1

Onderwerp: Krachttraining en zwemmen

Ik train voor de kwart triatlon van Weesp, ik ben een beginner en heb een hoop te leren.
Zwemmen is mijn minste onderdeel.
Ik zwem ook nog eens schoolslag, ik wil volgend seizoen investeren in zwemmen.
Nu wil ik dus zo goed mogelijk de schoolslag uitvoeren.

Gisteren heb ik voor het eerst een 1/8e triatlon in Nederhorst den Berg gedaan en dat viel het zwemmen me toch heel erg tegen.
500 meter in ongeveer 11 minuten
Ik heb het ook niet heel goed getraind, dus dat moet ik voor Weesp wel gaan doen.
Hoe kan ik mn schoolslag verbeteren(buiten het vaak doen).
Ik kan me voorstellen dat ik op de sportschool oefeningen kan doen om meer kracht te genereren.

Ik hoor graag jullie advies wat ik kan doen zodat ik Weesp beter de schoolslag kan uitvoeren,.

Mijn dank is groot

2

Re: Krachttraining en zwemmen

Technisch gezien is een goede schoolslag misschien nog wel veel moeilijker dan borstcrawl en adviezen geven zonder beeldmateriaal wordt erg lastig hmm
Veel winst is te behalen met een goede techniek. Krachttraining zal in eerste instantie niet veel tijdwinst opleveren. Als je toch op kracht wil trainen, doe dan iets waarmee je in zekere zin de zwembeweging imiteert of benadert, zoals bij roeien, of lat- pulleys, squats etc.
Maar in deze fase en zo kort voor een triathlon vrees ik dat het verspilde moeite is en kun je beter  naast het echte zwemmen, je focus leggen op het fiets-en looponderdeel.
Verder: zorg voor een goede zwemtrainer als je borstcrawl wilt leren en zwem vooral veel!  smile

Succes!

3

Re: Krachttraining en zwemmen

Als je dat tempo een kilometer vol kan houden vooral nu niet veranderen.

11 minuten op 500 meter is helemaal niet zo slecht. En ja, ongetraind is 500 meter een eind ;-)

4

Re: Krachttraining en zwemmen

divide schreef:

Gisteren heb ik voor het eerst een 1/8e triatlon in Nederhorst den Berg gedaan en dat viel het zwemmen me toch heel erg tegen.
500 meter in ongeveer 11 minuten
Ik heb het ook niet heel goed getraind, dus dat moet ik voor Weesp wel gaan doen.

Ik denk dat je de manier tot de meeste vooruitgang zelf al kent smile

Verder eens met Ysnits, schoolslag is technisch een (erg) lastige slag en dat betekent onder andere dat je je kracht niet goed kwijt kan op het water, als je techniek slecht is. Als je echt stappen wilt maken met zwemmen is een trainer op de kant geen overbodige luxe!

5

Re: Krachttraining en zwemmen

Aangezien ik wel vooruit geraak en het vrij goed gaat heb ga ik toch eens een zwemannalise laten doen. Donderdag heb ik een afspraak ben eens benieuwd wat ze me te vertellen gaan hebben. Dit is dan een annalise met boven en onderwaterbeelden die daarna besproken worden en waarbij je dan de nodige oefeningen meekrijgt om de meeste problemen op te lossen roll

6

Re: Krachttraining en zwemmen

Ik heb deze week de annalise gedaan en die man die het afnam vond mijn zwemmen vrij goed alleen rem ik mezelf toch nog teveel af in het water. Hij vertelde me met enkel aan mijn techniek te werken ik normaal dan toch al een 3 tal min vlugger zou zwemmen op een km dus.... Dinsdag heb ik dan een les waar de drils uitgelegt en ingeoefend gaan worden onder begeleiding,ik vind 3min best wel veel.

7

Re: Krachttraining en zwemmen

goede techniek is een must.... zag ook te laat in dat het vanzelff beter zou gaan...
zwom in mei op de UT 500m in 10 minuten, daarna begonnen met zwmetrainingen met de club en zwom 6 weken later in Stein 34:30 op de 1900meter. De eerste winst is dus al binnen (oa door rustige in het water te liggen, en minder te slingeren etc)

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Krachttraining en zwemmen

ronnyke schreef:

Dit is dan een annalise met boven en onderwaterbeelden die daarna besproken worden en waarbij je dan de nodige oefeningen meekrijgt om de meeste problemen op te lossen roll

Dat is interessant! Waar?

9

Re: Krachttraining en zwemmen

InspectorMonkfish schreef:
ronnyke schreef:

Dit is dan een annalise met boven en onderwaterbeelden die daarna besproken worden en waarbij je dan de nodige oefeningen meekrijgt om de meeste problemen op te lossen roll

Dat is interessant! Waar?

www.zwemanalyse.nl

#enjoylife

10

Re: Krachttraining en zwemmen

In Antwerpen

11

Re: Krachttraining en zwemmen

Merci  wink