1

Onderwerp: Hoeveel uren training per jaar....

Beste,

Na jaren "gekoerst" te hebben is het nu tijd voor een andere sportieve doelstelling in mijn leven.
Binnen 5 jaar wil ik op een deftige manier een volledige triathlon afgewerkt hebben.

De bedoeling is om in 2013 kwart triathlons af te leggen, in 2014 de combinatie kwart en halve te maken, in 2015 1x deelnemen aan een volledige triathlon, 2016 en 2017 +- 2 volledige triathlons op een jaar en hopen te finishen in minder dan 10u.

Nu mijn vraag....

Hoeveel uren per jaar trainen jullie, of adviseren jullie, dat nodig is om een deftig resultaat neer te zetten.

- Hoeveel traiingsuren per jaar....?
- Hoeveel zwemuren/ zwem kilometers per jaar?
- Hoeveel fietsuren/fietskm per jaar?
- Hoeveel loopuren/loopkm per jaar?

Ik weet ook wel dat dit niet alles zegt en dat het allemaal individueel afhankelijk is maar ik ben er toch van overtuigd dat indien jullie 600 traininguren per jar trainen en ik slechts 300 uren, dat ik mijn prestaties niet moet spiegelen aan die van jullie. Dus wie ervaring heeft en al eens een goed resultaat heeft neergezet, reageren maar....


De bedoeling is om aan de hand van jullie info een jaarplan op te stellen voor 2013.

2

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Veel hangt af van je fysieke mogelijkheden. maar stel dat je de mijne had (186cm 82kg hardloopachtergrond en matige zwemmer die ook max 1 keer per week zwemt)

in 2013 heb je genoeg aan 6 uur per week dat rengt je naar 2uur 15 op de kwart (of plus 9 voor OD). (1 keer fietsen, twee keer lopen 1 keer zwemmen)

2014 heb je 6 uur per week minimaal en 10 uur maximaal nodig dan doe je een halve in 5 uur. (1 keer zwemmen, twee keer fietsen en twee keer lopen
2015 maak je 8 a 14 uur (zelfde als 2014 alleen dan 1 keer 4-6 uur fietsen en 1 keer 2-3 uur lopen lopen) en doe je Almere in 10.55 of IM Wales in 11.32

Verder ben ik nog niet gekomen!


Succes smile

3

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Wat Vanzella zegt. Dit jaar mijn eerste hele triathlon gedaan in 10u29m met 351u training tussen 1/1 en 29/9. Hiervan heb ik 73u gezwommen, 183u gefietst en 95u gelopen.

4

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Erg interessant topic.
Ook ik ben erg benieuwd hoeveel iedereen hier traint en in welke verhoudingen. Ik verwacht in 2013 vanaf januari tm eind september rond de 400 uur effectief te kunnen trainen. Ben benieuwd waar dat me,  in een Ironman 70.3 naar toe kan brengen!

5

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Leuk topic dit idd! Ben ook zeer benieuwd.
Gezien de achtergrond van Campagnolo vermoed ik dat hij wat harder kan fietsen dan de gemiddelde triathleet. Hou dat vast!
Ik durf nog geen getallen te noemen, moet dat nog eens nazoeken. Ik vermoed dat ik gemiddeld zo'n 10u per week train. Voorjaar is dat tot/tegen de 20u. Najaar is rust, maar nog steeds wel paar traininkjes per week. Verschilt wel per week hoeveel zin ik dan heb.
Vorig jaar Nieuwkoop gedaan in 4u50.

6

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Inderdaad een leuk topic. Handig om te vergelijken. Op dit moment loop ik ik 3 tot 4 uren in de week en fiets ik zo'n 2 uren in de week. Vanaf 1 januari wilde ik alle trainingen gaan bijhouden in een schrift en ook beginnen met zwemmen. Ben benieuwd.

