek, vandaar dat ik na een baantje of 10 begin te malen (dan krijg ik soort van ademnood en ga ik mijn hoofd optillen, waardoor ik al dieper kom te liggen..).

12

Re: Zwemtraining

thijs schreef:

ik heb het gelezen. Ik denk dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand die 250 meter in 3:20 min zwemt op 1:50 min/100 m moet trainen. Het enige dat je daarmee kunt opslaan is een traag bewegingspatroon, als je überhaupt al technisch goed kunt zwemmen op dat tempo.

Tja...dan is de nuance die ik had aangebracht je blijkbaar toch ontgaan.Dit is meer categorie 'jumping to conclusions'.Jammer  sad want ik denk dat we het best aardig eens kunnen zijn!

13

Re: Zwemtraining

Jullie praten over 1:50 / 100meter alsof dat beschamend langzaam is. Nou, persoonlijk haal ik dat tempo niet eens (misschien 2 baantjes..) en een grote meerderheid van de recreatieve triatleten ook niet. Om het een beetje in beeld te krijgen heb ik de uitslag van Veenendaal er eens bij gepakt. Slechts 45 van de 175 deelnemers op de kwart zwom sneller dan 18:20 en dat is nog wel met wetsuit aan! In Utrecht waren het maar 15 van de 68 deelnemers.

Ik ploeter dus maar rustig verder met om dit seizoen voor het eerst onder de 20 minuten te komen en ben dan al dik tevreden...

14

Re: Zwemtraining

Roland train jij gewoonop jezelf met het zwemmen?

15

Re: Zwemtraining

Roland_Amersfoort schreef:

Jullie praten over 1:50 / 100meter alsof dat beschamend langzaam is. Nou, persoonlijk haal ik dat tempo niet eens (misschien 2 baantjes..) en een grote meerderheid van de recreatieve triatleten ook niet. Om het een beetje in beeld te krijgen heb ik de uitslag van Veenendaal er eens bij gepakt. Slechts 45 van de 175 deelnemers op de kwart zwom sneller dan 18:20 en dat is nog wel met wetsuit aan! In Utrecht waren het maar 15 van de 68 deelnemers.

Ik ploeter dus maar rustig verder met om dit seizoen voor het eerst onder de 20 minuten te komen en ben dan al dik tevreden...

Nee hoor Roland, wat mij betreft absoluut niet! Ik hoop dat je dat ook uit mijn eerste post kunt lezen. Als je met een tijd van 1.20/min. /100 m na een aantal banen in de problemen komt met je techniek of conditie, leek het mij niet meer dan logisch om je tempo wat te vertragen, om je zwemtechniek waar nodig aan te kunnen passen. Andere forumleden mogen wat mij betreft daar anders over denken, maar ik vond de conclusie van Thijs wel erg kort door de bocht. Ik heb deze zwemtijden alleen als voorbeeld gegeven, verder niet.
Bovendien..en dat is nu net het leuke van een triathlon...een achterstand van een paar minuten na het zwemmen poetst een goede fietser of loper zo weg..

Een tijd van rond de 20 minuten is wat dat betreft dan ook een prima uitgangspunt voor de rest van de wedstrijd! smile Ik hoop van harte dat je in je doelstelling slaagt!

Succes!

16

Re: Zwemtraining

Ik had je ook wel redelijk begrepen maar wilde gewoon even de mindere zwemmers een hart onder de riem steken smile

17

Re: Zwemtraining

over 'jumpen to conclusions' gesproken, op basis van welke informatie concludeer jij dat koffieketel te snel wil zwemmen?

18

Re: Zwemtraining

Ik heb mijn antwoord  in dit draadje voldoende toegelicht. Als je het daar niet mee eens bent: prima! Ik heb verder geen zin in een semantische discussie.

thijs schreef:

Het enige dat je daarmee kunt opslaan is een traag bewegingspatroon...

Hoe weet je dat zo zeker, Thijs?