1

Onderwerp: Ademhaling bij start zwemproef

Misschien ben ik de enige met het volgende 'probleem'?

Bij de zwemstart heb ik steeds problemen om mijn ademhaling onder controle te krijgen. Je zou kunnen vermoeden dat dit misschien door de nodige stress van de wedstrijd zou komen maar ook vandaag tijdens een training in open water had ik dit opnieuw voor.

Zodra ik in het water spring, schiet mijn ademhalingsritme als een speer omhoog en moet ik echt naar adem snakken. Tijdens een wedstrijd zit ik nog volop naar adem te snakken terwijl het startschot valt. De eerste minuten kan ik dus niet regelmatig en rustig ademen waardoor mijn zwemstijl eerder 'geen stijl' is.

In een zwembad heb ik dit echter niet.  roll

Mogelijke oorzaak? In een zwembad spring je in het water, even op adem komen terwijl ik met beide voeten op de bodem sta en dus rustig op adem kan komen.

Vandaag sprong ik in het water, opnieuw naar adem zoeken. De bodem raak ik niet want het is zo'n 6 meter diep, dus watertrappelen. Maar even aan de kant 'hangen' en na een minuutje of zo is mijn ademhaling terug regelmatig en rustig en kan ik onmiddellijk zwemmen in het gewenste tempo.

Blijkbaar is het op adem komen, na het te water gaan, moeilijker als je in beweging bent. Hebben jullie daar ook last van en hoe gaan jullie daar mee om (tijdens een wedstrijd)?

2

Re: Ademhaling bij start zwemproef

Maakt de temperatuur van het water ook uit?

Het klinkt een beetje als het duikreflex...

Duikreflex
Is het niet gevaarlijk? ‘Het kan gevaarlijk zijn voor mensen met hartklachten’, aldus Van Beelen. ‘Als je zonder wetsuit in koud water springt, vertraagt je hartslag namelijk heel kort. Dat heet de duikreflex. Na de duikreflex hijg je, omdat er tijdelijk minder zuurstof door je bloed wordt gepompt.’

3

Re: Ademhaling bij start zwemproef

Wat rustiger aan de temperatuur wennen.

Eerst onderbenen in het water hangen, armen goed nat maken en jezelf er dan pas in laten zakken. Het bloed in je onderbenen neemt de kou mee naar de rest van je lichaam. Als het erg warm is extra voorzichtig zijn.

4

Re: Ademhaling bij start zwemproef

bvoruns schreef:

Als het erg warm is extra voorzichtig zijn.

Oei, dat beloofd voor deze namiddag. Vandaag ga ik deelnemen aan de kwarttriatlon in Kapellen-op-den-Bos. Met de huidige temperatuur is de kans groot dat het zwemmen met wetsuit niet toegelaten zal zijn. Deze namiddag wordt de temperatuur voor een laatste keer gemeten door de scheidsrechters om een beslissing te nemen.

Het zwemmen gebeurt in het kanaal Willebroek-Brussel dus zou dit voor mij makkelijker moeten zijn om in een rechte lijn te zwemmen. Maar 't is wel 1500 meter. Vrijdagavond nog een zwemtraining op De Ster gedaan en zit heeeeeeel dicht bij de limiettijd. Ben benieuwd wat dat wordt zonder wetsuit aangezien er een limiettijd is van 50 minuten.

Naast mijn gebruikelijke doelen (finish halen en niet de laatste worden) wordt het vandaag toch een strijd tegen de klok om telkens de limiettijden bij het zwemmen en fietsen te halen.

Ach, als ik de limiet niet haal, dan heb ik toch weer een training gehad.

(als ik straks nog wat ijs in het kanaal kan gooien dan daalt de temperatuur misschien nog onder de limiettemperatuur zodat wetsuits toegestaan zijn  lol )

5

Re: Ademhaling bij start zwemproef

Mercurion schreef:
bvoruns schreef:

Als het erg warm is extra voorzichtig zijn.

Oei, dat beloofd voor deze namiddag. Vandaag ga ik deelnemen aan de kwarttriatlon in Kapellen-op-den-Bos. Met de huidige temperatuur is de kans groot dat het zwemmen met wetsuit niet toegelaten zal zijn. Deze namiddag wordt de temperatuur voor een laatste keer gemeten door de scheidsrechters om een beslissing te nemen.

Het zwemmen gebeurt in het kanaal Willebroek-Brussel dus zou dit voor mij makkelijker moeten zijn om in een rechte lijn te zwemmen. Maar 't is wel 1500 meter. Vrijdagavond nog een zwemtraining op De Ster gedaan en zit heeeeeeel dicht bij de limiettijd. Ben benieuwd wat dat wordt zonder wetsuit aangezien er een limiettijd is van 50 minuten.

Naast mijn gebruikelijke doelen (finish halen en niet de laatste worden) wordt het vandaag toch een strijd tegen de klok om telkens de limiettijden bij het zwemmen en fietsen te halen.

Ach, als ik de limiet niet haal, dan heb ik toch weer een training gehad.

(als ik straks nog wat ijs in het kanaal kan gooien dan daalt de temperatuur misschien nog onder de limiettemperatuur zodat wetsuits toegestaan zijn  lol )

Dat is eerder een OD (Olympische afstand) dan een kwart..

Het is altijd leuk om deel te nemen, maar misschien is het handig om eerst wat kortere afstanden te doen.. dat maakt de limiet wat haalbaarder smile

In ieder geval heel veel plezier vandaag!!!!

6

Re: Ademhaling bij start zwemproef

Terug thuis en vooral fier dat het zwemmen, voor mij dan toch, uitstekend is verlopen.

De watertemperatuur was ruim 24 graden waardoor het zwemmen met wetsuit niet was toegestaan.

1500 meter in 32 minuten. Da's dus ruim onder de limiet van 50 minuten.

Ik was wel blij met het warme water en vooral ook dat we toch enkele minuten in het water konden 'rusten' zodat ik mijn ademhaling onder controle kreeg vooraleer de start werd gegeven.

Totaaltijd was 2u55m. Het zwemmen en lopen (52 min) zijn uitstekend verlopen. Enkel het fietsen is 'nog niet mijn ding'.

7

Re: Ademhaling bij start zwemproef

Mercurion schreef:

Terug thuis en vooral fier dat het zwemmen, voor mij dan toch, uitstekend is verlopen.

De watertemperatuur was ruim 24 graden waardoor het zwemmen met wetsuit niet was toegestaan.

1500 meter in 32 minuten. Da's dus ruim onder de limiet van 50 minuten.

Ik was wel blij met het warme water en vooral ook dat we toch enkele minuten in het water konden 'rusten' zodat ik mijn ademhaling onder controle kreeg vooraleer de start werd gegeven.

Totaaltijd was 2u55m. Het zwemmen en lopen (52 min) zijn uitstekend verlopen. Enkel het fietsen is 'nog niet mijn ding'.

Gefeliciteerd. Je kon dus een stuk sneller zwemmen dan je eerst in had geschat..

Bij de meeste waterstarts is er wel even tijd om te acclimatiseren.