7

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Heb net ook eens zitten rekenen;

Vanaf 1/1/2012: 465u in totaal waarvan 95u hardlopen. De rest moet ik nog uitrekenen smile

Dit jaar 1 halve triathlon (8 sept, almere in 4u37) en kortere afstanden gedaan

8

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Ik denk dat het aantal trainingsuren weinig zegt over de eindtijd die je neer kunt zetten in een triatlon.
Daar is 'talent' toch wel erg belangrijk in.

Daarnaast zegt trainingsuren sowieso weinig.
Zijn dit langzame duurkilometers?
Een langzaam loopje van een uur staat absoluut niet gelijk aan een fikse intervaltraining van in totaal een uur.

Train gewoon zoveel mogelijk als jij in je schema in kunt passen. Meer is beter. Als je een gebrek aan tijd hebt, kun je je trainingen ook (op den duur) intensiever maken. Met 8 uur per week kun je behoorlijk kwalitatieve trainingen doen.

Tenzij je geblesseerd raakt wink
Als advies zou ik je mee willen geven om het hardlopen rustig op te bouwen. Als fietser ben je conditioneel sterker dan een pure duursport beginner. Hierdoor zul je al snel ver kunnen lopen. Geef je pezen/gewrichten ook de kans om hier aan te wennen.

Ook zou ik je aanraden om bij een zwemvereniging te gaan. Als je 2 uur vrij kunt maken om te zwemmen per week. Haal dan het maximale uit deze beschikbare tijd. Dus zwem met een zwemcoach en 'geniet' van de intensieve trainingen. Daar haal je meer uit dan in je eentje aankloten in het zwembad.

9

Re: Hoeveel uren training per jaar....

2013 staat in het teken van halve triathlons waarvan mijn belangrijkste op 7 juli 2013 met de ironman 70.3 in Haugesund, Noorwegen.

Ben daar vanaf oktober begonnen te trainen omdat afgelopen jaar mijn debuut was in de triathlon sport met deelnames aan de 1/8e en 1/4e afstanden.

Mijn volume nu flink omhoog met gemiddeld 37u per maand. Ik wil competitief deelnemen.

Momenteel is mijn training: 2 a 3x pw zwemmen, 1 a 2x pw fietsen, 3x pw lopen. Dat fietsen is nog wisselvallig en wordt ook samen met zwem frequentie afgewisseld.

Deze periode is vooral om op het zwemmen aan techniek en tempo te verbeteren en bij lopen wennen aan de dubbele afstand.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

10

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Beste,

Alvast bedankt voor de reacties, het topic komt stillekens aan op gang.
Ik heb me aangesloten bij een triathlonclub.  De bedoeling is het volgende:
Zwemmen:
3x per week:  2x 1u met zwemcoach van de club en 1x 1u alleen.
Dit is een héél zwak punt van me.   Techniek is niet goed.  Heb deze week eens een test gedaan in een 25m bad en ik deed 36' over 1500m.
Fietsen:
6x per week:  5x woon-werk verkeer of 60km per dag + 1x lange rit van 100km.   Vanaf maart tot eind mei zal ik elke week deelnemen aan een wedstrijd op amateurniveau (+- 60 à 80km).
Lopen:
3 à 4x per week of +- 40km/week.  Dit zal meestal op tempo Lsd of Ext gebeuren.   Naarmate het seizoen nadert zal il op gevoel wat tempovernellingen invoeren.

Als ik dit optel kom ik ongeveer aan (42w training: 1 januari tot half oktober)
zwemmen 3u x 42w = 126u
Fietsen: 12 à 13u x 42w = 525u
Lopen: 3 à 4u x 42w = 147u
Totaal: 798u.

