26

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Blommetje schreef:

Joe Friel schrijft in zijn trainingsbroek dat je voor een volle ironman ergens tussen de 600 en 1200 trainingsuren uit moet komen. Die 600 uur speling zit in aanleg, talent en de efficiency  waar je mee traint. Maar met een goed schema, uitslapen, rust en een goede techniek kom je een heel eind richting de 600 a 800 uur denk ik.

Een halve ironman is ergens tussen de 500 en 700 uur volgens zij schema's.

Hij zegt ook dat je in principe maar 15% per jaar moet uitbouwen. Daarom ga ik trainen voor m'n eerste halve met een schema gebaseerd op 400 uur.

27

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Aangezien de duathlon sport precies een beetje aan het doodbloeden is heb ik besloten ook maar in het water te springen. Heb gisteren al met mijn trainer gesproken en ik ga direcht onder begeleiding beginnen zodat ik geen fouten aanleer die ik achteraf terug af moet leren tongue  heb vroeger veel gezwommen maar dit is wel al wat jaren geleden. Dus zullen er weer wat trainingsuren bijkomen wekelijks hmm

28

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Ik heb het even nagekeken. Toen ik 2 jaar geleden mijn enige hele deed, baseerde ik dat ook op aangepaste schema's van Friel. Die hele was in juli, en in de eerste 6 maanden van dat jaar trainde ik 330 uur. (Waarvan >50% fietsen). Dat lijkt op jaarbasis 660, maar dat klopt natuurlijk niet, want ik heb het hele jaar maar 425 getraind... Heb alleen in het najaar nog een marathon gelopen, verder vooral hersteld en andere leuke dingen gedaan.

Vond dit trouwens al heel lastig in te passen, er zaten ook een paar weken van 15-20 uur in.... En dan was ik toch wel erg moe. Maar het hangt natuurlijk ook van je privé situatie af. Het lijkt me lastig om echt veel meer te trainen, als je ook nog een baan en een gezin hebt. Voor die eenmalige actie (voorlopig...) heb ik gelukkig thuis alle medewerking gekregen!

triathlon is 3x leuker!

29 Laatst bewerkt door Campagnolo (01-01-13 22:24:48)

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Beste,

Morgen begin ik er aan.

Wat me aan de vele uren afschrikt is niet de tijd...... maar wel de vermoeidheid en de reacties van mijn lichaam op de verschillende belastingen.

Alhoewel ik een gezin heb ( vrouw en dochter van 3 jaar), heb ik normaal gezien tijd genoeg.  Ik heb goede werkuren en 15 weken verlof per jaar.  Dan kan ik al heel wat doen.   Bovendien kan je s'morgen en s'avonds ook wel nog wat sporten.
I
k ben benieuwd wat het zal geven.

30

Re: Hoeveel uren training per jaar....

Rome is ook niet op 1 dag gebouwd dus rustig opbouwen zowel het vollume dan de intensiteit.

31

Re: Hoeveel uren training per jaar....

@campagnolo: maar als ik goed begrijp wil je in 2013 toch kwartjes gaan doen? Dan is 5-10 uur per week echt wel genoeg hoor, om de smaak te pakken te krijgen.  Dat is nog wel te overzien, toch? 2 uur zwemmen, 3 uur lopen, 3-5 uur fietsen?

triathlon is 3x leuker!