1,926

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb tegenwoordig enorm veel last van een verstopte neus na het zwemmen is echt vervelend heb al verschillende dingen geprobeerd en mischien helpt zo een neusklem wel al zie ik het niet zitten om daarmee te zwemmen.

1,927

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb ook even geprobeerd er gewoon mee te zwemmen, dus zonder snorkel, maar daar kreeg ik het benauwd van, al is dat misschien een kwestie van wennen. Het kan wel, in elk geval.

Wat bij mij trouwens helpt tegen verstopte neus na het zwemmen is meteen erna mijn neus uitspoelen, liefst met zout water (van die zouter-water-neusspray), maar desnoods met gewoon water, onder de douche.

Louise

1,928

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ja ik heb zo een neusgietertje en daar doe ik dan ook zout water in maar pff heb ook al van die neusspray geprobeert maar helpt ook niet.

1,929

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Vreemd dat jullie neus verstopt raakt van het zwemmen. Ik heb juist mijn verstopte neus na het zwemmen weer open...elke ademteug blaas je immers uit door je neus?? Dus met zo'n klemmetje op (zonder snorkel) zou ik ook stikken...

1,930

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Kan ook uitademen door de mond. Of beiden. Ik had er in het begin ook wel eens last van, maar niet echt structureel en nu eigenlijk al lang niet meer ook zonder iets te veranderen. Alleen als ik soms een keerpunt rugslag doe en vergeet uit te ademen dan komt me dat nog wel eens duur te staan wink

1,931 Laatst bewerkt door HermanB (09-04-16 01:47:41)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb in het verleden wel veel last gehad van neusloop na het zwemmen. Dat begon dan een uur of zo na de training en hield de hele nacht aan. Rete-irritant. Inmiddels heb ik het gelukkig redelijk onder controle, al komt het af en toe weer terug. Het begint dan redelijk beperkt maar als ik geen maatregelen neem wordt het steeds erger. Dit is wat bij mij helpt:

- Als het echt erg is: fluticasonpropionaat. Dat is een ontstekingsremmende neusspray (op recept van de huisarts) die ik dan een paar keer per week gebruik (één keer sprayen een paar uur tot een halve dag voor een zwemtraining). Werkt heel goed: tegen de tijd dat het flesje leeg is zijn de slijmvliezen meestal voldoende tot rust gekomen om weer een paar maanden lang normaal op zwembadwater te kunnen reageren.
- Spoelen met water zo snel mogelijk na het zwemmen. Zoutoplossing is waarschijnlijk prettiger, maar het gaat ook met gewoon water inderdaad (desnoods aan de wasbak - waarbij ik probeer te vermijden dat ik publiek heb). Volgens mij rek ik met spoelen de "rustige periode" totdat het weer zo ernstig wordt dat er fluticasonpropionaat aan te pas moet komen. Maar vaak spoel ik in die rustige periode ook helemaal niet, als de neusloop bij de laatste training is meegevallen.

Zo'n klemmetje heb ik geloof ik één keer geprobeerd en daarna nooit meer. Vond het benauwd en ongemakkelijk, voelde me net een synchroonzwemmer, en volgens mij klemde het ook niet eens mijn neus helemaal dicht.

/Herman

1,932

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Hedcandy schreef:

Vreemd dat jullie neus verstopt raakt van het zwemmen. Ik heb juist mijn verstopte neus na het zwemmen weer open...elke ademteug blaas je immers uit door je neus??

Daar heeft het niet mee te maken, het is een soort irritatie/allergie door de stoffen in het zwembadwater. Bij mij gaat het ook bij vlagen, deels ligt dat kennelijk aan mijn eigen gevoeligheid, deels verdenk ik zwembaden er ook wel van dat ze iets variëren met de stoffen. Ik kom in verschillende zwembaden en ik bijvoorbeeld vorig jaar in de herfst in eentje (Van Maanenbad) duidelijk veel meer last. Dat werd toen echt vervelend, maar gelukkig is die vlaag ook weer voorbij.

Louise

1,933

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Idd het is pas sinds kort dat ik er zo extreem last van heb. Er komen tegenwoordig veel van die vluchtelingen 's avonds zwemmen daar en die zien en ruiken nu niet echt appetijtelijk dus ik denk dat ze het water wat beter ontsmetten ofz.

1,934

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik zat ook net te denken: de beste zwembaden zijn die met een apart banenzwembad. Dat water is koeler en er zwemmen geen kinderen in voor les-, school- en vrijzwemmen, dus dat kan ongetwijfeld met veel minder zooi erin. De voorbeelden die ik ken zijn De Kwakel in Utrecht en het Vrijburgbad in Vlissingen. Daar heb ik nooit last.