Dit lijkt me veel en ik weet niet of ik dit fysiek aankan.   Indien dit enkel fietsuren waren dan was het antwoord ja.  Maar ik weet uiteraard niet hoe mijn lichaam gaat reageren op loop -en zwemtrainingen + de combinatie ervan.
Het gegeven dat het aantal trainingsuren niks over je eindtijd zegt ben ik niet mee akkoord.   Volgens mij moet je nog altijd een minimum aan uren deftig trainen om zulke prestatie tot een goed einde te brengen.   In mijn"koerstijd" waren er ook altijd die vertelden dat ze niet veel trainden.   Maar geloof me vrij, wie niet veel traint voor wielerwedstrijden kan niet volgen en heeft na een uur wedstrijd gedaan met klappen.  Triathlon is waarschijnlijk anders, meer recreatiever want ik heb al vernomen dat je bijna altijd de wedstrijd mag beëindigen .
In (kermis)wielerwedstrijden is dit anders: 3' achter is einde wedstrijd.

In 2013 wil ik uiteraard de triathlonsport verkennen en me nog niet vastpinnen op tijden en posities.  Dat wil iik de jaren erna doen.

Groeten

Groeten

11

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Als reactie op Duif 'meer is beter', dat is absoluut niet waar. Rust is ook training en dat vergeten veel mensen.

Daarbij gaat het rekensommetje van Vanzella natuurlijk ook niet op als je zijn lengte en gewicht zou hebben.

Ik ken twee mensen die redelijk overeenkomen qua trainingsuren, de 1 komt tot 10 uur op een hele tri, de ander tot 8u40... talent en aanleg is toch wel de grootste factor.

De 1 doet zijn eerste hele in 10:30 en de ander in 12u.. Die eerste komt uiteindelijk tot max 10 uur en de ander onderde 9 uur.

12

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Nu ben ik geen expert maar als je voor een hele triathlon traint denk ik toch dat wekelijks een wedstrijd niet echt slim is. En recuperatie moet er idd zijn als ik lees wat jij allemaal van plan bent en dit wekelijks schiet er volgens mij na een tijdje niks meer van je over hmm maar ik ben zelf dan ook maar een watje tongue

13

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Jip schreef:

Als reactie op Duif 'meer is beter', dat is absoluut niet waar. Rust is ook training en dat vergeten veel mensen.

Daarbij gaat het rekensommetje van Vanzella natuurlijk ook niet op als je zijn lengte en gewicht zou hebben.

Ik ken twee mensen die redelijk overeenkomen qua trainingsuren, de 1 komt tot 10 uur op een hele tri, de ander tot 8u40... talent en aanleg is toch wel de grootste factor.

De 1 doet zijn eerste hele in 10:30 en de ander in 12u.. Die eerste komt uiteindelijk tot max 10 uur en de ander onderde 9 uur.

Sterker nog, het is tijdens het rusten dat je sterker wordt. Tijdens de training breek je alleen maar af wat tijdens de rust wordt hersteld. Rust is een integraal onderdeel van training en als je dat niet voldoende in acht neemt dan zijn het compleet zinloze trainingsuren die je wegtikt. Hoeveel rust je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon en ook dit is te sturen (met voeding, eventueel compressiespullen, weining stress, geen alcohol etc etc).

14

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Maca944 schreef:
Jip schreef:

Als reactie op Duif 'meer is beter', dat is absoluut niet waar. Rust is ook training en dat vergeten veel mensen.

Daarbij gaat het rekensommetje van Vanzella natuurlijk ook niet op als je zijn lengte en gewicht zou hebben.

Ik ken twee mensen die redelijk overeenkomen qua trainingsuren, de 1 komt tot 10 uur op een hele tri, de ander tot 8u40... talent en aanleg is toch wel de grootste factor.

De 1 doet zijn eerste hele in 10:30 en de ander in 12u.. Die eerste komt uiteindelijk tot max 10 uur en de ander onderde 9 uur.

Sterker nog, het is tijdens het rusten dat je sterker wordt. Tijdens de training breek je alleen maar af wat tijdens de rust wordt hersteld. Rust is een integraal onderdeel van training en als je dat niet voldoende in acht neemt dan zijn het compleet zinloze trainingsuren die je wegtikt. Hoeveel rust je nodig hebt verschilt van persoon tot persoon en ook dit is te sturen (met voeding, eventueel compressiespullen, weining stress, geen alcohol etc etc).

