1

Onderwerp: Trail running

We zoeken allemaal leuke afwisseling in de winter denk ik, en ik heb gekozen om te gaan trail runnen.

Over twee weken loop ik in de Voerstreek een trail run van 37km. Daar wil ik graag een rugzakje voor hebben, zodat ik  wat te drinken enzo mee kan nemen.

Nu red ik die 37km wel met een bidon band en een paar gelletjes, maar ik koop liever een camelbak achtig goed ding zodat ik ook in de toekomst eens een echt lange vette trail kan lopen in echte bergen. Dus tips zijn welkom.

iemand tips en ervaringen tav trailrunnen in het algemeen? Ik heb alleen een paar goede trail run schoenen en een restje IM Wales conditie.

Verder ben ik wel benieuwd of er meer triatleten zijn die dit doen, en zo ja waar, hoe etc etc..

2 Laatst bewerkt door Dorter (11-10-12 15:31:44)

Re: Trail running

Ik heb sinds iets meer dan een jaar deze (Camelbak xct Octane):

http://www.campist.com/archives/camelbak-octane-xct-backpack-2010.jpg

Bevalt me uitstekend hoewel ik erbij moet zeggen dat ik hem hoofdzakelijk voor het mountainbiken gebruik. Maar heb er ook meerdere keren mee hardgelopen en deze blijft goed op zijn plekje. Wel van tevoren even de lucht eruit zuigen, dan klotst ie ook nauwelijks.

Salomon heeft ook hele mooie modellen die nog wat meer om je schouders heen "gekruld" zitten.

3

Re: Trail running

Ik loop volgende maand de marathon van kasterlee mee niet echt een trail maar wel volledig offroad en in february de texeltrail (50) km alhoewel ik al een paar trailschoenen had van salomon heb ik er vandaag nog een paar van asics de gel fujitrabuco/trail bijgekocht. Vorige week heb ik er in Maastricht een paar zien lopen met zo een rugzag en echt handig is dat toch niet. Ikzelf denk dat ik die van nathan ga kopen is klein maar sluit echt als een jas volledig rondom je lichaam.

4

Re: Trail running

ik loop straks met inov-8 trailroc's. In de weekenden wat strand-en-duin-kilometers maken, verder wat langere cross en kortere trails en in februari trail by the sea. Ik dacht dat die 38k is.
Ik heb ook een unit van Nathan. Die zitten als gegoten.

5

Re: Trail running

Zaterdag mijn eerste trailrun (de Bear Trail) gedaan in de Voerstreek (plus een beetje Limburgs Heuvelland en Wallonie) 37 km over mooi gelegen paden en weilanden, met een rugzakje op en een relaxte atmosfeer. Wel een loodzwaar parcours met een stuk of 10 lange beklimmingen en schoenen die eerst 400 gram wogen en bij de finish een kilo van alle klei/modder die zich eraan gehecht had.

Het is het beste te vergelijken met een Cyclo qua sfeer. Wel een wedstrijd met een klassement maar primair is finishen. Twee verzorgingsposten waar je een wafel oid kon halen en een bekertje sprortdrank. Heel relaxed allemaal.

Qua uitslag ook nog netjes. 3.uur 26min op de 15e plaats van rond de 100 starters..

6

Re: Trail running

Ik kan me er nog weinig bij voorstellen, wel leuk om eens over alternatieve sporten te lezen. Je tijd klinkt overigens behoorlijk snel, ik denk dat een hoop mensen al jaloers op die tijd zijn voor een vlak en geasfalteerd parcours.

7

Re: Trail running

Ik ben me ook wat meer aan het inlezen in de trainrunning-materie. Dat kan hier heel aardig:

http://www.mudsweattrails.nl/

Kan er ook wel zin in krijgen!

8 Laatst bewerkt door blex (31-10-12 16:57:31)

Re: Trail running

Ja ik ook wel, kende dit niet, maar ziet er tof uit.

Zijn er ook wedstrijden in Nederland? Bijvoorbeeld omgeving Utrecht?

Al wat gevonden:

http://www.mudsweattrails.nl/NederlandseTrails2013

9

Re: Trail running

Op www.ultraned.org vind je ze bijna allemaal en niet alleen nederland. Ik ben er zelf ook een beetje aanhanger van aan het worden  roll

10

Re: Trail running

Maca944 schreef:

Ik kan me er nog weinig bij voorstellen, wel leuk om eens over alternatieve sporten te lezen. Je tijd klinkt overigens behoorlijk snel, ik denk dat een hoop mensen al jaloers op die tijd zijn voor een vlak en geasfalteerd parcours.

Het is mooie "bezigheidstherapie" in de winter smile En het viel inderdaad niet tegen. Sinds IMwales had ik niet langer dan 90 minuten gelopen dus was blij verrast toen ik in de tweede helft andere lopers begon "op te rapen" op de beklimmingen. Normaal toch niet mijn sterkste punt met 80 kilo en een beetje.