Jammer dat m'n klus in Utrecht er weer bijna op zit, de afgelopen weken heb ik daar veel gezwommen, heerlijk, ook heel rustig, heel riante openingstijden. Hier in Rotterdam zit het banenzwemmen weggepropt tussen de schoolkinderen, met af en toe een uurtje. En dus meer ontsmettingsmiddelen.

Louise

1,935 Laatst bewerkt door HermanB (09-04-16 14:52:52)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Louise schreef:

Ik zat ook net te denken: de beste zwembaden zijn die met een apart banenzwembad. Dat water is koeler en er zwemmen geen kinderen in voor les-, school- en vrijzwemmen, dus dat kan ongetwijfeld met veel minder zooi erin. De voorbeelden die ik ken zijn De Kwakel in Utrecht en het Vrijburgbad in Vlissingen. Daar heb ik nooit last.

Eigenlijk is de redenering een beetje andersom, met wel dezelfde uitkomst: Het is niet een teveel aan reinigingsmiddel (natriumhypochloriet-oplossing, ofwel bleekwater) in het water dat de irritatie veroorzaakt, maar stoffen die ontstaan uit reacties tussen het chloor en de verontreinigingen (afkomstig van zwemmers) die in het water zitten.

Als er genoeg chloor in het water zit reageren de meeste verontreinigingen door tot onschadelijke stoffen (vooral keukenzout en CO2) die geen irritaties veroorzaken. Stikstofverbindingen (ureum, afkomstig uit urine) in het water zijn wel een probleem, omdat daaruit chlooramines kunnen ontstaan en die irriteren wél. Hetzelfde geldt voor andere stoffen die (vooral als er te weinig chloor in het water zit) kunnen ontstaan bij de reactie van chloor met organische verontreinigingen, zoals chloroform. Ook is bleekwater niet stabiel: het valt geleidelijk uiteen in chloorgas, dat verdampt en ook irriterend is, en water en keukenzout.

Om irritatie te voorkomen moeten zwembaden dus zorgen dat er voldoende chloor in het water zit, de lucht goed verversen en het water goed filteren en ontdoen van restproducten. En wat ook erg helpt: niet plassen in het water (hoe minder kinderen en bejaarden hoe beter), en goed douchen van tevoren. In Scandinavische zwembaden is vooraf douchen verplicht - zonder zwembroek en met zeep, en er hangen vaak bordjes met plaatjes waarop de te wassen lichaamsdelen zijn aangeduid die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten. Dat zou van mij hier ook ingevoerd mogen worden. O, en een verbod op grote zwembroeken waar allerlei vuil in blijft hangen, als we dan toch bezig zijn ;-)

/Herman

1,936

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Aha, ik wist niet dat het zo zat, maar dat is wel interessant. Speelt watertemperatuur ook nog een rol, dat je weet?

Over dat verplichte douchen: dat zou van mij ook mogen, maar vorig jaar was de douche bij één van mijn zwembaden zelfs defect en daar maalden ze toen niet om - vond ik erg raar. In veel zwembaden zijn boxershorts en andere op ondergoed lijkende zwemkleding wel verboden - terecht!

Louise

1,937 Laatst bewerkt door HermanB (09-04-16 15:35:06)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Louise schreef:

Aha, ik wist niet dat het zo zat, maar dat is wel interessant. Speelt watertemperatuur ook nog een rol, dat je weet?

Bij een hogere temperatuur valt bleekwater sneller uiteen en komt er dus meer chloorgas vrij. Als de luchtverversing dan niet goed is zul je daar dan ook meer last van hebben denk ik.

Wat er bij warmer water gebeurt met al die andere stoffen weet ik niet precies. De meeste chemische reacties verlopen sneller bij hogere temperatuur, dus in principe gaat zowel het opruimen als het vormen van rotzooi dan sneller. Maar dat wil misschien niet zeggen dat een zwembad dat zijn zaakjes goed op orde heeft (filtering, voldoende reinigingsmiddel etc) dat niet kan ondervangen: lijkt me een kwestie van voldoende capaciteit en een goede afstelling van het systeem. Maar misschien komt gebrekkigheid daarin dus ook eerder tot uiting als het water warmer is.

Misschien is het meer een kwestie van correlatie dan van causatie: zwembaden die hun watertemperatuur hoger hebben staan doen dit omdat ze meer gericht zijn op het ontvangen van doelgroepen die het water meer verontreinigen (kinderen, bejaarden en zondagszwemmers).

/Herman

1,938

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Wel vervelend als je daar zo sterk op reageert... hopen dat we snel buiten kunnen zwemmen dan! wink

1,939

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

We gaan een beetje off topic zo, maar ik vind het wel interessant. En dat allemaal naar aanleiding van mijn nieuwe neusklemmetje dat ik niet eens voor de verstopte neus maar voor de snorkel had gekocht.

