26

Re: Lopersknie

ghen schreef:

Maar zolang die IT band ontstoken is, is het contraproductief om hem opnieuw te gaan irriteren door toch (te) actief te zijn.

Helemaal mee eens. Onder de pijngrens blijven betekent geen extra irritatie. Dus zeker niet iets gaand doen dat zeer doet.

27

Re: Lopersknie

En het is ook specifiek als ik ga lopen.
Fietsen op Tacx, Mtb, zwemmen,... allemaal geen last.
Ik liep enkele 100meters en het ik voelde het direct komen.
2 uurtjes nadien voelde ik helemaal niets meer

Kga proberen op te bouwen met korte afstanden

28

Re: Lopersknie

Nico0105 schreef:

En het is ook specifiek als ik ga lopen.

ja

Nico0105 schreef:

Ik liep enkele 100meters en het ik voelde het direct komen.

Maar dus niet onder de pijngrens.

29

Re: Lopersknie

Na enkele betere weken is de pijn vorige woensdag weer opgekomen.
De laatste 5 minuten van een rustige 6 à 7 kilometer.

Nog niet volledig genezen (pijn was volledig weg nochtans)
De koude?
Schoenen?

30 Laatst bewerkt door Sted01 (08-03-13 00:35:26)

Re: Lopersknie

Ik kreeg ineens een lopersknie. Van de een op de andere dag kreeg ik er last van. Toen heb een maand of drie rustig gedaan, was ook in de winter, maar het kwam al weer terug na de drie km.
Naar de fysio, en speciale krachtoefeningen gedaan maar dat wilde niet helpen, de pijn bleef terug komen.
Uiteindelijk was het advies een podotherapeut op te zoeken. Nu heb ik een zooltje en moet neutrale hardloopschoenen gaan dragen. Het zooltje hielp meteen. Neutrale hardloopschoenen moet ik nog aanschaffen. Heb daarna nog even een dipje gehad (even geen zin in hardlopen met het winterse weer) dus volledig tot rust kunnen komen.
Nu heb ik er geen last meer van, ben nog aan het opbouwen. ook denk ik dat de snelheid een factor kan zijn. Als ik een rustige duurloopje doe merkte ik wel meer last van mijn knie. Als ik sneller ging dan viel het juist mee. Nu train ik meer met interval en snellere duurloopjes.
Bij elkaar heeft het een jaar geduurd.

31

Re: Lopersknie

Heel ambetante blessure die soms opduikt.

Tijdens mijn wedstrijden (3) heb ik er nog geen last van gehad, tijdens sommige looptrainingen dan weer wel.

32

Re: Lopersknie

2 maanden zonder last kunnen trainen, maar gisteren tijdens de Triathlon Van Vlaanderen weer last gehad. Bizarre...het is nu mijn andere knie.
In de tweede ronde lichte irritaties en vooral als ik binnenkwam stak de pijn op.
Gisteren met ijs opgezeten en vanochtend ook maar toch nog serieuze pijn bij het stappen.

Vanwaar kan deze pijn opeens komen.

33

Re: Lopersknie

Misschien is het verstandig om in overleg met fysio specifieke krachttraining te doen gericht op het versterken van je knieën.  Dit natuurlijk voor zover je dat nog niet doe.

Dit in combinatie met alle andere opmerkingen die eerder in dit topic zijn geplaatst... Misschien ook (meer) core stability?

34

Re: Lopersknie

ik heb er eind 2013 na een marathon en kort daarna een halve marathon ook een tijdje last van gehad. Doe al core training dus daar lag het niet aan.

bij mij ging het vrij snel over (hulp van sport fhysio) door de heup met oefeningen los te maken. bijv. gaan liggen op de grond en daarna knie naar je toe trekken. of schuin naar je toe trekken.  Dit is natuurlijk enkel van nut als de oorzaak verkrampte/stijve bovenbeen/heup spieren zijn.

GR

35

Re: Lopersknie

Dag Nico,

Hoe zit het met de pijn nu? Nog last of is het over?
Ik heb sinds een 3 weken hier ook last in. Wat begon met heel lichte irritatie is nu overgegaan na veel pijn bij het lopen. Laatste keer ik gelopen heb was 4 dagen geleden en ik heb er nog last van....

