3,026

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Hedcandy schreef:

Ik haal die 95 niet hoor, maar ik zou dat wel willen...
Maarreh, die cadanssensor, daar heb ik wel oren naar!
Welke is dat?
En compatible met Garmin dus, precies wat ik zoek.

#Aliexpress € 11,25  45%OFF | Magene Computer Snelheidsmeter Ant + Snelheid En Trapfrequentie Dual Sensor Bike Snelheid En Cadans Ant + Geschikt Voor Garmin Igpsport bryton
https://a.aliexpress.com/_UoHDo

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,027

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Top sensoren die magene. Ik rijd er al een jaar mee, zowel op de racefiets als op de mtb. Ook te gebruiken als snelheidssensor, dat werkt ook probleemloos met mijn edge 820.

3,028

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Het blijft toch altijd een dilemma: Zijn de spullen van AliExpress goedkope troep die slecht werkt/snel stuk gaat, of is het vrijwel identiek aan de A-merken en betaal je vooral voor het merk en de bijbehorende prijsstructuur?

3,029 Laatst bewerkt door ArnoS (16-02-20 12:47:53)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Nieuwe wielen voor in mijn racer, van Carbon Racing Delft.

3,030

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

rdlk schreef:

Het blijft toch altijd een dilemma: Zijn de spullen van AliExpress goedkope troep die slecht werkt/snel stuk gaat, of is het vrijwel identiek aan de A-merken en betaal je vooral voor het merk en de bijbehorende prijsstructuur?

Klopt, dit keer besloot ik het te proberen.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,031

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

mcguyver schreef:

Jullie kennende: ik meen mij te herinneren dat 95 omw/min de optimale cadans is op de weg. Toch?

Dat kan je niet zo zeggen. Dé ideale cadans bestaat niet, er zijn individuele verschillen en het verschilt per fiets-omstandigheid (klimmen of vlak, wind mee of tegen). Dit is wel een aardig stukje erover: https://www.grinta.be/nl/dossiers/train … ale-cadans

Met een cadansmeter kun je dus op zoek naar de voor jou beste trapfrequentie (al heb je er een vermogensmeter bij nodig om dat precies te doen). En wat je er verder mee kan is trainen op een net iets hogere cadans dan wat natuurlijk komt (o.a goed voor souplesse en coördinatie) of bijvoorbeeld intensieve intervallen ook eens op een raar lage cadans doen (krachttraining).

Louise

3,032

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Tnx McGuyver,ik heb mook besteld. Ben benieuwd...

3,033

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Louise schreef:
mcguyver schreef:

Jullie kennende: ik meen mij te herinneren dat 95 omw/min de optimale cadans is op de weg. Toch?

Dit is wel een aardig stukje erover: https://www.grinta.be/nl/dossiers/train … ale-cadans

Dank je, ik ben weer wijzer.

Je moet sneller dan de klos zijn.

3,034

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

mcguyver schreef:

Enorme investering van elf euro voor een cadanssensor. Getest vandaag op de MTB. Hij doet het. Dat wil zeggen dat mijn Garmin Fenix 5 deze sensor probleemloos accepteerde. Jullie kennende: ik meen mij te herinneren dat 95 omw/min de optimale cadans is op de weg. Toch?

Nee, 95 is te hoog, tussen de 80 en de 90 is de sweetspot. Waar je precies zit is persoonlijk.

3,035

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik probeer op training +90 te draaien, zoals gisteren overviel de storm me en kwam ik op 89rpm op 75km maar vandaag op de rollen bv zat ik op 93 met een vrij deftig wattage maar op wedstrijd trap ik meestal maar rond de 85rpm. Ga ik op wedstrijd naar +90 heb ik niet echt goede loopbenen.

3,036

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Maca944 schreef:
mcguyver schreef:

Enorme investering van elf euro voor een cadanssensor. Getest vandaag op de MTB. Hij doet het. Dat wil zeggen dat mijn Garmin Fenix 5 deze sensor probleemloos accepteerde. Jullie kennende: ik meen mij te herinneren dat 95 omw/min de optimale cadans is op de weg. Toch?

Nee, 95 is te hoog, tussen de 80 en de 90 is de sweetspot. Waar je precies zit is persoonlijk.

Volgens jaren '90 science misschien smile

Op het vlakke is tussen de 90 en 100 rpm aangeraden, dus met 95 rpm zit je er meestal héél goed bij.

80 rpm is bijna stoempen, dat zie je toch echt niemand meer doen die er een beetje mee bezig is

3,037

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

ArnoS schreef:

Nieuwe wielen voor in mijn racer, van Carbon Racing Delft.

