1

Onderwerp: Bike Fit analyse software (kinovea)

Ik probeer hier wat mee te doen maar zoek nog even naar de juiste camera. Heeft iemand hier al eens mee gespeeld en zo ja wat vond je er van. Is het bruikbaar?

http://www.kinovea.org

2

Re: Bike Fit analyse software (kinovea)

Hallo Eddy,

Ik was wat aan het googlen naar hetzelfde onderwerp want ik had toevallig dezelfde vraag. Ik ben zelf fysiotherapeut en gebruik kinovea icm een high-speed camera om loopanalyse te doen. Ik ben hier erg tevreden over, heb 260fps en dat is voor mij genoeg om het lopen te kunnen analyseren.

Nu wilde ik ook een analyse doen van het fietsen, maar ben er nog niet achter hoe de bike-fit analyse werkt. Misschien kunnen we elkaar helpen?

3

Re: Bike Fit analyse software (kinovea)

Ik gebruik dit programma ook regelmatig.
Als atletiektrainer film ik vaak gewoon met mijn Iphone op slowmotion stand. Dit levert mij altijd meer dan voldoende fps op om achteraf hoeken te bekijken en te meten. Belangrijkste is gewoon dat je steeds de juiste positie aanneemt tijdens het filmen.

Wanneer ik mezelf "bikefit" zet ik mijn digitaal fototoestel op statief. Ook deze kan filmen aan 50+ fps en levert naar mijn gevoel dus ook meer dan genoeg frames op. Ook hier weer, zorg dat je camerastandpunt bij verschillende metingen steeds dezelfde is anders krijg je telkens net andere hoeken en dus een nutteloos resultaat.