@ Jip en Maca.
Uiteraard weet ik dat je tijdens het rusten herstelt, en juist dan sterker wordt.
Mijn enigzins kort door de bocht uitspraak is echter wel degelijk ergens op gebaseerd.
TS geeft aan dat hij beperkte tijd heeft om te sporten, hij is geen prof die 30 u per week kan trainen. In zijn geval kan hij zijn uren maar zoveel mogelijk benutten. als hij het over 300 trainingsuren per jaar heeft dan heeft hij voldoende tijd om te herstellen. (in een post na mijn eerste post wordt het aantal trainingsuren al meer dan verdubbeld)

De meeste recreatieve atleten trainen niet zoveel uur dat ze zich zorgen moeten gaan maken over te weinig herstel. Vandaar dat ik hem adviseer om zoveel mogelijk te trainen als hij kan.
Je conditie opbouwen begint toch echt bij het trainen, zonder training word je niet beter.

Op Slowtwitch ook wel een interessant artikel: http://www.slowtwitch.com/Training/Gene … _2339.html

15

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Meer is toch echt meer. Mits je bij meer niet alleen denkt aan omvang. Sneller is toch ook meer (trainingsbelasting)?

Dus als je zo weinig rust hebt dat je er langzamer van wordt doe je op een gegeven moment minder.

En een 8:40 atleet die dezelfde trainingsomvang heeft als een 10 uur atleet gaat in de training waarschijnlijk gemiddeld sneller. Dus in dat geval doet de 8:40 atleet toch echt meer. En waarschijnlijk zelfs flink meer.

16

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Jij bedoelt meer in afstand? Maar niet meer in tijd. En volgens mij train je in tijd (ik ten minste wel) en niet in afstand.

Daarbij trainen mi alleen pro's 30 uur in de week en zijn wij hier allemaal amateurs... Voor mij is rust ook erg belangrijk, ondanks dat ik bij lang na geen 30 uur trainen in de week haal. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat zoveel mogelijk niet beter is... Ook als je 40uur in de week werkt en daarbij nog eens een x aantal uren traint (wat meer kan zijn door alsmaar door te gaan) is rust nog steeds een item.

17

Re: Hoeveel uren training per jaar....

En nog een aanvulling..de atleet van 8:40 fietst regelmatig net zoveel als de 10 uur atleet, omdat ze samen fietsen. En lopen gebeurt ook in een groep... Dus meer als in afstand gaat alleen op als die atleet alleen zou trainen ;-)

18

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Ik zie 'meer' niet als in tijd, maar meer als belasting.
het enige lastige is dat dat nogal moeilijk te vergelijken is smile

Maargoed een uur op je fiets rondkuieren staat natuurlijk niet gelijk aan temporit van een uur.
En in een rustig uurtje lopen kun je 11/12 km lopen. Doe je een interval training van een uur, hoge intensiteit, dan ben je even lang bezig, maar heb je dezelfde afstand afgelegd omdat je elke keer rust hebt. Dan zegt zowel de tijd als de afgelegde kilometers niks smile

19

Re: Hoeveel uren training per jaar....

En dan wil ik ook graag toevoegen dat niet iedereen hetzelfde reageert op dezelfde training. Bij de een heeft een duurloopje meer effect dan een ander.

20

Re: Hoeveel uren training per jaar....

DeDuif schreef:

Ik zie 'meer' niet als in tijd, maar meer als belasting.
het enige lastige is dat dat nogal moeilijk te vergelijken is smile

Maargoed een uur op je fiets rondkuieren staat natuurlijk niet gelijk aan temporit van een uur.
En in een rustig uurtje lopen kun je 11/12 km lopen. Doe je een interval training van een uur, hoge intensiteit, dan ben je even lang bezig, maar heb je dezelfde afstand afgelegd omdat je elke keer rust hebt. Dan zegt zowel de tijd als de afgelegde kilometers niks smile

Ok, maar ik ga uit van een goed gebalanceerd schema, waarin zowel duur als interval op elkaar afgestemd zijn en dan spreek je uiteindelijk toch over een x aantal uur per week wat men traint.