Wat ik me nog herinnerde: in een zwembad lang geleden hing een bordje met als strekking 'als u goed doucht, heeft u minder last van het chloor naderhand'. Ik vatte dat heel persoonlijk op, zo van: als ik eerst maar goed douche, scheelt dat voor mijzelf. Maar ik had ondertussen al begrepen dat het alleen algemeen zo geldt: als iederéén goed zou douchen, zou dat schelen. Desalniettemin heb ik er wel de gewoonte van goed douchen vooraf aan overgehouden!

Louise

1,940

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Een mooie oranje zwemboei van zone3 besteld voor de buitentrainingen. Oh en ook een bijpassende zwemcap

1,941

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Quick laces voor mijn Salomon hybride trail-asfalt hardloopschoenen (model x-tour).

Dit zijn de schoenen waarop ik mijn eerste sprint triathlon wil gaan doen, maar hoewel bijna alle Salomonschoenen een snelvetersysteem hebben, heeft deze die dan net weer niet. De schoenen lijken me ideaal want ik weet al uit ervaring dat ik er ook met blote voeten in kan lopen, water loopt er snel uit en het bovenwerk is ietwat versleten, terwijl de zolen nog best OK zijn voor een incidentele 5 Km.

1,942

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Gister m'n eerste wetsuit gekocht, een blue seventy reaction 2014 voor $150. Uiteraard gepast voor het aankopen, ben benieuwd hoe het zwemt!

1,943

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Ik heb al een paar keer gezegd dat ik eraan dacht een nieuwe fiets te gaan kopen... Ik heb er zelfs al eens eentje besteld bij Canyon die vervolgens niet leverbaar was, maar deze keer is het definitief..

Ik heb vanochtend een Koga Kimera met Ultegra Di2 en Dura Ace C24 wielen betaald. Morgen ochtend kan ik hem ophalen. Was een reserve fiets van SEG racing vorig jaar. Foto's volgen uiteraard ZSM in het daartoe bedoelde topic smile  big_smile lol

1,944

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Voor het nieuwe seizoen een nieuwe wet suit gekocht. Bij Koole Sport in Middelburg.
Blueseventy Helix (2014)

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

1,945

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

En ga je dan nog harder zwemmen? ;-)

1,946

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

mstyz schreef:

En ga je dan nog harder zwemmen? ;-)

Ik hoop het ;-)

Pijn is maar voor even, roem voor eeuwig

1,947 Laatst bewerkt door onthecountof23 (07-05-16 17:14:33)

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Mijn verjaardagscadeautje kwam vandaag binnen, een instap trisuit van Tenn Outdoors via Amazon. Gelukkig hebben we de maattabel goed geinterpreteerd.

Ik heb ook een sportbh en een speedo zwembril gekocht met gepolariseerde glazen gekocht, kunnen passen vind ik toch wel fijn, zo ontdekte ik dat ik de bril liever om dan in mijn ogen heb zitten. Hopelijk blijft het weer zo mooi zodat ik ze allemaal fijn kan testen.

Els

1,948

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Vorige week heb ik bij Decathlon een trisuit gekocht. Afgelopen vrijdag heb ik erin gefietst (40km) en hardgelopen (10km). Vond het best een prima suit en zat ook prima voor mijn bouw.

Maar heb geen vergelijkingsmateriaal en moet er ook nog in zwemmen. Hopelijk blijft het een tijdje mooi en goed zitten.

1,949

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Specialized S works Trivent schoenen.

Mijn gewone fietsschoenen waren al van specialized, nu dus ook mijn triathlon schoenen.

Ik knapte altijd af op de (in mijn ogen) belachelijke prijs van 369 euro, maar nu heb ik het 2015 model voor de halve prijs kunnen kopen, zijn ze vergelijkbaar in prijs met de Shimano's die ik had en ook op het oog had als vervanging...

Even kijken of ik ze al afgesteld en getest krijg voor Bilzen zondag, anders wordt het nog 1 keer er tegenaan met mijn niet meer zo fris ruikende Shimano TR71's uit 2011...

1,950

Re: Wat heb je vandaag nou weer gekocht?

Vanzella schreef:

Specialized S works Trivent schoenen.

Mijn gewone fietsschoenen waren al van specialized, nu dus ook mijn triathlon schoenen.

Ik knapte altijd af op de (in mijn ogen) belachelijke prijs van 369 euro, maar nu heb ik het 2015 model voor de halve prijs kunnen kopen, zijn ze vergelijkbaar in prijs met de Shimano's die ik had en ook op het oog had als vervanging...

Even kijken of ik ze al afgesteld en getest krijg voor Bilzen zondag, anders wordt het nog 1 keer er tegenaan met mijn niet meer zo fris ruikende Shimano TR71's uit 2011...

Succes ermee! Ik draag ze al sinds 2012 en ben er nog steeds erg tevreden over. Ik heb nog geen noodzaak om nieuwe te kopen, ze doen het nog. Benieuwd wat je ervan vindt.