11

Re: Trail running

Begin april zit ik een week in Hong Kong. Ik neem het vliegtuig een dag eerder om een soort van trail run Hong Kong style te doen. 12 km door de Hong Kongse rimboe. Helm dragen is verplicht. Erg benieuwd hoe dit bevalt, en of het met name techniek is of dat ik ook nog iets aan mijn conditie als triatleet heb.

Zie http://www.actionasiaevents.com/index.p … p;Itemid=7

12

Re: Trail running

Toen ik in Hong Kong was (2009) heb ik me erg verbaasd over hoe groen en bergachtig het buiten de stad was. Vond het er prachtig! Ik denk dat je daar dus wel een gave trail kan lopen.. smile

13

Re: Trail running

Lieke schreef:

Toen ik in Hong Kong was (2009) heb ik me erg verbaasd over hoe groen en bergachtig het buiten de stad was. Vond het er prachtig! Ik denk dat je daar dus wel een gave trail kan lopen.. smile

Ik ben erg benieuwd. De stad ken ik wel, inclusief Victoria Peak en dergelijke, maar het natuurgebied buiten de stad heb ik nog nooit bezocht. Volgens mij wel de moeite van een dagje eerder vliegen waard.

14

Re: Trail running

Heb er afgelopen weekend eentje gelopen van 50km. Is wel leuk ook een heel andere sfeer dan op een normale wedstrijd. Normaal word je afgeschoten maar bij zoiets word er constant gepraat en gelachen en je vertrekt ook een pak trager zodat je nog wat van het gebeuren kunt genieten. Mooi Maca dat je op zoveel buitelandse locaties je sport kunt beoefenen.

15

Re: Trail running

Ik heb zo'n camelback achtig iets van decathlon, voor 19€, en heb daar vaak op de weg mee gelopen, als marathontraining. Zit prima, en als je de lucht eruitzuigt van te voren klotst het niet. Onvoorstelbaar voor die prijs. Plek zat voor gelletjes enzo. Compleet met waterzak.

triathlon is 3x leuker!

16

Re: Trail running

Maca944 schreef:

Begin april zit ik een week in Hong Kong. Ik neem het vliegtuig een dag eerder om een soort van trail run Hong Kong style te doen. 12 km door de Hong Kongse rimboe. Helm dragen is verplicht. Erg benieuwd hoe dit bevalt, en of het met name techniek is of dat ik ook nog iets aan mijn conditie als triatleet heb.

Zie http://www.actionasiaevents.com/index.p … p;Itemid=7

Zou je mij op de hoogte kunnen houden van je ervaringen daar? Ik ga volgend jaar januari een half jaar in Hong Kong studeren, plan is om fiets, loopschoenen en zwemoutfit mee te nemen maar ik las al dat fietsen niet echt mogelijk is daar... Ben benieuwd qua hardlopen!

17

Re: Trail running

Aplus schreef:
Maca944 schreef:

Begin april zit ik een week in Hong Kong. Ik neem het vliegtuig een dag eerder om een soort van trail run Hong Kong style te doen. 12 km door de Hong Kongse rimboe. Helm dragen is verplicht. Erg benieuwd hoe dit bevalt, en of het met name techniek is of dat ik ook nog iets aan mijn conditie als triatleet heb.

Zie http://www.actionasiaevents.com/index.p … p;Itemid=7

Zou je mij op de hoogte kunnen houden van je ervaringen daar? Ik ga volgend jaar januari een half jaar in Hong Kong studeren, plan is om fiets, loopschoenen en zwemoutfit mee te nemen maar ik las al dat fietsen niet echt mogelijk is daar... Ben benieuwd qua hardlopen!

Ja, ik zal mijn ervaringen hier plaatsen. Er is een lokale triathlonvereniging waar ik vorig jaar een keer heb meegetraind. Er zijn genoeg zwembaden in elk geval en hardlopen is ook geen probleem, al moet je je best doen om een vlak stuk te vinden. Bowen Road is een mooie route als basis, 4 kilometer vlak die je heen en terug kan lopen en bij Happy Valley kan je lopen op de atletiekbaan binnen de paardenrenbaan, erg gaaf. Fietsen kan ook wel, ik heb veel racefietsers gezien bij Victoria Peak. Voor vlak fietsen moet je richting het vliegveld gaan. Gave stad om te gaan studeren in elk geval!

