1

Onderwerp: Zwemmen in een maand trainen?

Beste triathleten.

Ik sta ingeschreven voor de kwart triathlon van utrecht over ruim een maand (mijn eerste triathlon). Ik ben nu ongeveer driekwart jaar 4 x per week aan het hardlopen (8-15 km trainingen). Ik heb wel altijd een goede basisconditie gehad door tennis en kitesurfen, maar nooit op duursporten nadruk gelegt.

Nu is mijn vraag, het fietsen en het lopen worden geen probleem (uiteraard in geen snelle tijden, mijn 10 km tijd ligt tussen de 46-47 minuten) Fietsen doe ik sinds 2 maanden fanatiek met trainingen van 40-60 km met gem. ong 30/u.

Nu mijn vraag: Heeft het nu om het zwemmen in een maand nog te trainen? Ik ben laatst in een zwembad gaan springen en deed grofweg een 30-35 min over de km ( met eigenlijk alleen maar schoolslag, want borstcrawl ging ik steeds na 1 baantje volledig stuk haha) Ik heb niet de intentie om een snelle tijd neer te zetten. ( finishen binnen 03:10 zou ik al fijn vinden, binnen de 3 uur bouw ik een feestje!:D)

Ben wel extreem gemotiveerd en train nu voor het fietsen en lopen zon 4-5 keer per week.  Ik hoor graag jullie ideeen, een vriend van mijn vriendin is wedstrijdzwemmer en wil mij wel wat lessen gaan geven dus de mogelijkheid om het nog te gaan trainen is er wel..

Groeten wouter

2 Laatst bewerkt door Fastcruiser (05-06-12 22:20:04)

Re: Zwemmen in een maand trainen?

In een maand leer je geen goede borstcrawl meer (helaas... want ik moet hem ook nog leren, vanavond de eerste les hoop ik smile). Wel kan je misschien je schoolslag nog flink verbeteren. Met schoolslag keren in een zwembad vertraagt nogal. Check eens in buitenwater hoe lang je doet over een kilometer. Als dat nog steeds boven de 30 minuten is, is er zeker nog wel verbetering mogelijk.

3

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Een maand is kort, maar als ik je verhaal lees kun je prima in die periode trainen en een groot deel (zo niet alles) van die kwart triathlon met de borstcrawl afleggen. Helemaal met een goede zweminstructeur erbij. Eerst doe je een baantje. En dan 2. en dan 4. Is goed op te bouwen.

4

Re: Zwemmen in een maand trainen?

In tegenstelling tot andere duursporten zoals fietsen en lopen gaat zwemmen juist beter als je niet traint.

5

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Thijs kun jij deze stelling uitleggen:
"gaat zwemmen juist beter als je niet traint"

Als dat waar is kap ik direct met zwemtrainen, haha.

6 Laatst bewerkt door wouterhh (05-06-12 21:26:52)

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Dank voor de reactie, Toch nog wel hoopgevend big_smile...

Ik kan aardig zwemmen, en de techniek van de borstcrawl is opzich goed ( zei een bevriende zwemtrainer). Ik hou het alleen kippenstukjes vol haha..

Als ik de reacties zo lees ga ik me er toch nog maar ff een maandje toe zetten!

Wel benieuwd naar de '' zwemmen gaat beter zonder trainen' uitleg haha

7

Re: Zwemmen in een maand trainen?

wouterhh schreef:

Als ik de reacties zo lees ga ik me er toch nog maar ff een maandje toe zetten!

Nou negeer je mijn steengoede advies zomaar.  wink

8

Re: Zwemmen in een maand trainen?

thijs schreef:
wouterhh schreef:

Als ik de reacties zo lees ga ik me er toch nog maar ff een maandje toe zetten!

Nou negeer je mijn steengoede advies zomaar.  wink

Nou ik heb jou steengoede advies de laatste 3 jaar zeer intensief gevolgd! En tot nu toe heeft het mij nog niet veel goeds gebracht, dus ga nu misschien overstappen op andere adviezen..

Mijn excuses zijn welgemeend!:D

9

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Er is ook een verschil tussen de redelijk inefficiënte sprintslag bij borstcrawl en de beter vol te houden glijslag.
Ik denk dat je binnen een maand wel kan zorgen dat je 1km kan borstkrollen, en wellicht zelfs sneller dan je schoolslag nu is. Als je schoolslag rond de 20min/km zat zou ik zeggen ga voor de schoolslag.