Ik heb sinds 2 maand nieuwe loopschoenen van een ander merk. Nike's, vroeger had ik asics.
De eerste 3 weken totaal geen last en dan begon het.....

Eens een weekje rusten en dan terug beginnen met mijn oude schoenen... mss ligt het daaraan...

36

Re: Lopersknie

Hallo,

Ik heb in september na mijn laatste triathlon een sessie van 10 afspraken bij mijn Kine gevolgd. Extra oefeningen op stabilisatie, krachtoefeningen + rekoefeningen. Ook besteed ik nu meer aandacht aan opwarming en cooling down.

Bij mij kwam het oa door een te korte (stramme) kniepees die "schuurde" over mijn knie en dat zorgde voor de irritatie.

Heb je gewoon nieuwe schoenen gekocht of met een analyse, dit kan ook wel belangrijk zijn welke ondersteuning je nodig hebt.

Veel succes en vooral niet te snel willen herbeginnen.

37

Re: Lopersknie

Mijn vorige schoenen waren met analyse... maar ik heb een neutrale schoen nodig.
Toen ik dit wist heb ik een neutrale schoen van nike gekocht.
Mss toch nog een verschil daarin....

38

Re: Lopersknie

De schoenen waren bij mij maar een deel van het probleem.

39

Re: Lopersknie

Naast de rekoefeningen gebruik ik sinds kort een IT band. Het is geen wondermiddel, maar helpt me wel om door te kunnen blijven lopen. Ze zijn verkrijgbaar via Amazon voor zo'n 17 dollar. Baadt het niet dan schaadt het niet..

http://www.amazon.com/Pro-Tec-Athletics … B005B00J5K

40

Re: Lopersknie

Naar dokter geweest....

Het is idd. een lopersknie zoals we zeggen...
Een inspuiting gekregen en nu alles heel rustig aan doen. Alsook 3-4 maal de dag ijsfricties.
Heel rustig lopen op onverharde ondergrond etc...

Hopelijk ben ik daar snel van af...

41

Re: Lopersknie

Inspuiting?  Mogen we weten met wat ? Sukkel zelf met twee ontstoken patellapezen.....

42

Re: Lopersknie

Awel dat ik het zelf niet weet smile
Indien binnen 10 dagen niet beter, dan krijg ik een cortisone spuit...

43

Re: Lopersknie

Ik loop al sinds half december met deze blessure en het valt me op dat er niet echt een standaard remedie voor is. Ook in de wetenschap is er weinig eenduidends over te vinden. Ik hoor vaak core stability en stretching etc. , maar daar ben ik al 2 maanden mee bezig maar helpt vooralsnog niet heel erg. Het is echt een hele frustrerende blessure.

Ik hoor dat je er over het algemeen mee door kan blijven lopen maar bij mij lijkt de pijn de laatste weken weer erger te worden en ik moet gewoon gaan wandelen, want rennen kan echt niet meer. Rust lijkt ook geen oplossing te zijn en cortisone is maar een tijdelijke en misschien op lange termijn zelfs schadelijke oplossing. Ik moet eerlijk zeggen dat ik op een punt ben beland dat ik weinig hoop meer heb op herstel.

Is er misschien iemand die recentelijk hier nog last van heeft gehad en iets weet wat ik nog kan doen wat hier nog niet genoemd is?

44

Re: Lopersknie

Ben je ook al regelmatig naar fhysio geweest? losmaken van de heup hielp bij mij. Pijnpunt (de knie) was bij mij niet de bron van de ellende. Verkrampte / te gespannen heupspieren kunnen een oorzaak zijn.  Dat rek je er denk ik zelf niet uit.

Tevens merkte ik tijdens de herstelperiode dat een vlakke harde ondergrond beter liep dan ongelijk onverhard. Maar ja dat is wellicht persoonlijk.

45

Re: Lopersknie

Ben er zelf nog herstellende van. Lang gezocht naar een geschikte kine. Ik zat en zit met een onevenwicht in beide benen. De quadriceps moet bij mij versterkt worden waardoor die de knieschijf sterker naar binnen kan trekken. Hierdoor komt er minder druk op de patellapees en zou het moeten beteren.....
Veel stabilisatieoefeningen en daarnaast ook krachtoefeningen.
Succes!