18

Re: Trail running

Gisteren heb ik rechtstreeks uit het vliegtuig de Mui Wo adventure run gedaan. Ik had niet echt last van de jetlag en het niet kunnen slapen in vliegtuigen en heb mijn hartslag goed hoog kunnen houden. De route was bijna 13 km, waarvan de eerste 8 waren zoals ik me een trail run voorstel. Off-road en bergop, waarbij een groot gedeelte over traptreden. Rennen ging hier niet, dus dit werd letterlijk hardlopen. Na 8km passeerde je het finishgedeelte op het strand en begon het moeilijke gedeelte van het parcours. Na een flink stuk over grote stenen waardoor je soms tot aan je middel in het zeewater stond ging het recht omhoog de berg op. Dit was gewoon bergbeklimmen, waarbij af en toe ook touwen gebruikt moesten worden. Mijn kilometertijd over dit gedeelte was meer dan 21 minuten. Daarna moesten we weer hetzelfde stuk terug over de stenen voordat op het strand gefinished kon worden. Uiteindelijk deed ik 1u47m over de bijna 13km. Een erg leuke ervaring, ook om dit gedeelte van Hong Kong (Lantau) eens te zien. Erg groen en verkeersarm, er kan ook geweldig gefietst worden. Zo'n adventure run is iets te extreem naar mijn smaak. Tijdens de technische gedeelten, met name de afdalingen, werd ik door iedereen ingehaald die ik daarvoor op de vlakke stukken en bergop had ingehaald. Ik durfde gewoonweg niet harder te gaan omlaag.

Onderstaand twee foto's. En ja, een helm was verplicht en dat was niet onterecht.

http://www.actionasiaevents.com/~actiscom/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_1365341095MW13a210.jpg

http://www.actionasiaevents.com/~actiscom/images/phocagallery/thumbs/phoca_thumb_l_1365346268MW13b646.jpg

19

Re: Trail running

Gaaf hoor effe een verandering is cool ......mooie omgeving daar zeg, dat je het zo uit het vliegtuig bent gaan doen.....respect.
erg leuk dat je dit deelt met ons  cool . stukken beter als in dit kikkerlandje sporten.

Life is short, so max it..............als mijn baas vraagt wat ik het liefst doe dan moet ik toch echt antwoorden "zo min mogenlijk".

20

Re: Trail running

ziet er cool uit. Ik moet mijn volgende zakenreisje ook maar eens iets strategischer gaan plannen smile Die hotel fitness rooms zijn ook niet alles..

21

Re: Trail running

Vanzella schreef:

ziet er cool uit. Ik moet mijn volgende zakenreisje ook maar eens iets strategischer gaan plannen smile Die hotel fitness rooms zijn ook niet alles..

Nee, daar wordt je niet gelukkig van. HK kan ik aanraden, mooie stad, ook om te sporten. Ik zou wel handschoenen en serieuze trail running schoenen gebruiken, gisteren mijn handen flink opengehaald aan de schelpen op de stenen.

22

Re: Trail running

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

ziet er cool uit. Ik moet mijn volgende zakenreisje ook maar eens iets strategischer gaan plannen smile Die hotel fitness rooms zijn ook niet alles..

Nee, daar wordt je niet gelukkig van. HK kan ik aanraden, mooie stad, ook om te sporten. Ik zou wel handschoenen en serieuze trail running schoenen gebruiken, gisteren mijn handen flink opengehaald aan de schelpen op de stenen.

Helaas staat Hong Kong niet op de lijst met mogelijkheden, het zal toch meer uit de range Detroit/Toronto/Montreal/Warschau/Kopenhagen moeten komen.

IM 70.3 Muskoka (uurtje ten noorden van Toronto) is waar ik mijn oog op heb laten vallen voorlopig. Eens kijken of ik een weekje naar ons kantoor in Toronto kan plannen, de eerst week van September smile

23

Re: Trail running

Maca944 schreef:
Vanzella schreef:

ziet er cool uit. Ik moet mijn volgende zakenreisje ook maar eens iets strategischer gaan plannen smile Die hotel fitness rooms zijn ook niet alles..

Nee, daar wordt je niet gelukkig van. HK kan ik aanraden, mooie stad, ook om te sporten. Ik zou wel handschoenen en serieuze trail running schoenen gebruiken, gisteren mijn handen flink opengehaald aan de schelpen op de stenen.

Mooie foto's hoor! Maar HK is net ff te ver weg...

Deze week kan/mag/moet ik genieten van een "heidesessie" op Terschelling. Het hotel is voorzien van zwembad.....10x7 m......

Moet nog even bedenken hoe ik daar optimaal gebruik van kan maken!! iemand tips? tongue

24

Re: Trail running

ik zou proberen om baantjes van 10m te maken. Baantjes van 7m zijn eigenlijk net ff te kort voor het mooie. In het uiterste geval zou dat natuurlijk wel kunnen...

25

Re: Trail running

Juhroen schreef:

ik zou proberen om baantjes van 10m te maken. Baantjes van 7m zijn eigenlijk net ff te kort voor het mooie. In het uiterste geval zou dat natuurlijk wel kunnen...

Diagonaal zwemmen, dan heb je 12.2 meter...