1 Laatst bewerkt door Jip (20-06-12 18:32:39)

Onderwerp: ORS tijdens lange afstanden?

Zijn er mensen die voor of tijdens lange wedstrijden gebruik maken van ORS?

Of is een drinkbouillon voor de start al voldoende?

2

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Zou geen ORS gebruiken, de smaak is helemaal niet lekker, op langere afstanden als het warm is kan je ook bv SIS Super hydro, of Gu Electrolyte Brew Tablets. Hier zitten wel alle mineralen en zouten in maar geen koolhydraten en er is een smaakje aan toegevoegd dus het smaakt gewoon beter dan ORS.

3

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Ik zou het niet doen, zeker niet bij lange wedstrijden.

ORS is namelijk veel en veel zouter dan sportdrank. Bij lange wedstrijden drink je nogal, en als je dat met ORS doet krijg je te veel zout binnen. Een hoog zoutgehalte houdt weer water vast. Met ORS verstoor je meer dan dat je helpt.

Ik zou wel iets met koolhydraten nemen. Dan vul je in ieder geval een deel van de energie aan die je verstookt. Uiteindelijk kom je dan bij een sportdrank uit lijkt me.


Hieronder een linkje over verschil van ORS en sportdrank.
http://www.ntvg.nl/publicatie/sportdran … nderen/pdf

4 Laatst bewerkt door HansH (30-06-12 19:57:00)

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Heb tijdens een hete Ironman (ca. 30 graden) ORS toegevoegd aan de sportdrank. Niet op volle sterkte, maar verdund. Het beste is gewoon even te proeven, als het te zout is krijg je het niet naar binnen. Zou het alleen doen als het echt warm is.

Organisatie raadde het ook aan, extra zout. Je hebt ook salt sticks, het is dus zeker niet ongebruikelijk. Als je veel vocht verliest krijg je de mineralen met gewone sportdrank niet aangevuld. Kijk ook even naar de samenstelling van je sportdrank, in de ene zit meer natrium dan in de andere...

p.s. je hebt het trouwens ook met sinaasappelsmaak.....

triathlon is 3x leuker!

5

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Ik heb het dan ook over >25graden en als aanvulling op mijn sportdrank en gels.
Om het zout/mineralen tekort aan te vullen. En dan 1 zakje op 500ml en ik denk dat per 2 uur.
Ik heb overigens nog nooit last gehad van kramp.

6

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Ik gebruik het zeker tijdens mij lange afstanden. Meestal heb ik in de wissel zondes een flesjes staan van 500 ml, waar ik dit in verdund heb. Let op! je verdunt het dus wel sterker dan dat je het normaal zou nemen.... Wat betreft de zoute smaak, er zijn ORS te verkrijgen waar een eensmaak aan zit en deze zijn ook beter weg te krijgen. Zelf moet ik zeggen dat ik er geen probleem mee heb.

Moet wel zeggen dat ik dit gebruik als extra zout aanvoer in mijn lichaam tegen uitdrogen. Echter neemt dit niet te plaats in van sportdrank en overige toevoer van Koolhydraten zoals bijvoorbeeld gels. Deze neem ik namelijk gewoon tijdens het fietsen en lopen.

Verder erg goede ervaringen met ORS. Voorheen nog wel eens last gehad van kramp, met ors is dit probleem weg.

Lijkt me een kwestie van testen of het voor jou werkt.

7

Re: ORS tijdens lange afstanden?

In het weekend getest....en ik word er misselijk van. Vraag me af of het voor mijzelf nuttig is, aangezien ik nooit kramp heb. Ook niet op een halve afstand. Mijn trainer adviseerde het als aanvulling tijdens lange wedstrijden...maar misselijk is een no go!

8

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Mischien er even aan wennen op training maar als je zoals jezelf zegt er eigenlijk geen behoefte aan hebt kun je het mischien beter niet nemen.

9

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Teveel zout is denk ik de hoofdreden dat er zoveel misselijk worden of zelfs moeten kotsen tijdens lange afstanden. In gewone iso zit al wat zout. Als je dat drinkt gaat het bij de meesten al goed.

Bovendien word je lichaam van zweten juist extra zout. Je verliest in zweet namelijk in verhouding veel meer water dan zout (zweet is veel minder geconcentreerd met zout dan de rest van je lichaam). Je moet pas wat zout gaan aanvullen als je teveel water zonder zout drinkt! Laat dus vooral al dat water bij de posten maar staan (en drink juist met warm weer niet voor gek en onwijs water zoals soms geadviseerd wordt!) en drink iso. Dan gaat het waarschijnlijk al wel goed.

10

Re: ORS tijdens lange afstanden?

Water....met gels dan! In gels zal ook wel wat 'zout' zitten. Ok, onzekerheid kan weer overboord