1

Onderwerp: Krachttraining en zwemmen

Ik train voor de kwart triatlon van Weesp, ik ben een beginner en heb een hoop te leren.
Zwemmen is mijn minste onderdeel.
Ik zwem ook nog eens schoolslag, ik wil volgend seizoen investeren in zwemmen.
Nu wil ik dus zo goed mogelijk de schoolslag uitvoeren.

Gisteren heb ik voor het eerst een 1/8e triatlon in Nederhorst den Berg gedaan en dat viel het zwemmen me toch heel erg tegen.
500 meter in ongeveer 11 minuten
Ik heb het ook niet heel goed getraind, dus dat moet ik voor Weesp wel gaan doen.
Hoe kan ik mn schoolslag verbeteren(buiten het vaak doen).
Ik kan me voorstellen dat ik op de sportschool oefeningen kan doen om meer kracht te genereren.

Ik hoor graag jullie advies wat ik kan doen zodat ik Weesp beter de schoolslag kan uitvoeren,.

Mijn dank is groot

2

Re: Krachttraining en zwemmen

Technisch gezien is een goede schoolslag misschien nog wel veel moeilijker dan borstcrawl en adviezen geven zonder beeldmateriaal wordt erg lastig hmm
Veel winst is te behalen met een goede techniek. Krachttraining zal in eerste instantie niet veel tijdwinst opleveren. Als je toch op kracht wil trainen, doe dan iets waarmee je in zekere zin de zwembeweging imiteert of benadert, zoals bij roeien, of lat- pulleys, squats etc.
Maar in deze fase en zo kort voor een triathlon vrees ik dat het verspilde moeite is en kun je beter  naast het echte zwemmen, je focus leggen op het fiets-en looponderdeel.
Verder: zorg voor een goede zwemtrainer als je borstcrawl wilt leren en zwem vooral veel!  smile

Succes!

3

Re: Krachttraining en zwemmen

Als je dat tempo een kilometer vol kan houden vooral nu niet veranderen.

11 minuten op 500 meter is helemaal niet zo slecht. En ja, ongetraind is 500 meter een eind ;-)

4

Re: Krachttraining en zwemmen

divide schreef:

Gisteren heb ik voor het eerst een 1/8e triatlon in Nederhorst den Berg gedaan en dat viel het zwemmen me toch heel erg tegen.
500 meter in ongeveer 11 minuten