46

Re: Lopersknie

Volgens mij kunnen er veel verschillende oorzaken zijn. Bij mij was ook de pijn aan de buitenkant van m'n knie, ontstaan tijdens trainingen op het schuin aflopende strand. Volgens sportarts een doorwerking vanuit een vastzittend SI-gewricht. Bij fysio langsgeweest, bleek niets mis met SI-gewricht, maar wel zaten wat spierknopen in mijn dijbeen die niet ontspanden. Kon met massage (langdurig traject) of met dry-needling (snel) opgelost worden.

Vóór de behandeling (15 minuutjes?) kon ik anderhalve maand lang geen stap hardlopen. Nog geen dag ná de behandeling liep ik pijnvrij 15 minuten, de dagen daarna snel opgebouwd naar de reguliere trainingen. Geen moment meer last van gehad. Ik heb, denk ik, geluk gehad niet doorgelopen te hebben met mijn pijnlijke knie. Als ik dat wel had gedaan was er misschien ook een ontsteking bijgekomen en die is niet met naaldjes weg te werken.

47

Re: Lopersknie

Ik heb er vorig jaar ook last van gehad maar na een bezoek aan een podoloog en speciaal gemaakte steunzolen heb ik er geen last meer van. Mss de moeite om eens te doen

48

Re: Lopersknie

Hey.  Een beetje een late reactie.  Maar voor de blijvende geblesseerden....
Ik liep al lange tijd de 10 km altijd extensief.  Deed nooit intervals en had nooit kwaaltjes.  Tot op 1nov 2014 ik pijn kreeg aan de linkerknie tijdens de laatste kilometer.  Ik kon amper deftig wandelen tot aan de voordeur... 2 weken gerust op aanraden van de huisarts.  Daarna terug lichtjes begonnen.  Na 2000 meter terug een stekende pijn.  Terug naar de huisarts, die me dan doorstuurde naar de kiné om het bekken te laten controleren.  Na controle bleek dat mijn bekken lichtjes gekanteld stond.  Dit was de oorzaak van de ITBS (Iliotibialis frictie syndroom).  Dan na 2 weekjes terug lichtjes begonnen met wandelen, maar voelde de pijn snel terug opkomen.  Dan eens tenrade gegaan naar een sportarts en sportchirurg.  Die stelde dat actieve rust en veel stretching wel een oplossing kan bieden, maar na 5 maanden kan je of ben je terug op de sukkel (zijn).  Het klinkt drastisch zei hij, maar een kleine ingreep is de kortste weg.  Na 3 weken fiets je terug en na  5 weken kun je terug pijnloos hardlopen.  Er wordt een kleine inkeping gemaakt op de plaats waar de iliotibiale band schuurt, het stukje bot en de omgeving er rond wordt schoongemaakt en dat is het.  Zo gezegd, zo gedaan.  We zijn nu  dag op dag 3 weken verder en fiets al terug intensief en wandel al 30 minuten op de loopband (6km/u).  Volgende week ga ik beginnen met start to run.  Kwestie van gewenning.  Alles verloopt vlot.  Het is misschien een drastische oplossing, maar ik ben ervan verlost tot nu toe.  Goede actieve opwarming kan veel blessureleed voorkomen, maar is ook geen garantie op blessurevrij blijven.

49

Re: Lopersknie

Een medische ingreep klinkt wel heel drastisch, maar als het je helpt..

Ik heb hier in november/december ook flink mee gesukkeld. Bij mij bleek de combinatie van versleten (en toch maar ca 400km gebruikt) en té corrigerend schoeisel de boosdoener.
Sinds ik ben overgestapt op een veel lichtere en minder stugge schoen, met minder drop, heb ik geen moment meer last gehad van mn knie.

50

Re: Lopersknie

Wimlambrechts...........een bekend fysio zei tegen mij : als je zooltjes maakt in je schoenen haal je alleen het GEVOLG weg en NIET de OORZAAK.

Sindsdien NOOIT meer met zooltjes gelopen en nooit meer geblesseerd geweest (anders dan na mijn ironman een kleine ontsteking wegens overbelasting.................veroorzaakt door werkzaamheden naast de trainingen :-)  ........... ben geen 20 meer  lol  )