1 Laatst bewerkt door daan (16-12-06 13:05:55)

Onderwerp: 1000 meter

Ik ben 24jr, 195 lang en zwem ca. 14 maanden 3x p/week, waarvan ca. 5 maanden alleen borstcrawl (voorheen 1 baan schoolslag, 1 baan borstcrawl). De borstcrawl techniek heb ik geleerd via beschrijvingen op het internet en van meer ervaren zwemmers die ik wel eens spreek in het zwembad.

Vandaag heb ik voor het eerst een klein testje gedaan. Ik heb 1000 meter gezwommen in een 25mtr bad zonder koprol op het keerpunt maar met een soort van schoolslag keertechniek en kwam uit op een, voor mij, zwaar teleurstellende tijd van 17min. 20sec. Ik heb het tellen van het aantal baantjes en de tijdswaarneming door iemand anders laten doen omdat ik als ik zelf tel helaas na 2 baantjes de tel kwijt raak, maar als ik tijdens het zwemmen wat meer zicht had/heb op de al reeds afgelegde afstand zou ik het zonder al te veel extra inspanning wel in ca. 16min. 50 sec. kunnen doen. Overigens train ik normaal altijd op grotere afstanden maar wel met minder snelheid en af en toe pauze.

Nou weet ik dat het moeilijk is om vergelijkingen te trekken. Maar kan iemand mij vertellen of 16.50 een beetje redelijke tijd is? Ook zou ik willen weten om de hoeveel slagen pro/wedstrijdzwemmers ademen op zo'n afstand. Ik heb zelf vandaag om de 3 of 4* slagen geademd met af en toe een 'smokkeladem', dwz: per 25mtr. 1 of 2 keer om de slag ademen. (*ik weet niet zeker of ik nou om de 3 of 4 slagen adem. ik adem iig altijd aan 1 kant namelijk links).

Alvast bedankt

No pain, no game

2

Re: 1000 meter

Hoe lang zwem je nu al? 1,2 jaar = 14 maanden of een half jaar? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik probeer nl een vergelijking met mijzelf te maken.

3

Re: 1000 meter

hmm, zeker geen slechte tijd smile. ik zwem net iets onder de 20min op de 1000m momenteel. Zwem serieus sinds maart, en sinds 3maanden volledig borstcrawl

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

4

Re: 1000 meter

hansenn schreef:

Hoe lang zwem je nu al? 1,2 jaar = 14 maanden of een half jaar? Dit is mij niet helemaal duidelijk. Ik probeer nl een vergelijking met mijzelf te maken.

Ik zwem ca. 14 maanden waarvan ik sinds ca. 5 maanden alleen borstcrawl zwem. Eerst zwom ik dus 1 baan borstcrawl en 1 baan schoolslag en sinds ca. 5 maanden zwem ik alleen borstcrawl. Ik heb pas sinds die tijd geleerd hoe borstcrawl eigenlijk moet, vandaar dat ik dat pas sinds ca. 5 maanden volledig doe.

No pain, no game

5

Re: 1000 meter

16.50 is geen slechte tijd als je pas 5 maanden zwemt..
lekker door blijven zwemmen dus !!

6

Re: 1000 meter

Ik heb nog geen echte test gedaan op de 1000 meter omdat ik daar sowieso een dag of twee voor nodig had. Ik zou tekenen voor zo'n tijd slinge!!! Als ik een test gezwommen heb laat ik je het resultaat weten!

In ieder geval ben je dus goed bezig!

7

Re: 1000 meter

Leuk om al die positieve reacties van jullie te horen, thanks. Zoals ik al zei was ik zelf nogal teleurgesteld in m'n tijd maar misschien moet ik dan maar wat minder kritisch kijken smile

No pain, no game

8

Re: 1000 meter

Gezien jouw relatief korte zwemcarriere, is 16:50 zeker geen slechte tijd! Ik zwem zelf net boven de 20 minuten op de 1500, dus ongeveer 13:20 op de 1000. Ik zwem sinds 3 jaar ongeveer 3 keer per week.
Vaak wordt gezegd dat ik een goede techniek heb. Ik vind zelf dat ik, ondanks die goede techniek, nog niet hard genoeg zwem. Dus als iemand tips heeft voor een ervaren maar nog niet topzwemmende triatleet?!
Ademen (in een wedstrijd) doe ik afwisselend om de 3 en om de 2 slagen. Jij ademt om de 4 (of ander even aantal) slagen, als je eenzijdig ademt.
Voor triatleten is het volgens mij, in tegenstelling tot wedstrijdzwemmers, vooral van belang om met de armen te stuwen. De benen dienen hierbij hoog, zo horizontaal mogelijk, te liggen en slechts dusdanig licht te stuwen dat het lichaam mooi horizontaal op het water drijft. Een wetsuit zorgt in de wedstrijd automatisch voor een goede horizontale ligging, zodat de benen nog meer gespaard kunnen worden voor het 'echte werk'.
Om de armen efficient te trainen, is het aan te bevelen om eens per week te trainen met hulpmiddelen, zoals een pool buoy (zo'n ondersteunend stuk schuim voor tussen de benen) of paddles (plankjes voor aan de handen). Je zult zien dat je binnen een paar maanden zo nog een flinke hap van je tijd afzwemt! Succes ...