Tussen het cadans geweld door.. Mooie wielen Arno!

3,038

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

poeperman schreef:
Maca944 schreef:
mcguyver schreef:

Enorme investering van elf euro voor een cadanssensor. Getest vandaag op de MTB. Hij doet het. Dat wil zeggen dat mijn Garmin Fenix 5 deze sensor probleemloos accepteerde. Jullie kennende: ik meen mij te herinneren dat 95 omw/min de optimale cadans is op de weg. Toch?

Nee, 95 is te hoog, tussen de 80 en de 90 is de sweetspot. Waar je precies zit is persoonlijk.

Volgens jaren '90 science misschien smile

Op het vlakke is tussen de 90 en 100 rpm aangeraden, dus met 95 rpm zit je er meestal héél goed bij.

80 rpm is bijna stoempen, dat zie je toch echt niemand meer doen die er een beetje mee bezig is

Door wie aangeraden?

Lees onder andere dit artikel.

For long distance triathlon, the average power output is so low that it is unnecessary to break up the peak forces with a cadence similar to a 50min Professional Time Trialist.

http://blog.trisutto.com/the-great-cadence-debate/

Ik laat me graag overtuigen door nieuwe inzichten, maar dit zie ik als een vals argument en daar kan ik weinig mee:

80 rpm is bijna stoempen, dat zie je toch echt niemand meer doen die er een beetje mee bezig is

Leuke naam trouwens, poeperman.

3,039

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

@Maca - ik begrijp die blog anders, met een nog lager advies voor agegroupers: 72 en 75 rpm noemt hij daarvoor. Daar moet ik toch echt niet aan denken, hoor, dat voelt niet meer als fietsen. 80 rpm noemt hij voor elite.

Ik heb nog even gecheckt bij Friel in z'n Bible, en die zegt: 80-100 In het algemeen, dus niet alleen voor de hele). Dat is een brede marge, en dat lijkt me wel kunnen.

Ik heb nog even gekeken naar m'n eigen triathlons, en ik zit gemiddeld tussen 82 en 87, maar de 'kruisfrequentie' ligt dan wel hoger, rond de 90. Ik train wel op 100 zelfs, in de rustige duurtrainingen in het voorseizoen. Dat helpt het winterse stadsfiets-stoempen uit m'n benen, voor m'n gevoel.

Louise

3,040

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ongeveer alle winnaressen van Kona van de afgelopen jaren reden onder de 80. Sommige podium finishers zelfs onder de 70.

Ik vond voor mezelf 75 de max. Gemiddeld reed ik rond de 70. Ik ken er wel meer die dat deden en geen moeite hadden met prima fietstijden.

Boven de 90 en fatsoenlijk resultaat is op de langere afstanden heel zeldzaam.

3,041 Laatst bewerkt door Hedcandy (17-02-20 19:19:27)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik fietste altijd met 70, maar toen ik wat serieuzer ging wielrennen vanwege het triathlonnen ben ik toch gaan oefenen op hogere cadans.
In het begin stuiterde ik nog net niet van mn zadel...maar nu kan ik toch zo rond de 83 prima trappen.


En ja, mooie wielen Arno!!

3,042

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Hogere frequentie is sneller, lager is efficienter. En daarnaast nog flink wat eigen voorkeur.

Ik trap zo'n 80 rpm, dat zit er ergens tussenin. Heb er ook nooit moeite in gestoken om dat te veranderen. Moet er wel op letten dat ik bij wind tegen niet ga stoempen en soepel blijf trappen.

3,043

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb even zitten kijken, bij een halve in 2017 trapte ik 82 en fietste 31.5 kph. Bij een halve in 2018 trapte ik 87 en fietste ik 33.7 kph, bij een hele in 2018 trapte ik 84 bij 29.3 kph en bij een halve in 2019 trapte ik 87 bij 35.1 kph. Bij kortere triathlon trap ik met iets hogere cadans. Op de training zit ik meestal rond de 90, en heb geen probleem om bij intervallen boven de 100 te trappen. Ik heb altijd het idee gehad, en gehoord, dat rond de 90 goed is, maar misschien moet ik daar iets minder op letten en trappen met wat lekker voelt.

3,044

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ok, dan vergis ik mij in de vergelijking met "gewone" wielrenners. Ik dacht dat daar zo goed als geen verschil in zat, maar ik schrik mij rot van de cadans die ik hier lees... onder de 80, mijn god, dan beginnen mijn knieën te kraken.

https://www.active.com/cycling/articles … ce-for-you

Hier spreken ze idd van 80 - 100, met meeste efficëntie aan 80, maar zeer weinig verlies van efficiëntie richting de 100, maar wel met meer output

... en ook van Armstrong die zijn TT's reed aan +110 rpm (met dope weliswaar, maar mocht 90 sneller geweest zijn had hij 90 gekozen met een zwaardere vertanding)

3,045

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Wielrennen is idd anders Tom Boonen of Gilbert zitten rond de 105rpm gemiddeld. Is ook een andere sport die hoeven geen marathon te gaan lopen na het fietsen.