Maar dan moet je wel gaan leren om rustig borstkrol te zwemmen, zodat je het langer volhoudt. Lang uitstrekken, lange slagen maken ipv zo snel mogelijk naar de overkant te komen (en jezelf uitputten).

10

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Beetje late reactie van mij, maar ik wou toch nog even toevoegen dat het wel degelijk zin heeft om te investeren in het ontwikkelen van een goede borstcrawltechniek (al zul je die inderdaad niet binnen een maand aangeleerd hebben).

Ik heb zelf een redelijk goede schoolslag en ik zwem daarmee sneller dan veel mensen met borstcrawl, maar schoolslag is wel een enorme energievreter. Bovendien is het technisch gezien ook nog eens één van de moeilijkste slagen om goed te leren (wat dat betreft is het vreemd dat het de eerste slag is die we kinderen proberen aan te leren...).

De meest efficiënte slag qua energieverbruik is en blijft toch echt borstcrawl.

Wat betreft de opmerking over niet trainen: dat is ook wel een beetje mijn ervaring. Je moet natuurlijk wel de goede techniek hebben en regelmatig zwemmen om die te onderhouden. Maar hoewel ik bij mijn zwemclub vrijwel alleen korte afstanden train, heb ik daar bij een triathlon (ik kan alleen spreken voor de kwart-afstand) naar mijn gevoel weinig nadeel van. Het zwemonderdeel voelt voor mij als relaxed warmdraaien, bij het fietsen begint pas het echte werk. Toch kom ik aardig mee met de rest tijdens het zwemmen. Kennelijk is techniek bij het zwemmen bepalender dan conditie (en natuurlijk doet iedereen nog wel een beetje rustig aan bij het zwemmen).

11

Re: Zwemmen in een maand trainen?

HermanB schreef:

..., maar schoolslag is wel een enorme energievreter. Bovendien is het technisch gezien ook nog eens één van de moeilijkste slagen om goed te leren (wat dat betreft is het vreemd dat het de eerste slag is die we kinderen proberen aan te leren...).

De meest efficiënte slag qua energieverbruik is en blijft toch echt borstcrawl.

Toch vreemd dan dat ik zonder problemen een km schoolslag kan zwemmen en net een baantje haal met borstcrawl (na een maand trainen) wink

12

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Fastcruiser schreef:

Toch vreemd dan dat ik zonder problemen een km schoolslag kan zwemmen en net een baantje haal met borstcrawl (na een maand trainen) wink

Ja, dat dacht ik ook... totdat ik behoorlijk borstcrawl had leren zwemmen :-)

13

Re: Zwemmen in een maand trainen?

ik zelf kan de borstcrawl ook niet goed genoeg. Zwemtraining komt er niet altijd van. fietsen en lopen train ik voldoende. Als je de schoolslag redelijkgoed beheerst kan je 1 km in 21 tot 22 min zwemmen. Maar als je een goede fietser of loper bent kun je het redelijk goed maken. Het voordeel is als zwemmen je slechtste onderdeel is kun na de tijd mensen inhalen wat mentaal weer beter werkt, bij mij tenminste. Bij de triatlon van hengelo gld heb ik een eindtijd van 2:21:00. Met het lopen ben ik ongeveer 10 tot 15 plekken gestegen door energie over te houden tot het einde. Ik heb ook opvallen minder energiegels gebruikt en toch goed over de finish gekomen.

Dus ga de 4 weken lekker gebruiken voor schoolslag te zwemmen 1 tot 2 keer per week. je zal zien dat je gemakkelijk een paar min sneller zwemt en na het zwemmen komen jou onderdelen.

14

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Hey pegasolennart

Ik kan mijn situatie vergelijken met de jouwe.
Momenteel zwem ik ook de km in 21-22 minuten

Zou hier nog veel progressie te boeken zijn?
Aan welke tijd zou ik op de 1.5km moeten geraken om met het pak uit het water te komen?
Zijn er veel personen die schoolslag zwemmen bij een triathlon?

Bedankt

15

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Er zijn heel weinig schoolslagzwemmers en gelukkig maar want je krijgt makkelijk een trap van die gasten, zeker als ze bij de start niet achteraan beginnen. zelf ben ik ook een matig zwemmer, met pak 19 à 20 minuutjes, zwem ik een rustige vrije slag lekker in iemands spoor. het echte werk begint bij het fietsen voor mij.