9

Re: 1000 meter

Ik zou proberen om aan beide kanten te ademen, om de drie slagen. In het begin even lastig, maar je gaat al gauw het voordeel merken. Als je namelijk aan twee kanten ademt ga je automatisch een beetje swingend door het water. Hier bedoel ik mee, dat je bovenlichaam draait: de waterverplaatsende arm is onder en de ander boven, en je borst staat schuin in het water. Bij de volgende slag is dat andersom. Deze beweging geeft minder waterweerstand en je kunt meer kracht uit de werkende arm halen. Benen gebruik ik bij deze slag enkel om mooi evenwijdig aan het wateroppervlak te blijven, en een heel klein beetje voor de voortstuwing.
Dit is echt een heerlijke slag, samen met het ademen om de drie slagen kun je dit veel langer volhouden omdat je veel minder energie verspilt. En je spaart de benen voor de volgende twee onderdelen:-)

Succes,

10

Re: 1000 meter

Ik zwem al heel lang en train 4 keer in de week, dat is voor jou dus misschien niet zo een goede vergelijking maar ik ben wel pas 14 jaar en een meisje. Mijn tijd op de 1000 meter borstcrawl zal nu rond de 14 minuten liggen en daar train ik dan ook vele uurtjes voor!
Nu maar hopen dat ik bij de top kan komen!
Groetjes charlotte 14 jaar

11

Re: 1000 meter

train eens in open water

want elke keer keren kost ook tijd

tenminste als je train voor een triatlon

oh ja charlotte wat jij zwemt is een klass tijd voor iemand van 14

12

Re: 1000 meter

goeie tijd hoor

13

Re: 1000 meter

Om nog meer leven in dit topic te blazen.

Ik zwem op kilometer zo'n 12 en halve minuut in het zwembad, maar dat zegt niets. In open water heb ik veel meer moeite om snelheid te maken. Zwembad tijden toepassen in de triathlon werkt niet. Train your race, dus veel open water trainingen doen je goed.

14

Re: 1000 meter

Zo ik heb forum ook eindelijk gevonden! Leuk om wat "ouwe"berichten te lezen..!
Maarre on topic: Train zowel in het zwembad als in open water. Goeie afwisseling en je wordt er alleen maar sterker van!
Enne E.vd Linden (Olympia ganger 2000) kon geen keerpunt en zwom ook niet zo hard op de 1km maar in open water kon hij weer wel (af en toe) met de beste mee..

15

Re: 1000 meter

Ha, leuk onderwerp.
In aanloop naar Almere heb ik de laatste weken voor de wedstrijd echt belachelijk weinig in het zwembad gelegen (zeker niet meer dan 2x p week). Daarentegen sprong ik wel regelmatig in het kanaal of in een grote plas water om lang, en soms best wel hard in open water te zwemmen; wedstrijdspecifiek trainen dus. Ik moet zeggen dat het me erg goed is bevallen; het zwemmen ging best wel goed, terwijl ik verwacht had dat ik er wat op had ingeleverd. Wat dat betreft sluit ik me volledig aan bij het verhaal dat je veel in open water moet trainen om het 'kunstje' te pakken te krijgen.
Waar ik trouwens ook goede ervaringen mee heb is het zwemmen van lange tempoduurblokken in het laatste trainingsblok voor een OD-wedstrijd. bijv 2x 600m met volledig herstel die je wedstrijdspecifiek start; kneiterhard dus, waarna je na een paar 100m je steadystate tempo opzoekt. Best wel zwaar, maar ja; 'no pain - no gain'

Om uitvoerig het om de drie slagen ademen te gaan oefenen... ik weet niet of dat altijd zoveel oplevert; ja, het is handig als je het kunt; bilateraal ademhalen ivm orientatie enzo, maar een hoog tempo zwemmen en om de drie slagen ademen gaat volgens mij lang niet altijd samen. Je zie nog wel eens 2-2-3-2-2; twee keer re ademen, 3 slgn, 2 keer li ademen, maar volgens mij neem je te weinig zuurstof op als je om de 3 gaat ademen. Mijns inziens prima voor je duursetjes, maar niet voor wedstrijdtempo of harder.

Coq, hoe zit dat met ow-zwemmers en 1500m zwemmers eigenlijk???

Mzzls
HJ

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

16

Re: 1000 meter

Als je kijkt naar een van de beste 1500m wedstrijdzwemmers van Nederland: Arjen vd Meulen (15.20 uit mijn hoofd). Die zwemt ook 1 op 2, volgens mij komt dat hoofdzakelijk ook door dat je met 1 op 3 minder zuurstof binnen krijgt.

In het openwater zwem ik zelf 1 op 2 en tussendoor eens de andere kant. Zo kan ik beter met eventuele golfslag omgaan en krijg ik voldoende lucht binnen.
Maar bij trainingen zwem ik het inzwemmen en de duursetjes meestal met 1 op 3, soms 5. Tervoorkoming dat ik (weer) last van mijn linkerschouder krijg, door voordurend druk op de schouder.

Minder ademhalen dan 1 op 3 werkt alleen bij afstanden tot 200m, wedstrijdzwemmen dus.