1

Onderwerp: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

Hoe trainen jullie de dagen voor een triathlon?
Rustige trainingen of nog enkele sprintjes inlassen?

2

Re: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

Voor een 1/4 train ik in de aanloop week niet te lang en de intensiteit ook omlaag.
Je wil nl. niet je reserves hebben opgebrand op de wedstrijd dag.

In de week voor een 1/2 is alleen nog wat los-fietsen en heel rustig lopen.

3

Re: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

week zelf rustig, maar dag van te voren bv nog 4-5km lekker voluit en goed uitlopen.

4

Re: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

omvang omlaag maar de trainingen die ik die veel werk op wedstrijd tempo.
bv op woensdag heb ik nog een baan training dan doe ik 800m op 3.32 als ik 4min per km wil lopen op mijn wedstrijd.
Zo ook met zwemmen en fietsen.
De dag voor de wedstijd of de dag daar voor doe ik meestal nog een koppel training waar het fietsen en lopen rond de wissel nog even hard gaat. Je spreekt hiermee je energie reserve aan die je op de wedstrijd ook gebruikt. Deze worden als je het niet te zwaar doet binnen 24 weer aangevuld op een nivo iets hoger als dat het was (trainingseffect) dus meer om te gebruiken in de wedstrijd.

5

Re: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

Is ook wel wat persoonlijk denk ik. Sommige hebben een bevestiging van hun conditie nodig andere hebben de rust nodig. Ik geef voorkeur aan rust gewoon lekker ontspannen loslopen of fietsen is genoeg voor mij.

6

Re: Hoe trainen de dagen voor een triathlon

Uiteraard is het persoonlijk, maar doe in ieder geval geen omvang meer. Zoals al eerder gemeld, doe korte training op wedstrijdsnelheid (geldt voor alle onderdelen). Verder vind ik het zelf altijd fijn om nog even op mijn fiets te rijden om zeker te weten dat alles goed functioneert.