26

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

ronnyke schreef:

Zo zie je hoe populair het nederlands bier is  wink

smile

Haha, ja ik had er bij moeten zeggen dat ik tot nog toe enkel om Belgisch bier gewed heb en die traditie graag had voortgezet.

27

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

thijs schreef:
Arnoutdv schreef:

Als je een geforceerd je voet strekt tijdens de beenslag bij het zwemmen dan bouw je heel veel spanning op in je kuiten.
Probeer tijdens het zwemmen je kuit/enkel te ontspannen.

Dan gaat de voet dus als een parachute door het water. De voet moet altijd naar achter gericht worden tijdens het zwemmen!

Jullie hebben volgens mij allebei gelijk. Je zou iig kunnen proberen de plantairflexie van de enkel te verbeteren door rek en strekoefeningen. Dan hoef je minder geforceerd je enkel te strekken en zal je voet ook minder als een remparachute werken.

28

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Arnoutdv schreef:

Behalve als je daardoor teveel spanning op de kuiten heeft, de hoeveelheid drag van de benen is meestal groter dan van de voeten. Als je je romp goed stabiliseert waardoor je benen hoog liggen kun je prima je kuiten ontspannen.

Het is niet alleen een zwemwedstrijd, de kunst is toch om alle onderdelen goed te doen.
Als ik volle bak zou zwemmen met stevig gebruik van de benen dan valt er weinig meer te hardlopen.

Dan gaat het je dus meer om minder beenslag dan om ontspannen kuiten?

Ontspannen kuiten betekent dat voeten haaks op je onderbeen staan. Dat is zelfs met pull buoy of een twee taks beenslag een grote rem.

29

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Ynsnits schreef:

Je zou iig kunnen proberen de plantairflexie van de enkel te verbeteren door rek en strekoefeningen. Dan hoef je minder geforceerd je enkel te strekken en zal je voet ook minder als een remparachute werken.

Nu komen we ergens.

30

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

thijs schreef:

Ontspannen kuiten betekent dat voeten haaks op je onderbeen staan.

Dat is onjuist. Bij volledige ontspanning staan de voeten al snel in zo'n 20 graden plantairflexie

31

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Ynsnits schreef:
thijs schreef:

Ontspannen kuiten betekent dat voeten haaks op je onderbeen staan.

Dat is onjuist. Bij volledige ontspanning staan de voeten al snel in zo'n 20 graden plantairflexie

Verrek ja, net even geprobeerd en inderdaad niet haaks.

Maar die 20 graden plantair flex is nog steeds veel te veel parachute voor zwemmen  tongue

32

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

thijs schreef:
Ynsnits schreef:
thijs schreef:

Ontspannen kuiten betekent dat voeten haaks op je onderbeen staan.

Dat is onjuist. Bij volledige ontspanning staan de voeten al snel in zo'n 20 graden plantairflexie

Verrek ja, net even geprobeerd en inderdaad niet haaks.

Maar die 20 graden plantair flex is nog steeds veel te veel parachute voor zwemmen  tongue

Dat dan weer wel!  wink

33

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Tenzij het alternatief kramp is tijdens het hardlopen.  lol

34

Re: kramp tijdens lopen in de wedstrijd

Bij de triathlon Utrecht geen kramp gehad smile Afgelopen maand voornamelijk mijn focus gelegd op hardlopen (en zwemmen). gemiddeld zo'n 3x per week gaan trainen en intervallen gedaan smile Ging echt super vandaag! na 2,5 km voorzichtig rond de 11 gemiddeld te hebben gelopen (het ging te lekker maar durfde niet harder) daarna versneld en met een gemiddeld van 11,8 geeindigd zonder een spoortje van kramp! Echt super blij met dit resultaat, mede dankzij input van dit forum smile

#enjoylife