3,046

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Toch ook maar even opgezocht wat mijn omwentelingen zijn op de langere afstanden. In 2018 bij de halve van TriAmsterdam 90 omw/min bij een snelheid van 37,1 km/h. Vorig jaar bij Brouwersdam90 met 80km fietsen 93  omw/min met 38,6 km/h. De halve van Damme 90 omw/min met 37,5 km/h, en die heb ik bewust trager gefietst om te kijken of het uitmaakt op het lopen. Een hele heb ik nog niet gehad maar die hoop ik in 2021 te voltooien. 

Ik kan me niet voorstellen nog sneller te kunnen gaan met minder omwentelingen. Volgens mij zijn mijn benen dan wel opgeblazen tegen het eind. Voor mij voelt 90-92 comfortabel en uren lang vol te houden. 

thijs schreef:

Boven de 90 en fatsoenlijk resultaat is op de langere afstanden heel zeldzaam.

Thijs, Wat is trouwens jou definitie van een fatsoenlijk resultaat?

3,047

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Interessant, al die verschillen. Wel duidelijk dat er inderdaad geen ideale frequentie is, lijkt me zo.
Ik ga dit seizoen eens experimenteren met een iets lagere trapfrequentie, kijken wat dat doet voor het lopen. Ik kan me ook nog voorstellen dat dat juist averecht uitpakt bij mij, maar het is het experiment wel waard.

Louise

3,048

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Mensen die voor hun eigen doen goed fietsen en lopen over de hele. Goed fietsen en lopen binnen 30 minuten van de normale marathon.

Sommige technische dingen kun je ook afkijken van de consensus bij de profs. Voor vrouwen rond 75 +- 5 en voor mannen 80 +- 5. Daar valt bijna iedereen voorin binnen. Ik denk dat age groupers gemiddeld aan de lage kant moeten liggen omdat de intensiteit lager ligt en de age group wedstrijd in veel opzichten meer lijkt op de vrouwen wedstrijd. De race bij de mannen is meer beïnvloed door legaal stayeren om een aantal redenen en met een iets hogere trapfrequentie zijn tactische tempowisselingen beter op te vangen.

90 komt voorin bijna niet voor al zijn er altijd een paar uitzonderingen. Als je voor jezelf kan aantonen dat het werkt, prima zou ik zeggen. Maar als je een paar wedstrijden over de hele moeite hebt om tempo vast te houden, zou ik gaan experimenteren met een efficiëntere trapfrequentie. Met een relatief lage  trapfrequentie verbruik je gewoon minder energie.

3,049

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

poeperman schreef:

Ok, dan vergis ik mij in de vergelijking met "gewone" wielrenners. Ik dacht dat daar zo goed als geen verschil in zat, maar ik schrik mij rot van de cadans die ik hier lees... onder de 80, mijn god, dan beginnen mijn knieën te kraken.

https://www.active.com/cycling/articles … ce-for-you

Hier spreken ze idd van 80 - 100, met meeste efficëntie aan 80, maar zeer weinig verlies van efficiëntie richting de 100, maar wel met meer output

... en ook van Armstrong die zijn TT's reed aan +110 rpm (met dope weliswaar, maar mocht 90 sneller geweest zijn had hij 90 gekozen met een zwaardere vertanding)

EPO doet wonderen.

Verder was armstrong natuurlijk een absolute uitzondering. Een hoge trapfrequentie vereist veel coördinatie training en een hoog vo2max. En dit is voor jonge mensen veel makkelijker om aan te leren. En dan moet je je bij wielrennen voorstellen dat er letterlijk duizenden jonge getalenteerde en gedrogeerde renners 700km in de week gemiddeld jarenlang armstrong geïmiteerd hebben en op een enkeling na redden ze zijn trapfrequentie niet op een fatsoenlijke manier.

Een age group triathleet zonder achtergrond in wielrennen en hulp van medicijnen met twee tot drie keer fietsen in een goede week gaat het realistisch gezien nooit leren.

3,050

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

makes sense!

Lennart legt wel al heel knappe cijfers voor met een hoge cadans, maar misschien zou hij wel beter gaan met een lagere cadans...

Als ik mijn eerste halve doe zal ik al blij zijn als ik uit het water geraak, cadans is dan eventjes bijzaak big_smile