16

Re: Zwemmen in een maand trainen?

HermanB schreef:
Fastcruiser schreef:

Toch vreemd dan dat ik zonder problemen een km schoolslag kan zwemmen en net een baantje haal met borstcrawl (na een maand trainen) wink

Ja, dat dacht ik ook... totdat ik behoorlijk borstcrawl had leren zwemmen :-)

Zo is het maar net! Ik begon ook met 1 baantje crawl, maar zwem nu zonder problemen en vermoeidheid 3.8 km. Schoolslag heeft alleen maar nadelen: kost meer energie, je gebruikt je benen te veel (niet handig als je nog moet foetsen en lopen), het is onhandig met een wetsuit, en levert boze blikken op van andere zwemmers.... Investeer gewooneen half jaar in crawl, begin met langzaam zwemmen, als je het maar een baan volhoudt ga je gewoon te snel. Je zit zo op 500m....

triathlon is 3x leuker!

17

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Ik ben nu 6 weken bezig met te "leren" zwemmen, en de progressie is duidelijk.
Van 25m crawl gaat het nu vlot naar enkele reeksen van 250m.
Ik had nog een vraagje over de techniek van de benen.
Welke ritme hou ik hier best aan?
Is het de bedoeling dat mijn gans been op en af gaat of vooral het onderbeen.
Als ik teveel op en af gan met mijn bovenbeen, kom ik lager in het water terecht en dit is dan weer niet goed voor mijn (horizontale) ligging.

18

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Nico0105

De beenslag komt uit je heupen en niet uit je knieen. Er zijn verschillende beenfrequenties mogelijk:
1:2, 1:4, 1:6, 1:8

waarbij de 1 staat voor de armslagcyclus ( 1x rechts + 1 x links) en de 2, 4, 6, 8 voor het aantal beenslagen.

Probeer eens vrije slag te zwemmen en te tellen hoeveel beenslagen je nu maakt. 1:2 is waarschijnlijk te langzaam, waardoor je benen "zinken" 1:8 kost veel energie.

succes

19

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Je ritme van benen is ook heel afhankelijk van bijvoorbeeld de afstand die je zwemt of dat je een wetsuit aan hebt.....

Ik ben eigenlijk wedstrijdzwemmer en wij zwemmen tot zo`n maximaal 400M in de wedstrijden, dit doe je wel met een redelijk hoge beenfrequentie, dit word dus bij onze trainingen best wel op gehamerd.

Sinds ik triathlon doe ( nu ruim 1 jaar ) is bij lange afstanden en met een wetsuit aan mijn beenslag heel traag, door het drijfvermogen van je wetsuit hoef je niet bang te zijn dat je benen wegzakken en eerlijk gezegd vind ik het lekker om mijn benen te sparen, want die heb je nog hard nodig..

Als ik ga fietsen voelt dit voor mij als het eerste onderdeel omdat ik van het zwemmen niet erg moe word

20

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Lang na opening van het topic dan toc h nog een reactie...

Vorig jaar praktisch niet getrained voor het zwemmen en nu toch in geschreven bij een triath vereniging mn eerste zwemtraining gehad.. Kan 't eigenlijk beter zwemles noemen want zelfs in de eerste les al tips gekregen waardoor ik een stuk minder vermoeiend de borstcrawl doe..

Ik zit wel weer praktisch in het zelfde laken en pak, want heb nog 4 weken tot de OD van holten. Mijn doel is om gewoon 2-3 x per week na het lopen en fietsen te gaan zwemmen en iig 1 x per week les te hebben..

Tot nu toe lijkt het veelbelovend en ga ik nog wel even alles op alles zetten om de zwemsnelheid te verhogen smile

21

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Heb een beetje klote gevoel nu. Zondag na 50m uit het water moeten komen tijdens wedstrijd en vandaag terug buitenwater in en zonder problemen uurtje gezwommen hmm ik zie maar 1 oplossing trainen trainen en nog eens trainen.

22

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Ronnyke

Hoe komt het dat je na 50m het water uit moest?

23

Re: Zwemmen in een maand trainen?

Dan kan ik me alleen maar inbeelden dat je ofwel veel te snel gestart bent + combinatie van zenuwen en ademhalingsproblemen of een paniekaanvalleken smile