Ach weet je...doe waar jij je goed bij voelt, maar zorg dat je niet overtraind raakt.

21

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Nee, trainingsbelasting gaat niet om afstand of tijd. 10 km in 42 minuten is meer belasting dan 10 km in 50 minuten. Ondanks dat het dezelfde afstand is, en de tijd minder. Als twee atleten hetzelfde talent hebben en één traint 5 keer in de week 10km in 42 minuten, en de ander doet dat in 50 minuten dan gaat die ene die in tijd het minst traint het onderlinge wedstrijdje na verloop van tijd winnen omdat die erop getraint is om per tijdseenheid meer energie vrij te maken.

22

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Rijd je met 120 km één uur lang onafgebroken met de auto over de snelweg, dan verbruik je meer brandstof dan wanneer je gedurende 1:30 met 80 km/h over de snelweg treuzelt. Toch rijd je in beide gevallen dezelfde afstand.

23 Laatst bewerkt door René S. (30-12-12 18:26:45)

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Mijn ervaringen en cijfers dit jaar.

In april mijn 2de marathon (R'dam, 3u40m) als opbouw naar de eerste hele triathlon (Challenge Barcelona, 10u46m).

Zwemmen: 93 uur
Fietsen     : 236 uur
Lopen      : 184 uur
Kracht en oefeningen: 50 uur.

Totaal: 566 uur.

Achtergrond: het 4de jaar dat ik met triathlon bezig ben. Zwemmen vanaf echt "nul", lopen ook. Dit jaar voor het eerst
onde begeleiding (persoonlijke trainingsschema's, back-up en sporttesten) via Frank Senders/Stapsport.com gedaan. De wisselwerking bevalt me uitstekend. Ok, het kost geld, maar zelf pionieren kost me meer stress.

Aan de eerste hele heb ik nooit echt een tijd gehangen, je weet immers nooit hoe je fysiek en mentaal op zo'n uitputtingsslag reageert.

Achteraf is het me allemaal behoorlijk meegevallen. Plezier in de training moet bij mij voorop staan. Daarmee mag je overigens best diep gaan.
Volgend jaar 2x een 70.3, Oostenrijk en Lanzarote. Geen hele. Beetje rekening houden met thuis. Dat komt weer in 2014 (en 2015). Eerst (hopelijk) een flinke stap zetten op de halve.

Qua uren zal 2013 ongeveer het niveau van 2012 hebben, ook al zijn de duurtrainingen wat korter. Dat ik toch aan hetzelfde aantal uren kom zit in de winterperiode, ik begon vorig jaar op een betrekkelijk lager niveau.

24

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Joe Friel schrijft in zijn trainingsbroek dat je voor een volle ironman ergens tussen de 600 en 1200 trainingsuren uit moet komen. Die 600 uur speling zit in aanleg, talent en de efficiency  waar je mee traint. Maar met een goed schema, uitslapen, rust en een goede techniek kom je een heel eind richting de 600 a 800 uur denk ik.

Een halve ironman is ergens tussen de 500 en 700 uur volgens zij schema's.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

25

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Trainingen,wedstrijden, herstel en recreatie 2012

Zwemmen: 117 uur; 236 km

Racefiets/tijdritfiets: 172 uur; 4163 km
Mountainbike: 97 uur; 1420 km
Spinning: 4 uur
Totaal fiets:: 273 uur; 5583 km

Hardlopen weg: 78 uur; 697 km
Bos en veld: 65 uur; 521 km
Atletiekbaan: 20 uur; 136 km
Totaal lopen: 163 uur; 1354 km

Wandelen: 72 uur; 297 km
Yoga: 49 uur
Streching: 7 uur
Kracht: 2 uur

Langlauf: 5 uur; 26 km
Kano: 4 uur; 24 km
Volleybal: 3 uur
Dansen: 1 uur