1

Onderwerp: Krampen bij gebruik vinnen

Hallo,

Ik zwem reeds 5 maand, gedurende 2 maal in de week. Het zwemmen begon vanaf 0.   D.w.z. van 200 meter borstcrawl (beter omschreven als geprutscrawl smile ) naar 4 km aan een deftig tempo (voor mij toch, voor andere is dit nog steeds een slak-tempo). Techniek is niet slecht voor een beginner, maar kan nog veel beter. Hiervoor ga ik eens een aantal lessen volgen (individuele lessen met een zwemtrainer).

Bij het fietsen en lopen heb ik nooit last van krampen. Bij het zwemmen durft dit na een afstand van 4 km op het einde wel eens voor te vallen, een lichte kramp..

Maar, bij de oefening met vinnen is dit een RAMP! Ik moet nog maar kijken naar die vinnen en de krampen beginnen reeds op te komen. Bij een slechte dag heb ik al prijs na een paar meter. Bij een goede dag heb ik het na 200 meter al zitten. Begint altijd in de voetzool en gaat over naar de kuiten en soms ook het bovenbeen. Het zijn krampen waarbij ik crepeer en mijn been gedurende een paar minuten gepositioneerd blijft staan, waarbij ik de voet niet kan plooien om de krampen tegen te gaan. Ik neem sedert een maand ook magnesium bij, maar dit helpt niet.

Iemand enig idee aan wat dit kan liggen? Conditie nog niet goed genoeg, spieren moeten hier nog op aangepast worden, techniek die op niets trekt?

Bedankt!

2

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Waarschijnlijk zullen bij gewoon zwemmen je voeten meer haaks in het water staan en met vinnen moet je je voeten meer in het verlengde van je lichaam houden. Daarom zwem ik veel met mijn vinnen aan want anders staan die voeten als kapstokken in het water en heb je meer weerstand.

3

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Dit is dus gewoon een kwestie van trainen?
Goed opbouwen dus...

4

Re: Krampen bij gebruik vinnen

aan dit kun je op het droge ook al iets doen je enkels goed losmaken bv. Er zijn veel mensen die uit de loop of fietssport komen die met hun voeten haaks in het water liggen. Mijn trainer wees er mij direcht op bij de eerste zwemtraining dus heb er direcht aan kunnen werken. Aangezien ik ook nog niet lang aan het zwemmen ben en geen goede techniek heb probeer ik toch de dingen die me afstoppen in het water zoveel mogelijk eruit te krijgen (haakse voeten/tenen,slecht insteken enz)

5

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Misschien beginnen met kleinere vinnen.
Zorg ook dat je goed warm bent voordat je met vinnen gaat zwemmen.

6

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Loop of fiets je voor je gaat zwemmen? Zo ja, probeer dan eens eerst te zwemmen. Vooral als je setjes benen gaat doen. Die doe ik alleen als het de eerste training van de dag is. Als ik eerst een pittige loop of fiets training gedaan heb wil ik ook nog wel eens kramp krijgen.

In warm water krijg je ook eerder kramp. Is het toevallig zo'n dertig graden zwembad waar je in ligt?

Meer zwemmen helpt op lange termijn ook wel denk ik. Ik had als beginner ook heel vaak last van kramp. Nu veel minder.

7

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Ik heb reeds alles geprobeerd.
- goede opwarming
- begin van de training
- midden van de training
- Einde van de training

Als ik 2 trainingen heb, is zwemmen steeds het eerste onderdeel.

Ik moet ze maar aandoen die vinnen en de krampen schieten erin  big_smile

Ivm ligging in het water zijn mijn voeten redelijk in het verlengde...

Ik vermoed dat het een combinatie zal zijn van warm water, haakse voeten, vaste enkels en conditie nog niet superieur voor het zwemmen (te snel melkzuur produceren)

Ik ga de afstand van de vinnen wat inkorten en direct na de opwarming doen.

8

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Makkelijke stretch oefening:

Ga 's avonds als je in de zetel voor TV zit, op je knieën zitten, en zak dan door tot je met je achterwerk op je voeten zit, om zo je wreef te stretchen.  Zal eerst pijnlijk zijn maar na een tijd kan je dit best lang volhouden.

9

Re: Krampen bij gebruik vinnen

Daar begint het probleem al... Ik heb een flutknie (reeds 8 operaties). Gevolg is dat ik deze oefening niet kan doen. Mijn knie kan niet volledig geplooid worden. Maar er zijn waarschijnlijk nog andere opties qua stretching.